Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Inlärning för harmonisk analys

  1. #1
    deleted user

    Inlärning för harmonisk analys

    Vet inte om harmonisk analys är rätt ord.. hjälp gärna isf!

    Märker att mitt låtskrivande fick fart nån gång i tiden när jag lärde mig om tonika, dominant och subdominant. Det gav möjligheter att veta vilka ackord jag kunde använda utifrån olika grundtoner, främst på gitarrhals för min del.

    Jag har en hel del hemmasnickrade ackordföljder som jag antar kallas något, t ex ett Bb när tonikan är C. Det kallar jag för ett ÄVENTYRSACKORD. För så tyckte jag det kändes nån gång i tiden..

    Resten av förhållandena mellan ackord är grumliga. Men visst finns det benämningar på hela bunten? Finns det någon lista där man kan se vad tex Em, Fm, Gm, A, D, Bb, G# osv är i förhållande om tonikan är C?

    Vet att I, V och IV osv används ibland, eller? har något svagt minne..

    Hjälp! Gärna till vidare sökning, litteratur eller videoklipp. Har du gitarrbaserade tips vore det ännu mer guld.

  2. #2
    readyletsgo
    readyletsgo är inte uppkopplad
    readyletsgos avatar
    Senior
    Här finns en tabell på samtliga funktionsbeteckingar. Här en pdf om sats/harmonilära om du vlll fördjupa dig i grunderna.

  3. #3
    deleted user
    Bra lista! Men stötte direkt på patrull: vad har Edur-ackordet för relation till C-dur?

  4. #4
    readyletsgo
    readyletsgo är inte uppkopplad
    readyletsgos avatar
    Senior
    Kolla s. 92 i pdfen som länkas ovan

  5. #5
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Kanske missförstår men är det inte "Circle of fifths" du egentligen söker. Gör en bildgoogling så hittar du hur mycket som helst. Till exempel denna: http://www.fretjam.com/3-practical-u...of-fifths.html

  6. #6
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en hel del hemmasnickrade ackordföljder som jag antar kallas något, t ex ett Bb när tonikan är C. Det kallar jag för ett ÄVENTYRSACKORD. För så tyckte jag det kändes nån gång i tiden..

    Resten av förhållandena mellan ackord är grumliga. Men visst finns det benämningar på hela bunten? Finns det någon lista där man kan se vad tex Em, Fm, Gm, A, D, Bb, G# osv är i förhållande om tonikan är C?
    Känns igen! Jag har själv t ex begagnat mig mycket av "piratackordet", vilket naturligtvis är den vanliga dominanten lånad från harmonisk moll

    Ett tips, om du inte redan vet det, är att rotera alla intervall i skalan (men utgå från samma grundton i skalan). Detta är 1A för att komma åt de vanliga lånade ackorden och klyschorna från kyrkotonarterna ("modes"). Jag har känslan av att gitarrister får detta mer med modersmjölken än såna som jag (amatörkeyboardister), så jag ville nämna det för säkerhets skull.

    Bb i C är väl den mixolydiska klyschan (bVII). Återfinns t ex i den klassiska schlager-slutkadensen (?) inkl "westlife-prechorus" för bara lite spänning, eller när folk ska "rocka" till det med några blånoter.. eller i Donna Lewis "Always forever" (om nu inte den är mixolydisk från början). Mollparalellen till den kallar jag för "toto-ackordet" (Vm7).
    Senast redigerat av joule den 2020-12-20 klockan 12:31.

Liknande ämnen

  1. Spotifys sopiga analys
    Av kockpit i forum Allmänt om musik
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2018-04-28, 16:22
  2. Harmonisk Illusion?
    Av reSet i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2014-07-28, 10:22
  3. EQ analys plugg??
    Av my03 i forum Mixning & mastring
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-07-28, 23:42
  4. Live 5 fryser vid analys
    Av Durian i forum Ableton
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-16, 11:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •