Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 110 av 110

Ämne: Rörbyggen

  1. #61
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Problemet med att hitta problem i schemat är ju att min (byggd efter samma schema) fungerar prima. De skillnaderna vi har är isolerade från detta rör med ett eller två steg.

    Jag tror han har kopplat något galet, även om vi kollade ihop hyfsat noga.

  2. #62
    Soundbrigade
    Soundbrigade är uppkopplad nu
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Schemat är för att spåra sig fram till felet, att köra efter gps i okända trakter.

  3. #63
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Schemat är för att spåra sig fram till felet, att köra efter gps i okända trakter.
    jo, det har vi gjort. typ. Det allt pekar på är att universums lagar har upphört precis där röret sitter :-)

  4. #64
    Soundbrigade
    Soundbrigade är uppkopplad nu
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    En singularitet.

    En tröst är att det kan vara larviga skitfel som man inte förväntar sig; e3n kortsluten konding, avbrott i en trissa eller en lödning som inte är en lödning.

    När konstruktionen är "komplicerad" förväntar vi oss komplicerade fel.

  5. #65
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En singularitet.

    En tröst är att det kan vara larviga skitfel som man inte förväntar sig; e3n kortsluten konding, avbrott i en trissa eller en lödning som inte är en lödning.

    När konstruktionen är "komplicerad" förväntar vi oss komplicerade fel.
    Ja, något sånt låter troligt. Vi kollade efter olödda lödningar (hittade ett benbrott som bara syntes när man drog ur/satte i rör), men byggtekniken är lite för estetisk så det är svårt att se allt. Trots tandläkarspegel.

  6. #66
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite "kul" igen fråm Jim Lill

    Tested: Where Does The Tone Come From In A Guitar Amplifier?

    Kanske inte från vad som förväntas....


    https://youtu.be/wcBEOcPtlYk
    Ännu en bra video av herr Lill. Fick panik i början när han listade allt som inte påverkar ljudet och citerade forum, lyckligtvis testade han själv istället för att lyda internet :-)

  7. #67
    synthmicke
    synthmicke är inte uppkopplad
    synthmickes avatar
    Veteran
    Spontant känns det som avbrott i rörsockeln nånstans.

  8. #68
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ja. Vi har mätt från bak till fram men det är ju svårt att veta om alla socklarna nyper ordentligt. Och att vippa tills det låter är ju svårt om det är glöden som glappar

  9. #69
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	B6DBD02F-5991-487E-88A1-6666A5979F87.jpeg 
Visningar:	26 
Storlek:	323,0 KB 
Id:	109811

    Komponenter iploppade men inte lödda. Och så saknar jag kondensatorer och trimmisar.

  10. #70
    Soundbrigade
    Soundbrigade är uppkopplad nu
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Har du rör? Eller har du redan utrett det? (Eller än värre, har jag frågat detta förut )

  11. #71
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Har inte rör, mer än kanske någon 12ax7. förstärkaren har tre såna och fyra EL34, om jag minns rätt.

    Velar över om jag ska köpa transformatorer nu eller inte. :-) Men är väl smartast att beställa, allt kommer ju bli dyrare och ta slut?

  12. #72
    Soundbrigade
    Soundbrigade är uppkopplad nu
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Kolla på Ural-Tone (Finskt) eller FragJanZuerst (tyskt), men tror Ural-Tone har en del billiga varianter.
    Kan du vänta, ska jag till USA nästa sommar och ta med mig från Edcor.

    https://uraltone.com/
    https://edcorusa.com/
    http://fragjanzuerst.de/

  13. #73
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Så länge vill jag inte vänta :-) men ja uraltone borde funka. Eller typ vend, från någon som tycker att det är smart att byta fungerande rör mot några av annat märke.

  14. #74
    Soundbrigade
    Soundbrigade är uppkopplad nu
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Byta rör?! Vaffö då?

  15. #75
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Byta rör?! Vaffö då?
    Folk gör det. Inbillning. Sen kan jag köpa de ”dåliga” rören billigt tänker jag.

    Har layoutat preamp på ett 2x30 turretboard nu. En plupp som inte används. Känns bra. Blir att kolla att jag har alla värden hemma nu. Och sånt.

  16. #76
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	E2D0AC77-7242-4421-ACEE-2D3C80144219.jpeg 
Visningar:	24 
Storlek:	420,3 KB 
Id:	109906

    Efter mycket om och men-för-helvete sitter alla komponenter (fram till slutstegsrören, deras motstånd kommer sitta annorstädes) på plats. Men inte ditlödda, måste dubbel-dubbelkolla.

    Mina designmål var:
    Allt som går till panelen på ena sidan
    Allt som går till rör och transformatorer på andra
    Inga korsade komponenter
    Inga komponenter på potar/jack/socklar.

    Lyckades tamigfan.

    Jcm800, 2203-varianten med 100w.

    Porrig istället för tydlig bild så ingen råkar härma en okollad krets.
    Senast redigerat av oljud den 2023-05-19 klockan 09:02.

  17. #77
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite "kul" igen fråm Jim Lill

    Tested: Where Does The Tone Come From In A Guitar Amplifier?

    Kanske inte från vad som förväntas....


    https://youtu.be/wcBEOcPtlYk
    Väldigt bra video!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	E2D0AC77-7242-4421-ACEE-2D3C80144219.jpeg 
Visningar:	24 
Storlek:	420,3 KB 
Id:	109906

    Efter mycket om och men-för-helvete sitter alla komponenter (fram till slutstegsrören, deras motstånd kommer sitta annorstädes) på plats. Men inte ditlödda, måste dubbel-dubbelkolla.

    Mina designmål var:
    Allt som går till panelen på ena sidan
    Allt som går till rör och transformatorer på andra
    Inga korsade komponenter
    Inga komponenter på potar/jack/socklar.

    Lyckades tamigfan.

    Jcm800, 2203-varianten med 100w.

    Porrig istället för tydlig bild så ingen råkar gärna en okollad krets.
    Vilket kul projekt! JCM800 är ju en fantastisk stärkare!

  18. #78
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Japp. Ser väldigt mycket fram emot den. Kommer vara helt stock förutom att ha variabel negativ feedback, och mastervolym efter fasvändaren.

  19. #79
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	6657BE74-5056-42C2-A654-824688ED86D3.jpeg 
Visningar:	18 
Storlek:	2,17 MB 
Id:	110267

    Byggt klart en Madamp J5 MkI, byggsats med två ECC83 i försteg och en EL84 slutrör, bara ett par jordsladdar jag missat annars kickade den igång direkt. Fick hjälp med kontrollmätning och felsökning av en vän. Sjukt nöjd och stolt! Roligt bygge!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	D54FD5A0-2A29-4D6F-B7A1-143548538BA6.jpeg 
Visningar:	19 
Storlek:	3,61 MB 
Id:	110268

    Bara testat med en lös Fender 12”. Ska bygga högtalarlåda och låda t förstärkaren så snart tid finns.

  20. #80
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Kul! Mycket luft och yta där, men det är ju ganska klokt.

  21. #81
    Soundbrigade
    Soundbrigade är uppkopplad nu
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Fick just precis blodad tand (måste bygga ihop fler). Jag byggde precis klart min första rörförstärkare på 85 år. Köpte PCB till en 10W 6V6 "Dynaco-stärkare" för massa år sedan och byggde ihop men sedan fick jag liksom inget vettigt ut ur den. Den har dock legat till sig massa år i källaren men kom upp i förra veckan och jag började fnula med den. Upptäckte att jag plötsligt bara hade rör till en kanal och trots ett himla sökande högt och lågt hittade jag inga fler utan beställde en sats från fragjanzuerst.de.
    (Hittade dock den andra satsen när jag letade efter något annat )

    Det lät illa om förstärkaren och jag fick byta poten på ingången och kasta om anslutningarna till utgångstrafarnas sekundärer för att få bort pFB (positiv FeedBack).
    Nu låter det faktsikt skapligt och kul att jag har en lite kraftigare än de 0,75-, 3- och 5-Wattare jag hittills fått ihop.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6221.JPG 
Visningar:	10 
Storlek:	59,3 KB 
Id:	111620

  22. #82
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Kul!! Jag har ju typ allt till mitt storbygge. Utom tid.

    Min lilla strulhäck funderar jag på att riva ur och bygga nytt i … det var något nytt fel sist jag testade, och jag orkar inte felsöka i det virrvarret.

  23. #83
    Aminozyra
    Aminozyra är inte uppkopplad

    Senior
    Började på ett rördistpedal bygge idag.
    12ax7, 12vdc, buffer -> gainsteg(med tonal boost i två olika frekvenslägen) -> dioder(switchbara för olika konfigurationer) -> utvolym.
    Tanken är att den ska låta skit eller trasig.

    Ska bli en furtioårspresent till en punkkompis.

  24. #84
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    12vDC? Hur får du upp spänningen? Inte AC och en liten transformator åt fel håll? Men kul bygge.

  25. #85
    Soundbrigade
    Soundbrigade är uppkopplad nu
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Många rör fungerar faktiskt på låga spänningar. Elektor/Allt Om Elektronik hade en artikelserie om hur man kunde få ljud ur många rör. Där labbade man med EL84, EL504 och en del småsignalrör.

    Kanske just detta att svälta rören på spänning är ett sätt att få dem att låta skit .. jag menar att dista snyggt.

    ECC88 kan du ju SERIÖST köra på typ 24-25V och så finns det rör som är designade för lågspänning.

  26. #86
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    ser man på, ecc88 tillverkas ju av jj electronics.

  27. #87
    Soundbrigade
    Soundbrigade är uppkopplad nu
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Jag har nog några få ECC88 med flera ryska 6Н23П-ЕВ vilka motsvarar E88CC (6N23P-EV, där EV betyder att röret är mekaniskt mer stabilit - mer micaplattor som håller metallen på plats).

    Jag ska se om jag hittar artiklarna om lågspända högspänningsrör.

  28. #88
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Vore kul att se. Jag har en sån Art Tube pre jag fick nyligen, den har någon step-up inbyggt, sån med dioder och kondensatorer jag har glömt namnet på. Vet inte vilken spänning men gissar 48V eftersom den fantomar också.

  29. #89
    Soundbrigade
    Soundbrigade är uppkopplad nu
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Ken Stone använder ett lågspänningsrör i sin VCA/dist: https://www.dragonflyalley.com/synth...S65tubeVCA.htm

  30. #90
    Aminozyra
    Aminozyra är inte uppkopplad

    Senior
    Prövar ladda upp en bild
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_1315.JPG 
Visningar:	19 
Storlek:	6,03 MB 
Id:	111836  

  31. #91
    Aminozyra
    Aminozyra är inte uppkopplad

    Senior
    Från lite experimentering så kunde jag se detta på scopiopin.
    Med en ingångssignal på ca 80 mv pp kunde jag få ut den övre vågformen som har ung dubbelt så hög amplitud.
    Det är schotky dioder som klipper mellan två gc steg.. Jag skippade det där m buffer då jag kände att d behövdes lite mer gain för att kunna stressa dioderna tillräckligt.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_1297.JPG 
Visningar:	11 
Storlek:	3,64 MB 
Id:	111838  

  32. #92
    Aminozyra
    Aminozyra är inte uppkopplad

    Senior
    D går inte bifoga wav verkar det som...

  33. #93
    ola
    ola är inte uppkopplad

    Senior
    Vid behov så har jag rätt många ecc88 från Siemens…

  34. #94
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Efter att ha kollat på en hel del (för mycket) videor från Psionic Audio https://www.youtube.com/@psionicaudio rycker det i fingrarna att få färdigt min stor-röris. Men också att reda ut den lilla (alternativt riva ut allt och bygga nytt utan råttbo av kablar). Men jag ska ju hinna och orka. Och jag har en transistortopp, plus en combo som jag använder i repan. Behovet är knappast akut.

    Så ... bump i baken att sätta fart?

  35. #95
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	170E85DD-5C2A-4161-A7E5-B81DC028959B_1_105_c.jpeg 
Visningar:	19 
Storlek:	320,2 KB 
Id:	113151

    Så får det plats. Men lite störigt att ha förstegsrören inne i lådan, inte nåbara (bytbara) utan att dra ut den. Det lär iofs vara fyra skruvar eller något, så helt ok, och kanske värt att ha det luftigt (och kortare avstånd från panel och turretboardet) istället för att ha alla rören ihopträngda längst bak.

  36. #96
    speed
    speed är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Har du schema som man kan begrunda? Nyfiken på power supply med dubbla bryggor.
    Många kondensatorer - i serie för högre spänningstålighet?

  37. #97
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av speed Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du schema som man kan begrunda? Nyfiken på power supply med dubbla bryggor.
    Många kondensatorer - i serie för högre spänningstålighet?
    Det är en jcm800. Enda aändringarna är väl i nätdelen, den har dioder i serie ja, har sett lite sånt och ville testa. Och precis, kondensatorerna är 47uf 400v, så de behövde bara i serie (inte de sista, tror jag). har schema på nätdelen i telefonen. Måste testa den någon dag, har en 24vac-trafo jag tänkte köra först :-)

  38. #98
    ondskan
    ondskan är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	170E85DD-5C2A-4161-A7E5-B81DC028959B_1_105_c.jpeg 
Visningar:	19 
Storlek:	320,2 KB 
Id:	113151

    Så får det plats. Men lite störigt att ha förstegsrören inne i lådan, inte nåbara (bytbara) utan att dra ut den. Det lär iofs vara fyra skruvar eller något, så helt ok, och kanske värt att ha det luftigt (och kortare avstånd från panel och turretboardet) istället för att ha alla rören ihopträngda längst bak.
    Men får du plats med choke om förstegsrören hamnar där i mitten? Som jag har fattat det så är det lämpligast att ha PT, choke, OT på en rad, choken vänd 90 grader, i en highgain Marshall.

  39. #99
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av ondskan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men får du plats med choke om förstegsrören hamnar där i mitten? Som jag har fattat det så är det lämpligast att ha PT, choke, OT på en rad, choken vänd 90 grader, i en highgain Marshall.
    Japp, på ovansidan, ovanför psu (där är också ström-trafo). Ut-trafo i den öppna ytan. Är det choken som ska vara sned, ok. Man kan ju också sätta igång den och flytta runt den tills det är som tystast, men jag vet inte om det inte är för mycket besvär.

    Menar du inte 45 grader? Tycker mig ha sett sånt ... men det kanske var i något annat bygge.

  40. #100
    speed
    speed är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    När jag designar så brukar jag försöka ha nättrafo/choke på en sida och utgångstrafo på andra sidan. Dels för att fördela vikten av chassit som annars blir väldigt snedfördelat samt att eliminera koppling av nätbrum till utgångstrafo.
    Har du denna avstånd så behöver du inte tänka på magnetfält och orientering av trafo mm.

  41. #101
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ja, det är ju tanken att ha dem så på varsin sida. Även om chokdn blir något närmare utgången.

  42. #102
    ondskan
    ondskan är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, på ovansidan, ovanför psu (där är också ström-trafo). Ut-trafo i den öppna ytan. Är det choken som ska vara sned, ok. Man kan ju också sätta igång den och flytta runt den tills det är som tystast, men jag vet inte om det inte är för mycket besvär.

    Menar du inte 45 grader? Tycker mig ha sett sånt ... men det kanske var i något annat bygge.
    Hm, tycks ha blandat ihop ordningen på dem, men den här videon förklarar varför man vill ha sina trafos i rätt vinkel.

    Blir skadligt sugen på att bygga förstärkare igen

  43. #103
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Den ska jag kolla på. Han är himla bra tycker jag,

    Ja, farlig tråd!

  44. #104
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot 2023-05-30 at 23.33.53.png 
Visningar:	17 
Storlek:	98,0 KB 
Id:	113218

    Så här ser det ut. Otestat ännu.

  45. #105
    Soundbrigade
    Soundbrigade är uppkopplad nu
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Ser väl bra ut men fråga från publiken - vad har du förspänningar i kedjan. Det känns lite som overkill med 400V-kondingar om du kanske kunde tagit 450V eller 500V.

    I det sammanhanget kan jag nämna att Tre Korvars (Ericsson) designfilosofi är att max arbetsspänning på en elektrolyt är 85-90% av märkspänningen, dvs för en konding på 400V ska man undvika att överstig 350-360V.

    Jag har köpt slika kondingar från Tubes And More, men även Reichelt har "rätt" kondingar (högspännings).

    Tidningen Elektor/Allt Om Elektronik hade en artikel om att montera kondingar rätt. Vanliga EI-trafar strålar gärna vid hörnen och då ska man undvika att placera sina trafar på rad i samma riktning. Så här gjorde jag i en förstärkare (strålandet markerat med rött). Dessutom placerade jag nätdelen i ena hörnet för att ytterligare isolera brumrisker.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	trafo.jpg 
Visningar:	7 
Storlek:	817,4 KB 
Id:	113220


    HÄR SKA BYGGAS:
    Byggde ihop en enkel 12W förstärkare med ryska 6P14P/EL84 för 20 år sedan men kom inte längre än till att inget funkade (usla elektrolyter från Ryssland??). Häromdagen kom det ett mönsterkort från AliX till en lite annan förstärkare med samma rör och jag skramlar ihop vad jag hittar hemma till detta bygge. SÅ mycket enklare att bygga sina förstärkare på kort ska sägas.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	el84pp.JPG 
Visningar:	15 
Storlek:	671,7 KB 
Id:	113221

  46. #106
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ja det är lite overkill kanske, men electrokit har dem till bra pris och min kompis/hjälp hade en påse. Minns inte spänningarna, men över 400 är det ju i alla fall, men inte jättemycket tror jag.

  47. #107
    speed
    speed är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Har du övervägt att ha ett motstånd i serie med vr1 så du slipper strömrusning om och när potten skulle gå sönder?

  48. #108
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av speed Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du övervägt att ha ett motstånd i serie med vr1 så du slipper strömrusning om och när potten skulle gå sönder?
    Det har jag inte, men det låter ju absolut klokt. Korten är redan tillverkade alltså, men det går ju att hänga på något vis.

  49. #109
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Oook. Tittade på nätdelskortet jag har ritat igår (inte ritat igår, ritat för typ två år sedan eller något). Själva filterdelen funkar fint. Bias-delen funkar inte.

    Kretsen ser ut så här: Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot 2024-02-09 at 10.31.27.png 
Visningar:	13 
Storlek:	68,0 KB 
Id:	116837

    In till vänster kommer AC. till höger om dioden finns inget kvar., mäter 0V. Det är som att dioden är öppen, men den mäter som en vanlig diod och vi bytte till och med ut den fast den var ok. För det är helt vansinnigt.

    Det enda jag kan tänka mig är mätfel? Men det var ingen avancerad mätning och han lyckades ju mäta spänningar på andra ställen (AC) med samma referens.

    Simulering: http://tinyurl.com/2yz5mouc

  50. #110
    speed
    speed är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Är det en separat lindning (J8+J10) för bias? Isåfall ska det funka.
    Om J10 saknar jordreferens kommer det inte funka. Normalt sker det genom att då J8 också jordas om det är andra änden av lindningen. Alternativt jordar man centertapp om du har en sådan lösning. Skulle underlätta om man visste vad du använt för trafo.

    Kontinuitetmät jordarna och kolla om någon inte går till jord.
    Om du har lödat av och på dioden så får du också vara vaksam och se att du inte skadat genomplätteringen och därmed kanske får avbrott beroende på hur kretskortet är ritat.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •