Sidan 7 av 12 FörstaFörsta ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SistaSista
Resultat 361 till 420 av 673

Ämne: Buchlatråden

  1. #361
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    :-) Vad menar du är det självsäkra?
    Alltså att du påstår att det inte makes sense. Plötsligt så kanske det ba' gör det.
    Att en uppfinnare skulle kunna bestämma helt själv är ju lite konstigt, språk brukar inte fungera så? Jag kallar inte mina saker för mandolin men om jag hade gjort det hade ingen gått med på det :-)
    Nej, visst. Så menar jag inte. Men i just detta fallet förstår jag som sagt varför Don inte ville använda just det ordet. Sen tycker jag att det vore ascoolt om du faktiskt började kalla dina grejer för mandoliner. Jag skulle lätt gå med på det.

  2. #362
    Bon Duchla
    Bon Duchla är inte uppkopplad

    Avstängd
    Why is it that you don't call your instruments synthesizers? Do you have some objection to that term? Maybe some minor objections. The term 'synthesizer' has come to mean 'electronic keyboard instrument.' Even more than that, the response of the instrument is predicted. One expects to play a synthesizer and achieve a 12-tone scale response, with very traditional note shapes, and perhaps even stops that are labeled by instrument names. A number of years ago, in a magazine I wish I had walked off the airplane with, Bob Moog said that eventually the synthesizer and the organ will meet. And indeed, his prophecy has largely come true. If you go down to your local organ store, you're going to have some problems telling which instruments are which—and what's the difference, anyway? Once you attach a keyboard to the instrument, you're headed in that direction. I always thought it was a wonderful joke to attach an organ keyboard to an electronic instrument in such a way that the keyboard was monophonic. One of the great attributes of the organ keyboard was the fact that you could get to ten keys at once. And then a few years later people started bragging that their instruments were polyphonic, forgetting that ten years before there hadn't been any such thing as a monophonic black-and-white keyboard. So I chose to stay away from the term 'synthesizer' because it has been preempted by people who put keyboards onto electronic tone generators, with a mapping between the two that is the same mapping one finds in a piano. What do you mean by 'mapping'? We’re dealing with a class of instruments that has one very salient feature that's different from anything found in the acoustic instrument realm. That is that the input structure and the resulting sonic responses are no longer tied together in fixed and predictable ways. Information from the input structures can be used to control the tone-generating structure in a variety of potentially complex ways, using a computer to establish the moment-to-moment relationships, or mapping. This mapping is essentially a third part of an instrument that up to now we have never had access to, other than by pulling out stops on an organ. So we have to learn to deal with that effectively. To return to your question about the term 'synthesizer,' my other objection to the word has to do with the semantic connotations that have become attached to it. 'Synthesizer' is related to 'synthetic,' and 'synthetic' underwent a change in meaning in the late '40s. Instead of meaning 'built up out of constituent parts,' it has come to mean 'imitative' or 'artificial,' which started when it got attached to rayon as opposed to silk. I get letters that start, "Dear Sir — I am interested in synthetic music." And the synthesizer is thought of as something that can substitute for strings and brass in the sweetening [overdubbing] session. I tend to want to stay away from that. I don't regard my activities as a threat to traditional musicians. I'm interested in a fourth legitimate family of instruments. To the strings and winds and the percussion, I want to add the electronics. I don't think we have to regard them as replacements for anything else. And the idea that all electronic instruments have to go under the name 'synthesizer' is crazy. Then what do you call your instruments? I call my specific instruments by such names as ‘Buchla 400’, ‘Music Easel’, ‘Touché’ and so on. These are the names of the instruments. I don't have any generic name for them other than the fact that they all lie within the electronic family. I call them electronic musical instruments. Pretty straightforward, I think. (Don Buchla, Dec 84 keyboard magazine)
    Senast redigerat av Bon Duchla den 2022-04-08 klockan 22:35.

  3. #363
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså att du påstår att det inte makes sense. Plötsligt så kanske det ba' gör det.

    Nej, visst. Så menar jag inte. Men i just detta fallet förstår jag som sagt varför Don inte ville använda just det ordet. Sen tycker jag att det vore ascoolt om du faktiskt började kalla dina grejer för mandoliner. Jag skulle lätt gå med på det.
    :-)

    Alltså han hade väl en poäng då. Det jag mest tycker är väl att det är trist att syntar och syntes så snabbt hamnade i det snäva facket. Nu syntetiserar de ju syntar som syntetiserar akustiska instrument… typ.

  4. #364
    Bon Duchla
    Bon Duchla är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså att du påstår att det inte makes sense. Plötsligt så kanske det ba' gör det. Nej, visst. Så menar jag inte. Men i just detta fallet förstår jag som sagt varför Don inte ville använda just det ordet. Sen tycker jag att det vore ascoolt om du faktiskt började kalla dina grejer för mandoliner. Jag skulle lätt gå med på det.
    Why is it that you don't call your instruments synthesizers? Do you have some objection to that term? Maybe some minor objections. The term 'synthesizer' has come to mean 'electronic keyboard instrument.' Even more than that, the response of the instrument is predicted. One expects to play a synthesizer and achieve a 12-tone scale response, with very traditional note shapes, and perhaps even stops that are labeled by instrument names. A number of years ago, in a magazine I wish I had walked off the airplane with, Bob Moog said that eventually the synthesizer and the organ will meet. And indeed, his prophecy has largely come true. If you go down to your local organ store, you're going to have some problems telling which instruments are which—and what's the difference, anyway? Once you attach a keyboard to the instrument, you're headed in that direction. I always thought it was a wonderful joke to attach an organ keyboard to an electronic instrument in such a way that the keyboard was monophonic. One of the great attributes of the organ keyboard was the fact that you could get to ten keys at once. And then a few years later people started bragging that their instruments were polyphonic, forgetting that ten years before there hadn't been any such thing as a monophonic black-and-white keyboard. So I chose to stay away from the term 'synthesizer' because it has been preempted by people who put keyboards onto electronic tone generators, with a mapping between the two that is the same mapping one finds in a piano. What do you mean by 'mapping'? We’re dealing with a class of instruments that has one very salient feature that's different from anything found in the acoustic instrument realm. That is that the input structure and the resulting sonic responses are no longer tied together in fixed and predictable ways. Information from the input structures can be used to control the tone-generating structure in a variety of potentially complex ways, using a computer to establish the moment-to-moment relationships, or mapping. This mapping is essentially a third part of an instrument that up to now we have never had access to, other than by pulling out stops on an organ. So we have to learn to deal with that effectively. To return to your question about the term 'synthesizer,' my other objection to the word has to do with the semantic connotations that have become attached to it. 'Synthesizer' is related to 'synthetic,' and 'synthetic' underwent a change in meaning in the late '40s. Instead of meaning 'built up out of constituent parts,' it has come to mean 'imitative' or 'artificial,' which started when it got attached to rayon as opposed to silk. I get letters that start, "Dear Sir — I am interested in synthetic music." And the synthesizer is thought of as something that can substitute for strings and brass in the sweetening [overdubbing] session. I tend to want to stay away from that. I don't regard my activities as a threat to traditional musicians. I'm interested in a fourth legitimate family of instruments. To the strings and winds and the percussion, I want to add the electronics. I don't think we have to regard them as replacements for anything else. And the idea that all electronic instruments have to go under the name 'synthesizer' is crazy. Then what do you call your instruments? I call my specific instruments by such names as ‘Buchla 400’, ‘Music Easel’, ‘Touché’ and so on. These are the names of the instruments. I don't have any generic name for them other than the fact that they all lie within the electronic family. I call them electronic musical instruments. Pretty straightforward, I think. (Don Buchla, Dec 82 Keyboard magazine)

  5. #365
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Nu när personen som gnölade över trådnamnet är borta, kan vi please döpa om om tråden till Buchlatråden och skita i om vi diskuterar kompatibla kloner eller original?

    -Ish ger mig bara konstiga associationer till tidigt 70-tal:




  6. #366
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Fint för mig att kalla den Buchla tråden igen.

    Har fått hem mina Studio H moduler
    254e, 255e, DPO och CSR och även hans WPM (Wireless preset manager) och dessa är fenomenala.
    Väntar in ett större case till mitt andra Buchla instrument där de ska vara tillsammans med en Keen 224e som jag hoppas snart kommer med posten.

  7. #367
    egilkalman
    egilkalman är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Bon Duchla Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Why is it that you don't call your instruments synthesizers? Do you have some objection to that term? Maybe some minor objections............
    Tycker man borde kalla det elektroninstrument hellre än synt på svenska. Låter ju coolare ändå

  8. #368
    Bon Duchla
    Bon Duchla är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av egilkalman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker man borde kalla det elektroninstrument hellre än synt på svenska. Låter ju coolare ändå
    Buchla talar ju om en grupp av instrument i likhet med blås eller sträng instrument så har vi ju "elektroniska intstrument". Om vi enbart använder hela den gruppen av instrument för att rätta oss i traditionen av "klassiska" instrument för att imitera så missar vi också något. Här har vi något nytt, låt oss utforska det. Det finns ju en stor praktisk vinst i att imitera orglar, flyglar mfl om man ser till logistik. Men om vi talar ur ett rent musikaliskt perspektiv så är det ju inte särskilt intressant. Buchla ville ju utforska detta helt nya utvidgade fält och jag tycker att det är oerhört spännande att följa Buchla och även Subotniks tankar kring allt detta.

  9. #369
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    295 some en expansion till Easel!
    https://twitter.com/kuro303/status/1513375505629982724

  10. #370
    holy
    holy är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som Easel-ägare med rätt dålig koll på andra specifika moduler blir jag nyfiken på vad denna skulle möjliggöra - någon som vill upplysa mig?

  11. #371
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av holy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som Easel-ägare med rätt dålig koll på andra specifika moduler blir jag nyfiken på vad denna skulle möjliggöra - någon som vill upplysa mig?
    Typ grafisk EQ:
    http://fluxmonkey.com/historicBuchla/295-10chanfilt.htm

  12. #372
    svenallan
    svenallan är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag kollar lite på nån trig lösning till buchla och hittade zthees tjusiga Programmable Pulse Matrix. Vet nån här om den finns att köpa och isf hur?

  13. #373
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av svenallan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kollar lite på nån trig lösning till buchla och hittade zthees tjusiga Programmable Pulse Matrix. Vet nån här om den finns att köpa och isf hur?
    Tror den har gått att köpa av zthee direkt tidigare via:
    https://shop.73-75.com

  14. #374
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av svenallan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kollar lite på nån trig lösning till buchla och hittade zthees tjusiga Programmable Pulse Matrix. Vet nån här om den finns att köpa och isf hur?
    Kolla hTT från Northern Lights… eller den stora varianten!

    Slår ett slag för hTT och hOC kombon !

    Zthees grejer är ju också som alltid sjukt sexy

  15. #375
    svenallan
    svenallan är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror den har gått att köpa av zthee direkt tidigare via:
    https://shop.73-75.com
    Tack!

    - - - Uppdaterad - - -

    Ja, jag sneglar där med men gillar knapparna och möjligheten till direkt kontroll på matrixen!

    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kolla hTT från Northern Lights… eller den stora varianten!

    Slår ett slag för hTT och hOC kombon !

    Zthees grejer är ju också som alltid sjukt sexy

  16. #376
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Ah, tråden har bytt namn.


  17. #377
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror den har gått att köpa av zthee direkt tidigare via:
    https://shop.73-75.com
    Nej den har inte varit till salu där.. har varit ute efter en och det verkar bara som några få stockholmare fått några... och ja outshape räknas dit... även om han blir skånig söder om småland...

  18. #378
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av svenallan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kollar lite på nån trig lösning till buchla och hittade zthees tjusiga Programmable Pulse Matrix. Vet nån här om den finns att köpa och isf hur?
    Ja 2tts från Northern Lights är grym och om du kan få tag i en Pendelum / Ratchet från eardrill så hugg direkt - en av mina bästa moduler! Pulse matrix ser grym ut och 909 knapparna gör ju att man bara vill ha den men jag vet inte alls vad den kan...

  19. #379
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej den har inte varit till salu där.. har varit ute efter en och det verkar bara som några få stockholmare fått några... och ja outshape räknas dit... även om han blir skånig söder om småland...
    Jag vet att vi är åtminstone två. Jag såg modulen hemma hos Zthee redan för några år sedan och högg direkt när han hörde av sig om att det fanns en åt mig!

    Och nej, jag är inte stockholmare! Göinge!

  20. #380
    svenallan
    svenallan är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Haha,

    Då är ju saken biff. Om det varken går att få tag i en thc ppm eller en pendulum ratchet så får det ju bli en 2tts

  21. #381
    svenallan
    svenallan är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja 2tts från Northern Lights är grym och om du kan få tag i en Pendelum / Ratchet från eardrill så hugg direkt - en av mina bästa moduler! Pulse matrix ser grym ut och 909 knapparna gör ju att man bara vill ha den men jag vet inte alls vad den kan...
    Fyra kanalers trigsequencer med ställbar sekvenslängd per kanal (upp till 16 steg) + massa logik mellan de fyra kanalerna + möjlighet att spara programmerat som 200e presets… Om jag fattar rätt då vill säga

  22. #382
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Aline Kalenca som kallar sitt företag Sound Freaks verkar presentera tre 4U Buchla format moduler - VCS3 licenserade VCO, filter och Trapezoid... !

    https://www.instagram.com/tv/Ccxrs0YF6o7/

  23. #383
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aline Kalenca som kallar sitt företag Sound Freaks verkar presentera tre 4U Buchla format moduler - VCS3 licenserade VCO, filter och Trapezoid... !

    https://www.instagram.com/tv/Ccxrs0YF6o7/
    Bror vafan striver du, Buchla är inte ett format det är en franchise, respektera begreppsligheten…

  24. #384
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sonicaddiction Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska inte sånna här kommentarer skrivas med rosa text?
    Åh, saknar inte DET!

  25. #385
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Hmm att göra sig lustig över andra tycker jag allmänt känns tradigt...

    Enda jag sett från Buchla USA är ett nytt Programcard - vet inte exakt vad de kan och om det är kompatibelt med Bemi, vintage och rev2 / 208P... ryktas om att Buchla folket är fast på hotellet med covid...

    Såg bilder från Romans instagram innan Superbooth och han visade MARF och 288r som Buchla USA skulle visa på Superbooth...

    Men ingen ny 218e eller Easel med väska...

  26. #386
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm att göra sig lustig över andra tycker jag allmänt känns tradigt...
    Tack för bra återkoppling. Jag tar bort.

  27. #387
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Osäker på om jag frågat tidigare, men är det någon som har en programmerare för Buchla 200e-moduler. Jag har en 259e som hängt sig och bara lyser med alla LED:arna. Enligt modwiggler är det en sån här som behövs.
    https://www.silabs.com/development-t...-debug-adapter

  28. #388
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Kolla med Blomman eller Johan på JAM... om inte de har så borde Schneiderladen kunna hjälpa dig.

    Annars kanske 99:an skulle skaffa sig en

  29. #389
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sonicaddiction Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Osäker på om jag frågat tidigare, men är det någon som har en programmerare för Buchla 200e-moduler. Jag har en 259e som hängt sig och bara lyser med alla LED:arna. Enligt modwiggler är det en sån här som behövs.
    https://www.silabs.com/development-t...-debug-adapter
    Fasen, trodde du skulle ha fått igång den vid det här laget…jobbigt. Min romans med 200e blev kort, hann inte ens börja…
    Hoppas någon sitter på rätt utrustning för detta - behövde inte EnAnnan här på forumet också hjälp med en brickad 259e?

  30. #390
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Socker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fasen, trodde du skulle ha fått igång den vid det här laget…jobbigt. Min romans med 200e blev kort, hann inte ens börja…
    Hoppas någon sitter på rätt utrustning för detta - behövde inte EnAnnan här på forumet också hjälp med en brickad 259e?
    Hehe, jag har inte riktigt orkat dra i det ännu, men nu jäklar!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kolla med Blomman eller Johan på JAM... om inte de har så borde Schneiderladen kunna hjälpa dig.

    Annars kanske 99:an skulle skaffa sig en
    Tack, de är kollade med men saknade själva grunkan. Får nog ta och beställa en helt enkelt.

  31. #391
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Har just klivit in i Buchla 200-klonvärlden och funderar på följande tre saker jag eventuellt saknar:

    * Mer LFO-ish modulering, gärna komplex? 2OC verkar ju fantastisk, men jag gillar verkligen inte menyer. Vad finns det i övrigt? En 261 till helt enkelt? En ES-3 i ett Beauty Case är väl ett alternativ, men det vore kul att hålla sig inom Buchla-caset.

    * Quantizer? Med skalor? Jag veeeet! Det är obuchligt med melodier! Och jag vet att 2OC kan kvantisera. Men jag gillar inte menyer.

    * Clock divider? Som gärna även kan fixa slumptriggers. Nu säger ni väl 2tt och då säger jag att jag verkligen inte gillar menyer.

  32. #392
    svenallan
    svenallan är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Kanske spana in verbos 263v för kvantiserare och sputniks 244 för enklare kvant + annat skoj. Inte själv testat dessa men tycker speciellt 263:an verkar spännande.

    Tror också att vedic scapes gjort en quad lfo men väldigt osäker på om den går att få tag på.

    När det gäller klockdelare verkar många prisa eardrills pendulum ratchet men den går inte heller att hitta så lätt så då tror jag det är 2tts som gäller.


    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har just klivit in i Buchla 200-klonvärlden och funderar på följande tre saker jag eventuellt saknar:

    * Mer LFO-ish modulering, gärna komplex? 2OC verkar ju fantastisk, men jag gillar verkligen inte menyer. Vad finns det i övrigt? En 261 till helt enkelt? En ES-3 i ett Beauty Case är väl ett alternativ, men det vore kul att hålla sig inom Buchla-caset.

    * Quantizer? Med skalor? Jag veeeet! Det är obuchligt med melodier! Och jag vet att 2OC kan kvantisera. Men jag gillar inte menyer.

    * Clock divider? Som gärna även kan fixa slumptriggers. Nu säger ni väl 2tt och då säger jag att jag verkligen inte gillar menyer.

  33. #393
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har just klivit in i Buchla 200-klonvärlden och funderar på följande tre saker jag eventuellt saknar:

    * Mer LFO-ish modulering, gärna komplex? 2OC verkar ju fantastisk, men jag gillar verkligen inte menyer. Vad finns det i övrigt? En 261 till helt enkelt? En ES-3 i ett Beauty Case är väl ett alternativ, men det vore kul att hålla sig inom Buchla-caset.

    * Quantizer? Med skalor? Jag veeeet! Det är obuchligt med melodier! Och jag vet att 2OC kan kvantisera. Men jag gillar inte menyer.

    * Clock divider? Som gärna även kan fixa slumptriggers. Nu säger ni väl 2tt och då säger jag att jag verkligen inte gillar menyer.
    Jag drack (tusen) öl och (hundra) vin med säljaren igår. Grattis till köpet!

    Personligen har jag väldig nytta av Sputnik 244. Köpte den för en fem år sedan och säljaren ångrade sig, men jag var benhård Så bra tycker jag om den.

    Quantizer (dock ej skalor) och clock divider. Analog shift register osv. Mycket funktion på en och samma modul.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	9537.f.jpg 
Visningar:	16 
Storlek:	196,9 KB 
Id:	107016

    https://www.modulargrid.net/u/sputni...lbox-model-244

  34. #394
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag drack (tusen) öl och (hundra) vin med säljaren igår. Grattis till köpet!

    Personligen har jag väldig nytta av Sputnik 244. Köpte den för en fem år sedan och säljaren ångrade sig, men jag var benhård Så bra tycker jag om den.

    Quantizer (dock ej skalor) och clock divider. Analog shift register osv. Mycket funktion på en och samma modul.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	9537.f.jpg 
Visningar:	16 
Storlek:	196,9 KB 
Id:	107016

    https://www.modulargrid.net/u/sputni...lbox-model-244
    Tackar! Och attans! Den där Sputniken verkar ju superdupergo, en sequential switch står ju också på önskelistan och minsann, den har ju en! Men den verkar ju också vara unobtanium.

    Hoppas du hämtar dig från de tusen och hundra!

  35. #395
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av svenallan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske spana in verbos 263v för kvantiserare och sputniks 244 för enklare kvant + annat skoj. Inte själv testat dessa men tycker speciellt 263:an verkar spännande.

    Tror också att vedic scapes gjort en quad lfo men väldigt osäker på om den går att få tag på.

    När det gäller klockdelare verkar många prisa eardrills pendulum ratchet men den går inte heller att hitta så lätt så då tror jag det är 2tts som gäller.
    263v gör ju jobbet, men känns lite funktionsfattig nu när jag upptäckt Sputnik 244... Unobtanium den också?

  36. #396
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    263v gör ju jobbet, men känns lite funktionsfattig nu när jag upptäckt Sputnik 244... Unobtanium den också?
    Tja…jag har ju en…som med allt annat haha. Kan nog tänka mig skiljas från den men vet inte vad de går för?

  37. #397
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Socker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tja…jag har ju en…som med allt annat haha. Kan nog tänka mig skiljas från den men vet inte vad de går för?
    Är det en 263v du har alltså? Eller Sputnik 244?

  38. #398
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det en 263v du har alltså? Eller Sputnik 244?
    En 244!
    Fast nu när jag letar så verkar den ju omöjlig att få tag på….hm
    Senast redigerat av Socker den 2022-05-29 klockan 15:49.

  39. #399
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Socker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En 244!
    Fast nu när jag letar så verkar den ju omöjlig att få tag på….hm
    Sug på karamellen! Ska försöka googla lite på vad den ev gått för tidigare.

  40. #400
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sug på karamellen! Ska försöka googla lite på vad den ev gått för tidigare.
    Farligt att testa moduler för eventuell försäljning…inser att jag mest använt 244 som sequential switch, clock divider, och ibland den enkla quantizern, men nu blev jag helt nykär i shift register-delen, oj oj. Blir till att behålla.

  41. #401
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Socker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Farligt att testa moduler för eventuell försäljning…inser att jag mest använt 244 som sequential switch, clock divider, och ibland den enkla quantizern, men nu blev jag helt nykär i shift register-delen, oj oj. Blir till att behålla.
    Ack och ve! Jag borde köpt den osedd!

  42. #402
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ack och ve! Jag borde köpt den osedd!
    Haha! Jag lovar att fundera åtminstone!

  43. #403
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Gör det! Under tiden så kollar jag på genomgångar av 2OC. Ja, i den mån jag kan se genom besvikelsens tårar alltså.

  44. #404
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gör det! Under tiden så kollar jag på genomgångar av 2OC. Ja, i den mån jag kan se genom besvikelsens tårar alltså.
    Går väl och ställer mig sålänge då…

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	31DAB12E-0B18-4F10-90D5-C6089B5750E2.jpeg 
Visningar:	4 
Storlek:	32,5 KB 
Id:	107039

  45. #405
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran

  46. #406
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Ja 244 är cool men den behöver en hel del moddar för att fungera i shift register.. Kolla med henrik - Blomman - tror han kan bygga fler.

    Annars kan jag varmt rekomendera 263V med rikigt kul analog shift register och quantiser 8 in och 8 ut på varje... plus enkel att ändra scale... Mark gör dessa fortfarande.

    Annars är det en bra fråga med avancerad LFO i 4U... Där tror jag faktiskt att Northern Light har en del kul i H format...

    Annars är det ju 266 och 281 som gäller - har även fastnat för Studio H 255e.. men det blir mer typ envelope... skicka trig från 2tts eller Pendelum / ratchet in till den och vidare i systemet är superbra. tillsammans med en 254v eller 254e... (typ en 257 med 4 istället för 2..) spar mycket plats... Jag gillar att använda 258 som LFO också... blandat med 266 och så in i 254 - kombinera och mixa...

  47. #407
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Håhå, hmhm, mycket att fundera på... En rookie-fråga: hur monterar man H-formatet i ett case? Har man nån sorts bricka mellan/under mitten på modulerna?

  48. #408
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håhå, hmhm, mycket att fundera på... En rookie-fråga: hur monterar man H-formatet i ett case? Har man nån sorts bricka mellan/under mitten på modulerna?
    Ah, en h-bracket... Ja, Northern Light har onekligen en del kul I det formatet, tack för tipset!

  49. #409
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Ny modul från 1979 CMP

    https://1979.ws/compact-microsound-processor/

    Kan nog vara mycket användbar och ser mycket direkt ut - rätt överskådlig... bra att de gjort den i 1U..

  50. #410
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Den här tycker jag ser väldigt intressant ut.
    https://1979.ws/dual-sequential-switch/

    (Har dock själv på ett magiskt vis redan blivit med sequential switch via en 244. Utan att säga för mycket så kan vi väl säga att pandan är utsläppt från skamvrån nu. )

  51. #411
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den här tycker jag ser väldigt intressant ut.
    https://1979.ws/dual-sequential-switch/

    (Har dock själv på ett magiskt vis redan blivit med sequential switch via en 244. Utan att säga för mycket så kan vi väl säga att pandan är utsläppt från skamvrån nu. )
    Inte en sekund för tidigt!

  52. #412
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Socker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte en sekund för tidigt!
    Hahaha

  53. #413
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Jag tittade runt efter Buchla mixers då jag anser att 206e, 207e och 207r saknar en del om man har flera moduler som 296, 288 eller andra som också har stereo ut.. saknar också Pan och VCA... 227e börja jag gilla mer o mer i mitt 200e system... men en lite i mitt 200 system hade varit perfekt och jag tror denna från Northern Light kommer bli kanon... Märk väl att den inte finns men de håller på med den...

    Info
    It will offer six channels of CV controlled stereo mixing, a main and a sub bus, a headphone amplifier with selections for the bus, mono and stereo and a powerful MCU controlling fast VCAs.

    It also features a stereo send and return with dedicated 2:1 amplification for daisy chaining multiple mixers or using external effects.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2JaM.1.2.2.jpg 
Visningar:	14 
Storlek:	93,0 KB 
Id:	107074

  54. #414
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tittade runt efter Buchla mixers då jag anser att 206e, 207e och 207r saknar en del om man har flera moduler som 296, 288 eller andra som också har stereo ut.. saknar också Pan och VCA... 227e börja jag gilla mer o mer i mitt 200e system... men en lite i mitt 200 system hade varit perfekt och jag tror denna från Northern Light kommer bli kanon... Märk väl att den inte finns men de håller på med den...

    Info
    It will offer six channels of CV controlled stereo mixing, a main and a sub bus, a headphone amplifier with selections for the bus, mono and stereo and a powerful MCU controlling fast VCAs.

    It also features a stereo send and return with dedicated 2:1 amplification for daisy chaining multiple mixers or using external effects.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2JaM.1.2.2.jpg 
Visningar:	14 
Storlek:	93,0 KB 
Id:	107074
    Jäklars vad mycket de lyckats trycka in! Just att mixerkanalerna också är VCA:er är väldigt användbart, inte bara för att mixa utan också för att kuvertforma. Allt måste ju inte gå genom en LPG.

  55. #415
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Allt måste ju inte gå genom en LPG.
    Källa på det, tack! 😊

  56. #416
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Källa på det, tack! ��
    Jag provocerade förstås medvetet. Skulle så klart aldrig…

  57. #417
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Socker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Farligt att testa moduler för eventuell försäljning…inser att jag mest använt 244 som sequential switch, clock divider, och ibland den enkla quantizern, men nu blev jag helt nykär i shift register-delen, oj oj. Blir till att behålla.
    Första regeln för försäljning, aldrig testa grejorna. Då blir man påmind om varför man ville ha dem en gång i tiden, och så blir inget sålt. =D

  58. #418
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Vilken 218-version funkar bäst? Skulle ju vara najs med arpeggiator, men det är väl bara BEMI:s som har det och de kan väl vara opålitliga när det gäller ”klaviaturen” vad jag förstår?

  59. #419
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Inga åsikter? Om jag vänder lite på frågan då: vilka 218-varianter har ni testat och vilka funkade bra respektive mindre bra?

  60. #420
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inga åsikter? Om jag vänder lite på frågan då: vilka 218-varianter har ni testat och vilka funkade bra respektive mindre bra?
    Har testat både 218r och Bemi 218e både ny och gammal rev. Om du har ett bemicase med midi in och sustain in så är en bemi helt klart bäst för arpeggio, midi klocka med time divisions, sustain / latch. Sedan finns det lite rangliga byggen från bemi / buchla usa.. där de röda frets ibland släpper.. men det går ganska enkelt att ordna själv. Sedan kan midi note on/off vara lite petigt och kan låsa hela 218 om du skickar en massa onödig midi data..

    218r eller sa modulars är enligt mig snyggare kosmetiskt och känns bättre.. men avsaknad av arpeggio, midi klocka, sustain och den 4 preset plattan gör att den är sämre om man vill ha dessa.

    Jag tycker båda är lika snabba - lättspelade. Nyare 218e är bättre än de tidiga även på touch känsligheten och man kan ställa in den så den passar dig.

    Har man dålig ström så måste man jorda sig till maskinen - lika för alla 218…

    Själv kör jag buchla usa väska med 218e med latchmod switch och en 208P byggd av papz. Bästa av alla världar.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •