Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Kan jag få en enkel lektion, teoretisk, i masterbuskompression?

  1. #1
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran

    Kan jag få en enkel lektion, teoretisk, i masterbuskompression?

    SSL G Masterbus compressor, på masterbussen.

    Målvärde på kompression är Max 3.5db
    Attack 10
    Release Auto
    Ratio 2:1

    Om jag behöver ett Threshold på +15 , 0 eller -15 för att inte överstiga kompression på 3,5db?

    Vad innebär det teoretiskt för ljudet?
    Bättre eller sämre med -15 eller +15?

  2. #2
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Inte en lektion - men en spännande diskussion om användningen:

    https://www.studio.se/forums/topic/9...masterkanalen/

  3. #3
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Det beror tyvärr helt på vad det är för kompressor. För många plugins så spelar tröskelvärdet ingen roll alls för ljudet, men för andra så påverkar det ljudet en hel del.

    Lyssna istället för att titta på siffrorna. Eller mät THD och frekvensrespons vid olika värden. Men visst, siffrorna i övrigt kan säga en hel del egentligen, men inte förrän du förstår vad som händer där bakom och varför.

    Men ja, utöver det så låter det som fullt rimliga inställningar att börja med på vissa burkar

  4. #4
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Intressant läsning, känns som att folk kan bli oense om väldigt mycket.

    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte en lektion - men en spännande diskussion om användningen:

    https://www.studio.se/forums/topic/9...masterkanalen/


    I mitt exempel så är det en SSL G bus kompressor. Kanske får jag formulera om mig lite. Behöver man anpassa signal in för att optimera det man sedan kan få ut. Finns det någon sweetspot för het eller låg signal?

    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det beror tyvärr helt på vad det är för kompressor. För många plugins så spelar tröskelvärdet ingen roll alls för ljudet, men för andra så påverkar det ljudet en hel del.

    Lyssna istället för att titta på siffrorna. Eller mät THD och frekvensrespons vid olika värden. Men visst, siffrorna i övrigt kan säga en hel del egentligen, men inte förrän du förstår vad som händer där bakom och varför.

    Men ja, utöver det så låter det som fullt rimliga inställningar att börja med på vissa burkar

  5. #5

    Veteran
    Du måste läsa manualen till pluggen för att få reda på detta.
    De flesta pluggarna brukar gör det enkelt för användaren, dvs kompressorn tar och påverkar när ljudet kommer över tröskeln.

    Sedan fis kör jag oftast SSL buskompressorn om den sitter på mastern, dvs kanske maxar ut på 3-4 dB.
    Men på trumbussen kanske jag tokkomprimerar med samma kompressor för att skapa ett helt annat sound.

  6. #6
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du måste läsa manualen till pluggen för att få reda på detta.
    De flesta pluggarna brukar gör det enkelt för användaren, dvs kompressorn tar och påverkar när ljudet kommer över tröskeln.

    Sedan fis kör jag oftast SSL buskompressorn om den sitter på mastern, dvs kanske maxar ut på 3-4 dB.
    Men på trumbussen kanske jag tokkomprimerar med samma kompressor för att skapa ett helt annat sound.
    Ja det är nog en vettig start.

  7. #7
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Om du kör SSL kör attack 30ms rel .600-1,2 med 2:1 eller 4:1 beroende på material. Ändra threshold till nålen rycker lite, kanske 1-3db. Brukar vara hyfsat där den brukar funka bra som buskompressor, limmar bra.
    För tracking/mix en annan approach.

    Men annars är den tråkiga vägen, prova lyssna, prova lyssna, prova lyssna, repetera Svårt att höra kompression i början men som allt annat lär man sig efter ett tag.

  8. #8
    HAL9000
    HAL9000 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du kör SSL kör attack 30ms rel .600-1,2 med 2:1 eller 4:1 beroende på material. Ändra threshold till nålen rycker lite, kanske 1-3db. Brukar vara hyfsat där den brukar funka bra som buskompressor, limmar bra.
    För tracking/mix en annan approach.

    Men annars är den tråkiga vägen, prova lyssna, prova lyssna, prova lyssna, repetera Svårt att höra kompression i början men som allt annat lär man sig efter ett tag.
    Jag har grubblat på detta med att limma en mix. Vid t.ex.elektronisk musik med en massiv kick blir det väl enbart denna kick som egentligen komprimeras. Limmas det inte mer vid mycket låg ratio och låg threshold. Dvs. att fler ljud får ett stänk kompressor?

  9. #9
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag använder alltid highpass på min tk busskomp så det blir mer punch kvar, brukar ha mixratten typ halvvägs.

  10. #10
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    All min musik kan nog klassas som 100% elektronisk.

Liknande ämnen

  1. Enkel kabellödningsfråga (om man kan det)
    Av deleted user i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2017-05-21, 21:51
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-02-05, 17:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •