Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Mastra instrumentaler för livekonsert

  1. #1
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran

    Mastra instrumentaler för livekonsert

    Hej. Jag håller på med att mixa och mastra ett album åt en MC från södra Sverige (boom bap med en touch av electroncia). Han har också bett mig att mixa/mastra beatsen inför att användas på livekonserter.

    Det fick mig att börja fundera en hel del på vad som är en bra mastring av en instrumental för framträdande och det vore jättekul att få input vårt hivemind här på 99musik om ämnet.

    Några saker som jag spontant tänkt på.

    1# Jag hade en intressant diskusion med ljudteknikern på musikens hus i uppsala. Han berättade att det ofta är låtarna som folk inte hunnit mastra som låter bäst på konserterna. Rimligt då det ger ljudteknikern mer möjlighet att tweaka ljudet utifrån lokalen och processa sången ihop med beatet utan att det blir kaka på kaka. Men tänker också att på många gig så kanske det inte ens finns en ljudtekniker (gig på en klubb med främst DJ's tex). Det är ju inte helt ovanligt heller att ljudteknikern bestämmer sig för att ta en kopp kaffe istället och lämna en om de upptäcker att man inte har några akustiska instrument på scenen (det hände mig t.o.m. på andra norbergsfestivalen och såklart alla andra gig kring den tiden, men jag upplever att det blivit lite bättre på det området för electronica-akter).

    2# Lämna utrymme i mellanregistret för vokalerna? I detta fall kanske low mid t.o.m då det är en MC med en ganska dov stämma.

    3# Bas ? Såklart kul om det är lite mer tryck i basen på livekonsert, inte minst för Hip Hop. Men det kanske kan dränka vokalerna med (i detta fall är det en lyricist snarare än texter åt guccigang-hållet). Tänker också att det ökar risken för rundgång.

    4# Dynamik? Jag är inte någon som pressar sönder en mastring i limiters för att det "ska låta högt". Men undrar ändå om någon har tankar om hur man bör väga dynamiskt mot hög LUFS/snitt-volym när man mastrar för livekonsert.

    5# Något annat som du tycker att man borde tänka på, göra eller undvika?

  2. #2
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Ett par förslag:

    - Platta inte till ljudbilden med dåliga plugins.
    - Mixa och "mastra" låtarna tillsammans med en inspelning av sången så att du med den mer kan gissa dig fram till vad som eventuellt behöver göras så att den får plats. Skicka då även med sången separat som en referens till FOH.
    - Mer tryck i basen.. nja.. se bara till att basen låter korrekt så får FOH fixa den biten för just den lokalen.
    - Dynamik.. ja.. sikta på en lagom dynamik. Komprimera inte sönder musiken, men lämna den heller inte för okontrollerad. Lämna hellre lite för mycket dynamik än lite för lite. FOH bör lämpligtvis kunna limma ihop det sista.

  3. #3
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett par förslag:

    - Platta inte till ljudbilden med dåliga plugins.
    - Mixa och "mastra" låtarna tillsammans med en inspelning av sången så att du med den mer kan gissa dig fram till vad som eventuellt behöver göras så att den får plats. Skicka då även med sången separat som en referens till FOH.
    - Mer tryck i basen.. nja.. se bara till att basen låter korrekt så får FOH fixa den biten för just den lokalen.
    - Dynamik.. ja.. sikta på en lagom dynamik. Komprimera inte sönder musiken, men lämna den heller inte för okontrollerad. Lämna hellre lite för mycket dynamik än lite för lite. FOH bör lämpligtvis kunna limma ihop det sista.
    Bra och rimliga förslag . Tackar 🙏

  4. #4
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Beror lite på vart man spelar.
    Kan vara viktigt att skära under 25 hz så men inte spelar sönder nåt pa.
    Kan vara bra med en radiopressad version om man spelar på ett ställe som har limiters och där det är ett dj bås bara.
    Min erfarenhet när jag kört elektroniskt med sång och andra istrument är att det är bättre att inte komprimera och limitera då det inte matchar dom andra instrumenten.

  5. #5
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Det här med dynamik i PA, det är där man kan få det att smälla på riktigt, när det övergår från ljud till fysisk upplevelse. Kör helt klart på Volantiz tips om hellre för mycket dynamik än för lite.

    Har du någon annan som har gjort liknande eller tillgång till "mastrade versioner" som du vet låter bra i PA så kan du bolla med den personen och/eller jämföra.

    Som exempel på äldre och modern ljudbild kan jag ta Hardfloor när de spelade på på Norbergfestivalen. Det äldre materialet lät jäkligt bra i PA medans det modernare lät så jäkla slickt i jämförelse att det blev tråkigt att lyssna/dansa.

Liknande ämnen

  1. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2018-12-09, 10:30
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-10-29, 14:51
  3. Volym mastra för vinyl
    Av Jätten i forum Mixning & mastring
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2015-04-07, 21:33
  4. När började man mastra för "radio mega mix no 1" ?
    Av SyZ-X i forum Allmänt om musik
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2014-10-01, 14:28
  5. Mastra för kassett?
    Av cynthia i forum Mixning & mastring
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-08-05, 19:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •