Sidan 5 av 12 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SistaSista
Resultat 241 till 300 av 673

Ämne: Buchlatråden

  1. #241
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Vierphoria Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där mytiska "människa och instrument" är så gulligt patetiskt. Don (Buchla) har skapat ett mytologiskt instrument (den heliga graalen) och den bakomliggande filosofin (religionen?) är att bara ett värdigt fåtal apostlar (ägare av riktiga Buchla-produkter) är en del av religionen.

    Okej?

    [givet svar: du fattar inte/du har inte använt Buchla]
    Äh vilket trams.. Jag vet inte om det är något bakomliggande komplex hos "folk" så fort något ska bli lite teoretiskt eller intellektualiserat. Det är väl klart som fan att det är svårt att diskutera Alfons Åberg om du varken läst böckerna eller sätt filmerna.. men att då peka på de som har det och talar om detaljer i det och säger "du förstår inte du har inte läst" är inte för att någon höjer något till skyarna eller gate keepar... Gunilla Bergström har skrivit en mytologisk bok (barnbibeln) och den bakomliggande historien är det bara de som läst det som förstår (viktigpettrarna) och är den del av religionen.

    Det givna svaret är ju sant om det är sant.


  2. #242
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Noodles Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    största gate keeping grejen med buchla är priset inte användarna, oavsett om man får mycket fö rpengarna så är det dyrt
    Jepp ohemult dyrt (tyvärr).. även om eurorack i dag inte är särdeles mkt billigare egentligen...Buchla har ju i alla fall begränsningar i storlek på system i någon mån... eurocrack blir jävligt dyrt i längden för det oftast är något som växer och är i ständig rörelse. Men Du kan ju gå kursen bl.a. på EMS och då får du tillgång till både studio och jätteBuchla system.. så folkligt det kan bli

  3. #243
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Noodles Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    största gate keeping grejen med buchla är priset inte användarna, oavsett om man får mycket fö rpengarna så är det dyrt
    Detta har vi också pratat om många gånger på forumet. Vi är ”bortskämda” med billiga instrument inom den elektroniska musiken. Tittar man lite bredare så är ett komplett nyinköpt Buchla-system billigare än en Steinwayflygel, en bra cello etc. Det kostar det det kostar liksom. Pga av kapitalismen, marknaden etc. Det har inget med gatekeeping att göra. Men det blir ju ett bra narrativ på internet.

  4. #244
    Noodles
    Noodles är inte uppkopplad

    Avstängd
    spelar ingen roll är mågot dyrt, så har ma ninte råd så har man itne råd oavsett om vi aär bortskämda eller inte det blir ett hinder

  5. #245
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Noodles Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    spelar ingen roll är mågot dyrt, så har ma ninte råd så har man itne råd oavsett om vi aär bortskämda eller inte det blir ett hinder
    Absolut! Men dyrt är fel ord tycker jag. Det antyder att man får mindre än man betalar för. ”Kostar mycket” är mer korrekt.

  6. #246
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detta har vi också pratat om många gånger på forumet. Vi är ”bortskämda” med billiga instrument inom den elektroniska musiken. Tittar man lite bredare så är ett komplett nyinköpt Buchla-system billigare än en Steinwayflygel, en bra cello etc. Det kostar det det kostar liksom. Pga av kapitalismen, marknaden etc. Det har inget med gatekeeping att göra. Men det blir ju ett bra narrativ på internet.
    Nu vet jag väl inte om en Polivox var särskilt mkt billigare i en marknadplans diktatur.. fast den var tillverkad i stor skala. Vissa saker kostar ju helt enkelt speciellt om det tillverkas i liten skala lokalt. Och i Sverige så har vi ju EMS mfl där du som den lilla medborgaren kan få tillgång till det utan större kostnad. Jag tror inte det är där skon klämmer utan snarare när man på något sätt filosoferar och intellektualiserar kring saker då kliver nån form av jante komplex in.

    Jag påstår att folk generellt är bortskämda och lata i en "allt är lika mkt värt" och "anything goes" attityd där att tillskansa sig en uns mer esoterisk kunskap och/eller erfarenhet är kätterskt.



  7. #247
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Det verkar vara en hel del här på 99an som är bortskämda med mkt pengar. Tänker då inte på er här i tråden, men folk spontanköper ju saker för en månadslön? typ. Det kanske är normalt, vad vet jag.

  8. #248
    Noodles
    Noodles är inte uppkopplad

    Avstängd
    jo som jag sa tidigare aså får man mycket men det är också ett av problemen när man inte kan få mindre och man måste köpa stora saker även om man ine behövaer det då blir det dyrt

  9. #249
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    även om eurorack i dag inte är särdeles mkt billigare egentligen...Buchla har ju i alla fall begränsningar i storlek på system i någon mån... eurocrack blir jävligt dyrt i längden för det oftast är något som växer och är i ständig rörelse.
    Det här är en myt imo. Det har uppenbarligen varit så för vissa, men för andra inte. Folk har crackat på trummaskiner också, men det säger inget om trummaskiner per se. Visst kan eurosystem bli dyrare än man initialt tror, pga uppdelade betalningar, men man kommer långt med ett system för ca 35.000. Jag skulle gissa att en genomsnittlig persons rack ligger där. Kanske lite lägre pga begpriser.

    Vad kostar ett rimligt buchlaklon-system? 60-70? Skylab 150k.

  10. #250
    Noodles
    Noodles är inte uppkopplad

    Avstängd
    jag tänker att euro buchla blir en väg in til det tunga drogerna och att busa tänker tjäna pengar på det o längden

  11. #251
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 303infinity Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det kanske är så att det unika i ens musik inte ligger i instrumentet - utan i ens eget huvud?
    Absolut, eller ja, förhoppningsvis är det så. När jag lyssnar på Subotnicks gamla klassiker betyder nog buchlan mycket för klangkvaliteten i styckena, men uttrycket och formen hade inte varit där utan en del bandslöjd och inklippta konsonantljud, och lite av en musikalisk idé.

  12. #252
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det verkar vara en hel del här på 99an som är bortskämda med mkt pengar. Tänker då inte på er här i tråden, men folk spontanköper ju saker för en månadslön? typ. Det kanske är normalt, vad vet jag.
    Jag tror också att många utgår ifrån sin egen situation när man argumenterar. Har man musiken som hobby (dvs tjänar pengar på annat. Inte att man inte tar den på allvar.) så framstår det kanske som en oerhört dyr hobby i mångas ögon om man köper Buchla även om det är en proffsmusiker som köper. För dem som försörjer sig som musiker så kan det å andra sidan provocera om någon hobbypulare köper instrumentet man själv vill ha men inte har råd med.

    För att återigen jämföra med andra musiker och instrument så tror jag t ex att ingen i t ex Radiosymfonikerna spelar på instrument som kostar mindre än ett rejält Buchla-system och internt ses det som självklart att en stråke kan kosta 100.000:-. Men om en hobbyviolinist unnar sig samma stråke kanske kompisarna undrar om hen inte borde köpt nya skor istället. Detta betyder inte att man måste vara rik för att vara proffsmusiker. Alla vet att de flesta ju inte drar in några större summor på musiken. Men man kanske skiter i att köpa bil, hus, båt, hund, tar lån upp över öronen etc. De flesta gör olika slags uppoffringar/kompromisser för att få till det liksom. Visst, man kan argumentera för att det är priviligierat att ens kunna välja att göra de här uppoffringarna. Men för proffsmusikern är fiolen eller Buchlan inte dyr. Den kostar mycket, men bör ses som en nödvändig investering för att jobbet ska kunna utföras.

  13. #253
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Noodles Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag tänker att euro buchla blir en väg in til det tunga drogerna och att busa tänker tjäna pengar på det o längden
    Säkerligen. Men oerhört irrelevant för det vi diskuterar.
    Senast redigerat av Ƶl8R den 2021-09-23 klockan 22:25.

  14. #254
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror också att många utgår ifrån sin egen situation när man argumenterar. Har man musiken som hobby (dvs tjänar pengar på annat. Inte att man inte tar den på allvar.) så framstår det kanske som en oerhört dyr hobby i mångas ögon om man köper Buchla även om det är en proffsmusiker som köper. För dem som försörjer sig som musiker så kan det å andra sidan provocera om någon hobbypulare köper instrumentet man själv vill ha men inte har råd med.

    För att återigen jämföra med andra musiker och instrument så tror jag t ex att ingen i t ex Radiosymfonikerna spelar på instrument som kostar mindre än ett rejält Buchla-system och internt ses det som självklart att en stråke kan kosta 100.000:-. Men om en hobbyviolinist unnar sig samma stråke kanske kompisarna undrar om hen inte borde köpt nya skor istället. Detta betyder inte att man måste vara rik för att vara proffsmusiker. Alla vet att de flesta ju inte drar in några större summor på musiken. Men man kanske skiter i att köpa bil, hus, båt, hund, tar lån upp över öronen etc. De flesta gör olika slags uppoffringar/kompromisser för att få till det liksom. Visst, man kan argumentera för att det är priviligierat att ens kunna välja att göra de här uppoffringarna. Men för proffsmusikern är fiolen eller Buchlan inte dyr. Den kostar mycket, men bör ses som en nödvändig investering för att jobbet ska kunna utföras.
    japp.

    Re radiosymfonikerna, du glömmer triangelisten.

    Min "kritik" av Buchla här i tråden har dock inte rört sig något om priset. Men hade det varit billigare hade jag kanske haft ett, och stått på er sida :-)

  15. #255
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det verkar vara en hel del här på 99an som är bortskämda med mkt pengar. Tänker då inte på er här i tråden, men folk spontanköper ju saker för en månadslön? typ. Det kanske är normalt, vad vet jag.
    Jo folk har mkt pengar just nu.. själv hade jag möjligheten att köpa en grund när BEMI hade sin rea och jag fick det i 40års present av min fru + att jag sålde en del av min andra utrustning som jag köpte betydligt billigare och gjorde lite vinst på. Sen köpte jag en del av Roman billigt från ryssland.. lite under radarn... och sen har jag köpt till någon enstaka modul när jag sålt något eller sparat (begagnat priserna var riktigt låga ett tag).... rik är jag knappast utan det handlar nog mer om tillfälligheter och lite tur.. och givet, intresse

  16. #256
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Äsch, nu tittade hypotetiskt på jag på vad jag skulle ha i ett litet system, 8 moduler, nu vill jag ha Buchla :-(

    började sedan tänka "jag bygger ett 200-system", men ska jag bygga är det väl rimligare att bygga serge. Men Buchla är så jävla snyggt. Och ergonomiskt :-)

  17. #257
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo folk har mkt pengar just nu.. själv hade jag möjligheten att köpa en grund när BEMI hade sin rea och jag fick det i 40års present av min fru + att jag sålde en del av min andra utrustning som jag köpte betydligt billigare och gjorde lite vinst på. Sen köpte jag en del av Roman billigt från ryssland.. lite under radarn... och sen har jag köpt till någon enstaka modul när jag sålt något eller sparat (begagnat priserna var riktigt låga ett tag).... rik är jag knappast utan det handlar nog mer om tillfälligheter och lite tur.. och givet, intresse
    jepp. Sen tjänar jag nog rätt lite även för min ålder osv. Och 99an i regel är äldre (har kunnat spara eller "spara" i form av apparater) förutom att de tjänar mer.

  18. #258
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    japp.

    Re radiosymfonikerna, du glömmer triangelisten.

    Min "kritik" av Buchla här i tråden har dock inte rört sig något om priset. Men hade det varit billigare hade jag kanske haft ett, och stått på er sida :-)
    En triangel under 100000kr är ju inget att ha

    Nä det blir liksom tråkigt när vissa i tråden anlägger massa värderande perspektiv utifrån vad något är värt. Det handlar ju och teori och praktiskt handhavande av ett instrument, inget annat.. och som sagt jag gjorde musik på EMS med både Buchla och Serge långt innan jag hade ett system eller ens hade råd med något dylikt...bara gå kurserna där..mkt givande och lärorikt. Du får (i alla fall fick) introduktionskurs till systemen och 50 studiotimmar direkt.... mkt solidariskt och demokratiskt.

  19. #259
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ja ems verkar grymt. Det ligger på fel plats i Sverige bara.

    Men du, du har inte svarat på varför Serge är traditionellt :-)

  20. #260
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag fick det i 40års present av min fru
    Ska printa detta och rama in ovanför middagsbordet.

  21. #261
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska printa detta och rama in ovanför middagsbordet.
    HaHa.. är det indoktinering inför födelsedag eller

  22. #262
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    HaHa.. är det indoktinering inför födelsedag eller
    40 är sen länge passerat. Förväntar mig en hel båt i februari

  23. #263
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    40 är sen länge passerat. Förväntar mig en hel båt i februari

  24. #264
    303infinity
    303infinity är inte uppkopplad
    303infinitys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror inte det är där skon klämmer utan snarare när man på något sätt filosoferar och intellektualiserar kring saker då kliver nån form av jante komplex in.
    Det är mer att det framstår som extremt pretentiöst. Mycket av det som du skriver är åsikter eller word of mouth baserat på intervjuer som du lyfter fram som fakta följt av underliga kommentarer till personer som ställt frågor kring det. Det är ju inte direkt något som framstår som intellektuellt eller kunskap utan snarare tolkningar av någon sorts dogma i en personkult som du verkar oförstående till att andra inte sväljer med hull och hår.

    Jag använder eurorack och tycker att det är kul att det finns fler format än ett. Att ha sina egna favoriter bland formaten är ju också kul, men jag förstår verkligen inte varför just Buchla spårar ur på det här sättet. Jag träffar i princip aldrig på någon inom eurorack som ser det som uber alles och hänvisar till andra format som blask eller skit utan närmare förklaring, som du gjort. Inte heller bland folk som kör dotcom, bugbrand, moog etc där alla verkar vara nöjda med sina egna synthar så pass att de inte bryr sig om vad andra format gör.

    Är det inte bättre att ta det lugnt och ha kul med sin synth istället för att ägna sig åt att bråka? Det finns ju verkligen utrymme för fler synthar än en, och fler filosofier än en, t.o.m. fler personkulter än en om man så vill.
    Senast redigerat av 303infinity den 2021-09-24 klockan 09:19.

  25. #265
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av 303infinity Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är mer att det framstår som extremt pretentiöst. Mycket av det som du skriver är åsikter eller word of mouth baserat på intervjuer som du lyfter fram som fakta följt av underliga kommentarer till personer som ställt frågor kring det. Det är ju inte direkt något som framstår som intellektuellt eller kunskap utan snarare tolkningar av någon sorts dogma i en personkult som du verkar oförstående till att andra inte sväljer med hull och hår.
    Då läser du helt enkelt dåligt vad jag skriver.

    Jag använder eurorack och tycker att det är kul att det finns fler format än ett. Att ha sina egna favoriter bland formaten är ju också kul, men jag förstår verkligen inte varför just Buchla spårar ur på det här sättet. Jag träffar i princip aldrig på någon inom eurorack som ser det som uber alles och hänvisar till andra format som blask eller skit utan närmare förklaring, som du gjort. Inte heller bland folk som kör dotcom, bugbrand, moog etc där alla verkar vara nöjda med sina egna synthar så pass att de inte bryr sig om vad andra format gör.
    Nej det är väl det här "über alles" som verkar vara ett hjärnspöke som florerar här. Annorlunda perspektiv, concept..osv..och Buchla i euroformat..ja big no no.. Jag äger och använder också eurorack..så och?

    Nej jag vet inte heller vad det är du tycker "spårar ur"...förklara?


    Är det inte bättre att ta det lugnt och ha kul med sin synth istället för att ägna sig åt att bråka? Det finns ju verkligen utrymme för fler synthar än en, och fler filosofier än en, t.o.m. fler personkulter än en om man så vill.
    Absolut.. jag ser inte problemet..vem "bråkar" och vad anser du är "problemet".....Sen vet jag inte varför du tycker något är en "personkult" och varför det skulle vara relevant överhuvud taget?

  26. #266
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Absolut, eller ja, förhoppningsvis är det så. När jag lyssnar på Subotnicks gamla klassiker betyder nog buchlan mycket för klangkvaliteten i styckena, men uttrycket och formen hade inte varit där utan en del bandslöjd och inklippta konsonantljud, och lite av en musikalisk idé.
    Ja det är intressant för det första systemet som skulle utvecklas till 100 systemet är ju skapat just utifrån bandstudion. Touchpaletten är utformad för att kontrollera rullbandarna i realtid. Det är också intressant när man läser mkt av Subotniks bullshit om hur han i stort sett var den som ville ha touchplates och inte keyboard som Sender ville...Men det hela är ju byggt utifrån helt andra premisser en de som Mort tycks ange..utan snarare verkar vara Teknikt smarta lösningar som förmodligen Don gjort... Subotnik pratar om sin vision av en "Easel" som en separat enhet... men det är ju inte så Don skapat det alls utan just utifrån studions behov med Rullbandarna.. att kunna starta och stoppa dom, styra tonhöjd och mixa.

    Det är faktiskt lite lustigt att det inte finns någon samplingsmodul i E systemet . Det finns ju 272e cv controllerade FM radios..lite åt det hållet men ändå inte... det känns ju verkligen som något som skulle funka med dagens teknik och utifrån "Buchla" perspektivet kunna bli något riktigt intressant

  27. #267
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Styrde man rullbandarna direkt från buchlan alltså? Mycket jag inte vet om den tidens studio tydligen.

    Annars tänker jag det är ett lite begränsande perspektiv att bara tänka på instrumentet i sig, modulärsynten som en separat och sluten värld där allt handlar om att göra det perfekt. Instrumentet ingår i ett större sammanhang, en studio till att börja med, kanske andra instrument och musiker, och ja, till och med möjligheten att dra in samples om man känner för det.

  28. #268
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Styrde man rullbandarna direkt från buchlan alltså? Mycket jag inte vet om den tidens studio tydligen.

    Annars tänker jag det är ett lite begränsande perspektiv att bara tänka på instrumentet i sig, modulärsynten som en separat och sluten värld där allt handlar om att göra det perfekt. Instrumentet ingår i ett större sammanhang, en studio till att börja med, kanske andra instrument och musiker, och ja, till och med möjligheten att dra in samples om man känner för det.
    Ja jag tror att Buchlas första system mindre utvecklades ur en tanke som instrument än Moogs... Buchla integrerade ju även ljus och bild komponenter som styrdes i och med systemet live... oavsett om det var stärkare och reverb till Ken keseys buss further eller komponenter till trips festivalerna eller The Electric Circus i New York... alla hade ju samma 4U modulform och ingick i olika konfigurationer av tidiga 100 systemet/en.

  29. #269
    nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Hmm funderade lite på skillnaden mellan att skilja på cv och ljud signaler a´la Buchla eller Eurorack som har allt på samma och även Serge som har allt på Bananer.

    På ett buchla system kan man ju stacka flera kablar på inputs (alltså skicka 2 eller flera signaler) och inte bara skicka 1 signal till flera outputs.. Detta gör ju att man inte har multiples eller unity mixers.. Däremot finns det ju självklart CV mixers / logics och CV tools...

    Om mni vill se det i action så finns det på nästan alla videos men här visas det på Northern Lights 2TT

    https://www.youtube.com/watch?v=3XuOyu5LpVs&t=156s

    På ett eurorack så går ju inte detta - en stack cables kan ju enbart skicka 1 signal till flera outputs så man slipper ha en massa mults... men man kan eller bör inte skicka flera signaler på inputs... för detta kan potentiellt skada moduler..

    Samma på serge - står ju på sidan 15 i 1976 manaualen " TO REPEAT:
    The one single most important rule to observe in the SERGE system is:
    NEVER, NEVER CONNECT TWO OUTPUTS TOGETHER !!! "

    Så om man bortser från headroom och allt de andra så finns det stora skillnader - fördelar / nackdelar med alla system och det är inte att "bara" konvertera ett system till ett annat utan att ändra på signaler / trigs med mera.

    Ok för att förtydliga så menar jag inte alls att något system är bättre eller sämre - bara att det skiljer sig mycket mellan dem när det gäller signalerna..

    Men för att återgå till själva Buchla 4U som tråd så fick jag gjort ett trevligt kort till min Easel (208P med bemi case och 218 med latch mod)

    Betsällde ett BOB expander kort från Papz som skiljer sig en del från det vanliga

    - SVS in - orange
    - EG trigger or inverted out (selected with mini slide switch) - red
    - pulser in - orange
    - pulser trigger or inverted out (selected with mini slide switch) - red
    - SVS 1 gate - red
    - SVS 3 gate - red
    - SVS 4 gate - red
    - SVS 5 gate - red
    - SVS trigger output for all stages activated with the 208's pulse sequence switches - red
    - SVS CV out - blue
    - SVS CV out transpose switch

    Så nu kan jag enkelt skicka in olika klockor till både 218 (med midi och har time division på arp rate) samtidigt skicka en annan time division på klocka eller trigs från en sequencer till både Sequencer (svs) och en tredje till pulser som så sedan kan skicka trigs ut från step 1, 3, 4,5 eller samlat från alla 5 och då bestäms om stegen är på eller av. Jag fick hoppa över 1 trig ut och det blev nr 2... Sedan har jag inverterad eller vanlig CV ut från både pulser och envelope plus cv ut från sequencer där jag kan transpose 1 oktav upp eller ned eller bara ha den i mitten... detta oktav skifte är enbart på kortet så på 208´s svs utgångar (de blå) så händer det inget...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0520.jpg 
Visningar:	21 
Storlek:	3,43 MB 
Id:	103383

  30. #270
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Kan för lite om både el och buchla, men minns den här tråden, gäller inte det buchla också?

    https://www.99musik.se/showthread.ph...=1#post3219492

    Såg den här också
    https://modwiggler.com/forum/viewtop...58796#p3459266

  31. #271
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Har lyssnat på Mattias Peterssons stycke på Source of Uncertainty podden nu under morgonen, underbart!
    https://podcasts.apple.com/us/podcas...=1000529556702

  32. #272
    nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har lyssnat på Mattias Peterssons stycke på Source of Uncertainty podden nu under morgonen, underbart!
    https://podcasts.apple.com/us/podcas...=1000529556702
    Ja den är kanon - finns en tråd i egen musik om den om du vill få lite mer hyllningar och info...
    https://www.99musik.se/showthread.ph...ghlight=buchla

  33. #273
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Ja, just det ja!

  34. #274
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Åh, tack hörni!

  35. #275
    nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Upptäckte en mod på min ena 292c som är byggd av Djangosfire där man med remote switchen kan slå till ett läge där filter cutoff är lägre och offset pot börjar reagera för cv in runt kl 12 typ...

    Sedan om man vill efterlikna lite en easel där man har en attuenator på cv in där det känns som om man kan överstyra lite in i lpg typ efter 3/4 upp så kan man köra genom 207 preamp först..

  36. #276
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Förstår jag karln rätt i att Electric Music Box-I/O kommer sitta i den kommande Easel'n?
    Men att Program Manager är optional?

    https://www.youtube.com/watch?v=7g_qU_TNTO4

  37. #277
    nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av miaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förstår jag karln rätt i att Electric Music Box-I/O kommer sitta i den kommande Easel'n?
    Men att Program Manager är optional?

    https://www.youtube.com/watch?v=7g_qU_TNTO4
    Hmm Ja modulen uppe till vänster bredvid 208 är ju deras ström, in och ut plus att den har lite slew och annat plus att den verkar kunna ha någon form av preset - obs inte 200e preset utan mer till den FX pryl de sagt att de ska släppa... typ digitalt reverb.. de har ju L/R stereo ut nu... men hela den modulen verkar vara en work in progress..

    Men ja den program manager modulen verkar vara valfritt tillägg - men var man då får in ström vet jag inte. på BEMI väskan satt ju ström, midi, sustain, program card, tele ut och jord på sidan ..

    De säger ju hela tiden att priset ska vara under 4000$ för easel (väska 208 +218) men att program manager tillkommer...

    Får se hur det slutar och när den kommer!

  38. #278
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men ja den program manager modulen verkar vara valfritt tillägg - men var man då får in ström vet jag inte. på BEMI väskan satt ju ström, midi, sustain, program card, tele ut och jord på sidan ..
    Men hela grejjen verkar ju vara att de flyttat ström och i/o's från sidan, där den satt på easel 2013 (eller vilket år det nu var), och satt rubbet i en separat modul. Han får ju även frågan om man kan plocka ut allt och sätta i ett annat case tex, varpå han svarar ja. Får mig att tro att det inte kommer sitta nå psu eller liknande i botten av båtarna, utan allt är huserat i modulen uppe till vänster.

  39. #279
    nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av miaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men hela grejjen verkar ju vara att de flyttat ström och i/o's från sidan, där den satt på easel 2013 (eller vilket år det nu var), och satt rubbet i en separat modul. Han får ju även frågan om man kan plocka ut allt och sätta i ett annat case tex, varpå han svarar ja. Får mig att tro att det inte kommer sitta nå psu eller liknande i botten av båtarna, utan allt är huserat i modulen uppe till vänster.
    Ja kanske.. men jag tror vi får vänta på att de släpper den innan man vet. Men så som jag förstår det så behöver man inte köpa den extra modulen för att ha en fungerande easel...

  40. #280
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Helt klart, men det låter som om att han säger att den kommer komma med den extra modulen. Men helt tydligt är det inte.

  41. #281
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Var finner man båtar i ren aluminium?

    Just ja,
    jamjohan sa att strömmodulen ingår i den nya Easeln.
    Fast, iom att den inte finns i handen ännu, vem kan säga.
    Senast redigerat av miaz den 2022-01-26 klockan 11:30.

  42. #282
    tublenco
    tublenco är inte uppkopplad
    tublencos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av miaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var finner man båtar i ren aluminium?
    https://www.samodular.com/buchla-cas...hla-diy-parts/

  43. #283
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Ni som pysslar med buchla (får jag säga det här?)/buchla-ish, vad är det som gör att ni tycker det är så kul? För det gör ni väl?

  44. #284
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av miaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var finner man båtar i ren aluminium?

    Just ja,
    jamjohan sa att strömmodulen ingår i den nya Easeln.
    Fast, iom att den inte finns i handen ännu, vem kan säga.
    Buster är prima båtar i aluminium.

  45. #285
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tublenco Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har redan kollat, och jag kanske är blind, men jag ser bara svarta båtar.

  46. #286
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Buster är prima båtar i aluminium.
    Hade jag varit miljonär hade jag kanske kunnat bygga ett 1000u case av en Buster

  47. #287
    tublenco
    tublenco är inte uppkopplad
    tublencos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av miaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har redan kollat, och jag kanske är blind, men jag ser bara svarta båtar.
    Andra raden på länken innan. Eller här:
    https://www.samodular.com/product/10...-format-boats/
    Fast enklast är nog bara att maila Steffen på SAmodular och fråga.

  48. #288
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tublenco Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Andra raden på länken innan. Eller här:
    https://www.samodular.com/product/10...-format-boats/
    Fast enklast är nog bara att maila Steffen på SAmodular och fråga.
    Tack, jag var kanske otydlig, behöver 5 och 4u.
    Jag skickade ett mail tidigare idag, men glömde klicka i nån pryl, vet inte om det om iväg.

    Eller har nån erfarenhet av att göra dessa själv?
    Har en plåtslagare som granne, blir det billigare?
    Senast redigerat av miaz den 2022-01-26 klockan 16:18.

  49. #289
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av miaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade jag varit miljonär hade jag kanske kunnat bygga ett 1000u case av en Buster
    Kan rekommendera Buster RS. Men tusen hästar är för mkt

  50. #290
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av miaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack, jag var kanske otydlig, behöver 5 och 4u.
    Jag skickade ett mail tidigare idag, men glömde klicka i nån pryl, vet inte om det om iväg.

    Eller har nån erfarenhet av att göra dessa själv?
    Har en plåtslagare som granne, blir det billigare?
    Jag fick intrycket när jag köpte två extra 10u båtar av Steffen att de var bland de sista han skulle erbjuda i aluminium och höll på att rensa ut lagret - han var trött på att putsa ren aluminium och hade gått över till enbart svarta. Detta var 2020 tror jag - kanske har han ändrat sig sedan dess.
    Själv förstår jag inte riktigt vilka det är som vill ha svarta båtar..?

  51. #291
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Socker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fick intrycket när jag köpte två extra 10u båtar av Steffen att de var bland de sista han skulle erbjuda i aluminium och höll på att rensa ut lagret - han var trött på att putsa ren aluminium och hade gått över till enbart svarta. Detta var 2020 tror jag - kanske har han ändrat sig sedan dess.
    Själv förstår jag inte riktigt vilka det är som vill ha svarta båtar..?
    Synd, kan kirra 4u i ren aluminium, från staterna (ska ändå beställa annat), men känns onödigt att behöva betala import på det.
    5u får jag dock finna annanstans.

  52. #292
    nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av miaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var finner man båtar i ren aluminium?

    Just ja,
    jamjohan sa att strömmodulen ingår i den nya Easeln.
    Fast, iom att den inte finns i handen ännu, vem kan säga.
    https://thebeast.co.uk/product-categ...a-style-cases/

    Så kan du passa på att köpa lite paneler och pcb´s också.. han säljer ju MEMS släppen!

  53. #293
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://thebeast.co.uk/product-categ...a-style-cases/

    Så kan du passa på att köpa lite paneler och pcb´s också.. han säljer ju MEMS släppen!
    Bra pris, behöver tyvärr 4 samt 5u. Och nu iom Brexit åker jag ju ändå på importmoms

  54. #294
    sonicaddiction
    sonicaddiction är inte uppkopplad
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av fortyfiveknots Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni som pysslar med buchla (får jag säga det här?)/buchla-ish, vad är det som gör att ni tycker det är så kul? För det gör ni väl?
    Började med Eurorack för några år sedan. Köpte massa olika moduler och bytte runt. Fattade inte riktigt hur jag skulle få ihop ett bra instrument. Saknade helheten. Sen bytte jag till mig en Easel-klon och plötsligt föll pusselbitarna på plats. Det var som ett instrument istället för en samling halvt korrelerade komponenter. Sålde easeln och byggde sakta upp ett mindre Buchla-rack. Lärde mig utnyttja varje modul maximalt innan jag gick på nästa för att förstå vad och vad jag inte behövde. Sen efter ett tag fick jag ångest av hur mycket pengar jag lagt på det och sålde det för att gå tillbaks till euro igen - nu med långt mycket bättre koll på vad jag är ute efter.

    De två saker jag inte lyckats ersätta i euro är 261e (vansinnigt vacker och kreativ oscillator) och 250e (roligaste och mest kreativa sequencern jag använt). Easel-oscillatorn är makalöst vacker också iofs. Frap Tools Brenso är så nära jag kommit i oscillator-väg och Verbos VMS träffade rätt på många av 250e-punkterna, men inte tillräckligt...

  55. #295
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Nån som har en ungefärlig idé vad en 218 kostar? Färdigbyggd klon dvs

  56. #296
    nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av miaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nån som har en ungefärlig idé vad en 218 kostar? Färdigbyggd klon dvs
    Kostar 949 euro inkl moms på SA modular färdigbyggd...

    https://www.samodular.com/product/21...-parts-labour/

  57. #297
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kostar 949 euro inkl moms på SA modular färdigbyggd...

    https://www.samodular.com/product/21...-parts-labour/
    Tack. Någon som handlat färdigbyggt därifrån? Blir det inte nytillverkade av buchla själva, vill jag finna alternativ.


    +är denna nog för en 208+218?
    https://toppobrillo.com/products/buc...32484864655465
    Senast redigerat av miaz den 2022-01-31 klockan 16:53.

  58. #298
    nrdvrgr
    nrdvrgr är inte uppkopplad
    nrdvrgrs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av fortyfiveknots Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni som pysslar med buchla (får jag säga det här?)/buchla-ish, vad är det som gör att ni tycker det är så kul? För det gör ni väl?
    Har gått igenom ett antal formatskiften genom åren; euro, Serge, Buchla, euro igen, Serge osv. Efter sisådär 15 år av bytande fram och tillbaks kan jag med säkerhet säga att Buchla är det, för mig, bästa enskilda systemet jag använt. Inte så bra att jag bara skulle vilja ha bara Buchla i min studio, för ombyte förnöjer, men om jag bara fick välja ett system skulle det bli Buchlan. Soundet, gränssnittet, själva känslan... svårslaget.

  59. #299
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Kul med lite svar på min fundering. Tack ni!

  60. #300
    nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nrdvrgr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har gått igenom ett antal formatskiften genom åren; euro, Serge, Buchla, euro igen, Serge osv. Efter sisådär 15 år av bytande fram och tillbaks kan jag med säkerhet säga att Buchla är det, för mig, bästa enskilda systemet jag använt. Inte så bra att jag bara skulle vilja ha bara Buchla i min studio, för ombyte förnöjer, men om jag bara fick välja ett system skulle det bli Buchlan. Soundet, gränssnittet, själva känslan... svårslaget.
    +1 kan bara hålla med och visst har jag andra prylar i mitt musikrum men som Modular tycker jag det är den bästa tack vara gränssnittet och överskådligheten plus spelbarheten... jag tänker då på Buchla 200..

    Serge STS paneler tycker jag också var grymt bra som system med typ 3 paneler men jag satsade på Buchla... Har dock kvar THC 73/75 serge paneler...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •