Resultat 1 till 35 av 35

Ämne: Soundtoys

  1. #1
    emanuele
    emanuele är inte uppkopplad

    Senior

    Soundtoys

    Vad är skillnaden på Soundtoys rack och Soundtoys 5.
    Är på rea nu och undrar vad skillnaden är och köra en effekt i raket jämfört med en plugg fristående. Drar det mer cpu i racket? Rack versionen kostar hälften av Soundtoys 5, vad är för och nackdelarna?

  2. #2
    12345678
    12345678 är inte uppkopplad

    avslutat konto
    Soundtoys 5 innehåller 21 fx. Rack 14.
    Tror inte det är skillnad i CPU mellan dessa.
    https://www.soundtoys.com/product/effect-rack/
    Se jämförelse längre ner på sidan.

  3. #3
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Med Soundtoys 5 får du fler effekter (21 mot Racks 14) och kan köra alla som fristående plugins. Med Rack måste du ladda pluggarna i racket. Racken drar inte nämnvärt mer med cpu. Men prisskillnaden ligger nog i antalet plugin och att du kan köra dem fristående. Rack är inkluderad i 5:an. Så där får du båda delarna, fristående plugin och rack.

  4. #4
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Jag är lite sugen på Soundtoys 5 då jag har hört mycket bra om deras pluggar. Någon som har dem och som kan ge ett utlåtande?

  5. #5
    12345678
    12345678 är inte uppkopplad

    avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är lite sugen på Soundtoys 5 då jag har hört mycket bra om deras pluggar. Någon som har dem och som kan ge ett utlåtande?
    Det bra du hört om dem stämmer. Echoboy är fantastisk.

  6. #6
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Smedberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det bra du hört om dem stämmer. Echoboy är fantastisk.
    Tack Jag har deras Little Plate från något erbjudande jag fick för ett tag sedan och det låter ju onekligen väldigt bra. Man borde nog slå till, 55% rabatt är en bra deal.

  7. #7
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är lite sugen på Soundtoys 5 då jag har hört mycket bra om deras pluggar. Någon som har dem och som kan ge ett utlåtande?
    Soundtoys är toppen verkligen en verktygslåda när man vill vara lite mer kreativ i en mix. Decapitator är en nice också.

  8. #8
    nordbeck
    nordbeck är inte uppkopplad
    nordbecks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack Jag har deras Little Plate från något erbjudande jag fick för ett tag sedan och det låter ju onekligen väldigt bra. Man borde nog slå till, 55% rabatt är en bra deal.
    tycker också många av deras pluggar är toppen, och använder i nästan alla produktioner. Gillar alla eko/delay/reverb/modulationseffekter, men inte så glad i distarna.

    Kolla om du kan få ännu mer rabatt pga Little plate (det fick jag trots att jag fått little plate gratis)

  9. #9
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Soundtoys är toppen verkligen en verktygslåda när man vill vara lite mer kreativ i en mix. Decapitator är en nice också.
    Låter perfekt! Jag använder i nuäget Izotopes grejer till det mesta men ibland tycker jag att deras pluggar är för omständiga för att använda till mixning. Verkar som Soundtoys är mycket effekt med ett smidigt gränssnitt

    Citat Ursprungligen postat av nordbeck Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    tycker också många av deras pluggar är toppen, och använder i nästan alla produktioner. Gillar alla eko/delay/reverb/modulationseffekter, men inte så glad i distarna.

    Kolla om du kan få ännu mer rabatt pga Little plate (det fick jag trots att jag fått little plate gratis)
    Tack för tips! Ska jag absolut kolla upp.

  10. #10
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter perfekt! Jag använder i nuäget Izotopes grejer till det mesta men ibland tycker jag att deras pluggar är för omständiga för att använda till mixning. Verkar som Soundtoys är mycket effekt med ett smidigt gränssnitt
    Just för mixning är det inte så ofta just soundtoys åker fram, förutom decapitator för saturation ibland och Sie-Q såklart, absolut, men det är ju effekterna dom är bäst på ändå, Echoboy blir aldrig tråkig, men också PrimalTap är skoj att experimentera med och kan med lite överstyrd kort delay skrämma liv i en tråkig synthlead.. Crystallizer för klassiska H3000 tingeling såklart.. osv osv.

  11. #11
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Jag tror att tremolatorn är den effekt jag använder mest. Kan väcka vad som helst till liv.

  12. #12
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Soundtoys är väldigt bra och användbara. Gör garanterat inte ett enda projekt utan att det åker på soundtoys-grejor.

  13. #13
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kirre777 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror att tremolatorn är den effekt jag använder mest. Kan väcka vad som helst till liv.
    Nog samma här faktiskt. Enda effekten jag tänkte att "den kommer jag inte använda mycket" när jag köpte bundlen. =)

  14. #14

    Redaktör
    För priset är Soundtoys-bundlen svår att slå, Rack-varianten än mer så.

    Jag har paketet och använder det (framförallt dist-pluggarna), men jag tycker man märker att många av pluggarna har en del år på nacken. Värt att köpa, men personligen är jag inte riktigt lika begeistrad som andra här.

  15. #15
    domiag
    domiag är inte uppkopplad

    Senior
    Använder alterboy, echoboy och little plate hela tiden!

  16. #16

  17. #17
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Har deras paket och så där, vissa av pluggarna är ju bra och EchoBoy är ju en jäkla klassiker minst sagt, även om jag tycker den är bra på mycket men inte bäst på något. Gillar nästan Jr-modellen mer för att den har ett bättre interfejs.

    Och då kommer vi in på anledningen till denna post. Jag känner att jag får svårare och svårare att falla in i hyllningskören. Soundtoys kändes pigga för 15-20 år sen men sen har de ju helt tappat det imho. Interfejsen känns överlag väldigt omoderna idag på det dåliga och trötta sättet. Vilket ju stämmer med hur det är. De är helt omsprungna. Vilken var ens den senaste pluggen? Sie-Q eller Little Plate? Eller var det EchoBoy Jr? Hur många år sen var det?

    Jag använder dem mindre och mindre. Delaypluggarna halvfrekvent och PanMan gillar jag fortfarande. De andra plockar jag fram väldigt sällan även om det händer.

    Jag tycker det är jättesynd. Uppenbarligen finns (fanns?) kunnandet och det hade varit intressant att veta vad de hade uträttat om de fortsatt att vara hungriga och bestämt sig för att vilja ligga i framkant istället för att bekvämt casha in på de gamla pluggarna och fullständigt stagnera.

    Synd på så fina päron, som man säger.

  18. #18
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Jag har också tänkt som du Irja och undrat lite om det inte ska komma mer från Soundtoys. Men sen har jag också tänkt lite att varför det? Deras grejer är ju bra, fulla av möjligheter och de låter riktigt riktigt bra som de gör. Jo som kapitalistiskt företag bör man väl släppa nytt mest hela tiden och uppdatera och tjäna pengar men som artist - behöver jag verkligen att Soundtoys gör mer saker? Jag har ju inte ens lärt mig alla deras befintliga pluggar än. Tänker ofta att jag borde sätta mig en dag och bara testa igenom allt ordentligt men som vanligt kommer inte såna dagar så ofta.

    Så jag säger inte att du har fel Irja, men jag är lite nyfiken på vad du skulle vilja att de gjorde

  19. #19
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Jag ser Soundtoys paketet lite som jag ser på en H3000 eller andra feta äldre effekter. Så länge de funkar i en modern DAW är jag lycklig. Det finns moderna alternativ till det mesta, men det är något speciellt som gör att jag alltid använder Soundtoys ändå.

  20. #20
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Jag önskar mig fortfarande en video där någon på allvar jämför Electrospace Spanner hårdvara med Soundtoys Pan-Man. Loopop hade gjort ett formidabelt jobb, med grafer och fasförskutningsvinklar.

  21. #21
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag ser Soundtoys paketet lite som jag ser på en H3000 eller andra feta äldre effekter. Så länge de funkar i en modern DAW är jag lycklig. Det finns moderna alternativ till det mesta, men det är något speciellt som gör att jag alltid använder Soundtoys ändå.
    Får instämma. Även om jag inte använder EchoBoy like mycket längre i o m Fabfilter Timeless3 och Softube TapeEchoes, så finns det knappt något projekt där det inte åker på Soundtoys i någon form. Tremolator och PanMan använder jag sjukt mycket, de är otroligt både flexibla och kraftfulla även om gränssnitten kanske är lite föråldrade och pilliga. Crystalizer, DevilLocDeluxe, LittlePlate och vadheterden-pitchshift-chorus-grejan är också ofta förekommande. Sen är ju rack:et finfint för att spara "färdiga" multifx-kedjor. Man kan göra riktigt fina grejor med det. Tycker Eventide-H3000-jämförelsen är väldigt bra.

    Visst, effekterna har en massa år på nacken, men de låter ju bra, och är oerhört kraftfulla under det bedrägligt enkla skalet...

    (Vore ju fint med en storebror av LittlePlate och LittleAlterBoy dock, även om jag inet riktigt vet vad de skulle lägga till.

  22. #22
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har också tänkt som du Irja och undrat lite om det inte ska komma mer från Soundtoys. Men sen har jag också tänkt lite att varför det? Deras grejer är ju bra, fulla av möjligheter och de låter riktigt riktigt bra som de gör. Jo som kapitalistiskt företag bör man väl släppa nytt mest hela tiden och uppdatera och tjäna pengar men som artist - behöver jag verkligen att Soundtoys gör mer saker? Jag har ju inte ens lärt mig alla deras befintliga pluggar än. Tänker ofta att jag borde sätta mig en dag och bara testa igenom allt ordentligt men som vanligt kommer inte såna dagar så ofta.

    Så jag säger inte att du har fel Irja, men jag är lite nyfiken på vad du skulle vilja att de gjorde
    Först så vill jag understryka att jag verkligen tycker att Soundtoys får göra hur de vill och det är inte så att jag kräver något överhuvudtaget.

    Men, idag tycker jag personligen inte att deras pluggar utmärker sig på det vis de faktiskt gjorde när de kom. Vi pratar om en tillverkare jag under lång tid höll som en av de bästa. Idag gör jag inte det. Jag tror att de fortfarande hade haft samma status hos mig om de velat.

    Om vi bortser från alla suveräna pluggar de gett fan i att utveckla ( ) så imponerar det inte på mig att de inte håller de gamla fräscha om de nu ska fortsätta att fokusera sin existens på dem. Jag tycker om jag ska vara krass, att interfejsen på EchoBoy, Panman, Tremolo osv är helt bedrövliga med 2023 års mått mätt. Det går inte att ändra storlek på dem och de är fula och osmarta i sitt upplägg. Subjektivt absolut, men jag har aldrig gillat interfejsen och på det åldras de väldigt dåligt. Jag hade köpt det om de samtidigt utvecklat nya pluggar, men det gör de ju inte. Vad gör de på jobbet egentligen?

    Jag skulle vilja påstå att så många år till håller det inte innan de mjölkat ut det sista ur samma gamla kassako. Det är inte samma sak med mjukvara som hårdvara, för mjukvaran ska klara sig i en datormiljö där allt runtomkring dem utvecklas, medan de står helt still.

    För att återgå till alla pluggar de gett fan i att utveckla: jag tycker helt enkelt att det är tråkigt att vi inte fått möjlighet att ta del av dem. De hade säkert varit kanon.

  23. #23
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Tack för att du utvecklar Irja. Gillar specifikt slutklämmen och känner väl också nån liten sorg över att inte få ta del av vad de skulle kunna tänkas hitta på. Men vem vet, det kanske kokar en massa godis i högkvarteret som släpps som en blixt från klar himmel snart? Hoppas!

  24. #24
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    https://www.soundtoys.com/namm-debut-2023/

    Superplate på G.

    SuperPlate emulates the unique tonal character of five classic electromechanical plate reverbs.

    At the core of SuperPlate are meticulous models of the EMT 140, EMT 240, Audicon, EcoPlate III, and Stocktronics RX4000 plate reverb units. SuperPlate includes three different flavors of analog coloration – Tube, Solid-State, and Clean – which can be used in combination with any of SuperPlate’s styles. The Tube and Solid-State modes are modeled on the EMT V54 preamp for tube saturation and the EMT 162 preamp which has a built-in compressor to help tame transients.

    SuperPlate also includes a range of modern digital features, including infinite decay time, built-in pre-delay, expanded modulation controls, full-featured EQ for detailed tonal shaping, and a unique decay ducking option that adjusts decay time to avoid overlap or masking.

    Pris:
    Upon release, SuperPlate will be sold individually for $149 MSRP or as a trade-up from Little Plate to SuperPlate for $59.
    Soundtoys 5.4 will be available for $499 MSRP or as an upgrade from Soundtoys 5.3 to 5.4 for $59.
    SuperPlate can be added to the Effect Rack plug-in for $59.
    Senast redigerat av salrip den 2023-04-14 klockan 16:56.

  25. #25
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av salrip Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://www.soundtoys.com/namm-debut-2023/

    Superplate på G.

    SuperPlate emulates the unique tonal character of five classic electromechanical plate reverbs.

    At the core of SuperPlate are meticulous models of the EMT 140, EMT 240, Audicon, EcoPlate III, and Stocktronics RX4000 plate reverb units. SuperPlate includes three different flavors of analog coloration – Tube, Solid-State, and Clean – which can be used in combination with any of SuperPlate’s styles. The Tube and Solid-State modes are modeled on the EMT V54 preamp for tube saturation and the EMT 162 preamp which has a built-in compressor to help tame transients.

    SuperPlate also includes a range of modern digital features, including infinite decay time, built-in pre-delay, expanded modulation controls, full-featured EQ for detailed tonal shaping, and a unique decay ducking option that adjusts decay time to avoid overlap or masking.
    Nice! LittlePlate är ju kanon, så en storebror är ju inte alls fel! Schysst att de verkar vara vid liv också!

  26. #26
    wusty
    wusty är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Känns verkligen som att man hade hunnit tappa hoppet för soundtoys vid det här laget. Envelope decay-funktionen eller vad man ska kalla det verkar ju soft?

  27. #27
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Fantastisk nyhet på så många plan, kan vi hoppas på en redesign av de andra pluggarna också i kommande v 5.4 ?

  28. #28
    wusty
    wusty är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Native silicon pluggar för ett tag sen + ny reverbplugin nu. Let's gooo

  29. #29
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fantastisk nyhet på så många plan, kan vi hoppas på en redesign av de andra pluggarna också i kommande v 5.4 ?
    Eftersom du installerat om nyss antar jag att du redan har dem men det kom nya GUI för nån version sen. Alltså de ser likadana ut men bättre upplösning, inte så gryniga. Inte resizable dock.

  30. #30
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eftersom du installerat om nyss antar jag att du redan har dem men det kom nya GUI för nån version sen. Alltså de ser likadana ut men bättre upplösning, inte så gryniga. Inte resizable dock.
    yes, stämmer.. inget gryn men fortfarande problemet att de är för små, gubbe som jag är med dålig syn + hög upplösning så blir det en dålig kombo.

  31. #31
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Ser verkligen inte dum ut, enda är väl att jag redan har fyra olika sjukt bra plate-reverb (fem om jag räknar LittlePlate), så mitt personliga behov är inte akut. Det var skillnad när LittlePlate kom, tyckte jag, då var inte konkurrensen lika hård.

    Å andra sidan gillar jag reverbtypen mycket.

    Typiskt en sån här produkt jag tänker att jag inte behöver men så slutar det ändå med att jag skaffar den. Också naturligt kanske att uppgradera hela paketet.

    Jag tror att denna säkert är väldigt bra, samtidigt är det en hyfsat trött nyhet tycker jag. När LittlePlate släpptes 2017 kändes det uppenbart att den skulle följas upp av en inte lika begränsad plate-plugg. Förväntade mig att den skulle komma 2018-2019 (alltså ett eller två år efter LittlePlate), men har liksom hunnit ge upp den sen flera år. Fint att den kommer dock såklart.

    Sedan måste jag säga att jag tycker att det rent dåligt att 2023 släppa en ny plugg som inte går att ändra storlek på. Lite irriterande.

    Nu hoppas jag att Soundtoys ger svar på tal och att vi har en period framför oss där de bjuder på fler och kanske inte lika förutsägbara nyheter! Blir gärna exalterad av Soundtoys igen!

  32. #32
    R46.1
    R46.1 är inte uppkopplad
    R46.1s avatar
    Senior
    Jag har en fråga om Soundtoys som någon här kanske kan svara på. Jag köpte licens för Soundtoys 5 av en användare här på forumet för något år sedan eller så, men av olika skäl har jag inte försökt installera det förrän nu. Licensen är överförd till mitt iLok-konto, men det verkar som att man måste ladda ner från sitt soundtoys-konto och jag lyckas inte aktivera licensen på iLok-kontot på soundtoys-kontot.

    Är det så att man måste ha en iLok-dongel? Vilken ska man ha i så fall - verkar ju finnas ett gäng olika varianter?
    Senast redigerat av R46.1 den 2023-04-15 klockan 08:20.

  33. #33
    Robban303
    Robban303 är inte uppkopplad
    Robban303s avatar
    Senior
    Hej. Hmm. Ingen fysisk (dongel) men applikation? iLok Manager.

    Annars fråga till supporten kanske om de kan dubbelkolla licensen.

  34. #34
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av R46.1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en fråga om Soundtoys som någon här kanske kan svara på. Jag köpte licens för Soundtoys 5 av en användare här på forumet för något år sedan eller så, men av olika skäl har jag inte försökt installera det förrän nu. Licensen är överförd till mitt iLok-konto, men det verkar som att man måste ladda ner från sitt soundtoys-konto och jag lyckas inte aktivera licensen på iLok-kontot på soundtoys-kontot.

    Är det så att man måste ha en iLok-dongel? Vilken ska man ha i så fall - verkar ju finnas ett gäng olika varianter?
    Kan vara så att support måste registrera om licensen i Soundtoys-kontona, även om den är flyttad i iLok. Inte alla som hämtar/sync:ar datat direkt via iLok.

  35. #35
    R46.1
    R46.1 är inte uppkopplad
    R46.1s avatar
    Senior
    Ok tack! Jag kontaktar supporten och ser!

Liknande ämnen

  1. Soundtoys
    Av HAL9000 i forum Övrig mjukvara
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2018-11-23, 23:15
  2. Soundtoys 5
    Av joule i forum Nyheter
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2016-10-06, 10:22
  3. SoundToys
    Av rydan i forum Övrig mjukvara
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-05-07, 20:31
  4. SoundToys :D
    Av Demokid i forum Effekter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-06-15, 23:53
  5. SoundToys v4
    Av Katzenjammer i forum Nyheter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-15, 19:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •