Sidan 1 av 12 1 2 3 4 5 11 ... SistaSista
Resultat 1 till 60 av 673

Ämne: Buchlatråden

  1. #1
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran

    Buchlatråden

    Är det inte dags att det finns Buchla tråd?
    Snack om moduler, system kloner, 100, 200, 200e, 700.... Case, patch ideer... Musik gjord på med mera...

    Hittar en hel del trådar men ingen direkt Om Buchla.

    Har ju skaffat mig Easel igen.. en sen Bemi 208 med sparkling Blue vinyl och ett äldre 218 med hold mod så jag kan hålla noterna i Arpeggio.. Väldigt glad för den och skapat en bordsyta med Easel, Syntho och nu även en Arp 2600 och ett FR-512 TKB.. väntar på en 1010 Blubox mixer så blir det ett ganska kul jam system...

    Funderar lite på att också köpa tillbaka 248 MARF nu när de arbetar och kommit en bit på vägen med source code till den och SA modular ordnat det mesta i hårdvaran som irriterade mig förut.

    Men samtidigt så har jag tittat mycket på 252e.. Är det någon som har en här? Känns mest för ett större system och det har jag ingen lust med.. men kanske har jag fel?

  2. #2
    matsen
    matsen är inte uppkopplad

    Senior
    Finns ju en gamma buchlabyggartråd (BuchlaÅret?) under DIY, men där är det väl mest själva byggandet det handlar om dårå.
    Senast redigerat av matsen den 2020-12-17 klockan 09:53. Anledning: meh

  3. #3
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Jag tycker mest det saknas en allmän Buchla tråd.. det finns eurorack, 5U / MU.. Kanske finns det en Serge tråd?

    Så bygghjälp passar i byggtråden och inte i denna..

  4. #4
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Ja en riktig Buchla tråd utan massa klonbygge eller tredjeparts skit... Buchla är ju en tillverkare med en filosofi och inte ett format.

    Personligen så har jag 200e och en Easel som jag försöker navigera...

  5. #5
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Ok, jag backar ut igen då. Ha det så kul! <3

  6. #6
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja en riktig Buchla tråd utan massa klonbygge eller tredjeparts skit... Buchla är ju en tillverkare med en filosofi och inte ett format.

    Personligen så har jag 200e och en Easel som jag försöker navigera...
    Hmm jag tänkte nog att både tredjeparts och kloner är välkomna att diskuteras i tråden.. synd att stänga ute Buchla 100 och 200 eller de nya modulerna från alla andra än Buchla.. Även andra sequencers, controllers som används för att styra eller kontrollera Buchla..

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, jag backar ut igen då. Ha det så kul! <3
    Nej - kom tillbaka !

  7. #7
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Nej - kom tillbaka !
    Nej, jag har bara en Buchla Easel och den är dessutom från BEMI och inte sjuttiotalsoriginal. Och en 259e som jag knappt använder. Så jag har inget direkt att tillföra.

    Men läser gärna när ni andra pratar om Buchla Original!

    Edit: och förstås några båtar med 200-kloner byggda av Verbos och Roman. Samt bland annat ett par moduler designade av en 99:a som jobbat på Buchla. Men dessa räknas ju inte!
    Senast redigerat av outshape den 2020-12-16 klockan 22:41.

  8. #8
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, jag har bara en Buchla Easel och den är dessutom från BEMI och inte sjuttiotalsoriginal. Och en 259e som jag knappt använder. Så jag har inget direkt att tillföra.

    Men läser gärna när ni andra pratar om Buchla Original!
    Men tråden är inte bara för Buchla 100, 200 eller 200e... Det var inte alls därför jag startade den.. Jag startade en allmän Buchlatråd och för mig är det kloner, tredjepart tillverkare och Bemi, Buchla USA.. Buchla orginal - Det finns en Easel 2013 tråd... det finns Buchla 200e tråd.. 259 tråd med flera... men ingen allmän Buchla tråd. Jag tycker inte alls det bara ska vara för 200e eller vintage Buchla...

  9. #9
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Nä det kan ju vara för kloner under "buchla" flagg..men inget byggsnack var det jag menade och inge tredjepartstillverkare då det inte är Buchla och inte innefattas av Buchlas tänk och filosofi. Men en 100 el 200 diskuteras väl som "original" oavsett om det är en klon eller inte..... En klon av Buchla om den är 100% replika är ju och fungerar som en Buchla så det gör ju ingen skillnad i tänk... men tredjepartstillverkare i 100/200 formatet innefattas ju inte i den filosofin och är i regel något helt annat..... så menar jag typ.

    Men ni får väl diskutera vad ni vill... bara att JAG tycker det är så fruktansvärt ointressant.. tredjepartstillverkare är som vilket eurocrack skit som helst bara att det sitter bakom samma plåt som 100/200... men som sagt Buchla är ett tänk och inget format...ettt förhållningssätt...det tycker jag ofta går förlorat och då kan man lika gärna diskutera som vilket annat euroblask som helst....(vilket ju också är skevt).

  10. #10
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä det kan ju vara för kloner under "buchla" flagg..men inget byggsnack var det jag menade och inge tredjepartstillverkare då det inte är Buchla och inte innefattas av Buchlas tänk och filosofi. Men en 100 el 200 diskuteras väl som "original" oavsett om det är en klon eller inte..... En klon av Buchla om den är 100% replika är ju och fungerar som en Buchla så det gör ju ingen skillnad i tänk... men tredjepartstillverkare i 100/200 formatet innefattas ju inte i den filosofin och är i regel något helt annat..... så menar jag typ.

    Men ni får väl diskutera vad ni vill... bara att JAG tycker det är så fruktansvärt ointressant.. tredjepartstillverkare är som vilket eurocrack skit som helst bara att det sitter bakom samma plåt som 100/200... men som sagt Buchla är ett tänk och inget format...ettt förhållningssätt...det tycker jag ofta går förlorat och då kan man lika gärna diskutera som vilket annat euroblask som helst....(vilket ju också är skevt).
    Jo men då är vi lite överens sedan är det ju alltid moduler eller diskussioner som någon tycker är ointressant men det är ju det som ett fprum handlar om att vara öppen och bidra med det man tycker är intressant och bara hoppa över det som kanske inte är så kul..

    Så inget byggsnack men annars fritt fram för Buchla diskussioner kloner, orginal eller tredjepartstillverkare...

  11. #11
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Funderar lite på att också köpa tillbaka 248 MARF nu när de arbetar och kommit en bit på vägen med source code till den och SA modular ordnat det mesta i hårdvaran som irriterade mig förut.
    Vad var det med hårdvaran som du hade problem med?

    Kul initiativ med tråd, är nyfiken på hur många som sitter med system i Sverige. Själv började jag med en BEMI Easel för några år sedan, som jag sålde när jag köpte Romans eget privata 200. Sedan dess har jag utökat det och även skaffat en Easel igen, denna gång en 208p som jag verkligen bondat med.
    Överhuvudtaget så känner jag med Buchla att jag äntligen hittat det jag alltid letat efter, som om alltihopa var gjort för att passa just mitt sinne - en känsla som jag vet att många upplever. Det har tagit över mitt arbetssätt på ett sätt som gör att allt annat i studion kommit lite i skymundan. Sedan kan man ju diskutera i oändlighet huruvida kloner av 200 och 100 är ”äkta”, men Dons filosofi och ande vilar väldigt tydligt över allting, alla funktioner och designer. Kloner är också av väldigt olika kvalitet beroende på design, komponenter och byggare, så det går egentligen inte att dra alla över en kam och prata om kloner som ett homogent begrepp.
    Personligen är jag mindre intresserad av 200e, tanken på att behöva uppdatera moduler i dator lockar mig inte och presets förstår jag inte poängen med. Soundet är jag tveksam till. Inte för mig helt enkelt, och enda chansen att använda äldre 200 är kloner eftersom originalen är extremt få - inte ens om man har obegränsat med pengar kan man vara säker på att hitta moduler till salu.

  12. #12
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Socker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Överhuvudtaget så känner jag med Buchla att jag äntligen hittat det jag alltid letat efter, som om alltihopa var gjort för att passa just mitt sinne - en känsla som jag vet att många upplever. Det har tagit över mitt arbetssätt på ett sätt som gör att allt annat i studion kommit lite i skymundan. Sedan kan man ju diskutera i oändlighet huruvida kloner av 200 och 100 är ”äkta”, men Dons filosofi och ande vilar väldigt tydligt över allting, alla funktioner och designer. Kloner är också av väldigt olika kvalitet beroende på design, komponenter och byggare, så det går egentligen inte att dra alla över en kam och prata om kloner som ett homogent begrepp.
    Personligen är jag mindre intresserad av 200e, tanken på att behöva uppdatera moduler i dator lockar mig inte och presets förstår jag inte poängen med. Soundet är jag tveksam till. Inte för mig helt enkelt, och enda chansen att använda äldre 200 är kloner eftersom originalen är extremt få - inte ens om man har obegränsat med pengar kan man vara säker på att hitta moduler till salu.
    Om jag får reflektera lite på ditt inlägg

    Det är ju just det som du säger med "kloner" ett brett fält så därför är det ju alltid intressantast att diskutera de som är helt replika..allt annat är ju liksom något annat helt enkelt.

    Och just det fina med Dons filosofi och design hur allt fungerar och hur han har tänkt är just det som gör tredjepartstillverkare helt ointressanta....jag har hittills inte förutom i två fall sett någon som tillverkat moduler i formatet som på något sett fångat in Buchla filosofin..utan snarare oftare är trams eller något som pekar mot andra ogenomtänkta eurocrack moduler (nu tycker jag att det är olyckligt att prata om euro som format i stället för om enskilda tillverkare och deras tänk också).

    Men det är ju just Dons filosofi som går igenom hela 200/200e de senare 200 som 259/292/281.. osv borde ju egentligen kallas 300 då de ju just utvecklades med preset och symbios med digitaldelen det som han jobbade vidare på med 200e... och även tidigare i 500. och vad gäller sound så är det ju precis samma sound i 200/200e/Easel ..samma vactroler osv.. lite mer vräng i 259 än i 261e men soundet är ju detsamma... Men interfejs biten och det digitala är ju helt integrerat i Buchlas tänkande redan från 70-talet.

    När det gäller 200e presets så är det ju inte presets i vanlig bemärkelse utan ett integrerat och dynamiskt verktyg som man kan använda på olika sätt...personligen tycker jag det är en av de roligare funktionerna... du kan ju även trigga presetsen så den stappar mellan dom på olika sätt..helt rubbat... Men det är som sagt inte presets som i t.ex. en Prophet 5 el nåt... det öppnar upp helt nya världar.
    System 100 är ju något helt annat.


  13. #13
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om jag får reflektera lite på ditt inlägg

    Det är ju just det som du säger med "kloner" ett brett fält så därför är det ju alltid intressantast att diskutera de som är helt replika..allt annat är ju liksom något annat helt enkelt.

    Och just det fina med Dons filosofi och design hur allt fungerar och hur han har tänkt är just det som gör tredjepartstillverkare helt ointressanta....jag har hittills inte förutom i två fall sett någon som tillverkat moduler i formatet som på något sett fångat in Buchla filosofin..utan snarare oftare är trams eller något som pekar mot andra ogenomtänkta eurocrack moduler (nu tycker jag att det är olyckligt att prata om euro som format i stället för om enskilda tillverkare och deras tänk också).

    Men det är ju just Dons filosofi som går igenom hela 200/200e de senare 200 som 259/292/281.. osv borde ju egentligen kallas 300 då de ju just utvecklades med preset och symbios med digitaldelen det som han jobbade vidare på med 200e... och även tidigare i 500. och vad gäller sound så är det ju precis samma sound i 200/200e/Easel ..samma vactroler osv.. lite mer vräng i 259 än i 261e men soundet är ju detsamma... Men interfejs biten och det digitala är ju helt integrerat i Buchlas tänkande redan från 70-talet.

    När det gäller 200e presets så är det ju inte presets i vanlig bemärkelse utan ett integrerat och dynamiskt verktyg som man kan använda på olika sätt...personligen tycker jag det är en av de roligare funktionerna... du kan ju även trigga presetsen så den stappar mellan dom på olika sätt..helt rubbat... Men det är som sagt inte presets som i t.ex. en Prophet 5 el nåt... det öppnar upp helt nya världar.
    System 100 är ju något helt annat.

    Jag håller med dig om att det blir väldigt tydligt med tredjepartstillverkare att Dons sätt att designa var unikt, men jag har ändå inkorporerat några få saker i mitt system som saknas i den vanliga Buchlavärlden - jag är inte riktigt så dogmatisk som du.
    Angående sound så upplever jag en subtil skillnad mellan Easel och 200, och 200e är för mig något annat även om överlappningen självklart är stor.
    Även om Don gjorde 259, 281 osv ”redo” för datorkoppling så var det väl såvitt jag vet ingen på 70-talet som någonsin använde det där, inte ens Subotnick och Ciani. Rätta mig om jag har fel men det blev väl aldrig färdigutvecklat?
    Tvivlar inte på att det är användbart i 200e, om man är lagd åt det hållet.

  14. #14
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men samtidigt så har jag tittat mycket på 252e.. Är det någon som har en här? Känns mest för ett större system och det har jag ingen lust med.. men kanske har jag fel?
    Jag har jobbat en del med 252e eftersom vi har en på KMH där jag undervisar. Den är väldigt speciell och förstås på ett helt annat sätt än Marf och Darf (250e). Jag upplever den som lättjobbad när man väl lärt sig den. Den känns också mer ”spelbar” än 250e vilket jag inte trodde jag skulle känna innan jag testat den. 250e tenderar jag att noggrant programmera och sen rör jag den inte så mycket utan låter den göra sin grej liksom. 252e uppmuntrar mer till pillande i farten tycker jag. Man kan ju också programmera den via midi (om man har 225e vill säga), vilket är rätt kul. Det jag inte gillar är att den saknar clock-ingång. Man kan klocka den via midi såklart, men det hade varit fint att kunna styra den med andra moduler också. Den vill s a s vara master i systemet och kan även skicka midiklocka internt till andra moduler som tar emot det (250e, 251e, 223e). Detta får dock KMH-buchlan att hänga sig. Det jag önskar mig mest av allt i julklapp är nog en ny modern systembuss från Buchla.

  15. #15
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har jobbat en del med 252e eftersom vi har en på KMH där jag undervisar. Den är väldigt speciell och förstås på ett helt annat sätt än Marf och Darf (250e). Jag upplever den som lättjobbad när man väl lärt sig den. Den känns också mer ”spelbar” än 250e vilket jag inte trodde jag skulle känna innan jag testat den. 250e tenderar jag att noggrant programmera och sen rör jag den inte så mycket utan låter den göra sin grej liksom. 252e uppmuntrar mer till pillande i farten tycker jag. Man kan ju också programmera den via midi (om man har 225e vill säga), vilket är rätt kul. Det jag inte gillar är att den saknar clock-ingång. Man kan klocka den via midi såklart, men det hade varit fint att kunna styra den med andra moduler också. Den vill s a s vara master i systemet och kan även skicka midiklocka internt till andra moduler som tar emot det (250e, 251e, 223e). Detta får dock KMH-buchlan att hänga sig. Det jag önskar mig mest av allt i julklapp är nog en ny modern systembuss från Buchla.
    Ahh kanonbra info - håller med om 250e hade en sådan dock utan preset manager men hade lite samma tanke att man inte live vrider så mycket på den.. nej den var inte för mig tror det handlar om att den bara är 2U och har mycket hålla in en liten knapp och vrid.. tror man kan lära sig den mycket mer och vänja sig vid det arbetssättet.

    Ahh så 252e har ingen clock in... förutom midi... ja på de videos som jag sett så känns den lite som en 303 att man kan göra vad som helst och det låter fortfarande bra.

    Ja ny systembuss vore ju något eller är det "bara" att uppdatera till senare case och ström? Är ju en del som skriver att de fått hjälp av Buchla och fått nya strömbussar och säkert annat och sedan fungerar deras system...

    Det är just det som gör att jag inte vågar ge mig på 200e plus att jag inte förstått helt vad preset delen gör för systemet... jag har nog mest sett och läst alla fel eller jobbiga aspekter med det - vilket såklart det finns med alla system. Får försöka komma hem till någon som har ett 200e system så jag får se det rulla och jag hoppas på en wow / aha effekt.

  16. #16
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja ny systembuss vore ju något eller är det "bara" att uppdatera till senare case och ström? Är ju en del som skriver att de fått hjälp av Buchla och fått nya strömbussar och säkert annat och sedan fungerar deras system...
    Jag är ingen expert på det tekniska kring bussen, men som jag förstått det så är den inte anpassad för större system. Vissa moduler är känsligare än andra. 285e vill gärna sitta nära 225e t ex. Det finns ju bus repeaters att köpa från Studio.h som kan hjälpa. I KMH-systemet verkar de inte göra någon skillnad dock. Har lagt många dagar på att flytta om i det systemet för att få det stabilt och nu verkar det faktiskt som om det funkar (bortsett från den ovan nämnda interna klockan från 252e).
    Tror att en ny buss även kräver omdesignade moduler. dar303 och zthee kan säkert förklara och berätta mer om vad som skulle krävas om de vill.

  17. #17
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Socker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag håller med dig om att det blir väldigt tydligt med tredjepartstillverkare att Dons sätt att designa var unikt, men jag har ändå inkorporerat några få saker i mitt system som saknas i den vanliga Buchlavärlden - jag är inte riktigt så dogmatisk som du.
    Ha-Ha.. nej jag tycker väl inte det är något som saknas i systemet och de tredjepartsmoduler som finns i princip är blaj i sammanhanget lite dogmatisk måste man vara.. det blir så tråkigt annars med anything goes..då kan man lika gärna köra eurocrack blask blandat .

    Angående sound så upplever jag en subtil skillnad mellan Easel och 200, och 200e är för mig något annat även om överlappningen självklart är stor.
    Alltså själva "soundet" är ju i grund det samma men en gammal 259 låter råare än en 261e... Easelns complex osc är ju urgrunden för 259 och ljudet är väldigt lika.... det unika ligger ju i den dynamiska styrningen av timbre...osv. Många inspelingar jag gjort för flera år sedan kan jag inte säga om det är Easel, 200 el 200e .. man kan lätt bli lurad av att de inte kan låta si och så men sen blir man förvånad.....men 200e systemet kan ju med 259e mm gå så mkt längre i sin ljudpalett...

    Även om Don gjorde 259, 281 osv ”redo” för datorkoppling så var det väl såvitt jag vet ingen på 70-talet som någonsin använde det där, inte ens Subotnick och Ciani. Rätta mig om jag har fel men det blev väl aldrig färdigutvecklat?
    Tvivlar inte på att det är användbart i 200e, om man är lagd åt det hållet.
    Jag vet inte om "färdigutvecklat" finns i Buchlaparadigmet
    Men jo Subotnik använde 300 system.. men man behövde ju en dator mm..och då fanns ju 8digital osc modul 360 t.ex. som Subotnik använde med data...så funkade gjorde det ..sen fanns det väl ingen standard då det rör sig om så få system, kanske bara något...men i stort sätt så är det ju samma genom gående utveckling kring data och styrning från 70-talet till hand död. Jag fattar inte ens hur han lyckades med det han gjorde så tidigt och hur han hade råd... ganska otroligt faktiskt.

    sen "lagd åt det hållet" ...det är Buchla in essens liksom...

  18. #18
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är just det som gör att jag inte vågar ge mig på 200e plus att jag inte förstått helt vad preset delen gör för systemet... jag har nog mest sett och läst alla fel eller jobbiga aspekter med det - vilket såklart det finns med alla system. Får försöka komma hem till någon som har ett 200e system så jag får se det rulla och jag hoppas på en wow / aha effekt.
    Preset managern är ju essentiell för 200e systemet... och en så brutalt ball funktion... Varje modul har ju sitt eget preset och managern styr ju bara över alla....det första självklara är ju att det är skitjobbigt att programmera om 251e..296e..291e..osv..osv varje gång.... sen kan man ju koppla i från vissa moduler och ändra presets för andra...eller patcha om och testa olika inställningar på sekunden...frikoppla vissa och låta de trigga managern i olika riktningar el sekvenser för helt rubbade resultat... det är ett dynamiskt verktyg som man kan använda på så många olika sätt... du kan tex köra oscillatorer mm styras i olika sekvenser av en 251e samtidigt som en annan sekvens växlar mellan presets ...sen kan du modulera med moduler som är frikopplade el växlar.... fantasin sätter gränserna typ

  19. #19
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Preset managern är ju essentiell för 200e systemet... och en så brutalt ball funktion... Varje modul har ju sitt eget preset och managern styr ju bara över alla....det första självklara är ju att det är skitjobbigt att programmera om 251e..296e..291e..osv..osv varje gång.... sen kan man ju koppla i från vissa moduler och ändra presets för andra...eller patcha om och testa olika inställningar på sekunden...frikoppla vissa och låta de trigga managern i olika riktningar el sekvenser för helt rubbade resultat... det är ett dynamiskt verktyg som man kan använda på så många olika sätt... du kan tex köra oscillatorer mm styras i olika sekvenser av en 251e samtidigt som en annan sekvens växlar mellan presets ...sen kan du modulera med moduler som är frikopplade el växlar.... fantasin sätter gränserna typ
    Jo jag tror jag förstår hur Buchla preset fungerar och det är coolt, men samtidigt så är det ändå styrt av de kablar som är kopplade till de olika modulerna.. så det är ändå inget man snabbt och enkelt kan testa för man ska ju ändå riva ner / bygga på / om bananerna och tini kablarna... visst man kan använda sig av matrix men det är ändå inte allt man kan routa genom den... Men som du skriver grymt att snabbt testa olika presets i tex 296 och även kunna styra och hoppa mellan presets i live situationer.

    Det finns ju i andra system också att många eurorack moduler har minnen men det fina här är att allt fungerar ihop och du kan styra allt från din preset manager.

    Tycker bara när jag sett andra visa mig hur man programmerar tex 223 som ska styra olika saker och sedan spara dessa presets i 225 så känns det inte så intuitivt - lite som gamla workstation synthar från slut 90-tal... liten display och en mängd menyer som skall gås genom..

    Var inte KEEN igång med en en ny preset manager som kunde sparas och styras från ipad / dator?

  20. #20
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo jag tror jag förstår hur Buchla preset fungerar och det är coolt, men samtidigt så är det ändå styrt av de kablar som är kopplade till de olika modulerna.. så det är ändå inget man snabbt och enkelt kan testa för man ska ju ändå riva ner / bygga på / om bananerna och tini kablarna... visst man kan använda sig av matrix men det är ändå inte allt man kan routa genom den... Men som du skriver grymt att snabbt testa olika presets i tex 296 och även kunna styra och hoppa mellan presets i live situationer.
    Ja så är det om du ser det som presets i Prophet 5 el något.. men här är det mest en användbar komponent för att trixa mer med ljuden om du vill...du kan spara inställningar i t.ex. 296e och ha den frikopplad ..osv... du kan ha 32 olika uppättningar av ratt och dutt inställningar som du kan sequenca..alternera osv... sen kan du ju patcha om sladdar mm..med olika modulationer..spara lite inställningar hoppa vidare... att spara tar ett knapptryck...själva sparandet är ju inget som tar tid...det är ju trixandet och vt´ridandet..osv... eller frikoppla allt ..eller några...ditt val.. men inget som tar mer tid ..tvärtom.

    Det finns ju i andra system också att många eurorack moduler har minnen men det fina här är att allt fungerar ihop och du kan styra allt från din preset manager.
    Ja eurorack är en sorglig historia som fokuserar på ett format i stället för en tillverkare med vissa ideer och tänk... jag har ju mitt Plan B system.. rent ett tänk ...hade ett renodlat Make Noise förut..lysande.. ett tänk.... dessutom så bygger ju många tillverkare snarare ett annat format kan man säga fast horisontellt....så att tala om format är egentligen vansinnigt dumt.
    Tycker bara när jag sett andra visa mig hur man programmerar tex 223 som ska styra olika saker och sedan spara dessa presets i 225 så känns det inte så intuitivt - lite som gamla workstation synthar från slut 90-tal... liten display och en mängd menyer som skall gås genom..
    Det ser krångligare ut än vad det är... men du får skilja på hur du programmerar 223e och preset managern som sådan... de flesta moduler som 250e/251e/252/291e/296e..osv har ju grymt avancerade funktioner...och visst får man knappa lite och vrida menyer..men det är ju inte värre än att patcha sladdar från en marf som skall styra den myriad av funktioner och sladdar som skulle behövas i många fall..mot vriden och sen vidare..själva sparandet i managern tar ju ett knapptryck typ... det finns så många sätt att använda det på...och både snabbare och mer överskådligt än 200 old.

    Var inte KEEN igång med en en ny preset manager som kunde sparas och styras från ipad / dator?
    Jag vet inte..det jag sett av KEEN är bara massa trams..helt reduntant skit som inte har med Buchla eller systemens elegans att göra. Så blir det en sådan preset manager så är den förmodligen något som missar varenda poäng på skalan ....nä det kanske blir något bra.. men jag skiter i det för det finns ju redan en manager som funkar fint



  21. #21
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Jag vet inte om "färdigutvecklat" finns i Buchlaparadigmet
    Men jo Subotnik använde 300 system.. men man behövde ju en dator mm..och då fanns ju 8digital osc modul 360 t.ex. som Subotnik använde med data...så funkade gjorde det ..sen fanns det väl ingen standard då det rör sig om så få system, kanske bara något.
    Det var någon som frågade Subotnick om det där i en intervju, och han viftade bara bort det som någon idé Don hade haft, inget som faktiskt användes eller ens fungerade.
    Men du har ju rätt i att Buchla strävade mot en sådan funktion redan då. Jag personligen märker att jag tenderar att ignorera saker med menyer,multifunktioner och presets, och att de oftare stoppar upp ett kreativt flöde än stimulerar det. Jag tror det beror lite på vilken hjärnhalva man engagerar medan man spelar, väldigt individuellt. Sedan måste man ju inte religiöst haka på allt en tillverkare fått för sig, det är ju som om en artist släppt två riktigt bra album på 60- och 70-talet, och sedan efter ett långt uppehåll på ålderns höst släpper ett tredje. Kanske i ens smak, kanske inte.
    Är dock nyfiken på att verkligen testa ett 200e med mina egna metoder - att titta på när någon använder det på youtube osv eller bara läsa om funktioner är oftast missvisande. Kanske skulle jag älska det lika mycket som gammel200. Kul att du verkar trivas med ditt iallafall.
    Jag får väl börja bygga upp ett litet system med moderna moduler också, och känna efter.

  22. #22
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Socker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är dock nyfiken på att verkligen testa ett 200e med mina egna metoder - att titta på när någon använder det på youtube osv eller bara läsa om funktioner är oftast missvisande. Kanske skulle jag älska det lika mycket som gammel200. Kul att du verkar trivas med ditt iallafall.
    Jag får väl börja bygga upp ett litet system med moderna moduler också, och känna efter.
    Är lite min tanke också och det är därför jag skriver och frågar om det.. kanske låter pessimistisk men jag hoppas verkligen att det skulle fungera..

  23. #23
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Socker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var någon som frågade Subotnick om det där i en intervju, och han viftade bara bort det som någon idé Don hade haft, inget som faktiskt användes eller ens fungerade.
    Men du har ju rätt i att Buchla strävade mot en sådan funktion redan då.

    https://youtu.be/Qia34-bbEcE

    Jo det funkade..redan system 500 som kom innan funkade ju...på ett så där 70-tals charmigt sätt Du har kanske hört historien om Norge Buchla 500:an?

    Men varje system såg ju lite olika ut...och funkade säkert lite olika bra antar jag.. men om du är skeptisk till 200e så är nog 500/300/400/Touche/700 en Sockermardröm Å andra sidan så brukar du väl knacka MC-4 vilket ju inte är värdslans spännande i Emulottas värld

    Men Subotik säger så mkt konstiga saker. Gärna självförhärligande och lätt historiereviderande ..och sen en hel del vettigt.


    Jag personligen märker att jag tenderar att ignorera saker med menyer,multifunktioner och presets, och att de oftare stoppar upp ett kreativt flöde än stimulerar det. Jag tror det beror lite på vilken hjärnhalva man engagerar medan man spelar, väldigt individuellt.
    Jo jag är lite benägen att hålla med...men multifunktion är väl i princip varje 200 modul också... när det är designat på ett bra sätt så spelar det mindre roll... man ska ju också bli nyfiken och dras in i det på ett kreativt sätt.. funkar den biten så funkar det mesta.... Men alla modularer kräver ju tänkande och planering och en jävla massa patchande...


    Sedan måste man ju inte religiöst haka på allt en tillverkare fått för sig, det är ju som om en artist släppt två riktigt bra album på 60- och 70-talet, och sedan efter ett långt uppehåll på ålderns höst släpper ett tredje. Kanske i ens smak, kanske inte.
    Nej.. men om man avsticker för mkt i från det som gör en sak unikt så blir det meningslöst att tala om. Klart man inte kan gilla allt. Men det jag vänder mig mot är just det när man tillverkar moduler mm som liksom inte tillför något eller inte följer just det som gör det unikt... Don har ju gjort vissa designval som gör hans maskiner unika..det är ju det som är det intressanta.....Jag ser ju så många på muff som skulle må klart bättre med ett Roland eller Moog system. Jag ser mkt här också..man ska prompt ha en maskin sen gnäller över vad den är och försöker göra den till något annat.....det handlar inte om att religiöst följa utan att se till en viss filosofi vilket gör allt mer logiskt att jobba med.

    Är dock nyfiken på att verkligen testa ett 200e med mina egna metoder - att titta på när någon använder det på youtube osv eller bara läsa om funktioner är oftast missvisande. Kanske skulle jag älska det lika mycket som gammel200. Kul att du verkar trivas med ditt iallafall.
    Jag får väl börja bygga upp ett litet system med moderna moduler också, och känna efter.
    Mkt är ju detsamma... ja jag trivs bra men försöker få råd med några moduler till så systemet blir färdigt. Men trivdes bra med 200 också..det är liksom samma fast inte... Sen beror ju att som alltid på hur man konfigurerar det.. Men gör det varför inte... just nu håller jag mig i corona isolering så du lär inte få någon inbjudan hit innan vaccin funnits ett tag..men sen kan vi ju kanske köra lite Buchla sessions med flera som har olika system kanske..om det är intessant

  24. #24
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Och just det fina med Dons filosofi och design hur allt fungerar och hur han har tänkt är just det som gör tredjepartstillverkare helt ointressanta....jag har hittills inte förutom i två fall sett någon som tillverkat moduler i formatet som på något sett fångat in Buchla filosofin..
    Blir lite nyfiken på vilka två som passerade ditt nålsöga?

  25. #25
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag är mest fundersam på vilken Dons filosofi är, och hur det avspeglas i syntarna.

  26. #26
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Socker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blir lite nyfiken på vilka två som passerade ditt nålsöga?
    Min chansning är studio H alltså DPO = 258 osc med e funktioner och hans matrix

  27. #27
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Jo det funkade..redan system 500 som kom innan funkade ju...på ett så där 70-tals charmigt sätt Du har kanske hört historien om Norge Buchla 500:an?
    Men varje system såg ju lite olika ut...och funkade säkert lite olika bra antar jag.. men om du är skeptisk till 200e så är nog 500/300/400/Touche/700 en Sockermardröm Å andra sidan så brukar du väl knacka MC-4 vilket ju inte är värdslans spännande i Emulottas värld
    Men Subotik säger så mkt konstiga saker. Gärna självförhärligande och lätt historiereviderande ..och sen en hel del vettigt.
    Inte hört just den Norgehistorien...
    Det var verkligen nyheter för mig att någon fick igång det där presetsystemet, kul.
    MC4 är jag så van vid så jag reflekterar väl inte längre, det är ju siffror som jag har i huvudet. Man får givetvis ha en tydlig tanke om vart man är på väg med ett projekt, det är väl själva motsatsen till improvisationsapparat även om det ibland kan ske happy accidents. Den är skön att ha som en rigid kontrast till något böljande och formfritt. Jag har faktiskt låtit tillverka en custom-modul just för att ha möjlighet att skicka alla fyra kanaler från MC4 till Buchlan. Det är väl som att svära i kyrkan för dig haha.


    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mkt är ju detsamma... ja jag trivs bra men försöker få råd med några moduler till så systemet blir färdigt. Men trivdes bra med 200 också..det är liksom samma fast inte... Sen beror ju att som alltid på hur man konfigurerar det.. Men gör det varför inte... just nu håller jag mig i corona isolering så du lär inte få någon inbjudan hit innan vaccin funnits ett tag..men sen kan vi ju kanske köra lite Buchla sessions med flera som har olika system kanske..om det är intessant
    Kanske det - vi kan ju se om vi kan lyfta oss ur eremitstatus på sikt.

  28. #28
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är mest fundersam på vilken Dons filosofi är, och hur det avspeglas i syntarna.
    Det där är ju dock lite som att fråga vad det är som kännetecknar en fiol byggd av Stradivarius. Man behöver öva fiol några år för att förstå det s a s och jag skulle tro att det utöver övningen också innefattar en stor del ”acceptans”. Dvs så här funkar/låter mitt instrument och jag accepterar det. Och nu menar jag alltså inte att köra nån sort Buchla-elitism-dynga om det nu låter så. Bara att det är rätt svårt att förklara. Men kanske att man efter ett tag lär känna Dons tänk på ett intuitivt plan. Och eftersom det är en och samma person bakom alla moduler i systemet så är det förhållandevis konsekvent designat och därigenom möjligt att göra det. Det har både för- och nackdelar. Buchla har ju dock alltid haft en top-down-filosofi och modulerna springer alltid ur specifika musikaliska eller kompositionsmässiga behov. Ganska likt hur Stradivarius utvecklade fiolen och traditionellt musikinstrumenttänk i största allmänhet m a o. Här skiljer det sig från t ex euro och Serge där moduler av tradition varit mer basala. Man måste börja med att definiera sina behov och flera moduler krävs ofta för att representera en motsvarande Buchla-modul. Naturligtvis finns det undantag numera, t ex bland eurotillverkare som MakeNoise Men oftast har ju de då hämtat sin inspiration från Buchla, såatteeee....

    Jag säger alltså inte att det ena är bättre eller sämre. Jag gillar båda. Men det skiljer sig på ett filosofiskt plan.

  29. #29
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min chansning är studio H alltså DPO = 258 osc med e funktioner och hans matrix
    Ha-Ha.. bra gisnning.. Ja matrisen verkar ju helgrym och är ju en klar förbättring så vitt jag kan se... men sen tänkte jag faktiskt på Romans 25S ...synd att den inte hade E funktion..och tydligen så hade han ändrat mer mot 259 så jag vet inte... men det är väl det där lilla sista vränget från 259 som jag skulle vilja åt... DPO/258 är ganska ointressant i min Buchla värld... Men en exakt komponent kopia på 259 med E funktion vore i min bok ultimat

  30. #30
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Socker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte hört just den Norgehistorien...
    "dar303 wrote:
    I talked to some of the people that used to work at that Norwegian studio and they told me that the instrument never quite worked as it should and that Don hid in his hotel room whenever any of the norwegians happened to be in the same city for music conferences etc. :

    The synth then gathered dust for a while and then was split up, rumor has it that some modules might have been given as souvenirs to people that left the music department.
    The rest of the modules ended up as wall ornament at a music studio and then got sold, some to Blindoldfreak.

    Please verify if you know more about this!"

    saxat från https://www.muffwiggler.com/forum/vi...c.php?t=116229


    Det var verkligen nyheter för mig att någon fick igång det där presetsystemet, kul.
    Jo det funkade men inte som 200e preset utan bara nåt med stämning..mm..minns inte... men 500 och 300 är ju så grymt tidiga..han är så före sin tid... Hoppas nån skriver en detaljerad bok om allt det där.

    MC4 är jag så van vid så jag reflekterar väl inte längre, det är ju siffror som jag har i huvudet. Man får givetvis ha en tydlig tanke om vart man är på väg med ett projekt, det är väl själva motsatsen till improvisationsapparat även om det ibland kan ske happy accidents. Den är skön att ha som en rigid kontrast till något böljande och formfritt. Jag har faktiskt låtit tillverka en custom-modul just för att ha möjlighet att skicka alla fyra kanaler från MC4 till Buchlan. Det är väl som att svära i kyrkan för dig haha.
    Nä inte alls... styr ju själv min bl.a. med Cirklon.. genom 225e. Det beror väl på vad man skall gör...sen kan jag väl tycka MC4 är lite väl stel /statisk och begränsad..

  31. #31
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    För att få liv i denna tråd igen så har jag beställt ett Skylab i början av året - håller på att byggas ihop och kommer väl snart till JAM och vidare ner till Malmö.. Så nu blir det ett litet 200e instrument bredvid Easel. Tänkte att detta var året då jag ska testa Preset system
    Senast redigerat av nidas den 2021-02-15 klockan 08:52.

  32. #32
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att få liv i denna tråd igen så har jag beställt ett Skylab i början av året - håller på att byggas ihop och kommer väl snart till JAM och vidare ner till Malmö.. Så nu blir det ett litet 200e instrument bredvid Easel. Tönkte att detta var året då jag ska testa Preset system
    Fan va nice

  33. #33
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Härlig intervju med KEEN - alltid kul att höra snack om eastcoast ideer på ryska,,


    https://youtu.be/3k5sAMeAC_4

  34. #34
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Keen Association är ju tredjepart och alltså inte önskvärt i tråden enligt Ƶl8R dock
    ()

  35. #35
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Min tråd och den handlar om Buchla och det enda som vi kom överens om var att det inte skulle handla om bygga DIY prylar för det finns andra trådar om det...

  36. #36
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    https://twitter.com/bucketbd/status/1385590146649583620
    Den här tycker jag är roligt meta. Kanske finns något motsvarande redan dock.

  37. #37
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Ni som håller på med detta, skruvar ni euro också?

  38. #38
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av fortyfiveknots Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni som håller på med detta, skruvar ni euro också?
    Det händer väl

  39. #39
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av fortyfiveknots Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni som håller på med detta, skruvar ni euro också?
    Just nu kör jag Serge, Buchla och Moog Modular. Passar mig perfekt.
    Euro har jag testat i 2 omgångar först blev det kaos och ett enda jagande på nästa modul typ som skulle göra allt bättre och nu senast testade jag Verbos och i princip enbart det men jag kände att jag ville tillbaka till Buchla och även testa 200e så jag sålde det och gjorde det jag ville och ångrar ingenting.

    Så nej just nu har jag bara en euromodul och det är MI Yarns som jag använder till min CrowBX...men det finns ju så många system så man får ju bara hitta vad det är man klickar med. Just nu tycker både Serge o Buchla är fantastikt.. trodde inte jag skulle orka jiddra med båda formaten för det är en hel del att bemästra men det är oerhört roligt och mycket givande.

  40. #40
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just nu kör jag Serge, Buchla och Moog Modular. Passar mig perfekt.
    Euro har jag testat i 2 omgångar först blev det kaos och ett enda jagande på nästa modul typ som skulle göra allt bättre och nu senast testade jag Verbos och i princip enbart det men jag kände att jag ville tillbaka till Buchla och även testa 200e så jag sålde det och gjorde det jag ville och ångrar ingenting.

    Så nej just nu har jag bara en euromodul och det är MI Yarns som jag använder till min CrowBX...men det finns ju så många system så man får ju bara hitta vad det är man klickar med. Just nu tycker både Serge o Buchla är fantastikt.. trodde inte jag skulle orka jiddra med båda formaten för det är en hel del att bemästra men det är oerhört roligt och mycket givande.
    Mitt lilla eurosystem är uteslutande för sampling och ljudmanipulation. Inga oscillatorer över huvud taget.

  41. #41
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt lilla eurosystem är uteslutande för sampling och ljudmanipulation. Inga oscillatorer över huvud taget.
    Ja det finns ju andra som kör båda system - outshape och många andra så det ena utesluter ju inte det andra. Så vad undrar du egentligen fortyfiveknots? Det finns nog många som enbart köra Buchla, men det finns många som kör andra system också eller trumpet o Buchla eller Marimba o Buchla som Donato Dozzy senaste projekt... Men visst är Buchla annorlunda mot euro...

  42. #42
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Undrar inget speciellt egentligen. Var bara lite nyfiken.

  43. #43
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av fortyfiveknots Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni som håller på med detta, skruvar ni euro också?
    Jag har videosystem i euroformat, men inget ljudalstrande.
    Utöver Buchla har jag egentligen bara EMS och Roland (100m)i modularväg.

  44. #44
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja det finns ju andra som kör båda system - outshape och många andra så det ena utesluter ju inte det andra. Så vad undrar du egentligen fortyfiveknots? Det finns nog många som enbart köra Buchla, men det finns många som kör andra system också eller trumpet o Buchla eller Marimba o Buchla som Donato Dozzy senaste projekt... Men visst är Buchla annorlunda mot euro...
    Så är det. Jag skulle egentligen vilja slippa euro helt men det går inte att komma ifrån att det finns en del saker just för ljudmanipulation som är svåra att hitta i andra system. Buchla, Serge och Modcan A är det som finns i min ljudverkstad när det ska spelas modulsynth (nu ett slag). När jag fick smak på banan gick det aldrig att backa. Det enda jag egentligen gillar bättre är krokodil

  45. #45
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	36E3B0A4-FA99-48B7-81C8-84F1B2F80DF9.jpeg 
Visningar:	13 
Storlek:	29,1 KB 
Id:	101471

  46. #46
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min tråd och den handlar om Buchla och det enda som vi kom överens om var att det inte skulle handla om bygga DIY prylar för det finns andra trådar om det...
    Fast det reducerar Buchla till ett format dvs 100/200.. men det är ju inte det som Buchla är utan ett tänkande och en evolution som inte är bundet till ett format utan en massa andra parametrar och funktioner. Det är ju inte ens fråga om modularitet i jämförelse med andra tillverkare. Därför tycker jag tredjepartstillverkare är helt ointressant för det ingår inte i det tänkandet och den evolutionen vilket är ganska tydligt när man ser på mkt av det. Att reducera Buchla till ett format som Euro är ju att döda allt det.

  47. #47
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av fortyfiveknots Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni som håller på med detta, skruvar ni euro också?
    Jag har även ett eurosystem.. Plan B enbart... men jag mixar aldrig dom... det är två olika instrument med olika egenskaper..med olika tänk.

    Över lag så tycker jag euro så som "euro" är tämligen ointressant...men ser man varje tillverkare (av de som gör hela system) så blir det intressantare i just vilka väga och val de har gjort och hur allt är tänkt att samspela som en enhet, som instrument.

  48. #48
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast det reducerar Buchla till ett format dvs 100/200.. men det är ju inte det som Buchla är utan ett tänkande och en evolution som inte är bundet till ett format utan en massa andra parametrar och funktioner. Det är ju inte ens fråga om modularitet i jämförelse med andra tillverkare. Därför tycker jag tredjepartstillverkare är helt ointressant för det ingår inte i det tänkandet och den evolutionen vilket är ganska tydligt när man ser på mkt av det. Att reducera Buchla till ett format som Euro är ju att döda allt det.
    Så kan man absolut se på det och jag håller med om att det vore bra med ett annat namn för Buchla system som är DIY eller från andra tillverkare... Verkar även som om Eric Fox är inne på detta, men som det är nu så används ju Buchla som ett typ av format och inte ett märke. Om du har ett bra förslag på att ändra namnet på tråden och ett som de flesta förstår så fint.

  49. #49
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så kan man absolut se på det och jag håller med om att det vore bra med ett annat namn för Buchla system som är DIY eller från andra tillverkare... Verkar även som om Eric Fox är inne på detta, men som det är nu så används ju Buchla som ett typ av format och inte ett märke. Om du har ett bra förslag på att ändra namnet på tråden och ett som de flesta förstår så fint.
    Nej jag tycker Buchlatråden är bra men att man begränsar det och om det är fråga om 1979, Roman, Keen eller annat så får väl det skapas trådar om det...eller nåt. Medan en sådan här tråd kan fylla på med info och erfarenheter av äv 300/400/500/700/Touché ..osv.. vilket ju är Buchla. Men det är din tråd så du bestämmer...jag bara driftar mina åsikter i frågan


  50. #50
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Kan byta namn på denna till Buchla-ish tråden. För jag menar att väldigt många som lirar på Buchla inspirerade system har väldigt mixade system... Ta EMS som har ett underbart Vintage Buchla 200 men också har 288v från Verbos och säkert kloner från Roman eller andra och även där använder sig av Eurorack Expert Sleepers... och i mitt huvud är det så mycket Buchla man kan ha idag.

    Den här tråden är för allt som har med Buchla-ish system att göra - inte någon byggtråd utan erfarenheter, frågor, inspiration, bilder, musik. Tycker 99 forum är för litet för att ha separata trådar om de olika 3dje parts tillverkare. Fungerer fint på Modwiggler men de har ju också flera underkategorier på modular forumet...

    Jag vill ha med alla som har eller gillar Buchla och jag hoppas att det också kan skrivas om Bemi, Buchla, Buchla USA, 100/200/300/400/500/700/marimba... erfarenheter och info... För allt hör ju ihop sedan om man inte gillar en modell eller tillverkare fint gå vidare till nästa inlägg eller nåt...

    Nu när Roman verkar släppa 300 moduler så är det ju kul med erfarenhet om den nya inspirerande modulerna och det gamla vintage... för allt det är ju så ultrafå som har hört eller testat.. Så kom igen skriv i tråden och jag hoppas du blir kvar ändå Ƶl8R!

  51. #51
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan byta namn på denna till Buchla-ish tråden. För jag menar att väldigt många som lirar på Buchla inspirerade system har väldigt mixade system... Ta EMS som har ett underbart Vintage Buchla 200 men också har 288v från Verbos och säkert kloner från Roman eller andra och även där använder sig av Eurorack Expert Sleepers... och i mitt huvud är det så mycket Buchla man kan ha idag.

    Den här tråden är för allt som har med Buchla-ish system att göra - inte någon byggtråd utan erfarenheter, frågor, inspiration, bilder, musik. Tycker 99 forum är för litet för att ha separata trådar om de olika 3dje parts tillverkare. Fungerer fint på Modwiggler men de har ju också flera underkategorier på modular forumet...

    Jag vill ha med alla som har eller gillar Buchla och jag hoppas att det också kan skrivas om Bemi, Buchla, Buchla USA, 100/200/300/400/500/700/marimba... erfarenheter och info... För allt hör ju ihop sedan om man inte gillar en modell eller tillverkare fint gå vidare till nästa inlägg eller nåt...

    Nu när Roman verkar släppa 300 moduler så är det ju kul med erfarenhet om den nya inspirerande modulerna och det gamla vintage... för allt det är ju så ultrafå som har hört eller testat.. Så kom igen skriv i tråden och jag hoppas du blir kvar ändå Ƶl8R!
    Bara hojta om du vill byta namn på tråden så kan jag fixa det.

  52. #52
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av fortyfiveknots Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara hojta om du vill byta namn på tråden så kan jag fixa det.
    Ja byt till Buchla-ish tråden

  53. #53
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Eller låt emu skapa "den renrasiga Buchla-tråden"?

  54. #54
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller låt emu skapa "den renrasiga Buchla-tråden"?
    Men då ska ju den heta Buchla och inget annat
    Jag förstår och håller med om att det är förvirrande med formatet och namn och jag har det helt fint att byta namn på denna tråd.

    Viktiga är att det klart för alla vad som gäller och att vi börjar dela mer info i tråden

  55. #55
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja byt till Buchla-ish tråden
    Fixat!

  56. #56
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Nu skickas Roman´s 288 till dem som förbokat - fick mail idag.
    Det finns tydligen några fler så har man missat och vill ha så kontakta Roman... 1299$ isf.. lite dyrare än de som förbokade...

    Mycket pepp på denna...

    - 24bit/196KHz sound quality (switchable to 12bit "vintage" mode)
    - up to 40 seconds of looping buffer (switchable to original short loop timings)
    - both timing and phase/mixing presets are set up by trimmers and dip-switches on a back of a module, no need to wire or change resistors
    - a usb-programmer for firmware updates will be included with each order
    - source code will become public shortly after the release of a module

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1EE0CF24-6FE6-4897-AAE3-6FB789070B01_1_102_a.jpeg 
Visningar:	42 
Storlek:	380,7 KB 
Id:	101726

  57. #57
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Ha ha såg bilden innan jag läste texten och tänkte "vad fasen ska han nu bygga för monstersynth?" ho ho

  58. #58
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, jag backar ut igen då. Ha det så kul! <3
    Hahahha

  59. #59
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Kom en bra video som går genom 288r.. min är i Sverige men transporteras någonstans i Sverige


    https://youtu.be/vxy2qqe1UWE

  60. #60
    tublenco
    tublenco är inte uppkopplad
    tublencos avatar
    Veteran
    Buchla & Tiptop Audio

    https://youtu.be/avhIc0p4zeM

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •