Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 90 av 90

Ämne: Summeringsmixer utan reglar men som låter bra

  1. #61
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag lade upp hattarna lite högt med flit just för att jag tyckte de var onödigt låga medans låtmakaren tyckte de var för höga i trumpaketet från början.

    Tänker att man vill ha nått element som driver låten och ger lite topp, nu överdrev jag en del för att se lite vart mellanläget kanske är.

  2. #62
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Alltså, om målbilden är att musiken ska spelas på 140+dB spelar det nog ingen större roll hur den låter eftersom hela publiken har permanenta hörselskador efter ett par minuter ändå.

  3. #63
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av virevare Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Äh jag fatta inte va du menade tror jag. Va jag har för musiksmak?
    Njae, men hur den musik du är inlyssnad på är mixad. Om man pratar om balans mellan frekvenserna är det ju bra att ha en gemensam referenspunkt, uppenbarligen så hör både jag och enapa helt annorlunda från vad du hör och upplever. Sen att man har olika högtalare så är det ju, så det jag frågar är musiken som du lyssnar på, som du tycker låter bra i samma lyssning som du använder när du gör musik och mixar, hur lär den mixad? Har den också lika lite diskant, vad vet jag det kanske är en genre som låter så. (Edit: rensade bort överflödigt babbel)

    Ens musik har ju inte uppstått ur ett vakuum, alla har referenser som gör att dom vill att det ska låta på ett visst sätt och ska man komma överens om nåt är det lättare att kommunicera sina ideal.

    Så ja, länka nåt du tycker är bra mixat och har soundet du är ute efter vetja!
    Senast redigerat av kotten den 2020-12-31 klockan 17:15.

  4. #64
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag tänker att det är trevligt om det låter bra på rimliga nivåer också men som sagt lade jag den högre för att se vart den hamnade i din lyssning med tanke på att den var så pass låg i din trummix.

    Med lägre hattar här:https://drive.google.com/file/d/19pq...ew?usp=sharing

    Jag sitter med ett par Genelec och den sticker fortfarande ut men mer sansad, tänker att man skulle haft en mörkare typ 909-krunchig om man vill ha den mer bakom.

  5. #65
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Sen så kan jag såklart sänka den ännu mer om det är det du vill ha!

    Vill inte verka dryg men tänkte mer ur ett pedagogiskt syfte, det är ju en smaksak men ville få lite koll på vad du hörde. Jag är inte alls insatt i klubbmusik heller.

  6. #66
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag kan skriva ned lite kort vad jag gjort som 8_bit gjorde.

  7. #67
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag har läst, försökt förstå, men förstår inte ändå...

    Du har en mix som du inte är nöjd med, och det ljud du inte är nöjd med uppstår var?

    Men som en total noob så lever jag med villfarelsen att shit in, shit out + försök inte lägga till/förstärka saker som inte finns.

  8. #68
    8_bit
    8_bit är inte uppkopplad
    8_bits avatar
    Senior
    Att sänka vasst ljud är enkelt. Boosta 10 db och svep med eq till där det låter vasst och jobbigt, kanske runt 2,5-3 khz. Sänk. Men vila öronen mellan lyssningarna, annars kommer du bara tycka att du tappade diskant.

  9. #69
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag är lite hårdhänt och grovhuggen men ungefär detta gjorde jag, hoppas det är till nån nytta...

    api-eqn är supper bred i sina band så jag har format grovt med den och sen använt waves Q på kicken för att få bort rumlet och göra den tight. Sen är kompressorerna bara till för att få till mer dunka dunka och tydlighet.

    Jag brukar jobba så att jag snabbt gör en grovmix och sen betar av finlir och sedan automation och nivå-åk. Nu är det jag gjorde i princip bara en grovmix för att forma ljuden. Så här mycket ska man inte behöva EQa som man jobbar lite mer med ljuden.

    Det är softube Tape som "summering" på alla kanaler.

    kick:
    Softube api-channel: använde "transient designers att nypa den lite i längd " hipass:26hz eq: lo: 40hz+4db hi:2,5khx +9db
    Sen en drawmer s73 för att tämja bottnen lite,
    Waves q10 50hx+10db , 121 -7db , 336 - 3,5db, 500 - 2,5 1khx +1db,

    snare:
    1176 kompressor att så lite mer fjutt så den knäpper lite mer,
    SSLeq locut 95hz, 12db+ low shelf 250, +3db vid 3,5k för attack
    Sen hade jag av nån anledning lagt en till 1176 efter eqn, det var nog av misstag men den ger ännu mer klipp så det var nog bra

    Hatten :
    Här är det Trident eq från softube. Locut 100hz, 2khz +9db , 15k + 2db, sen la jag en phaser fär lite liv och luft.

    bas:
    api-channel . Locut 30hz lo: 50hz + 4 400hz +400 Kompressorn jobbar med lång attack så knäppet kommer fram.

    delay synt :
    api channel: locut 100hz hi-shelf 5khz +9db
    andra synten är exakt samma som delaysynten.

    Sen sista versionerna är det en aux med ett emt-plate från softube tsar som går en liten skvätt på snare, hatt och syntarna.

    Så i princip är det kicken som var mest pill med.... och hatten

    Här är en med ännu mindre hatt, mer som en mössa:
    https://drive.google.com/file/d/1qT9...ew?usp=sharing

  10. #70
    8_bit
    8_bit är inte uppkopplad
    8_bits avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av virevare Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite mer arbete än så bakom den mixen som först kom in i tråden. Det ligger först ett 2nd order HP ställt nästan i topp så bara diskanten av hihat kommer med, sen ligger det ett annat filter från andra hållet som kapar vid 13kHz cirka. Detta för att få fram en hat som bara hörs och inte känns så man kan spela högt utan att det blir jobbigt.
    Därför tryckte jag inte upp någon diskant utan fokuserade på bumligheten, så du kan köra 213 db

  11. #71
    8_bit
    8_bit är inte uppkopplad
    8_bits avatar
    Senior
    Jag gillar den här tråden

  12. #72
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Det rätt extrema jag gjorde är nog väldigt långt ifrån vad en summeringsbox gör...

  13. #73
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Gjorde en fulmix igår å PM:ade, men kan ju lägga upp här med för jämförelses skull.

    https://www.dropbox.com/s/xc4p015i9e...01230.wav?dl=0

    (Fast jag körde softube-SSL jag. )

  14. #74
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Jag tycker det är väldigt sällan diskantgrejer varit jobbiga ute, enskilda ljud absolut när det är live och nåt drar iväg lite men inte annars. Ett ok pa och tekniker så funkar en bra mix helt ok som den är. Är det svinhögt så inte öronen pallar låter det ju skränigt oavsett det kan man inte rädda, övertoner kommer från alla håll inkl internt i skallen.

  15. #75
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av virevare Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...såvida det inte är mixat för att låta bra endast på hög volym, typ rejäl kick o bas och resten ligger som ett gulligt litet paket ovanpå och svävar Det va inte igår man uppfann nattklubbs-trax precis!
    Hehe vi har uppenbarligen inte varit på samma nattklubbar.

  16. #76
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av virevare Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä antagligen inte, va tusan spelade de på klubbarna du vart på om inte klubbmusik?
    Klubbmusik med diskant

  17. #77
    8_bit
    8_bit är inte uppkopplad
    8_bits avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klubbmusik med diskant
    Så jäkla 2020!

  18. #78
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av virevare Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Atusan, väldigt nyanserat svar
    Haha ok, jag svarar allvarligt då om du vill, tänker att det är du som får mixhjälp och mitt tips var att ge någon referens så folk fattar vad du är ute efter.

    Jag personligen har varit inne på all möjlig musik, om vi nu fokuserar på "saker jag hört på klubb" sen vad du menar med nattklubbsmusik är ju upp till dig. Tidigt 90 var det mest synth, sen lite trance/acid och sånt, (hann med lite slutet av 90s ravesvängen typ docklands), triphop, techno, dnb sen har det mest varit diverse idm/electronica. Sist jag var på en större klubb var nog Tresor, hård techno i källaren och electro på stora golvet, house i baren. Varit på allt från trancehippiefestival i ungern och obskyra dnb och dubstepklubbar i polen och tyskland till breakcoretillställningar här och var i.. gemensamt för alla är nog att, ja, det fanns diskant. =) Nu för tiden är jag inte ute mycket met senast jag hörde nåt gött (på en liten svartklubb här i Malmö innan pandemin) och kollade upp vad det var så var det Schwefelgelb. Tycker jag funkar riktigt högt utan att det gör nåt. Det mest diskantfattiga jag kommer att tänka på annars är ju ibland viss dub/dubtechno, det är ju ett sound som man såklart kan vilja eftersträva.

    Bland det värre jag minns är nog Squarepusher på Sonar.. typ 2012, för högt, visst hade det varit fysiskt skönare om dom rullade av toppen men hade knappast blivit bättre, för högt och i en sån stor jäkla hangar det funkade inte för mig.

  19. #79
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Mixat för hög volym? Också något jag inte riktigt förstår. Mer energi kan gå åt för att det skall låta bättre. Med tillräckligt väl avvägt pa.

  20. #80
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hörru virevare, det känns mest som att du trollar faktiskt, men det tror jag inte att du gör.

    Gå in på https://www.beatport.com/ och leta reda på låtar som är mixade som du tycker de ska vara och peka på dem som referenser. Antar att du känner till Beatport, men om du inte gör det så är det en website som har sålt dansmusik av olika genrer till DJ:s i åratal, dvs ett bra ställe att hitta musik som är mixad för att spelas högt på rejäla PA:n.

  21. #81
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Billigast är kanske om du som du själv är inne på pillar bort diskantelementen?

    Vet inte om du syftade på eller inkluderade mig i det du anser vara mindre givande kommentarer. Jag ville förstå, för att kanske t.o.m. lära mig något.

    Det finns ju grafik som ger en viss insikt i hur saker skall mixas för att få maximalt utrymme utan att frekvenser käkar upp varandra.

    https://youtu.be/YohhkNB7FOk
    Senast redigerat av Light Head den 2021-01-02 klockan 00:09.

  22. #82
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av virevare Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja men sanning och sannolikhet kan va vitt skiljt.
    Nu hade de en mätare på den klubben som visade 140dB och det va in i helvete högt, så det lär ju ha vart så.
    Här är en länk om du vill utforska staden nån gång: https://www.iamsterdam.com/en/see-and-do
    Nyår i Amsterdam rekommenderas, det smällde på bra där vill jag minnas!

    Jag hittade inte de starkaste live-akterna nånsin på webben nu och jag minns inte siffrorna, men rock-n-roll/pop-grejerna som kommer upp när man googlar är ju redan uppe över 140dB så.

    Mmm, 140dB LCpeak (inte "konstant på 140dB") kan dessvärre säkert stämma, nattklubb och bra med bas, otäckt.

  23. #83
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av virevare Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet inte varför du kacklar vidare om det där, eller varför du kommer med så förbannat dumma förslag när du gör det. Jävla skevt gjort att sätta en ängel-emoji på det.
    Folk försöker hjälpa dig, och detta är ditt svar?

  24. #84
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av virevare Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jgb: Beatport? Hu, är det inte hemskt exploaterat nu? Sist jag kollade där inne hittade jag inte en enda intressant låt. Det finns såklart så mycket material där att nånstans hade jag säkert kunnat hitta nåt intressant, men varför bläddra där det är så långt mellan kornen? Tipsa gärna om du har nåt.
    Exploaterat eller inte, tanken var att du kunde hitta någon låt som har det ljudideal du är ute efter och peka på den. Med tanke på att det är låtar därifrån som spelas av många så borde det finnas någon. Det är det som är poängen med det hela, att hitta referenslåtar som du tycker är rätt, då är det lättare för oss att förstå vad du menar.

    Har du hört någon låt på skiva eller fil som har det ljudidealet, eller är det som du har uppfattat det när du har varit ute på klubb? Det är även det en viktig fråga, skillnaden mellan skiva och hur det låter i PA på fullt blås (när ljudtekniker har ställt in det som det ska vara när det spelas högt) är rätt stor.

  25. #85
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av virevare Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skruva ut diskanterna ur högtalarna på varenda PA? Tack för tipset hörrö.

    Eftersom det är ett musikforum så får jag nog be att ta in att det i exemplet som jag länkade handlar om en låt som har flera element i samma område frekvensmässigt av estetiska och därför medvetna val.

    Därav summeringsmixer som klarar av att hålla upp vart instrument utan att det blir gröt tänkte jag.
    Jag är väl införstådd med transponering av noter.

    Dessutom kom enapa in med ett fantastiskt resultat, så hellre gå vidare därifrån än att gräva baklänges, vilket är problemet nu i tråden.
    Detta är internet. Bara för att du inte får ett enligt dig bra svar så behöver du verkligen inte vara dryg mot personen i fråga.

  26. #86
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av virevare Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Quote: Dessutom kom enapa in med ett fantastiskt resultat, så hellre gå vidare därifrån än att gräva baklänges, vilket är problemet nu i tråden.

    Bäst att hålla sig till det väsentliga då.
    Det skulle jag rekommendera.

  27. #87
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av virevare Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Efterliknelse-teorier är inte applicerbara.
    Jag försöker inte låta som nån eller nåt annat.
    Däremot försöker jag känna in vad instrumenten vill lite, ibland tvärtom, att jag försöker hitta nya instrument att spela med.

    Men filen ligger här strax ovanför i tråden, och jag är nöjd nu, så lyssna på den som referens.
    Jodå, jag har lyssnat på den. Den låter inte bra hos mig. Så därför funderar jag på varifrån du har fått din uppfattning om hur musik ska mixas när den ska spelas högt i PA, samt om du vet hur låterna som spelas ute egentligen låter. Men vill du inte gå in på det spåret så varsågod.

    Jag gjorde en snabbmix som finns att lyssna/ladda ner här: https://soundcloud.com/jgb/deadzone-.../s-iChx6a3H8rO

  28. #88
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av virevare Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Efterliknelse-teorier är inte applicerbara.
    Jag försöker inte låta som nån eller nåt annat.
    Däremot försöker jag känna in vad instrumenten vill lite, ibland tvärtom, att jag försöker hitta nya instrument att spela med.

    Men filen ligger här strax ovanför i tråden, och jag är nöjd nu, så lyssna på den som referens.
    Gött att du blev nöjd! Alltså.. det är ju inga konstigheter att ha en vision eller idé som sticker ut men att använda sig av referenser handlar inte nödvändigtvis om efterliknelse, utan kommunikation. Att musikaliskt inte vilja låta som någon annan är en sak, men när vi pratar mix, frekvensbalans så blir det dessutom svårt om tanken är att det ska kunna spelas i sammanhang med annan musik. Om syftet mest är att det ska låta som en vill hemma på kammaren så visst, det är nåt annat.

    Många har ju också påpekat att analog summering i det här fallet inte är lösningen, eftersom det som händer där är rätt subtilt medan behovet från början handlade om grundproblem med mixen, och där fortsatte ju tråden. Vidare då, för att förstå och lära sig bara en sån sak som eq kräver en massa arbete och ett lyhört lyssnande för att lära av andra, det kommer man lixom inte ifrån.

  29. #89
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av virevare Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte tillräckligt bra moderatorer för att få rätt på dialogen.
    Nu har vi ju varit flera som lagt ned ganska mycket tid och energi att hjälpa dig så att bara radera dina inlägg och göra tråden helt oläsbar är ganska respektlös mot oss som delat med oss av vår kunskap.

    Det är väl bara att flytta till oftoppic eller radera den.

  30. #90
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    [admod]

    Eftersom trådstartaren valt att redigera bort sina inlägg så tar vi och stänger tråden för stunden så att den inte tramsas sönder. Vid frågor eller klagomål är det fritt fram att skicka ett pm till mig.

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-05-25, 11:58
  2. Spela in utan dator - men med bra kvalitet
    Av theVOID i forum Inspelning
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2014-04-26, 16:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •