Sidan 6 av 12 FörstaFörsta ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SistaSista
Resultat 301 till 360 av 673

Ämne: Buchlatråden

  1. #301
    greppan
    greppan är inte uppkopplad

    Senior
    Hejåhå jag har gått och blivit med Buchla. En 208c Command och en 218r i ett eget case.

    218r har en del patina (den har säkert flyttat runt här på 99...) och båten är rätt punkig. Jag funderar på att sälja 218r eller byta båt pga fåfäng. Finns det några grunda alternativ?

    Edit: ska skruva ur 218r och kolla hur djupt kalaset är ikväll...

  2. #302
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av greppan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hejåhå jag har gått och blivit med Buchla. En 208c Command och en 218r i ett eget case.

    218r har en del patina (den har säkert flyttat runt här på 99...) och båten är rätt punkig. Jag funderar på att sälja 218r eller byta båt pga fåfäng. Finns det några grunda alternativ?

    Edit: ska skruva ur 218r och kolla hur djupt kalaset är ikväll...
    Jag kommer inom snart beställa båtar från thebeast co uk. De är 3” (vad det nu än är i cm). Hojta till om du vill sambeställa. De kostar 45gbp styck för 4u (i ren aluminium)

  3. #303
    greppan
    greppan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av miaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kommer inom snart beställa båtar från thebeast co uk. De är 3” (vad det nu än är i cm). Hojta till om du vill sambeställa. De kostar 45gbp styck för 4u (i ren aluminium)
    Oh, ska kolla på detta. Återkommer!

  4. #304
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av greppan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oh, ska kolla på detta. Återkommer!
    Kan hända att beställningen måste dröja, eller den kan läggas men inte skickas på ett tag. Han ska kirra mig en toppobrillo ström också

  5. #305
    greppan
    greppan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av miaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan hända att beställningen måste dröja, eller den kan läggas men inte skickas på ett tag. Han ska kirra mig en toppobrillo ström också
    Inga problem. Jag ska bestämma mig om jag ska behålla först också.

  6. #306
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av greppan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inga problem. Jag ska bestämma mig om jag ska behålla först också.
    okidoki,
    fick dock höra att det inte alls tar särskilt länge.
    men ingen stress ändå.

    Så här ser dom ut (de två runda hålen baktill är inte standard, dvs de kommer inte vara där).
    Den är heller ännu inte ihopnitad.
    Och vi behöver (som han skickar mig en hav påse av) 'captive nuts', vad tusan den nu än kan heta på svenska.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	file.jpg 
Visningar:	14 
Storlek:	809,1 KB 
Id:	105097

    3x 4u för 120gbp.
    Senast redigerat av miaz den 2022-02-03 klockan 04:21.

  7. #307
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Kan vi döpa tillbaka tråden till Buchla-tråden nu? Kusten verkar klar.

  8. #308
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Jag leker lite med tanken på att på längre sikt skaffa mig en liten basic-skiff med kloner, typ 281, 292, 266 och 25s eller 258 och 2OC. Är det någon som testat att sequence:a Buchla med en ER-101 (eurorack-sequencer). Tänker att den har visst överlapp med 251e men hittar inga videos eller diskussion om den setup:en.

  9. #309
    nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sonicaddiction Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag leker lite med tanken på att på längre sikt skaffa mig en liten basic-skiff med kloner, typ 281, 292, 266 och 25s eller 258 och 2OC. Är det någon som testat att sequence:a Buchla med en ER-101 (eurorack-sequencer). Tänker att den har visst överlapp med 251e men hittar inga videos eller diskussion om den setup:en.
    Jag har inte testat med er-101 men om den kan skicka ut 1.2V pitch och 10v gate så kan du använda en format jumbler typ Lowgain och se till att koppla in jord mellan den och din Buchla båt. Korg SQ64, Keystep pro kan ju skicka ut 1.2v och 10v gate och fungerar utmärkt.

    Om din sequencer bara kan skicka ut 1.0v pitch och 5v gate så får du skaffa typ en CVGT1 som omvandlar mellan euro och buchla... men det roliga med er-101 är ju att den har fyra sekvenser och då blir det4 st CVGT1...

  10. #310
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Kolla Northern Light Modular…

    hTT + hOC är en väldigt trevlig kombo om man vill skapa sekvenser…

    De är ju Buchla konverterade versioner av Utiles och Ornament and crime…
    Inte så bra för längre ”kontrollerade” melodisekvenser dock… men om man vill göra sannolikhets sekvenser med intervaller, logik å jox… man behöver inte vara smart för att få dem att låta snyggt. Bara att leka med sköna skalor och taktlogik typ… oftast låter det fint!

  11. #311
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran

  12. #312
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Så, nu har jag fått hem en 259e, 225e och ett 4u case att börja leka med. Testade att bygga ett litet aux-eurorack case med ER-101+102, ES-9, Just Friends, Quadrax (innan jag får hem en 281) och en Vult Freak (i lpg-läge).

    Man kan köra ES-101 i "linjärt"-läge då varje steg är 0.1v vilket passar fenomenalt bra med Buchla.

    ...men på sikt vill jag nog ha en 251e (eller kanske 250e) i alla fall så är nån sugen på byte så hojta till!

    Sjuuuukt glad, nöjd och pirrig i att vara tillbaka med Buchla.

  13. #313
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Är det förresten någon som använder en sån här till Buchla?
    https://escapefromnoise.com/pedaler/...-matrix-mixer/

    Tappar en sådan passiv mixer mycket signal jämfört med en aktiv? Är det mest för att mixa lfo:er, envelopes och liknande eller är pitch-cv möjlig att skicka till olika källor med eh... tonalt adekvat precision?

  14. #314
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sonicaddiction Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så, nu har jag fått hem en 259e, 225e och ett 4u case att börja leka med. Testade att bygga ett litet aux-eurorack case med ER-101+102, ES-9, Just Friends, Quadrax (innan jag får hem en 281) och en Vult Freak (i lpg-läge).

    Man kan köra ES-101 i "linjärt"-läge då varje steg är 0.1v vilket passar fenomenalt bra med Buchla.

    ...men på sikt vill jag nog ha en 251e (eller kanske 250e) i alla fall så är nån sugen på byte så hojta till!

    Sjuuuukt glad, nöjd och pirrig i att vara tillbaka med Buchla.
    Kul! Jag ställer samma fråga som jag brukar när folk sätter ihop nya 200e-system: Är det ett måste att sequencra i systemet? 225e (som du ju har) och en dator blir ju alltid mer flexibelt än 251e / 250e hur man än vrider och vänder på det. Eller cv-styrning via ES-9 (som du ju också har) för högre precision än MIDI. Jag fattar fullständigt om man föredrar Buchla-interfacet och älskar Don’s sequencer-tänk, men det tål att tänka på några varv.

  15. #315
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Hej!
    Tack, bra fråga. Jag resonerar (ingen ordvits menad) nåt sånt här:

    Jag fastnar för lätt i strävan efter perfektion när jag sitter och klickar in noter i en dator, grid-editor, noter eller annan ren mjukvaru-sequencer. Det är något med UI:t/UX:et med hårdvarusequencers som gör att jag blir mycket mer kreativ, speciellt om det är mer "sekventierbara" sequencers som 250e, ER-101+102 eller Verbos Voltage Multistage. Det dyker upp slingor som jag inte kommit på att skriva för hand i en dator. Dessutom sitter jag och programmerar på dagarna vid en dator i alla fall så att slippa skärmtiden är skönt.

    Det närmsta jag kommit är om jag sequenc:ear i VCV rack eller liknande där man kan sätta upp system som spelar.

    Datorn/Ipad:en vill jag, i modulärsammanhang, mest använda för end-of-chain-effekter, enklare mixning (typ via 16n Fader Bank) och att spela in ljudet när jag har en patch "klar".

    När jag trackar andra instrument däremot så vill jag ha en dator framför mig.

    Jag hade en 250e förra Buchla-vändan och nu när jag haft och lärt mig ER-101 så känner jag mig inte så rädd för att en 251e ska sakta ned mig.

  16. #316
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Låter som ett rimligt och genomtänkt resonemang.

  17. #317
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Ytterligare en tanke har börjat vakna till liv. Jag har sett 248 marf som något som inte går att få tag på längre men ser nu att det verkar finnas/byggas en del diy-varianter.

    Ni som har och använder dem, tycker ni de är värda pengar och utrymme jämför med 251e och 250e.

    Det jag skulle sakna med en 251e är steg-val med cv och extern input (det sistnämnda som nog går att lösa med en 257) och det (enda) jag saknade med 250e när jag hade den var att kunna köra sekvenserna separat.

    Vad jag förstått skulle en 248 möta det jag gillar med båda 250e och 251e. Fysisk input (faders/knobs jfrt med display), loopar, extern override, sekvenser i olika fas, trigger ut, allmän patchbarhet (sequenca sequencern typ).

    Vad kan en färdigbyggd 248 marf landa på ungefär?

    Tack på förhand!

  18. #318
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sonicaddiction Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ytterligare en tanke har börjat vakna till liv. Jag har sett 248 marf som något som inte går att få tag på längre men ser nu att det verkar finnas/byggas en del diy-varianter.

    Ni som har och använder dem, tycker ni de är värda pengar och utrymme jämför med 251e och 250e.

    Det jag skulle sakna med en 251e är steg-val med cv och extern input (det sistnämnda som nog går att lösa med en 257) och det (enda) jag saknade med 250e när jag hade den var att kunna köra sekvenserna separat.

    Vad jag förstått skulle en 248 möta det jag gillar med båda 250e och 251e. Fysisk input (faders/knobs jfrt med display), loopar, extern override, sekvenser i olika fas, trigger ut, allmän patchbarhet (sequenca sequencern typ).

    Vad kan en färdigbyggd 248 marf landa på ungefär?

    Tack på förhand!
    Tror runt 20K med båt från Sammodular?

  19. #319
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sonicaddiction Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ytterligare en tanke har börjat vakna till liv. Jag har sett 248 marf som något som inte går att få tag på längre men ser nu att det verkar finnas/byggas en del diy-varianter.

    Ni som har och använder dem, tycker ni de är värda pengar och utrymme jämför med 251e och 250e.

    Det jag skulle sakna med en 251e är steg-val med cv och extern input (det sistnämnda som nog går att lösa med en 257) och det (enda) jag saknade med 250e när jag hade den var att kunna köra sekvenserna separat.

    Vad jag förstått skulle en 248 möta det jag gillar med båda 250e och 251e. Fysisk input (faders/knobs jfrt med display), loopar, extern override, sekvenser i olika fas, trigger ut, allmän patchbarhet (sequenca sequencern typ).

    Vad kan en färdigbyggd 248 marf landa på ungefär?

    Tack på förhand!
    Jag skulle nog kunna tänka mig sälja min 248, byggd av Roman. Har expanderdelen också - behöver dock uppgradera firmware som synes i annan Buchlatråd här.
    Har två 245 så använder oftast dom, så 248 hamnar lite i skymundan.

  20. #320
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FE49AAAA-EE4E-4620-83A7-FA10185C1FCF.jpeg 
Visningar:	48 
Storlek:	548,8 KB 
Id:	105494

  21. #321
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Någon här som har erfarenhet av Easel tillsammans med 223e (örnen) ?

  22. #322
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av thetonequest Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon här som har erfarenhet av Easel tillsammans med 223e (örnen) ?
    Ja, det var faktiskt det första jag köpte efter att ha pillat lite Buchla i andra studior. För mig kändes det inte rätt. 223e är nog vettigare om man även har andra e-moduler kan jag tycka. Jag bytte bort örnen med Zthee mot lite r-moduler och så tog mitt "byggande" fart.

  23. #323
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det var faktiskt det första jag köpte efter att ha pillat lite Buchla i andra studior. För mig kändes det inte rätt. 223e är nog vettigare om man även har andra e-moduler kan jag tycka. Jag bytte bort örnen med Zthee mot lite r-moduler och så tog mitt "byggande" fart.
    Vad var det du inte gillade med den?

    Är väl mycket tanken på att inte ha ett ”vanligt” klav som lockar, för att komma bort lite från det konventionella och när jag provade touchen på 218 så tyckte jag att det var lite väl fippligt, men örnen kanske är lite overkill?

  24. #324
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av thetonequest Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon här som har erfarenhet av Easel tillsammans med 223e (örnen) ?
    Jag har en Easel Command och en örn i mitt 200e-system men tycker precis som outshape att det känns lite fel. Det kan absolut vara kul men 223e är liksom tänkt mer som "kommandocentral" för större system. Jag tycker t ex alltid att det känns skumt att mappa en parameter till kontrollern som jag har på en regel precis framför mig. Då kan jag lika gärna dra i regeln s a s. Sensel Morph med Thunder overlay finns ju också. Har man en Easel Command med MIDI host expansionen är det ju ett billigare sätt att få samma funktionalitet med undantag för arpeggiatorn.

  25. #325
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en Easel Command och en örn i mitt 200e-system men tycker precis som outshape att det känns lite fel. Det kan absolut vara kul men 223e är liksom tänkt mer som "kommandocentral" för större system. Jag tycker t ex alltid att det känns skumt att mappa en parameter till kontrollern som jag har på en regel precis framför mig. Då kan jag lika gärna dra i regeln s a s. Sensel Morph med Thunder overlay finns ju också. Har man en Easel Command med MIDI host expansionen är det ju ett billigare sätt att få samma funktionalitet med undantag för arpeggiatorn.
    Tack, känner att jag har lite bättre grund att utgå ifrån nu, så ska fundera ett varv till!

    Om någon har en begagnad örn så skulle jag nog ändå kunna vara intresserad!
    Känns i slutändan som en setup man kanske behöver prova själv för att veta vad man tycker?

  26. #326
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Förresten, kan ju passa på att fråga när man ändå är i tråden, vet att serge och buchla inte använder sig av samma spänning osv, men kan man ha sönder nånting om man patchar mellan 73-75 och easel?
    Tänker ju att man annars bara kan patcha runt lite och se om man hittar nåt som ändå funkar eller om det helt enkelt bara blir dåligt?

  27. #327
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran

  28. #328
    nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av miaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Buchla 100 från THC! Nu kommer det

  29. #329
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Du vet eller hoppas? På tok för mycket blått tänker jag

  30. #330
    nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av miaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du vet eller hoppas? På tok för mycket blått tänker jag
    haha ingen aning - hoppas bara

  31. #331
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Har inte Buchla 100 snarare en svart-vitt färgskala?

  32. #332
    nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har inte Buchla 100 snarare en svart-vitt färgskala?
    Kan ju bara ha lite färgade Pomona kablar inkopplade...
    Nej men det är säkert bara dags för Easel släpp i den nya väskan med 208c och den nya 218 och kanske den där sidomodulen som förhoppnoingsvis ser bättre ut Eller kanske mer euro tjafs...

  33. #333
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Hoppas på easel, mest för att jag är så jävla on the fence om beggad klon eller nytt,
    vill bara veta om jag öht kan köpa nytt utan att bli ruinerad.
    Fast, är det ej easel då slutar jag nog vänta och köper klon ändå.

  34. #334

  35. #335
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Gammal skåpmat till resturangpriser

  36. #336
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Nu kan man äntligen återskapa EMS studio 4 hemma!

  37. #337
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu kan man äntligen återskapa EMS studio 4 hemma!
    Det har du ju kunnat i många år…det står t o m att det är Romans redesign.
    Undrar dock om de gått över till att tillverka dessa som smd, framgår inte….och vilken sorts vaktroler det är? Samma som i 208c kanske?

  38. #338
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    buu,
    jaja,
    nån som har en 208 att sälja?

  39. #339
    nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Socker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det har du ju kunnat i många år…det står t o m att det är Romans redesign.
    Undrar dock om de gått över till att tillverka dessa som smd, framgår inte….och vilken sorts vaktroler det är? Samma som i 208c kanske?
    Hmm det verkar vara SMD - de har alltså gjort om Roman kloner till SMD och de tillverkas av Malekko...

  40. #340
    nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av miaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    buu,
    jaja,
    nån som har en 208 att sälja?
    Köp en 208P av Papz / Constantin... Få den byggd av honom värt varenda krona bästa 208 jag har hört utan tvekan.

  41. #341
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm det verkar vara SMD - de har alltså gjort om Roman kloner till SMD och de tillverkas av Malekko...
    Roman skriver på insta att han har gjort det hela och malekko står för fabriken, hans inkomst från det går oavkortat till Ukraina.

  42. #342
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köp en 208P av Papz / Constantin... Få den byggd av honom värt varenda krona bästa 208 jag har hört utan tvekan.
    fan, jag vet,
    får jag tag på en 218 för kaffepengar kan jag spendera de extra på en från papz.

    13/3 edit: nu är jag på listan
    Senast redigerat av miaz den 2022-03-13 klockan 05:47.

  43. #343
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage


    Don Buchla kallade inte sina instrument synthesizers. Och han vill inte ha klaviatur till dem, trots att en del av hans vänner är keyboardister!

  44. #344
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    and you needn't feel compelled to call them synthesizers. I don't.
    Buchla system är alltså INTE synthesizers!

  45. #345
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Har aldrig kopplat upp min Buchla mot ett keyboard. Helt ointressant. För mig.

  46. #346
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Don Buchla kallade inte sina instrument synthesizers. Och han vill inte ha klaviatur till dem, trots att en del av hans vänner är keyboardister!
    Och 303an till togs fram som en repkompis när man tröttnat på sin basist.
    Fasen tur att folk inte kan bete sig.


  47. #347
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Buchla system är alltså INTE synthesizers!
    Jag är benägen att hålla med. Vad skulle det vara man syntetiserar liksom?

  48. #348
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Don Buchla kallade inte sina instrument synthesizers. Och han vill inte ha klaviatur till dem, trots att en del av hans vänner är keyboardister!
    Fair enough. Har själv inga vänner men har hört att det finns keyboardister. Man blir ju förbannad när man tänker på det alltså!

  49. #349
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är benägen att hålla med. Vad skulle det vara man syntetiserar liksom?
    Ljudvågor, väl. Ljudvågor som inte är förstärkta ljudvågor (från en mikrofon/pickup) utan skapade på elektrisk väg. Det är väl definitionen på synt? Inte att den syntetiserar "stråke". De har väl hetat synt långt innan det var möjligt att ens närma sig akustiska ljud?

  50. #350
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är benägen att hålla med. Vad skulle det vara man syntetiserar liksom?
    Tesen är integratorn, Antitesen är komparatorn, lagt samman har du syntesen. Hegel ville vara lycklig. Och allt vi fick var en enkel sågtandsoscillatorkärna. Buchla körde ju dock oftast triangelkärna, så därför är de inte synthesizers...

  51. #351
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tesen är integratorn, Antitesen är komparatorn, lagt samman har du syntesen. Hegel ville vara lycklig. Och allt vi fick var en enkel sågtandsoscillatorkärna. Buchla körde ju dock oftast triangelkärna, så därför är de inte synthesizers...
    Solklart ju!

  52. #352
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ljudvågor, väl. Ljudvågor som inte är förstärkta ljudvågor (från en mikrofon/pickup) utan skapade på elektrisk väg. Det är väl definitionen på synt? Inte att den syntetiserar "stråke". De har väl hetat synt långt innan det var möjligt att ens närma sig akustiska ljud?
    Jovisst. Men man kan ju i så fall hävda att akustiska instrument också syntetiserar ljudvågor på mekanisk väg?

  53. #353
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jovisst. Men man kan ju i så fall hävda att akustiska instrument också syntetiserar ljudvågor på mekanisk väg?
    Det tycker jag inte.

  54. #354
    booleanjangles
    booleanjangles är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    saxat från insta angående myten om keyboards o buchla
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Shasta-buchla.jpg 
Visningar:	51 
Storlek:	290,1 KB 
Id:	106142

  55. #355
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det tycker jag inte.
    Nähä. Men vad grundar du ditt tyckande på?

  56. #356
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Syntetisera är ett namn man gav att skapa ljudvågor på elektrisk väg. Förstår inte varför det namnet ska användas för akustisk gitarr? Elgitarr hade väl varit ett bättre gränsfall, eller ännu hellre tonhjul. Tonhjul är väl inte syntes i den bemärkelsen att ljudvågen skapas i elektricitetens värld, den bara fångas upp.

  57. #357
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Syntetisera är ett namn man gav att skapa ljudvågor på elektrisk väg. Förstår inte varför det namnet ska användas för akustisk gitarr? Elgitarr hade väl varit ett bättre gränsfall, eller ännu hellre tonhjul. Tonhjul är väl inte syntes i den bemärkelsen att ljudvågen skapas i elektricitetens värld, den bara fångas upp.
    Nja. Ordet syntetisera fanns ju långt innan instrumentet "synthesizer". Det används på en massa olika sätt och i många olika sammanhang.
    Men jag säger alltså inte att man SKA använda det för akustisk gitarr. Ville liksom bara påpeka att saker inte alltid är så enkla som vi tror. Och att jag förstår varför Buchla inte ville belasta sina instrument med de förutfattade meningar som ordet synthesizer kom med då och uppenbarligen fortfarande kommer med.

  58. #358
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ja, men då användes det i andra sammanhang.

    Det är lite som att säga att en akustisk gitarr är gjort av ett syntetiskt material (som olika polymerer). Makes no sense.

    Såklart upp till Buchla. Men jag skulle nog hävda att belastningen är ett missförstånd/begränsad tolkning av vad syntes är.

  59. #359
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, men då användes det i andra sammanhang.

    Det är lite som att säga att en akustisk gitarr är gjort av ett syntetiskt material (som olika polymerer). Makes no sense.

    Såklart upp till Buchla. Men jag skulle nog hävda att belastningen är ett missförstånd/begränsad tolkning av vad syntes är.
    Kanske. Men jag blir misstänksam när folk uttrycker sig så där självsäkert som du gör ang den där gitarren. Och vem ska i så fall få definiera vad en synthesizer (inte) är om inte en av dem som brukar kallas för dess uppfinnare?

  60. #360
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    :-) Vad menar du är det självsäkra?

    Att en uppfinnare skulle kunna bestämma helt själv är ju lite konstigt, språk brukar inte fungera så? Jag kallar inte mina saker för mandolin men om jag hade gjort det hade ingen gått med på det :-)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •