Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Bananattenuerare

  1. #1
    svenallan
    svenallan är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Bananattenuerare

    Jag har egentligen ingen erfarenhet alls av diy men tänkte försöka börja lite försiktigt för att jag behöver attenuerare mellan några bananmaskiner. Skulle därför bli glad om någon kan svara på följande:

    1. Stämmer det att det inte behövs något mer än två bananjack och en potentiometer (och att kretsen då alltså är passiv)?
    2. Hur vet man vad man ska ha för potentiometer?
    3. Kan man skita i jord om maskinerna man ska använda den mellan redan är ihopkopplade?

    Tack!

  2. #2
    konfisK
    konfisK är inte uppkopplad

    Senior
    Haha, jag läste barnattenuerare och tänkte att det var nån kreativ lösning på jukaoset som efterfrågades..

    Pot som är kopplad till in, ut, jord blir bra ja.

  3. #3
    svenallan
    svenallan är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Haha, en barnattenuerare skulle faktiskt sitta rätt bra just nu också...

    Men behöver det tas hänsyn till jord i attenueraren om syntarnas jordutgångar redan är länkade?

  4. #4
    Soundbrigade
    Soundbrigade är uppkopplad nu
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Jag svarade i en annan potentiometervolymattenueraretråd och ids inte upprepa, men kolla den tråden (på DIY).

  5. #5
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ska du attenuera med en pot behöver du jord som signalen kan försvinna bort i. Allså
    signal ut - ena ytterpinnen på en pot
    signal in - mittenpinnen på en pot
    jord - andra ytterpinnen (vänstra) på en pot

    typ 100k lin blir väl lagom

  6. #6
    Soundbrigade
    Soundbrigade är uppkopplad nu
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    jord - andra ytterpinnen (vänstra) på en pot
    Måste jordas (förtydligande).

  7. #7
    svenallan
    svenallan är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för era svar!

  8. #8
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Måste jordas (förtydligande).
    Om man tittar på poten, har den man snurrar på mot sig, ska man ha jord på den vänstra. Så när man vrider åt vänster åker signalen dit, och det blir tyst.

  9. #9
    Janne
    Janne är inte uppkopplad

    Senior
    Som andra har skrivit så kommer du inte undan jord i minst en av ändarna.
    En spänningsdelare fungerar inte utan jord.

  10. #10
    svenallan
    svenallan är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tack, som sagt helt ny på detta och tänkte att eftersom banankablar bara har signal och ingen jord så var det bara att köra. Har fattat nu så jord blir det!



    Citat Ursprungligen postat av Janne Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som andra har skrivit så kommer du inte undan jord i minst en av ändarna.
    En spänningsdelare fungerar inte utan jord.

  11. #11
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av svenallan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack, som sagt helt ny på detta och tänkte att eftersom banankablar bara har signal och ingen jord så var det bara att köra. Har fattat nu så jord blir det!
    Man har alltid jord någonstans :-) bara inte överallt, med banan. smart tycker jag.

  12. #12
    svenallan
    svenallan är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Japp, hade nån idé om att göra nån typ banan ”airtenuverter” men det får bli en låda med fler istället och ett gemensamt jordjack

  13. #13
    Soundbrigade
    Soundbrigade är uppkopplad nu
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Sedan SKA nämnas att man kan faktiskt dämpa en signal "utan" jord.
    Betrakta dessa två figurer.
    Den översta visar exakt det som alla pratar om. När man vrider poten i botten (drar ner pilen till jord) dämpar man signalen så mycket att det blir helt ärketyst.

    Titta nu på den nedre figuren. Vi förutsätter att ingångsmodulen/apparaten har en viss bestämd och inte vansinnigt superhög impedans/resistans - det är motståndet jag ritat ut innanför den streckade linjen.
    OM, jag repeterar - OM (och det förutsätter vi ändå), de båda apparaterna, modulerna, you name it, någonstans har jordkontakt med varandra kan man sätta en potentiometer mellan bananisarna MEN ...

    ... signalen dämpas bara till ett nivå som avgörs av förhållandet mellan potentiometern och ingångsimpedansen/resistansen.

    Exempel: om ingångsresistansen är 10 KOhm och poten är 10 Kohm kan du som mest halvera signalnivån. En potentiometer på 100 KOhm dämpar signalen till nära 1/10. Men du kan aldrig komma ner till NOLL SIGNAL. Lite grovt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	banarammallaballadingfjong.jpg 
Visningar:	9 
Storlek:	27,4 KB 
Id:	98441

  14. #14
    matsen
    matsen är inte uppkopplad

    Senior
    Hade för mig att man brukade ha det omvänt med in-ut där (wipern/mittpinnen tappar av som en spänningsdelare).
    Det blir ju förstås variabel impedans på utgången om nu det spelar nån roll.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Potentiometer vs Stepped Attenuator.png 
Visningar:	3 
Storlek:	21,9 KB 
Id:	98445

  15. #15
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    En sak tycker jag är rörigt i den här tråden: det är inte uppenbart vad man menar med 'input' och 'output', är 'input' ingången på själva attenuatorn, eller skall den kopplas till en ingång, dvs den modulen som skall ha signalen efter attenuatorn? Och motsvarande för 'output'.

    Normalt ritar man scheman så att signalen går från vänster till höger om det inte finns någon speciell anledning att göra tvärtom. I så fall visar @Soundbrigades och @matsens bilder samma sak, om man med 'Ut' i @Soundbrigades schema menar "utgången från den modulern som matar attenuatorn" (Bra förklaring på seriekopplad potentiometer förresten, @Soundbrigade!), och 'input' i @matsens schema menar "ingång på attenuatorn" (men jag tror inte det var så det var menat).

    Det vanligaste sättet att koppla volymkontroller är ju som spänningsdelare, dvs man matar in signalen över hela potentiometern och tar ut den mellan den understa polen (jord) och wipern. Men utgångsimpedansen hos attenuatorn kommer då att variera, från potentiometerns resistans parallellkopplat med utimpedansen på modulen som driver attenuatorn när moten står på max, ner till jord när poten står på min.

    Men man ser ibland "baklängeskopplingen", där man matar in signalen på wipern och tar ut över hela potentiometern. Idén tycks vara att man mer och mer kortsluter utgången från modulen som driver attenutatorn när man vrider ner potentiometern mot 0. Det känns inte riktigt snällt mot den modulen. I gängäld kommer impedansen som modulern som får signal från attenuatorn inte att gå ner mot 0, utan blir = potentiometerresitansen i det läget. Man ser den här kopplingen ibland, så någon poäng måste det vara med den.

  16. #16
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Varför vill man tatuera en banan?

  17. #17
    konfisK
    konfisK är inte uppkopplad

    Senior
    Jag hade en idé om att tatuera en klase bananer på bröstet. Tänkte att man blir rätt glad av frukt, men så sa nån att just gult svider som fan så då struntade jag i det. Har du några bättre skäl att undvika bananer på kroppen?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •