Sidan 1 av 5 1 2 3 4 5 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 241

Ämne: A Swing at Keystep?

  1. #1
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator

    A Swing at Keystep?

    [admod]

    Hit kommer jag flytta allt kring kopieringsdiskussionen i Behringer Swing-tråden. Det blir i stora drag då diskussionen inte är så lätt att separera från produktprat och kopieringsprat (av naturliga skäl).

  2. #2
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage



    Nej, Behringers är ju diametrala motsatsen ju. Svart vs. vit!

  3. #3
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Keystep finns i svart

    Bifogad fil 98118

  4. #4
    Varkyar
    Varkyar är uppkopplad nu
    Varkyars avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.



    Nej, Behringers är ju diametrala motsatsen ju. Svart vs. vit!
    Ganska lika i svart.

  5. #5
    AnotherSwede
    AnotherSwede är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Komisk, känns som ett skämt

  6. #6
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Nu blev även jag en aningens fundersam. Det verkar som Uli har någon slags självdestruktiv ådra. Så fort han har byggt upp lite cred så raserar han allt igen.

  7. #7
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Kanske det dyker upp fler i BDOB-tråden nu eller? Ord blir i och för sig fattiga.

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Måste ju vara samma produkt, samma fabrik.

    Alcro vs Beckers all over again.

  9. #9
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage

  10. #10
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Ja, det är väl ingen tvekan om att det är en kopia rakt av. De har ju till och med kopierat mjukvaran. Men frågan är varför? Jag tänker att det måste finnas någon form av skydd för mjukvaran eller designen. Men kanske inte.

  11. #11

    Veteran
    Skamlös kopia.
    Usch!

    Kanske har de gjort en deal med Arturia?
    Hoppas det.

  12. #12
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skamlös kopia.
    Usch!

    Kanske har de gjort en deal med Arturia?
    Hoppas det.
    I wouldn’t hold my breath

  13. #13
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu blev även jag en aningens fundersam. Det verkar som Uli har någon slags självdestruktiv ådra. Så fort han har byggt upp lite cred så raserar han allt igen.
    Japp, mycket märkligt gjort. Vinsten på dessa leksaker är vida understigande skadan på varumärket.

  14. #14
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Helt jävla otroligt.

  15. #15
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, mycket märkligt gjort. Vinsten på dessa leksaker är vida understigande skadan på varumärket.
    Ännu märkligare är att de aldrig verkar ta nån skada? De liksom bara kör på, oavsett rasande internetstormar.

  16. #16
    domiag
    domiag är uppkopplad nu

    Senior
    Känns rätt fräckt. Att som ids.

  17. #17
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ännu märkligare är att de aldrig verkar ta nån skada? De liksom bara kör på, oavsett rasande internetstormar.
    Det finns en ganska stor kundgrupp som skiter i att Ulla-Berra dödar deras gamla farmor så länge de får köpa billiga kopior av musikprylar.

    Några kommer säkert att dyka upp och svara argt på det här inlägget.

  18. #18

    Veteran
    Fast det är knappt någon skillnad på priset...

  19. #19
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Det känns enbart som ett försök att slå ut Arturia.

  20. #20
    foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Senior
    Så smaklöst. Parasitföretag

  21. #21
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Samma som med Boss-pedalerna.

  22. #22
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Motbjudande ärligt talat, de kunde väl i alla fall ansträngt sig lite ...

  23. #23
    12345678
    12345678 är inte uppkopplad

    avslutat konto
    Nu vet vi ju inte om både Arturia och Behringer köper in dessa via någon kinesiskt tillverkare.
    Är ju inte ovanligt att samma produkt säljs av olika företag som sätter sin logga på.
    Behöver inte vara olagligt eller osmakligt.

  24. #24
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Motbjudande ärligt talat, de kunde väl i alla fall ansträngt sig lite ...
    Jag tror att det ligger ett tungt utvecklingsarbete bakom och att alla likheter med Keystep är en ren slump.

    Ha ha, jag kan inte låta bli att skratta över hur otroligt dumt drag jag tycker att detta är.

  25. #25
    12345678
    12345678 är inte uppkopplad

    avslutat konto

  26. #26
    domiag
    domiag är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Smedberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "N-audio" passade nästan på att clona ett företagsnamn när de ändå höll på (M-audio).

  27. #27
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Smedberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    såååå
    Behringer vill tävla mot "N-audio", "worlde" och " " ??

  28. #28
    12345678
    12345678 är inte uppkopplad

    avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av domiag Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "N-audio" passade nästan på att clona ett företagsnamn när de ändå höll på (M-audio).
    Ja det är ju klassiskt Kina.

  29. #29
    beariksson
    beariksson är inte uppkopplad
    bearikssons avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Hur fan sover de om natten?

  30. #30
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Smedberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Behöver inte vara olagligt eller osmakligt.
    Din pragmatism runt detta företaget är imponerande. Lika mycket som jag avskyr allt de står för så hittar du alltid ett argument för. Till och med när de gör detta. Det är egentligen ganska fint att man kan tänka så olika. Och lite frustrerande om jag skall vara ärlig

  31. #31
    655321
    655321 är uppkopplad nu
    655321s avatar
    Veteran
    Lawsuit in 3... 2... 1...

  32. #32
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Alltså vad fan

  33. #33
    12345678
    12345678 är inte uppkopplad

    avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Nfuture Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Din pragmatism runt detta företaget är imponerande. Lika mycket som jag avskyr allt de står för så hittar du alltid ett argument för. Till och med när de gör detta. Det är egentligen ganska fint att man kan tänka så olika. Och lite frustrerande om jag skall vara ärlig
    Jag försöker ägna mig mer åt sanning än killgissning.

  34. #34
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Smedberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag försöker ägna mig mer åt sanning än killgissning.
    Nej, så långt tror jag inte vi skall dra det. Du kan väl knappast åberopa dig att veta vad jag tycker är sant.

    Jag gissar inte runt vad jag tycker om Behringer. För mig är det ett väl etablerat faktum.

    Vidare så har väl dina påståenden inte någon källhänvisning vad jag kan se, ej heller har Behringer sagt något om ett samarbete med Arturia. Men du kanske har kontakt med dem och kan upplysa oss andra?

  35. #35
    12345678
    12345678 är inte uppkopplad

    avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Nfuture Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, så långt tror jag inte vi skall dra det. Du kan väl knappast åberopa dig att veta vad jag tycker är sant.

    Jag gissar inte runt vad jag tycker om Behringer. För mig är det ett väl etablerat faktum.

    Vidare så har väl dina påståenden inte någon källhänvisning vad jag kan se, ej heller har Behringer sagt något om ett samarbete med Arturia. Men du kanske har kontakt med dem och kan upplysa oss andra?
    Så att så fort någon ifrågasätter dina ”sanningar” ska det vara källhänvisning.
    Du får ha vilken uppfattning som helst om B men när du raljerar friskt får du räkna med att bli ifrågasatt.
    Varför har ingen ifrågasatt Arturias minilab som kopia?

  36. #36
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    För att denna tråden handlar om en produkt från Behringer?
    Ska inte ta upp mer poster med det här käbblet med dig - vi kommer aldrig bli ense om något, misstänker jag. Köp denna du, och mys med den. Det har aldrig varit kunderna som är mitt problem - det är parasiterna i Behringer (källa: allt de gjort).

  37. #37
    12345678
    12345678 är inte uppkopplad

    avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Nfuture Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att denna tråden handlar om en produkt från Behringer?
    Ska inte ta upp mer poster med det här käbblet med dig - vi kommer aldrig bli ense om något, misstänker jag. Köp denna du, och mys med den. Det har aldrig varit kunderna som är mitt problem - det är parasiterna i Behringer (källa: allt de gjort).
    Men prisfixarna Korg går bra? Inget problem där?

  38. #38
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Se #41

  39. #39
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det känns enbart som ett försök att slå ut Arturia.
    Precis. Klassikt beteende med fler exempel från många område. Icke desstå mindre vidrigt, men det bör jag väl skriva i diskussionen jag startat på annat håll

  40. #40
    Linuz
    Linuz är inte uppkopplad
    Linuzs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Smedberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu vet vi ju inte om både Arturia och Behringer köper in dessa via någon kinesiskt tillverkare.
    Är ju inte ovanligt att samma produkt säljs av olika företag som sätter sin logga på.
    Behöver inte vara olagligt eller osmakligt.
    Håller med till hundra! Se bara på andra produkter, rakapparater, mikrovågsugnar, ugnar, kylskåp, däck, strykjärn, glasögon, färg...allt!

    Det är ju inte heller direkt något särskilt unikt de kopierat. Men alla får ha sina åsikter!

    Som 90-talist känner jag att jag inte bryr mig så mycket. Allt har ju varit kopior eller kopierats under hela ens uppväxt.

  41. #41
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag kollade just på mitt Arturia Keystep och det är naturligtvis made in China precis som Behringers. Jag gissar att de kommer från samma tillverkare och att både Behringer och Arturia bara satt sin logga på och kanske grottat lite i mjukvaran. Behringer säger ju i videon att det har någon gömd funktion som är till för deras kommande DAW. De bilder som Smedberg postade ovan talar väl sitt tydliga språk..... ;o)

  42. #42
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Bajs-Uli

  43. #43
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Sätt din egen logga på en Arturia Minilab:
    https://www.alibaba.com/product-deta...a95d6779Ti2n19

  44. #44
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Skamlöst gjort av Behringer. Det här tycker jag var betydligt värre än Bosspedalerna, där det klonade 20-30 gamla kretsar, flera som inte heller tillverkades längre. och där fick de väl dessutom ändra designen något för att inte vara för lika, efter att Boss klagat.

  45. #45
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    https://www.alibaba.com/product-deta...42714f86TFPGoK

    De verkar tillverka bland annat Nektar Panorama och Native instruments komplete kontrol..... ;o)

  46. #46
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    I manualen till Keystep står det att det rakt igenom är en fransk design:

    Kod:
    PROGRAMMING:
    Sebastien Colin
    Olivier Delhomme
    
    INDUSTRIALIZATION:
    Nicolas Dubois
    
    MANUAL:
    Randy Lee
    Sebastien Rochard
    
    DESIGN:
    Glen Darcey
    Morgan Perrier
    Axel Hartmann

  47. #47
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Copyright är inte fråga om moral eller etik, dessa begrepp existerar inte i företagsvärlden förutom i PR-sammanhang. Märkeslojalitet är oerhört volatilt: majoriteten av konsumenterna köper det som är billigast, så länge produktkvaliteten och tillgängligheten är samma.

    Copyright är helt enkelt fråga om vem som har de största finansiella möjligheterna att ta striden. Music Tribe har långt större muskler än Arturia, så även om fransmännen skulle dra det hela inför rätta, så lär Arturia ändå förlora i längden. De kommer med andra ord att vika sig eller göra upp i godo att t ex splitta upp marknaden. Det är inte första gången det händer: Apple vs Xerox, Apple Computers vs Apple Records, Microsoft vs Apple, Samsung vs Apple - och så vidare.

    Vad jag inte fattar är varför Music Tribe sätter priset på Swing på exakt samma nivå som Keystep. Då faller ju liksom hela incitamentet att köpa kopian.
    Senast redigerat av mimoid den 2020-11-22 klockan 21:58.

  48. #48
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Fan va skamligt. Här handlar det ju inte längre om att erbjuda en gamal klassiker som ev kostar multum beg. Utan något som kostar 1100kr för 800kr.

    Det var detta jag personligen behövde se för att bestämma mig i Behringer frågan. Nu är jag fan 100% ultra-anti.

  49. #49
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mimoid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Copyright är inte fråga om moral eller etik, dessa begrepp existerar inte i företagsvärlden förutom i PR-sammanhang. Märkeslojalitet är oerhört volatilt: majoriteten av konsumenterna köper det som är billigast, så länge produktkvaliteten och tillgängligheten är samma.

    Copyright är helt enkelt fråga om vem som har de största finansiella möjligheterna att ta striden. Music Tribe har långt större muskler än Arturia, så även om fransmännen skulle dra det hela inför rätta, så lär Arturia ändå förlora i längden. De kommer med andra ord att vika sig eller göra upp i godo. Det är inte första gången det händer: Apple vs Xerox, Microsoft vs Apple, Samsung vs Apple - och så vidare.

    Vad jag inte fattar är varför Music Tribe sätter priset på Swing på exakt samma nivå som Keystep. Då faller ju liksom hela incitamentet att köpa kopian - folk kommer ändå att köpa originalet.
    Eller – Mackie vs Behringer. Mackie är knappast små heller. tror de löste det sinsemellan.

  50. #50
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Om ni tycker denna tråden är lite off då ska ni se hur Gearslutz-tråden spårat ur. Haha. Just nu handlar den om racism och religion. Ca-ray-zy!

  51. #51
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    Ja, allt det här är kanske beräknat. Sätter upp halva internet i vibration.

  52. #52
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag har väl tyckt att Behringerdiskussionerna över lag varit lite överdrivna och meh, men detta är ju helt bortom alla gränser för hur man får bete sig. Här borde faktiskt Thomann med flera sätta ner foten och säga att den där skiten säljer vi inte.

  53. #53
    knarr
    knarr är inte uppkopplad
    knarrs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om ni tycker denna tråden är lite off då ska ni se hur Gearslutz-tråden spårat ur. Haha. Just nu handlar den om racism och religion. Ca-ray-zy!
    Man kan tycka och säga vad man vill om Uli, men fördomar har han åtminstone inte utan klonar allt och alla lika.

  54. #54
    rechord
    rechord är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag är nog för gammal för att fatta. Konservatismen är det nya punk och att Behringer är en viktig innovatör. Kidsen har en lysande framtid...

  55. #55
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Behringer gör väldigt lite innovation.

  56. #56
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Alltså, jag rynkar mest på näsan åt att han klonar gammalt bös som på begagnatmarknaden betingar 20 gånger nypris. Men klona en flaggskeppsprodukt (nåja, nära nog iaf) en liten nischad tillverkare fortfarande säljer är ju bara vidrigt.

  57. #57
    Linuz
    Linuz är inte uppkopplad
    Linuzs avatar
    Senior
    Är det möjlig att denna klon inte är till den europeiska marknaden, eller den amerikanska etc. Utan till en marknad som Arturia kanske inte säljer till? Är den kanske enbart riktad till Asien-marknaden, men marknadsförs här som en "bonus". Bara funderingar...

  58. #58
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Denna tråd får mej att tänka på, när billiga kopior av en känd stormembran-mick dök upp. Tillverkning av originalet var i Kina, och kopiorna med okända namn likaså. Men då blottades överpriser på originalet... Här gäller det ett billigt populärt original, som kopieras av ett storföretag. Uppenbart är det den med mest kapital som vinner vid patent-tvisten. Inte patentinnehavare. Förr kunde uppfinnare leva gott på bra patent, och licenstillverkning. Om dom inte blev blåsta av fula företag förstås. Uppfinnare känns som ett tveksamt yrke

  59. #59
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Välkommen till Kinas namn-på-produkt industri. Måhända Arturias licens gick ur tiden på designen och Behringer gjorde som förr och hittade ett deal.

  60. #60
    knarr
    knarr är inte uppkopplad
    knarrs avatar
    Senior
    Patent kan det väl knappast handla om här? Möjligtvis design och mönsterskydd. Arturia uppfann ju inte midikeyboarden med inbyggd sequencer. Däremot är det fult av Behringer att kopiera designen så ogenerat och även lite märkligt att de inte vill att den ska sticka ut mer om den ska få nya features för att passa mot deras kommande DAW eller vad det nu ryktas om. Har de sparat in på designers/personalkostnader? Konstigt är det i alla fall om man vill framstå som ett innovativt företag, bortsett från själva klonandet förstås...

Liknande ämnen

  1. Swing
    Av Hemulen i forum Modularer & sånt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2020-11-13, 12:06
  2. q-swing
    Av ferdik i forum Logic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-04, 21:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •