Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: 5U: Någon som kan förklara det här?

  1. #1
    Palle
    Palle är inte uppkopplad

    Senior

    5U: Någon som kan förklara det här?

    Det här är två Dove audio WTF tongeneratorer, från början bara kopplade till en Q113 mixer för att få tyst på dem. Helt utan patchkablar går deras signaler ut från output i en krisp1 Dual VCA och vidare ut i PA:t. Det demonstreras genom att skifta vågformer på båda modulerna. Är det ett jordfenomen?
    https://www.youtube.com/watch?v=vpSNiZX9Zqs

  2. #2
    defutura
    defutura är inte uppkopplad
    defuturas avatar
    Inte så pratsam än
    Har du ström från Dotcom, t.ex. en QPS1?

  3. #3
    Palle
    Palle är inte uppkopplad

    Senior
    Ja, precis.

  4. #4
    defutura
    defutura är inte uppkopplad
    defuturas avatar
    Inte så pratsam än
    Jag har ingen aning om det är detta som orsakar ditt problem, men jag upptäckte ett problem med deras strömförsörjning för några år sedan. Om man inte hade tillräckligt många moduler som drog mycket +5 V, så klarade regulatorn för 5 V inte av det, och då kunde +5 V-bakplanet börja leda andra signaler, t.ex. pulsen från en lågfrekvensoscillator, som då kunde dyka upp i lysdioden på en annan oscillator osv.

  5. #5
    defutura
    defutura är inte uppkopplad
    defuturas avatar
    Inte så pratsam än
    Detta problem kunde (efter konsultation med Roger på Dotcom) också lösas genom att sätta ett motstånd mellan +5 V och jord på ett oanvänt MTA-kontaktstycke. Det var ett tag sedan, och jag minns inte alla detaljer. Eventuellt orsakades det också av någonting i konturgeneratorn, Q109. Detta behöver som sagt inte ha något att göra med ditt problem, men det kan vara någonting att prova om du inte hittar något fel på jorden. Framför allt om du har några Q109 och inga 5 V-hungriga moduler (t.ex. MIDI-gränssnittet).

  6. #6
    Palle
    Palle är inte uppkopplad

    Senior
    Gjorde ett test som ska tyda på något jordfuffens. Jag ska höra med Roger, då det hela måste utgå från hans QPS1. Jag har flyttat berörda moduler från en trio med en elförsörjning till en annan och problemet kvarstår. En liten hake är att de ska klara upp till 66U. Jag har 66U i varje trio kabinett (och QPS1-försörjning), samt de tre el-modulerna på baksidan. In alles 69U, med andra ord. Det har varit en chansning, men samtidigt tänkte jag att det måste finnas marginal.

    Angående Q109. Jag har många, men ingen i just det kabinettet. Det finns två i kabinettet under, där QPS1:an finns, och två i kabinettet över.

  7. #7
    defutura
    defutura är inte uppkopplad
    defuturas avatar
    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Palle Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Angående Q109. Jag har många, men ingen i just det kabinettet. Det finns två i kabinettet under, där QPS1:an finns, och två i kabinettet över.
    Såvitt jag förstår spelar det ingen roll om de befinner sig i olika lådor, om lådorna använder samma strömförsörjning (samma QPS1) så delar de elektriskt bakplan och är sammanlänkade via jorden. Och tydligen då även via 5V-ledningarna om regulatorn inte har en tillräcklig belastning. Lycka till i vilket fall!
    Senast redigerat av defutura den 2020-11-18 klockan 20:36.

  8. #8
    Palle
    Palle är inte uppkopplad

    Senior
    Jo, det är naturligtvis det rimliga. Om problemet rör sig i elnätverket bakom modulerna i ett kabinett, kan det naturligtvis lika gärna röra sig mellan de som utgår från samma QPS1.
    Tur att det inte är något stort problem.

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-01-17, 08:21
  2. Kan någon förklara envelopsen på ASR-10?
    Av stealthtank i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-08-27, 11:20
  3. Kan någon förklara fördelarna med DAT?
    Av stealthtank i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2016-05-04, 19:59
  4. Någon här som kan 3d printa en liten ask?
    Av my03 i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-12-03, 18:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •