Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: 8010 eller iloud micro?

  1. #1
    domiag
    domiag är uppkopplad nu

    Senior

    8010 eller iloud micro?

    Står i valet och kvalet mellan dessa två. Läst om dem på nätet och sett en del jämförelser. Nån här som har egen erfarenhet?

  2. #2

    Veteran
    Jag har jobbat med Genelec 8010 och jag gillar dessa. Men det är inte mycket botten i 8010.
    Gillar mellanregistret i 8010, bra när man mixar tex sång. Lagom avvägt för att hitta bra balans i mixen förutom basbotten.

    iLoud Micro har jag inte jobbat med så egentligen borde jag inte uttala mig men jag har lyssnat några gånger på iLoud Micro.
    Fantastisk högtalare för sin storlek och för sitt pris.
    Mycket mer botten än i 8010 och det utan att det blir bumligt på ett dåligt sätt.
    Lite mer återhållsam i övremellan än 8010, kanske kan man ge en knuff med någon inställning.
    Annars kanon!

    Om jag skulle välja ett par av dessa så skulle jag välja iLoud Micro om jag inte fick ha subbas till 8010.

    Med sub väljer jag 8010.

    Men båda går fint att mixa i.

    Jag har spanat på iLoud Micro som mina resehögtalare, därav intresset för dessa.

  3. #3
    domiag
    domiag är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har jobbat med Genelec 8010 och jag gillar dessa. Men det är inte mycket botten i 8010.
    Gillar mellanregistret i 8010, bra när man mixar tex sång. Lagom avvägt för att hitta bra balans i mixen förutom basbotten.

    iLoud Micro har jag inte jobbat med så egentligen borde jag inte uttala mig men jag har lyssnat några gånger på iLoud Micro.
    Fantastisk högtalare för sin storlek och för sitt pris.
    Mycket mer botten än i 8010 och det utan att det blir bumligt på ett dåligt sätt.
    Lite mer återhållsam i övremellan än 8010, kanske kan man ge en knuff med någon inställning.
    Annars kanon!

    Om jag skulle välja ett par av dessa så skulle jag välja iLoud Micro om jag inte fick ha subbas till 8010.

    Med sub väljer jag 8010.

    Men båda går fint att mixa i.

    Jag har spanat på iLoud Micro som mina resehögtalare, därav intresset för dessa.
    Tack för din input!

  4. #4
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av virevare Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fjompiga produktions-monitorer för OB-bussar är ju en dyr helt vansinnig idé till elektronisk musik med lite sväng i.
    Kanske inte helt vansinnig ide men finns så klart mer kapabla högtalare för mindre pengar elller betydligt bättrre för bara lite mer. Men vill man ha riktigt små monitorer så är ju urvalet begränsat.

  5. #5
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Jag har mtm hemma och micro hos flickvännen. Kan bara säga att vi båda tycker att det låter finfint att lyssna på musik i microhögtalarna

    Jag körde micro här hemma ett tag och minns bara att jag var nöjd med tydligheten och stereobild en, samt att närfältare är the shit i lägenhet. Är dock ingen monitor-konnässör.

  6. #6
    domiag
    domiag är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av virevare Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad vill du ha utav monitorerna?
    Jobbar du mycket med späda röst-mixar, sitter du ofta och funderar på om reverbsvansen har helt rätt karaktär?
    Ifall du ska mixa egen elektronisk musik är det nog ett par vanliga högtalare med så nära 20Hz-20,000Hz frekvensomfång du vill ha.
    Fjompiga produktions-monitorer för OB-bussar är ju en dyr helt vansinnig idé till elektronisk musik med lite sväng i.

    Högtalare som låter som på klubben är en bra idé, till o med i corona-tider, så får man ha klubb hemma istället.

    Tänk STORT!
    Nej, tänk smått. Har en minimal hemstudioyta i en skrubb, med ett 40 cm djupt bord. Därav just dessa monitoralternativ.

  7. #7

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av domiag Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, tänk smått. Har en minimal hemstudioyta i en skrubb, med ett 40 cm djupt bord. Därav just dessa monitoralternativ.
    Då hade jag valt iLoud Micro eftersom du gissningsvis kommer att ha monitor mot väggen. Iloud Micro har basporten riktad framåt och Genelec 8010 har basporten baktill vilket gör att 8010 behöver lite mer avstånd från väggen.

  8. #8
    domiag
    domiag är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då hade jag valt iLoud Micro eftersom du gissningsvis kommer att ha monitor mot väggen. Iloud Micro har basporten riktad framåt och Genelec 8010 har basporten baktill vilket gör att de behöver lite mer space från väggen.
    Bra synpunkt!

  9. #9

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av domiag Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra synpunkt!
    Kollade i manualen till 8010, behöver minst 5cm från vägg så det var inget större problem faktiskt

  10. #10
    domiag
    domiag är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kollade i manualen till 8010, behöver minst 5cm från vägg så det var inget större problem faktiskt
    Beställt ett par iloud nu. Prisskillnaden var inte heller en helt obetydlig aspekt. Tror de blir alldeles utmärkta!

  11. #11

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av domiag Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Beställt ett par iloud nu. Prisskillnaden var inte heller en helt obetydlig aspekt. Tror de blir alldeles utmärkta!
    Ja det blir bra

  12. #12

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av domiag Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Beställt ett par iloud nu. Prisskillnaden var inte heller en helt obetydlig aspekt. Tror de blir alldeles utmärkta!
    Hur blev det?

  13. #13
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Ja också nyfiken! mvh lägenhetsproducent

  14. #14
    domiag
    domiag är uppkopplad nu

    Senior
    Grymt nöjd! Fylligt ljud, kan spela högt på om man vill, funkar fint att mixa i för min del. Tar liten plats.

  15. #15

    Veteran
    Härligt att höra!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •