Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Tidiga digitala effekter - vilka gillar ni?

  1. #1
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage

    Tidiga digitala effekter - vilka gillar ni?

    Analogt hit och analogt dit. Roligt! Men hur är det med de där grusiga tidiga vintageeffekterna? Vilka använder ni? Vilka gillar ni?

    Jag har ett BEL BD-240 som har typ 15 sekunder delaytid och som går att CV-styra!



    Publison Infernal Machine har alltid gjort mig nyfiken, men den är ju läskigt dyr.



    Härförleden drog jag igång min gamla UAD-2 och testade Eventide H910-pluggen. Shit, vad fin den är! Tror den finns i H9, en pedal jag vurmar för, men det var så enkelt att få UAD-2 att spela som jag ville. Instant grusdub!


  2. #2
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage


    JAM hade en en EMT-250 inne rätt länge för en femton år sedan. Jag hade inte ekonomin tyvärr. Aphex Twin gillar den mycket! Och jag gillar UAD-versionen.

  3. #3
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Mitt polska Elektron SDL-2000 är ett grusigt delay, som dessutom funkar i skön harmoni med mitt ryska Elektronika RC-02. De är mina favoriter och används ofta här.

    Men mest slår jag mig för skallen för de gånger jag haft chans att hugga en Ursa Major Space Station och inte gjort det... mest för att den är så snygg. Den måste ju helt enkelt låta fantastiskt.

  4. #4
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Min Korg SDD 1200
    Grusigt, eller snarare stenigt, delay med helt galna patchmöjligheter på baksidan.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	3B6DCAB7-EFAD-40BE-AB47-0FCF2D24628E.jpeg 
Visningar:	31 
Storlek:	466,6 KB 
Id:	98019

    Mitt Midiverb I är också en digitalt ögonsten bland allt annat analogt godis.

  5. #5

    Veteran
    Ursa Major Space Station!
    Bästa tricket att feta till körer är att köra knappen längst till vänster som jag tror heter fat och kort tid. Blir superfett direkt!

  6. #6
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Cubase Reverb A från den gamla goda tiden

  7. #7
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Publison Infernal Machine har alltid gjort mig nyfiken, men den är ju läskigt dyr.

    ...lite rolig läsning här

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    High End-grejerna är säkert jättekul men jag ÄÄÄÄLSKAR ALESIS! Wow så bra de är.

  9. #9
    readyletsgo
    readyletsgo är inte uppkopplad
    readyletsgos avatar
    Senior
    Är jetteglad över mitt dynacord drp20 <3

  10. #10
    8_bit
    8_bit är inte uppkopplad
    8_bits avatar
    Senior
    Publison är spännande som f-n! Har aldrig testat men skulle gärna vilja peta på en sådan. Lika så AKG ADR68K (ursa majors skapelse, under AKG-flagg). Finns en på Ebay just nu med härlig nikotingul fjärris.

    Av de jag haft gillade jag 480L bäst. Idag hade jag inte sålt den :-/

  11. #11
    8_bit
    8_bit är inte uppkopplad
    8_bits avatar
    Senior
    EMT 246 skulle också vara najs. Den, plus 244 och 245 har verkligen exploderat i pris de senaste 3-4 åren.

  12. #12
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 8_bit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Publison är spännande som f-n! Har aldrig testat men skulle gärna vilja peta på en sådan.
    Jag har under de senaste 20 åren gett mig på Infernal machine men gett upp. Köpt allt från objekt till "fungerande". Håll er undan dem, bara problem och faktiskt inte så jättespännande.

  13. #13
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    EMT 444 är nog min favorit. Inget speciellt då det är en ganska enkel delay. Men det är något med ljudet som är helt unikt, nästan som en "swell" funktion finns i den. Ju mer den klingar av ju bredare blir ljudbilden och ju längre bak hamnar den, svårt att beskriva.

  14. #14
    8_bit
    8_bit är inte uppkopplad
    8_bits avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    EMT 444 är nog min favorit. Inget speciellt då det är en ganska enkel delay. Men det är något med ljudet som är helt unikt, nästan som en "swell" funktion finns i den. Ju mer den klingar av ju bredare blir ljudbilden och ju längre bak hamnar den, svårt att beskriva.
    EMT var verkligen mästare på produktdesign!

  15. #15
    8_bit
    8_bit är inte uppkopplad
    8_bits avatar
    Senior
    @flussmedel har du testat 445? Gissningsvis clean och därmed mindre mojo. Designen säger att 444 kom samtidigt som 244 medan 445 "liknar" 246.

  16. #16
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 8_bit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @flussmedel har du testat 445? Gissningsvis clean och därmed mindre mojo. Designen säger att 444 kom samtidigt som 244 medan 445 "liknar" 246.
    Inte alls samma sak, helt annan design på adc:er och dac:ar, ingen clock vario heller. Låter cleant och fint, statisk. Den var framförallt tänkt för audiosync för film/video vad jag fått höra. Men den har Emt skimmer över sig. Men jag skulle inte rekommendera att köpa den om den inte är sjukt billig.

Liknande ämnen

  1. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2011-03-31, 15:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •