Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 116 av 116

Ämne: Varför är Pet Shop Boys bra?

  1. #61
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Skulle gärna höra tex "rent" och "Kings cross" mfl med mer intima arrangemang.
    Rent, i ett vackert och intimit arrangemang:

    https://open.spotify.com/track/0Fge7f5prr3zKrXTD6NLoX

  2. #62
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha älskade din sista kommentar

    Kanske kan rekommendera "West End Girls" för dig då?
    De var hyfsat stora på 2000-talet och ja jag får erkänna att jag sett dem live ett par gånger ganska glad och "en smula" onykter på Romo Night(?) i Göteborg när det begav sig


    https://youtu.be/llZTk_7F6pQ

    Edit: till deras försvar så kom den här gruppen efter Pet Shop Boys gubbiga Releasealbum och turne. De flesta trodde att det var över då och den här gruppen kändes ändå som en kul fläkt.
    hahaha

    Oj, shit, hade missat west end girls helt. Lät väldigt top-proddat men med en sjukt mysig ljudbild ändå... jag borde inte gilla det men det lyfte fram melodin på ett annat sätt än jag hade förväntat mig. 8 av 10 möjliga på PSB coverskalan.

    haha, jaja, romo, ja shit vilka suddiga minnen, där har man varit onykter många gånger Är inte Göteborgare, men min bror bodde där när det begav sig så jag var där iaf minst en gång om året. Fan vad jag saknar o gå på konsert, eller ännu mera o spela live själv.

    Dö covid dö!

  3. #63
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Finns ju en hel jädra hög med bra proddar (Trevor Horn t.ex.) med Pet Shop Boys...

    Jag tycker dock de är lite som ett schysst vin, desto äldre de blir, desto bättre blir det över lag.
    Senast redigerat av Gammal Kuf den 2020-12-21 klockan 18:52.

  4. #64
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Väldigt många dissar ju PSB sen 90-talet enbart för att de inte låter exakt som de gjorde på just Actually skivan.
    Till skillnad från dig theVoid så älskar jag fortfarande de ostiga 80-talsljuden, värmen och den barnsliga leklustan med samplingsteknik som saknas i modern musik.
    Jag tycker självklart att det är kul att höra mer avskalade och pumpande nyversioner live alternativt höra Neil framföra Rent med enbart akustisk gitarr.
    Men det var just dessa 80-talsarrangemang som fick mig att gilla musik så mycket som jag gör än idag och jag hade aldrig velat ändra något på det albumet idag.
    Samtidigt är jag glad att de inte fastnat i det soundet utan utvecklats vidare.

    Hade Actually låtit annorlunda så hade jag idag kanske varit helt musikintresserad eller vem vet, ännu värre, lyssnat på RnB.
    Fast jag gillar ju också samplingstekniken mycket, älskar tex Some great Reward och har ju en egen Emax som jag använt på många låtar, men kanske handlar om att PSB hade ett annat sound helt enkelt..
    Älskar låtarna som sagt dock

  5. #65
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran

  6. #66
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Actually" anser jag vara ett oerhört välskrivet album, fantastiska texter och "moods" på den, inte en dålig låt.
    Men, i många fall tycker jag att det blir för spexigt arrangemangmässigt med hemska 80-tals jud, orchestrahits mm.
    Den åldras snabbare än det mesta från den tiden skulle jag säga. I vissa fall passar arret bra till låten, "one more chance" etc.
    Men ibland blir det ju närmast pekoral och pinsamt, röstsamplingarna i "heart" tex är ju som hämtat ur "Max Mix 5" eller motsvarande..
    Suverän låt som sagt, men arren och syntljuden är ibland de värsta från 80-talet.

    Skulle gärna höra tex "rent" och "Kings cross" mfl med mer intima arrangemang.


    Bästa låtar man bortser från "actually"s låtskrivande, är nog: Domino Dancing och West end girls.

    Hela "actually" med annat arr hade dock vunnit lätt.
    Produktionen var ju inte "spexig" på den tiden måste man komma ihåg. Tvärtom ansåg nog många (bland annat jag själv) att det var oerhört välproducerad och det tycker jag faktiskt fortfarande. Klart den låter åttiotal och inte skulle gjorts så idag men jag tycker arren är fina och det finns mycket bra idéer och det är fantasifullt och varierat.

    Röstsamplingen i Heart är väl lite besläktat med sån't som är inne idag (eller om det var förra året vad vet jag i min källarhåla), uppitchade röstfragment o.s.v? Trumljuden är kanske det som låter mest omodernt men Rent med sin 808 ligger ändå rätt bra till.
    Till skillnad från Please har väl en del trumsamplingar även diskant ovanför 10 kHz på Actually?
    Senast redigerat av Oortone den 2020-12-21 klockan 22:17.

  7. #67
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha älskade din sista kommentar

    Kanske kan rekommendera "West End Girls" för dig då?
    De var hyfsat stora på 2000-talet och ja jag får erkänna att jag sett dem live ett par gånger ganska glad och "en smula" onykter på Romo Night(?) i Göteborg när det begav sig


    https://youtu.be/llZTk_7F6pQ

    Edit: till deras försvar så kom den här gruppen efter Pet Shop Boys gubbiga Releasealbum och turne. De flesta trodde att det var över då och den här gruppen kändes ändå som en kul fläkt.
    Inte så mycket live detta väl?
    Det är väl ändå 100% playback?
    Men de var bättre än jag mindes. Eftersom jag gillar Marsheaux lustmord på A Broke Frame får jag nog kolla upp dessa igen.

  8. #68
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Röstsamplingen i Heart är väl lite besläktat med sån't som är inne idag (eller om det var förra året vad vet jag i min källarhåla), uppitchade röstfragment o.s.v?
    Ja, jag tycker inte att den låter som en sådan där typisk cheesy 80-talsröstsampling. Andy Richards på en series III, har jag för mig, en kombination av Neils röst, Wendy Smith och Pavarotti.

  9. #69
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte så mycket live detta väl? Det är väl ändå 100% playback?
    Minns inte hurvida live det var på Romo men jag var mest sugen på att dansa och ha kul då så kunde inte bry mig mindre.
    Och som sagt, de kom i en period som PSB var ganska gubbtråkiga. Idag tycker jag detta låter väldigt plastigt och daterat på fel sätt men det är jag det. Vi är väl överens om att vi alla har olika smak

    West end girls (med en massa covers även Depeche) hittas på https://open.spotify.com/artist/7D72FEQwvuv8cIUl5Rbp7A

    @theVoid: Jag vet ju om din emax och att du gillar soundet
    Some great rewards låter mindre "presets" och mer nyskapande och i jämförelse kanske mindre daterat idag.
    Gillar dock båda typen av sound, har nog också mer nostalgi i bagaget då jag lyssnade på Depeche långt senare.

  10. #70
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    (fel tråd... )

  11. #71
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Sånt här är ju så jääääkla objektivt, men jag har alltid gillat "Please" plattan mest av alla, för dens format av 12"-låtar och leklust. Opportunities, längsta mixen av Shep man kan hitta är fetast.

    "Actually" är ju deras bäst producerade platta, flest örhängen och brutalt sönderspelat världen över. Inte samma leklust som Please, men extremt snygg prod anno 1987. Världens mest samplade åskknall på It's a sin. (Vet nån var den kommer ifrån?)

    På Introspective gick dom tillbaka till 12" format på låtarna och vissa är helt ok, men dom har inte åldrats så bra tycker jag. Left To My Own devices är dock nästan genialt snygg. Älskar den.

    Men sen då... Gillar Go West starkt. Den är så galet gay att det nästan slår bakut, men timingen var perfekt. I övrigt har inget dom släppt slagit ut på min radar.

  12. #72
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sånt här är ju så jääääkla objektivt, men jag har alltid gillat "Please" plattan mest av alla, för dens format av 12"-låtar och leklust. Opportunities, längsta mixen av Shep man kan hitta är fetast.

    "Actually" är ju deras bäst producerade platta, flest örhängen och brutalt sönderspelat världen över. Inte samma leklust som Please, men extremt snygg prod anno 1987. Världens mest samplade åskknall på It's a sin. (Vet nån var den kommer ifrån?)

    På Introspective gick dom tillbaka till 12" format på låtarna och vissa är helt ok, men dom har inte åldrats så bra tycker jag. Left To My Own devices är dock nästan genialt snygg. Älskar den.

    Men sen då... Gillar Go West starkt. Den är så galet gay att det nästan slår bakut, men timingen var perfekt. I övrigt har inget dom släppt slagit ut på min radar.
    Jag har för mig att åskknallen är Andy Richards Jupiter-8 (jfr även med hans jp8-kaskader på FGTHs Relax).

    Jag förstår vad du menar med Please, jag tycker att det albumet präglas av en skönt upptäckarkänsla och har en sorts energi som de senare albumen saknar.

  13. #73
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Bra låtar är bra låtar. Har aldrig gått igång på Ghost direkt men det här var helt enastående, nu har det rullat mycket Ghost i lurarna under veckan bara för det men ja, varför är (eller iaf var) PSB bra? Därför bra låtar.


    https://youtu.be/4t-g615PEtg

  14. #74
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Pet Shop Boys - It's A Sin (Glastonbury 2022)


    https://youtu.be/8fv8IqyqEjU

  15. #75
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Som vanligt så låter Neil övernasal på just It's a sin men det spelar ingen roll, videon ovan gav mig gåshud direkt.

    Jag önskar att jag hade kunnat stå upp och dansa på konserten jag såg med dem i Berlin för ett par veckor sedan.
    Förhoppningsvis så kan jag boka in ett andra datum 2023 när de troligen kör ett varv till av turnén.
    Den här gången var det riktigt skön livekänsla, bättre än någonsin. Mer minimalistisk show med mer fokus på bandet jämfört med tidigare. Fräscha uppdaterade versioner av klassikerna utan att det blir rock av det hela eller för modernt. Har sagt det förr och säger det igen:
    PSB är det enda helelektroniska 80-talsbandet som levererar än idag!

  16. #76
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som vanligt så låter Neil övernasal på just It's a sin men det spelar ingen roll, videon ovan gav mig gåshud direkt.
    Ja, och det verkar vara för att han tar i lite extra – i de lugnare delarna (några fraser här och där i låten) låter han mer som vanligt

  17. #77
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tei Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, och det verkar vara för att han tar i lite extra – i de lugnare delarna (några fraser här och där i låten) låter han mer som vanligt
    Ändå fint att ha samma röst snart 40år senare.

  18. #78
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Av showens 20-talet låtar så är det just och enbart It's a sin som inte riktigt är lika bra som på albumet.
    Som ni skriver så tror jag att han tar i för mycket då det är en sån stor hit.
    Även 1991 hörs lite tendenser...


    https://youtu.be/AzryCL5OuQI

  19. #79
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Tycker nog att det helheten jag gillar med Pet shop boys, inte så förtjust i de covers jag hört...

  20. #80
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Hela Stockholmskonserten. Riktigt bra ljud.


    https://youtu.be/sLGYgYDR3Ek

  21. #81
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hela Stockholmskonserten. Riktigt bra ljud.


    https://youtu.be/sLGYgYDR3Ek
    Lyssnade häromdagen. Kul och bra i lurarna, men inte mycket att se.

  22. #82
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    SMASH ute idag!

  23. #83
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Pet Shop Boys - Behavior fick jag i julklapp som trettonåring och jag älskar den än idag och återkommer då och då.
    Som nu. Läser på Wikipedia att Being Boring har en 303 som basgång. Det kan ju verkligen inte stämma.

    "Later, the demo was presented to producer Harold Faltermeyer at Red Deer Studios, Munich, whose expertise in analog synthesizers would come to the forefront in the song's production.[4] The basis of the song was laid with Roland TR-808 and Roland TR-909 drum machines, plus a Roland TB-303 bass synthesizer.[4] Synthesizers used included a Roland Jupiter-8 (which makes up the layered textures in the introduction and the melody line throughout), an Oberheim OB-8 (which was blended with the Jupiter-8 for the main melody) and a Synclavier (for the harp glissandos).[4]"


    https://youtu.be/DnvFOaBoieE

  24. #84
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Läser på Wikipedia att Being Boring har en 303 som basgång. Det kan ju verkligen inte stämma.
    Kul att just du frågar det

    Det kan det väl vara, genom lite effekter?

  25. #85
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Ja man måste ju inte ha reso och env mod på max bara för att man kör 303

  26. #86
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja man måste ju inte ha reso och env mod på max bara för att man kör 303
    Precis Det fattar inte dom här acid ungdomarna som inte var med i början av 80-talet när den kom.

  27. #87
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Blir sjukt provocerad av rubriken igen... Ser att jag redan postan men gör det igen
    ...
    Svar på rubriken:
    Men det är de ju inte.

  28. #88
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blir sjukt provocerad av rubriken igen... Ser att jag redan postan men gör det igen
    ...
    Svar på rubriken:
    Men det är de ju inte.
    Jo, det är de! Har inte gjort ett dåligt album! Fantastiska låtskrivare!

    Angående Behaviour:
    ”The album was put together using a catalogue of vintage synths. “I mean, you name it, we got it,” recalled Faltermeyer in an interview conducted in 2017 for the online forum Pet Shop Boys Community. “It started with the Moogs, Kurzweil and Roland modular synthesizers, Oberheims, Yamaha. We used the TR-808 drum machines, the 909, the TB-303 – very iconic Roland vintage gear.” ”

    Från: https://www.classicpopmag.com/2021/0...oys-behaviour/
    Senast redigerat av raoul flutter den 2023-10-04 klockan 18:05.

  29. #89
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blir sjukt provocerad av rubriken igen... Ser att jag redan postan men gör det igen
    ...
    Svar på rubriken:
    Men det är de ju inte.
    Bara ett av de bästa popbanden genom tiderna. Alltså rent objektivt. Att hävda att de inte är bra är som att hävda att Abba inte var bra, eller Beach Boys. Oavsett vad man tycker om dem personligen.

  30. #90
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara ett av de bästa popbanden genom tiderna. Alltså rent objektivt. Att hävda att de inte är bra är som att hävda att Abba inte var bra, eller Beach Boys. Oavsett vad man tycker om dem personligen.
    Lite så är det nog. Jag tycker dom är mycket skickliga låtsnickrare men jag lyssnar i princip bara på Behavior och det bara sällan. Resten gör mig rätt kall.

  31. #91
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Jag lyssnar på de flesta av deras album ganska ofta. Har dessutom en lista på Spotify med alla b-sidor. Där finns också många suveräna låtar.

  32. #92
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Kan bara hålla med raoul. Mitt lyssnande går som allt annat i perioder men jag kommer alltid tillbaka till både gammalt som nytt.
    Alla kan inte gilla samma musik. För mig är ABBA och Beach Boys bra band men inget jag lyssnar på.

    Just nu pysslar de med sitt nya album efter att ha turnerat en massa efter pandemin. Ser framemot det samtidigt så är jag orolig att de kommer köra Depeches senaste producent.

  33. #93
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag önskar att jag hade kunnat stå upp och dansa på konserten jag såg med dem i Berlin för ett par veckor sedan.
    Förhoppningsvis så kan jag boka in ett andra datum 2023 när de troligen kör ett varv till av turnén.
    Den här gången var det riktigt skön livekänsla, bättre än någonsin. Mer minimalistisk show med mer fokus på bandet jämfört med tidigare. Fräscha uppdaterade versioner av klassikerna utan att det blir rock av det hela eller för modernt. Har sagt det förr och säger det igen:
    PSB är det enda helelektroniska 80-talsbandet som levererar än idag!
    Måste bara citera mig själv
    Det kom ju som väntat en andra omgång av turnen och denna gång i somras på Scandinavium, nästan på dagen ett år efter mitt inlägg. De avslutade turnén i Göteborg och dagen efter fyllde Neil 69 år.
    Stog denna gång långt fram vid scen och fick även med många vänner som såg dem live för första gången. Alla var helt överrumplade hur bra de var live och fick mersmak.

  34. #94
    Analog
    Analog är inte uppkopplad
    Analogs avatar
    Senior
    Jag såg dem i Sthlm första vändan på turnén. Grym konsert, fantastiskt ljud, superband och så deras enorma katalog hits.

  35. #95
    poppops avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har aldrig förstått detta nasala preset-band, men här är den bästa låten de inte har gjort:
    https://www.youtube.com/watch?v=7wqfcwgT0Ds

  36. #96
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan bara hålla med raoul. Mitt lyssnande går som allt annat i perioder men jag kommer alltid tillbaka till både gammalt som nytt.
    Alla kan inte gilla samma musik. För mig är ABBA och Beach Boys bra band men inget jag lyssnar på.

    Just nu pysslar de med sitt nya album efter att ha turnerat en massa efter pandemin. Ser framemot det samtidigt så är jag orolig att de kommer köra Depeches senaste producent.
    Senaste DM är ju riktigt bra!

  37. #97
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av poppop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har aldrig förstått detta nasala preset-band, men här är den bästa låten de inte har gjort:
    https://www.youtube.com/watch?v=7wqfcwgT0Ds
    Du får helt enkelt ratta in Nord Modular-versionen, som Kroffes länkade, av "It's a sin"
    https://www.99musik.se/showthread.ph...=1#post3769773

    Inga presets och inga vokaler!
    Senast redigerat av Oortone den 2023-10-07 klockan 13:22. Anledning: Trodde Kroffe gjort den... ändrat.

  38. #98
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Dock inte Kroffe som gjort den version, vilket han kommenterat

    @poppop:
    Musik är en extrem smaksak så låt oss som gillar PSB glädja oss åt dem i den här tråden.
    Jag brukar inte kommentera musikgrupper eller stilar jag inte gillar för det är onödigt att sprida negativitet.
    (Flight of the Conchords är för övrigt en riktigt kul serie)

  39. #99
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    ” Surprising to hear Drake singing the chorus of “West End girls” in the track “All the Parties” on his new album. No credit given or permission requested.
    @champagnepapi @kobaltmusic #westendgirls #drake”


    Skrivet av Pet Shop Boys igår kväll på sociala medier.

  40. #100
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dock inte Kroffe som gjort den version, vilket han kommenterat

    ...
    Tack för info, rättat felet.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ” Surprising to hear Drake singing the chorus of “West End girls” in the track “All the Parties” on his new album. No credit given or permission requested.
    @champagnepapi @kobaltmusic #westendgirls #drake”


    Skrivet av Pet Shop Boys igår kväll på sociala medier.
    Uli kanske var med och "skrev"?

  41. #101
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Pet Shop Boys - Heart (previously unreleased 2021 version)


    https://youtu.be/L4L0TlZcTNg

  42. #102
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Den nya Heart-versionen är riktigt skön, synd att den slutar så abrupt bara.

    Någon som ska se Dreamworld-turnen på bio?

  43. #103
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Ville gå på dreamworld i globen med min dotter men hon var tolv år då och åldersgränsen var 13. Tänkte nu att då kan vi iaf se den på bio men den dagen och staden vi kan så visas den bara på rigoletto med 18-årsgräns

  44. #104
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Det måste vara ett misstag. Hade ev. förstått om det var gangsterrap eller liknande.
    Filmstaden har "ingen åldersgräns" så det bör du kolla upp.
    https://www.filmstaden.se/film/NCG74...oys-dreamworld

  45. #105
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Gissar att det är pga alkoholservering

  46. #106
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Vad är det för gubbar i videon? Har Niel och Chris slutat i bandet?

  47. #107
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran

    https://youtu.be/dUVfoybVqIg

    Ny singel idag!

    Pet Shop Boys are happy to announce the forthcoming release of their brand new studio album, “Nonetheless”, on Parlophone Records on April 26.

    The album can now be pre-ordered, which (for Europe and UK stores) will also give access to priority tickets for a very special run of five PSB shows at London’s Royal Opera House from July 23 – 27. The first single from the album, “Loneliness”, is available digitally now and will be released as a CD single on February 16.

    “Nonetheless” features ten tracks and will be available digitally and in various physical formats, including CD, black vinyl, clear vinyl, grey vinyl and cassette. Recorded and mixed in London last year, the album is the duo’s first with producer James Ford.

  48. #108
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Tråksingel. Typisk produktionslåt. Inte mycket genuin komposition där.

  49. #109
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Pet Shop Boys - Heart (previously unreleased 2021 version)


    https://youtu.be/L4L0TlZcTNg
    Det som blev singel- och lp-version är otroligt mycket bättre tycker jag.

  50. #110
    nordbeck
    nordbeck är inte uppkopplad
    nordbecks avatar
    Veteran
    Det låter lite melodifestivalen-house, men ändå helt ok tyckte jag.

  51. #111
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nordbeck Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det låter lite melodifestivalen-house, men ändå helt ok tyckte jag.
    15 år efter att Pet Shop Boys debuterade började en del Melodifestivallåtar låta som Pet Shop Boys. Nu känns det nästan lite tvärtom ibland. Även om de nog i första hand låter som sig själva.

  52. #112
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Idag blir det en lyssning på Nonetheless!

  53. #113
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Idag blir det en lyssning på Nonetheless!
    Hyllad överallt men en stor besvikelse och sömnpiller för min del.
    Jag kanske inte har mognat lika mycket som övriga fans, vad vet jag?
    Super och Electric var fantastiska plattor men därefter svaga Hotspot och tyvärr denna.

    Albumet har även fyra extraspår kallat "Furthermore".
    Det är nyinspelningar av fyra klassiker bland annat fullversionen av Heart som är länkad i videon ovan.
    Jag tycker Heart klarar sig jättebra i nyversion och att It's a sin är "ganska intressant" om inte annat.
    Men en nyversion på Always on my mind med tydlig Autotune är ren slakt likaså Being Boring där man helt dödat själen i det gamla arret.

  54. #114
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Jag är positivt överraskad av Nonetheless! Visst, inget banger-album som Electric utan snarare i samma tradition som ex Elysium – dvs ett av deras "vuxenalbum" och i mitt tycke ett av deras bästa sådana.

    Väldigt välsammanhållen produktion, Ford har mha de där skira (och ofta på gränsen till sliskiga) 60-talsstråkarna samt de puff och pysiga rytmboxtrummorna fått låtarna att höra ihop samtidigt som albumet fått ett eget sound jämfört med övriga psbalbum. Jag gillar hur det låter ljudmässigt, sången låter verkligen toppen och det är luftigare än de flesta äldre psb-produktioner. Så ja, Nonetheless har absolut ett eget sound och det är främst trummorna och stråkarna som håller ihop det. I några få fall kan jag känna att låtarna förlorat på att "passa in" på albumet, några av dem hade gjort sig bättre i mer energiska arrangemang men hade å andra sidan då inte passat in lika bra i helheten så jag skulle tro att det är ett medvetet val.

    Arrangemangen är enkla, man hör att James Ford (som han själv också sagt) snarare tagit BORT saker från PSBs demos än att lägga till Det är tex betydligt färre tjocka pads än det brukar vara i PSB-låtar, och det hjälper till att göra soundet luftigt. Stråkarna är som sagt fina, jag hade inte väntat mig den här typen av stråk-arr - det är mycket mer lounge/60-tal över dem än jag väntade mig. Ibland blir det kanske lite väl sockersött, men det fungerar bra ändå även om jag gärna hade hört lite mer dramatiska orkesterinslag här och där – närmare Richard Niles än som nu Burt Bacharach. Tex Anne Dudley, kanske? Men visst, det är fint som det är också och det bidrar till albumets egna känsla.

    Jag gillar som synes produktionen, men det är ändå något som känns lite konstigt i mix och/eller master, det känns som att det är mycket (trummor och en del syntljud) som slåss om utrymmet i det högre basregistret (?) och det gör att skivan låter lite knepigt i en del anläggningar/lurar – tex i mitt vardagsrum blir det lite bumligt och grötigt trots att det egentligen är så luftiga arrangemang.

    Aja, det var en massa surr om arrangemang och produktion, hur är det med låtarna då? Jo men inte alls särskilt illa! Här och där kan jag känna att melodierna tillkommit efter att text och ackord skrivit, att det skaver lite. Å andra sidan finns det en del riktigt fina melodier på sina ställen, och de där skavande punkterna rundas av ju mer jag lyssnar på albumet.

    Jag kommer inte helt överens med alla delar av Feel ännu, och The schlager hit parade får man väl ta för vad den är, men låtar som A new bohemia, The secret of happiness och Love is the law är ju riktigt fina och dessutom inte riktigt deras vanliga kompositionsstil - här är de ju tex inne och tassar lite på såväl 60tals- som Prefab Sprout-marker och jag tycker att det klär dem! Det mest överraskande är dock att det här är ett av ytterst få PSB-album post-1996 (enda andra undantaget är nog Electric) som inte innehåller någon låt som verkligen känns som utfyllnad.

    Framförallt så är det ett album som jag gillar att höra från början till slut, och med undantag för Electric så var det väldigt länge sedan som jag kände så för ett nytt PSB-album och det är ett gott betyg! Jag är positivt överraskad. Det var en bra idé att jobba med James Ford, däri ligger förklaringen till att Nonetheless som album fungerar mycket bättre än Elysium, tror jag. Har jag fått några nya topp-fem-PSB-låtar? Nej kanske inte riktigt det, men det är ett ovanligt jämnt PSB-album för att vara 2000-talet. Jämnt och överraskande bra.

  55. #115
    Thecrates
    Thecrates är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Synt och fina melodier?

  56. #116
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Thecrates Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Synt och fina melodier?
    Lite mer kan du väl kosta på dig i din inläggsjakt?

    På ämnet PSB: Såg reklam för senaste albumet i tunnelbanan… men bara på King’s Cross. Det tyckte jag var charmigt även om det kanske var en tillfällighet.

Liknande ämnen

  1. Pet Shop Boys - Hotspot
    Av Rizzo i forum Skivor & artister
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2020-02-01, 23:14
  2. Pet Shop Boys - Super
    Av raoul flutter i forum Skivor & artister
    Svar: 70
    Senaste inlägg: 2016-04-21, 20:41
  3. We are called the Pet Shop Boys
    Av hasparigus pink i forum Skivor & artister
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-08-28, 11:16
  4. Pet Shop Boys
    Av lappalainen i forum Evenemang
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-12-10, 13:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •