Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 86

Ämne: macOS Big Sur

  1. #1
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator

    macOS Big Sur

    Idag smäller det! Någon som testat?

    https://www.apple.com/se/macos/big-sur/

  2. #2
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Kommer avvakta då Native Instruments inte gått ut med att all deras mjukvara funkar som den ska. Ableton ska tydligen fungera.

    Med tanke på problemen Catalina gav mig med mina ljudkort kommer jag inte ha någon brådska att uppdatera.

  3. #3
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Tydligen ska "Rosetta" fungera hur bra som helst, men det låter som en bättre idé att skaffa en Mac av senaste generation och successivt bygga upp en ny miljö där och behålla den gamla för 100% bakåtkompatibilitet... Prestandan på de här nya maskinerna är tydligen OUT OF THIS WORLD...

    https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/mac-mini
    Senast redigerat av Gammal Kuf den 2020-11-12 klockan 19:20.

  4. #4
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Early adopter!!! fan jag vill ha den nuuuuu

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2020-11-12 kl. 19.13.06.png 
Visningar:	59 
Storlek:	1,01 MB 
Id:	97948

  5. #5

  6. #6
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    oj, det här kommer att ta tid...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2020-11-12 kl. 20.17.13.png 
Visningar:	26 
Storlek:	20,4 KB 
Id:	97952

  7. #7
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Jag vågar inte chansa att uppdatera, är rädd för en Big Sur prise.
    UAD rekommenderar att inte uppdatera i nuläget.

  8. #8
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    AKAI avråder bestämt från att uppgradera, det är nog bara Logic utan externa pluggar som funkar just nu.


    macOS 11 Big Sur

    We know that new software updates can be exciting! However, we strongly recommend that Mac users postpone updating to Apple’s new macOS Big Sur.

    iZotope's Plan for macOS Big Sur

    When Apple delivers the final, release version of macOS Big Sur, our engineering team will thoroughly test and qualify our products on the new operating system. Once that work is completed, we will be able to confirm with confidence whether or not our products will require updates to ensure compatibility.
    If issues do arise, iZotope will address compatibility issues on all current products.

  9. #9
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage

  10. #10
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vågar inte chansa att uppdatera, är rädd för en Big Sur prise.
    UAD rekommenderar att inte uppdatera i nuläget.
    Haha!
    Den var bra! : D
    Big Sur Prise x D

  11. #11
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Installerat! : D

  12. #12
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Installerat! : D
    Vill man testa är det enkelt att installera Big Sur på en extern disk eller på en annan partition (håll nere Alt vid omstart för att välja Startskiva /Start up disc).

    En av de stora och ofta förbisedda delarna med en Mac.

  13. #13
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Elektron:

    Overbridge compatibility
    with macOS 11


    With Apple having released macOS 11 Big Sur on November 12, we wanted to remind everyone that currently, Overbridge is not compatible with the new macOS.
    Please refrain from updating to Big Sur for the time being if you would like to continue using Overbridge. To prevent automatic macOS updates make sure you uncheck “Install macOS updates” in System Preferences > Software Update > Advanced options.

    We are continuing to work on a fully tested solution and will keep you all up to date via Elektronauts and the newsletter. Please visit the forum topic if you have any queries. https://www.elektronauts.com/t/overb...big-sur/140193

  14. #14
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    MOTU jobbar på sina drivisar och några interface verkar, typ, funka redan nu
    https://motu.com/en-us/news/motu-and-macos-big-sur/

  15. #15
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Big-Sur-Price alla utvecklare får betala i arbetstid.

  16. #16
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Uppdaterat!

    Kör Logic med Ozone 9 Advanced utan några problem än

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2020-11-13 kl. 12.53.42.png 
Visningar:	22 
Storlek:	842,1 KB 
Id:	97959

  17. #17
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Funderar på att uppdatera bara för att datorn kommer hålla sig upptagen ett bra tag, då kan jag köra modular istället för att jobba.

  18. #18
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Funderar på att uppdatera bara för att datorn kommer hålla sig upptagen ett bra tag, då kan jag köra modular istället för att jobba.
    Det tog hela natten, den hakade upp sig hela tiden nerladdningen.

  19. #19
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Heh, kan tro det när hela världen försöker sura till sina datorer samtidigt. Nej, jag väntar nog till nästa vecka istället.

  20. #20
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Alla lite mer seriösa företag med många kunder kommer vilja testa sina produkter i den slutgiltiga versionen av alla nya operativsystem innan de kan rekommendera att kunderna uppgraderar. Det är alltid samma sak. De minsta utvecklarna är generellt sett först med "officiellt" stöd och AVID är generellt sett sist. Bli inte förvånade om ännu fler tillverkare skickar ut liknande mail de närmsta dagarna oavsett om mjukvaran fungerar perfekt eller inte.

    Tillägg: OS-tillverkaren själv bör väl rimligtvis kunna ses som ett undantag.

  21. #21
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    https://sneak.berlin/20201112/your-computer-isnt-yours

    "It turns out that in the current version of the macOS, the OS sends to Apple a hash (unique identifier) of each and every program you run, when you run it. "

    "This means that Apple knows when you’re at home. When you’re at work. What apps you open there, and how often. They know when you open Premiere over at a friend’s house on their Wi-Fi, and they know when you open Tor Browser in a hotel on a trip to another city.

    “Who cares?” I hear you asking.

    Well, it’s not just Apple. This information doesn’t stay with them:

    These OCSP requests are transmitted unencrypted. Everyone who can see the network can see these, including your ISP and anyone who has tapped their cables.

    These requests go to a third-party CDN run by another company, Akamai.

    Since October of 2012, Apple is a partner in the US military intelligence community’s PRISM spying program, which grants the US federal police and military unfettered access to this data without a warrant, any time they ask for it. In the first half of 2019 they did this over 18,000 times, and another 17,500+ times in the second half of 2019.
    "

  22. #22
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Jag som inte har vågat uppdatera till Catalina ännu...

  23. #23
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alla lite mer seriösa företag med många kunder kommer vilja testa sina produkter i den slutgiltiga versionen av alla nya operativsystem innan de kan rekommendera att kunderna uppgraderar. Det är alltid samma sak. De minsta utvecklarna är generellt sett först med "officiellt" stöd och AVID är generellt sett sist. Bli inte förvånade om ännu fler tillverkare skickar ut liknande mail de närmsta dagarna oavsett om mjukvaran fungerar perfekt eller inte.

    Tillägg: OS-tillverkaren själv bör väl rimligtvis kunna ses som ett undantag.
    Så sant.

  24. #24
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://sneak.berlin/20201112/your-computer-isnt-yours

    "It turns out that in the current version of the macOS, the OS sends to Apple a hash (unique identifier) of each and every program you run, when you run it. "

    "This means that Apple knows when you’re at home. When you’re at work. What apps you open there, and how often. They know when you open Premiere over at a friend’s house on their Wi-Fi, and they know when you open Tor Browser in a hotel on a trip to another city.

    “Who cares?” I hear you asking.

    Well, it’s not just Apple. This information doesn’t stay with them:

    These OCSP requests are transmitted unencrypted. Everyone who can see the network can see these, including your ISP and anyone who has tapped their cables.

    These requests go to a third-party CDN run by another company, Akamai.

    Since October of 2012, Apple is a partner in the US military intelligence community’s PRISM spying program, which grants the US federal police and military unfettered access to this data without a warrant, any time they ask for it. In the first half of 2019 they did this over 18,000 times, and another 17,500+ times in the second half of 2019.
    "
    Det bör ju i sammanhanget nämnas (vilket författaren inte gör, då han enbart fokuserar på Mac OS, vilket gör att det blir lite skevt) att det tyvärr är så i alla större OS, Windows "ringer hem" i mycket större utsträckning vad jag har förstått, det blev än värre med Windows 10 och republikanvänliga Microsoft är mycket mer samarbetsvilliga med amerikanska myndigheter än vad Apple är. Google och Android är en ännu värre katastrof. Att folk överhuvudtaget frivilligt använder Androidtelefoner som inte blockar utgående trafik till Google...[rysningar].

    Apple säljer inte i alla fall inte data vidare som Microsoft & Google gör, vilket är en liten tröst.
    En annan fördel med Mac OS är att Little Snitch finns (mig veterligen finns ingen motsvarighet för Windows) och man har kunnat blocka valfri utgående trafik.

    Trist att ovanstående info inte kan längre blockas i Little Snitch, men och andra sidan har Big Sur inte funnits ute så länge, så det kommer kanske en lösning på det?

  25. #25
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Little Snitch = <3

  26. #26
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    En rad av uppdateringar rasar in nu, Logic med Ozone 9 Advanced rullar på.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2020-11-13 kl. 16.22.09.png 
Visningar:	23 
Storlek:	238,0 KB 
Id:	97964

  27. #27
    splump
    splump är inte uppkopplad
    splumps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Little Snitch = <3
    Little Snitch biter dock inte på denna vad det verkar, enligt artikeln.

  28. #28
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Spectrasonics har fullt stöd för Big Sur https://www.spectrasonics.net/news/n...ent.php?id=122

  29. #29
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Plugin alliance har fullt stöd för Big sur.

  30. #30
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Spekulation: Har pluggisarna väl gjort 32-till-64-bit-transformationen verkar denna övergång smidigare?

  31. #31
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    På Intel borde det vara så, men nu när de väl är klara med det måste dom börja ge sig på M1.

  32. #32
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På Intel borde det vara så, men nu när de väl är klara med det måste dom börja ge sig på M1.
    ...vilket verkar rinna på rätt bra som det verkar! Än så länge mindre gn... synpunkter från pluggisarna hittills.

  33. #33
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Även för M1?

  34. #34
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Ja, vem ska man tro på. Det står så här på Apples hemsida under privacy:
    Privacy is a fundamental human right. At Apple, it’s also one of our core values. Your devices are important to so many parts of your life. What you share from those experiences, and who you share it with, should be up to you. We design Apple products to protect your privacy and give you control over your information. It’s not always easy. But that’s the kind of innovation we believe in.

    Sign in with Apple
    Sign in with Apple is a convenient way to sign in to apps and sites while having more control over the information you share. Apps are restricted to asking only for your name and email address, and Apple won’t track your app activity or build a profile of you.


    The App Store
    Apps in the App Store are required to follow our strict guidelines and undergo a review. If an app wants access to information like your photos or location, you’re prompted to give permission first. And you can always change your mind about the data you share.


    Sen följer några sidor om olika appar i detalj där de påstår att de inte använder informationen man genererar om man inte vill. Här och var finns det dock formuleringar som är lite vaga tycker jag, framförallt när det gäller ads.

    Och Apple svarade så här på anklagelserna om samarbete med Prism.

    Men alla vill ju veta var du köpte din nya tröja idag. "Hata" är ett starkt ord som jag sällan använder men storebrorfasoner hatar jag verkligen. Att andra OS skulle ringa hem i mycket större utsträckning spelar enligt mig ingen roll.
    Senast redigerat av KungKrille den 2020-11-15 klockan 02:10.

  35. #35
    Peeter
    Peeter är inte uppkopplad
    Peeters avatar
    Senior
    • No, macOS does not send Apple a hash of your apps each time you run them.
    • You should be aware that macOS might transmit some opaque information about the developer certificate of the apps you run. This information is sent out in clear text on your network.
    • You shouldn’t probably block ocsp.apple.com with Little Snitch or in your hosts file.

    https://blog.jacopo.io/en/post/apple-ocsp/

  36. #36
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Men Helvette! Inte igen
    Alltså jag får hjärnblödning av deras uppdateringar, alltid något som pajar. Catalina har ju varit minst sagt ett irriterande problem till operativ system iaf. för mig, helt sjuka problem.

  37. #37
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men Helvette! Inte igen
    Alltså jag får hjärnblödning av deras uppdateringar, alltid något som pajar. Catalina har ju varit minst sagt ett irriterande problem till operativ system iaf. för mig, helt sjuka problem.
    Min Mac fungerar utmärkt, säkert till och med bättre efter uppdateringen.

  38. #38
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min Mac fungerar utmärkt, säkert till och med bättre efter uppdateringen.
    Jag har haft märkliga clickande och poppande ljud samt plötslig digital distortion från ingenstans, och då kan jag ha en browser uppe samt ha igång en extern förstärkar-emulering från UAD som körs med hjälp av deras Sharc dsb, som knappt ska belasta cpu:n.

    Ibland när man kör en browser eller drar igång till Spotify så spelas inget ljud upp från bl.a. Youtube eller genom Spotify. Sen tycker jag mig höra volymökningar m.m.

    Catalina är hel trasigt iaf. för mig.

    Snart kommer man åka på att skaffa en ny burk också och nu ska de asen byta till Arm processorer.

    ångrar att jag kört Logic. För då är man bunden till Apple. Apple har varit helt suveränt i många år men deras märkliga idéer kostar användarna en stor summa pengar. Näe Apple asså vet inte vad ska göra riktigt.

  39. #39
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Peeter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    • No, macOS does not send Apple a hash of your apps each time you run them.
    • You should be aware that macOS might transmit some opaque information about the developer certificate of the apps you run. This information is sent out in clear text on your network.
    • You shouldn’t probably block ocsp.apple.com with Little Snitch or in your hosts file.

    https://blog.jacopo.io/en/post/apple-ocsp/
    Tack för den länken, då fick vi lite mer kött på benen och kan sitta lugnt i båten

    Jag kommer inte att blocka oscp.apple.com då jag föredrar att säkerhetsfunktionen fungerar och eftersom inte personlig data skickas, finns ingen större anledning heller.

  40. #40
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Förra gången jag råkade ut för Apples märkliga idéer så bytte Apple från sina egna processorer till Intel. Och nu igen ska de byta till ARM. Det suger när man har många 3:dje hands tillverkare också, eftersom de slutar stödja de gamla pluginsen, och de nya kommer inte göras för att stödja äldre modellerna av Apples datorer så du kan inte köpa nya plugins.

  41. #41
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har haft märkliga clickande och poppande ljud samt plötslig digital distortion från ingenstans, och då kan jag ha en browser uppe samt ha igång en extern förstärkar-emulering från UAD som körs med hjälp av deras Sharc dsb, som knappt ska belasta cpu:n.

    Ibland när man kör en browser eller drar igång till Spotify så spelas inget ljud upp från bl.a. Youtube eller genom Spotify. Sen tycker jag mig höra volymökningar m.m.

    Catalina är hel trasigt iaf. för mig.

    Snart kommer man åka på att skaffa en ny burk också och nu ska de asen byta till Arm processorer.

    ångrar att jag kört Logic. För då är man bunden till Apple. Apple har varit helt suveränt i många år men deras märkliga idéer kostar användarna en stor summa pengar. Näe Apple asså vet inte vad ska göra riktigt.
    Catalina är Apples Windows Vista, det sämsta OS:et de har gjort, åtminstone för lite äldre Mac-modeller.

    Några saker man bör tänka på inför varje operativssystemuppgradering, oavsett om det är Mac eller PC är:

    ALLA nya OS-versioner har buggar.
    Vänta med att installera på en huvuddator/produktionsmaskin tills det har kommit några bugfix-uppdateringar, gärna minst den andra eller tredje uppdateringen.

    Gör en helt ren installation och importera användardata i efterhand.
    Man får en snabbare och mer stabil dator.

    Om man inte kan göra detta, avinstallera småprogram och annat "skräp" som man har samlat på sig.
    Se till att SSDn/HDn är i fint skick och att det inte finns skadade filer på den.
    Annars kan detta vara anledningen till varför ett OS funkar bra på en dator och inte på en annan av exakt samma modell.

    Ganska logiskt egentligen, men det är många som inte tänker på detta när de uppgraderar.
    Därför nämner jag det som ett allmänt tips här, kan aldrig upprepas för många gånger

    ---

    Kan tillägga att nyinstallerat Catalina kraschade en Mac Pro 2013 vid uppstart, trots att den var hel och ren, nyformatterad och redo på alla sätt och vis. Återgick till Mojave på den maskinen, som rullar utan problem. Ska bli intressant att testa Big Sur på den, misstänker att det kommer funka bättre.

  42. #42
    fragster
    fragster är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för den länken, då fick vi lite mer kött på benen och kan sitta lugnt i båten

    Jag kommer inte att blocka oscp.apple.com då jag föredrar att säkerhetsfunktionen fungerar och eftersom inte personlig data skickas, finns ingen större anledning heller.
    #foliehatt på

    Den profilering apple kan göra baserad på den info som skickas är ganska detaljerad dock. Och din ISP kan göra detsamma liksom, om jag fattar rätt, även Akamai.


    Jag kommer antagligen inte att bry mig om detta, men det är en trist utveckling som borde diskuteras mer än vad som sker.

  43. #43
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förra gången jag råkade ut för Apples märkliga idéer så bytte Apple från sina egna processorer till Intel. Och nu igen ska de byta till ARM. Det suger när man har många 3:dje hands tillverkare också, eftersom de slutar stödja de gamla pluginsen, och de nya kommer inte göras för att stödja äldre modellerna av Apples datorer så du kan inte köpa nya plugins.
    Eftersom utvecklingen alltid går vidare och äldre saker slutar att fungera av olika skäl, kan det vara en god idé att behålla en äldre maskin som den är utan att uppgradera den och på så sätt bibehålla funktionaliteten.

    Lite kul också att kunna köra gamla datorer ibland - jag har en med Mac OS9 från 90-talet och en PowerPc från tiden precis innan förra processorbytet för ca. 15 år sedan - mysig nostalgikänsla

  44. #44
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av fragster Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    #foliehatt på

    Den profilering apple kan göra baserad på den info som skickas är ganska detaljerad dock. Och din ISP kan göra detsamma liksom, om jag fattar rätt, även Akamai.
    Jag kommer antagligen inte att bry mig om detta, men det är en trist utveckling som borde diskuteras mer än vad som sker.
    Foliehatt är bra ibland, "only the paranoid survive" som någon sade

    Håller med, integritetsfrågor och IT-säkerhet borde vara högre upp på agendan hos gemene man och våra politiker - utvecklingen kan vända snabbt i oväntad riktning som vi har sett de senaste åren i USA. Men detta är ett annat ämne, så jag håller där

  45. #45
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eftersom utvecklingen alltid går vidare och äldre saker slutar att fungera av olika skäl, kan det vara en god idé att behålla en äldre maskin som den är utan att uppgradera den och på så sätt bibehålla funktionaliteten.

    Lite kul också att kunna köra gamla datorer ibland - jag har en med Mac OS9 från 90-talet och en PowerPc från tiden precis innan förra processorbytet för ca. 15 år sedan - mysig nostalgikänsla
    Jo, det kan ju vara mysigt. Men inte om man vill att saker ska fungera och man vill optimera sin tid till att göra musik inte teknik . Nu sägs det att dessa ARM processorer ska vara grymma (när man ser till latency bla.) återstår att se dock

  46. #46
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av timothy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag som inte har vågat uppdatera till Catalina ännu...
    Bästa jag läst i denna tråd, fick påminnelse efter påminnelse. Sen av ngn märkligt anledning så drog jag igång datorn en morgon och datorn hade gjort en"trevlig" uppdatering.

  47. #47
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att andra OS skulle ringa hem i mycket större utsträckning spelar enligt mig ingen roll.
    Personligen tycker jag att det är stor skillnad, dels beroende på vad som skickas (jmf med Android där extra allt skickas) och dels på vad som görs med informationen (stannar hos tillverkaren eller säljs till kreti och pleti, återigen jmf Google/Android).

    Big Sur har ju utökade säkerhetsfunktioner och ännu bättre tillsammans med M1-processorn, vilket på det stora hela är bra.

    Det viktiga imho är att man själv har möjlighet att kontrollera vad som skickas och där kan alla tillverkare bli bättre.
    Little Snitch borde finnas i alla OS som default.

  48. #48
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bästa jag läst i denna tråd, fick påminnelse efter påminnelse. Sen av ngn märkligt anledning så drog jag igång datorn en morgon och datorn hade gjort en"trevlig" uppdatering.
    Automatisk uppdatering är ett ofog i både Mac OS och Windows samt hos vissa programtillverkare (Adobe, I'm looking at you) dock är det ganska enkelt att stänga av eller välja vad man vill ha i Mac OS.

    (Men man bör köra säkerhetsuppdateringar så fort de dyker upp.)

    OT: jisses vilket skolfrökenhumör jag varit på i den här tråden (och andra OS-relaterade trådar) sorry om någon tycker att det blir för mycket
    Är yrkesskadad och tycker att folkbildningen inom ämnet är eftersatt

    ---

    EDIT: specificerat OS efter klok input
    Senast redigerat av elysian den 2020-11-15 klockan 12:14.

  49. #49
    splump
    splump är inte uppkopplad
    splumps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Automatisk uppdatering är ett ofog på alla OS, dock är det ganska enkelt att stänga av eller välja vad man vill ha i Mac OS.

    (Men man bör köra säkerhetsuppdateringar så fort de dyker upp.)

    OT: jisses vilket skolfrökenhumör jag varit på i den här tråden (och andra OS-relaterade trådar) sorry om någon tycker att det blir för mycket
    Är yrkesskadad och tycker att folkbildningen inom ämnet är eftersatt
    Rättelse (min tur att vara skolfröken?): Automatiska uppdateringar är inte ett ofog på Linux.

  50. #50
    Peeter
    Peeter är inte uppkopplad
    Peeters avatar
    Senior

  51. #51
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Peeter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Typisk Apple anda. lol

  52. #52
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Peeter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min mid-2014 MacBook Pro går som tåget med Sur

  53. #53
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Automatisk uppdatering är ett ofog i både Mac OS och Windows samt hos vissa programtillverkare (Adobe, I'm looking at you) dock är det ganska enkelt att stänga av eller välja vad man vill ha i Mac OS.

    (Men man bör köra säkerhetsuppdateringar så fort de dyker upp.)
    Yepp jag har haft macs ett tag. +15 år. Ibland stänger man ner uppdateringarna kommer en ny OS uppdatering då verkar den "glömt" detta helt ok med en påminnelse, men i vissa fall misstänker jag att om du klickar i "om en timme" eller liknande så uppdaterar den automatiskt, den påminner dig inte eller så har det kommit ett helt nytt sätt att påminna användare som det utvecklat. Jag gillar inte Apple på det sättet jag gjorde förr. De har börjat följa en massa idéer som inte "hjälper" mig, utan mer stör mig som användare. Detta är en hårfin linje som jag anser att de under de senaste åren överskridit. Man ska inte behöva ha en klump i magen över uppdateringar varje gång för att man arbetar med musik. Vet inte hur länge jag väntade innan jag uppdaterade till Catalina. Och det blev fel ändå, mellan UAD och Catalina. Detta fick jag fixa genom att göra ändringar i Terminal. Allt detta "arbete" stjäl tid från mitt musicerande det gör en frustrerad.
    Senast redigerat av Spacedude den 2020-11-15 klockan 18:20.

  54. #54
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Uppdatering av macOS kan väl aldrig ske automatiskt hur du än ställer in automatiska uppdateringar? En sådan grej behöver få OK från användaren?

  55. #55
    CJake
    CJake är inte uppkopplad
    CJakes avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Hmmm..
    Jag är kvar på 10.14.6 Mojave. Kanske dax att uppgradera till Catalina?
    Har en iMac 27 late 12, och kör 64 bitars pluggar och DAW, men vet ej om de nya uppgraderingarna ger min gamla, men iofs rätt snabba dator några fördelar egentligen.
    Och nu finns ju en risk slår det mig att jag inte ens kan välja Catalina utan måste gå direkt till Big Sur. Dubbel Hmmmm.
    Någon som har något råd?

  56. #56
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Uppdatering av macOS kan väl aldrig ske automatiskt hur du än ställer in automatiska uppdateringar? En sådan grej behöver få OK från användaren?
    Ja, det är också min uppfattning.

  57. #57
    Peeter
    Peeter är inte uppkopplad
    Peeters avatar
    Senior
    Angående att ringa hem har Apple varit snabba på att ändra på vissa saker, bl a loggar de inte IP-adresser längre:
    These security checks have never included the user’s Apple ID or the identity of their device. To further protect privacy, we have stopped logging IP addresses associated with Developer ID certificate checks, and we will ensure that any collected IP addresses are removed from logs.
    In addition, over the the next year we will introduce several changes to our security checks:
    • A new encrypted protocol for Developer ID certificate revocation checks
    • Strong protections against server failure
    • A new preference for users to opt out of these security protections
    Safely open apps on your Mac

    Angående Little Snitch finns numera ett gratis open source-alternativ för dem som inte vill betala för ett grundläggande skydd:
    https://objective-see.com/products/lulu.html
    Inte lika snyggt och polerat och man har inte lika detaljerad kontroll över exakt vilka portar och adresser vilka program (ja, det heter program och inte appar ) skickar data till, men man kan på samma sätt blockera olika program från att ringa hem.

  58. #58
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Har kört in det på jobbdatorn nu.

    Apple ska ha stryk för en massa default-val på färger i UI som fick mig att desperat gå in i settings samt googla på lösningar för att få bort eländet. Det är INTE såhär man får glada användare.

    I övrigt så verkar allt fungera som vanligt, förutom rundade hörn på saker och att en del GUI-element tar upp mer plats än tidigare.

  59. #59
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Vad är den stora vinsten med Big Sur? Vad förändras (till det bättre)?

    Varför hänga på låset och inte vänta ett år tills man vet att det fungerar?

    (Seriöst nyfiken, och inte alls näsvist menat.)

  60. #60
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är den stora vinsten med Big Sur? Vad förändras (till det bättre)?

    Varför hänga på låset och inte vänta ett år tills man vet att det fungerar?

    (Seriöst nyfiken, och inte alls näsvist menat.)
    Jag brukar ha svårt att låta bli att uppgradera program.
    Det är väl som med alla uppdateringar, man antar att det ändå är något som fungerar bättre än tidigare version.
    Men jag väntar den här gången, viktigare att musikgrejerna funkar.

Liknande ämnen

  1. Sur Trident
    Av flussmedel i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-12-16, 00:58
  2. SUR-101
    Av Roland i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-12-23, 13:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •