Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: MOTU Mix1 returproblem :(

  1. #1
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran

    MOTU Mix1 returproblem :(

    Åh dessa teknikproblem som aldrig tar slut

    Mitt MOTU (896 mk3) har en trevlig funktion. Väljer man input 11-12 i, för min del, Logic X så kan man spela in allt som kommer in genom ljudkortet till ett stereospår. Man kan också välja att det som redan ligger på, eller kommer från, datorn ska inkluderas i inspelningen. Detta är ju jättetrevligt om man har en halvklar låt eller låtidé som man vill skicka ut för feedback eller annat.
    Då slipper man ju att lägga ner jobb på att spela in alla spår till hårddisk för att sedan bounca ut ett stereospår, vilket är betydligt mer orkeskrävande.

    Men just nu fungerar det inte. Jag har gjort det tidigare men nu kommer det inte in något ljud alls när jag skapar ett stereospår med inputs 11-12. Att välja include audio from computer går inte heller då det valet är grayed out.
    Någon som har en minsta hum om vad jag missar?
    Har ljudkortet kopplat via thunderbolt/firewireadapter från min Mac mini. Jag ska snart börja testa på att samarbeta med lite andra låtskrivare på skoj så det känns som en livsnödvändig sak att få till att fungera...

  2. #2
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Ingen med smart idé?

  3. #3
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    1. Du kan ju bounca i realtid med Logic X så får du med även MIDI-instrument (som då måste routas via Logic)?

    2. Funktionen du nämner finns i cue-mix? Har du ställt om "något" i 896 eller cue-mix som gör att det skulle bli rundgång om du valde "include audio from computer" eftersom det är utgråat?

  4. #4
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1. Du kan ju bounca i realtid med Logic X så får du med även MIDI-instrument (som då måste routas via Logic)?

    Vad missar jag nu?
    Jag styr ju externa synthar från ett midispår i Logic och spelar in audiosignalen från synthen på ett annat (audio)spår i Logic.
    Så för att bounca måste jag väl först spela in alla externa synthar som audiospår? Precis det som jag vill undvika för att bara skicka iväg en idé till någon annan. Eller?

    2. Funktionen du nämner finns i cue-mix? Har du ställt om "något" i 896 eller cue-mix som gör att det skulle bli rundgång om du valde "include audio from computer" eftersom det är utgråat?
    Bruksanvisningen varnar för att funktionen kan ge rundgång så jag brukar alltid ställa inspelningsspåret till No Output...
    Gjorde en factory reset på 896:an t o m om det nu var så att jag ställt om något, av misstag i så fall, men jag kan inte se något.

    Denna tröttma...

Liknande ämnen

  1. Motu 896mk3 + 2st motu 8pre eller en RME UCX
    Av valsolo i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-06-09, 23:52
  2. Motu Ultralite mk3 hybrid / Motu 828 mk2USB
    Av Grandpianoguy i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 16:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •