Sidan 3 av 23 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SistaSista
Resultat 121 till 180 av 1369

Ämne: Apple M1 - Ny Mac Mini, Macbook Air och Pro

  1. #121
    Janne
    Janne är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är det för latency ni pratar om här?

    Kan man säga att en dator har någon slags generell latency menar ni? För spel/grafik eller? För i ljudsammanhang beror latencyn i första hand på ljudbufferten som oftast går att välja samt på ljudkortets egen latency som normalt inte kan påverkas.
    Håller med.
    Latency påverkas inte av CPU arkitektur utan av OS och firmware.

    Nanosekunder hit eller dit på minnet påverkar inget.

  2. #122
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Nu har det gått några veckor, hur funkar M1 i en professionell miljö för musikproduktion? I studios där man använder på ett helt annat sätt än influencers kommer i närheten av?

    (Får känslan det är många som skall prata väl, och försöker ge sken av att vara insatta som jag snabbt uppfattar som rena influencers...)

  3. #123

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Janne Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller med.
    Latency påverkas inte av CPU arkitektur utan av OS och firmware.

    Nanosekunder hit eller dit på minnet påverkar inget.
    När man benchmarkar DAWs så spelar set roll för AMD Ryzen har inte gett lika bra performance som Intel på just latency.
    Så visst spelar arkitekturen en roll.

  4. #124
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    AMDs 3000 serie är lite sämre vid lågt ställd buffert på ljudkort jämfört med Intel. Sannolikt pga av minnesarkitekturen.
    Nya 5000 Ryzen verkar ha ny minnesarkitektur så jag ser fram emot nya tester med AMD.
    Har hittils inte sett någon som ställt ned latency på M1 i tester bara hur många pluggar. Gillar låg latency därför är det viktigt att veta för mig.

    Jag klarar mig på 16GB oftast men kör man orkesterbibliotek så tar dessa ibland rent bisarra mängder ram så då kan 16GB bli för lite. Annars för poplåtar så är jag fine med 8gb.
    Orkesterbibliotek! Där sade du något som jag inte tänkte på. Jag, de kräver ju stora mängder minne om allt skall finnas omedelbart åtkomligt. Rätt horribelt att man skall behöva ladda in så mycket för man lär ju endast använda en bråkdel, men skall det vara spelbart så blir det väl så antar jag.

    Intressant med latenybuffertgrejen. Hur mycket extra latency bortsett från den teoretiska (t.ex. att 32 samples @48 kHz = 0,7 ms i en riktning) handlar det om?

    Jag håller med om att latencyfrågan är central. T.ex. ser jag gärna att man får bort behovet av monitorpremix i ljudkortet, det känns som en onödig extea komplexitetsnivå. Också roligt att spela mjukvaruinstrument med omedelbar respons.

  5. #125
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När man benchmarkar DAWs så spelar set roll för AMD Ryzen har inte gett lika bra performance som Intel på just latency.
    Så visst spelar arkitekturen en roll.
    Är det i speciella situationer denna skillnad uppstår eller generellt? Jag tänkte på om det finns plugins med i kedjan så kanske det handlar om extraoverhead för matematiska beräkningar o.s.v. Nu gissar jag rätt friskt altså, men det är spännande.

    Jag antar att det också finns en nivå mellan OS och processor som skiljer mellan de två. Alltså den del av OS:et som är anpassad för aktuell processor, den är väl inte identisk mellan AMD och Intel?

    Men i vilket fall är det ju inte RISC-processorer det handlar om i dessa benchmarks så det har kanske ingen bäring på M1?

  6. #126

    Veteran
    CPU lasten blir högre vid lägre buffertinställningar för AMD.
    Minnesarkitektur och lägre single core prestanda bidrar säkert i 3000 seriens fall.
    Nu med 5000 serien har jag inte sett några benchmarks för DAW, men allt pekar på att AMD kommer att se bra ut, spelprestandan har de tagit och det verkar vara lite likt DAW behoven.

    Sannolikt så borde M1 vara riktigt vass för låglatency applikationer med tanke på hur den hanterar minnet och single core prestandan också.
    Senast redigerat av drloop den 2020-11-28 klockan 15:33.

  7. #127
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Enligt denna minidokumentär är detta en revolution. Jag bedömer ColdFusion som gjort den som relativt oberoende men sådant kan man naturligtvis aldrig vara säker på, den känns lite säljande. Även om viss Applekritik också ingår. Hur som helst en rätt intressant dokumentär.


    https://youtu.be/OuF9weSkS68

    Själv tror jag detta mycket väl kan vara ett paradigmskifte faktiskt. Jag får en känsla av att hela eran med att man måste ha en "maxed out" "värstingmaskin" för tung produktion kan vara på väg att ta slut. Lite som när datorerna ersatte tidigare tung och dyr teknik i musikindustrin.

    Men vi får se. Jag tycker det känns otroligt spännande och kul även om jag kommer vänta. Jag är inte ens i närheten av att slå i något tak ens med min nuvarande gamla mellanklass-MacBook från 2016.
    ”Tung produktion” kommer ju per definition alltid kräva en maxad burk.

    Men vi har haft tillräckligt snabba datorer för det mesta länge, förstår faktiskt inte varför det ska bli bättre prestanda. Det enda som händer då är ju att all mjukvara bloatas sönder, betänk hur internet ser ut med hemsidor som laddar trackers och skit på tiotals mb, om inte mer. Och dessutomär obrukbara och fula.

  8. #128
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ”Tung produktion” kommer ju per definition alltid kräva en maxad burk.

    Men vi har haft tillräckligt snabba datorer för det mesta länge, förstår faktiskt inte varför det ska bli bättre prestanda. Det enda som händer då är ju att all mjukvara bloatas sönder, betänk hur internet ser ut med hemsidor som laddar trackers och skit på tiotals mb, om inte mer. Och dessutomär obrukbara och fula.
    Med det sagt, apples nya chips är ju imponerande, verkar grymt. Och kul att de satsarpå datorer igen, iställetför bara telefoner

  9. #129
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Så egentligen,, det problem vi alla har är att mjukvaran är dåligt optimerad, slarvigt programmerad?

    Nu är det många jäkla år sedan man började prata om ”kvant-datorer”, de skulle lösa alla prestandaproblem på alla sätt.

  10. #130

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så egentligen,, det problem vi alla har är att mjukvaran är dåligt optimerad, slarvigt programmerad?

    Nu är det många jäkla år sedan man började prata om ”kvant-datorer”, de skulle lösa alla prestandaproblem på alla sätt.
    Kvantdatorer löser andra problem än att spela tetris...

    Inte slarvigt programerat, utan ej optimerad kod för Apple Silicon.

  11. #131
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så egentligen,, det problem vi alla har är att mjukvaran är dåligt optimerad, slarvigt programmerad?

    Nu är det många jäkla år sedan man började prata om ”kvant-datorer”, de skulle lösa alla prestandaproblem på alla sätt.
    Nja. Alltså den mjukvaran vi har idag är superbra. Men den kommer ”förbättras” för att kräva allt av framtida processorer ochkännas och ge resultat som nu.
    Eller? Jag hoppas inte. Någon gång borde det räcka, det borde inte krävas mer cpu osv för att spela in och mixa ljud. Men med tanke på att ordbehandlare fortfarande drar mätbart cpu, vet hag inte om det kommer hända. Det är väl så systemet funkar bara.

  12. #132
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Det där jag skrev om latency var ett skämt om att Äpple har börjar bygga datorer som inte är kompatibel med musikprofuktion och externa ljudkort. Men jättesnabbt för allt annat.

  13. #133
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja. Alltså den mjukvaran vi har idag är superbra. Men den kommer ”förbättras” för att kräva allt av framtida processorer ochkännas och ge resultat som nu.
    Eller? Jag hoppas inte. Någon gång borde det räcka, det borde inte krävas mer cpu osv för att spela in och mixa ljud. Men med tanke på att ordbehandlare fortfarande drar mätbart cpu, vet hag inte om det kommer hända. Det är väl så systemet funkar bara.
    Kanske kan både miljötrenden och batteridrift skifta fokus mot energieffektivitet och vi slipper lite av den allra mest nerlastande koden? I vissa miljöer måste man alltid ha det dyraste och senaste för att framstå som "trovärdig" och få kunder men i många fall tror jag redan datorprestandan har börjat bli rätt mycket gäspvarning. Det är ju mest för att köra några dyra inneffektiva plugins i vilket fall som helst, eller lite animerade grejer som inte spelar roll i system man jobbar rutinmässigt i.

    Fast det finns däremot nya beräkningsintensiva grepp runt hörnet, som AI-styrda produktionssystem men de processorbehov de skapar behöver ju inte vi som jobbar med ljud och musik bekymra oss över för de kommer göra oss arbetslösa. Det blir en fråga för ägarna...

    Att webbläsare och ordbehandlare får fläkten på min dator att snurra igång är verkligen ett enda stort skämt. Det måste ju vara så patetiskt dålig kod på en del ställen. Det finns hemsidor som får fläkten att spinna igång till och med när de är laddade i bakgrunden. Borde vara straffbart med sådan kod. Kan ju handla om brister i webbläsaren också.

  14. #134
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av timothy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där jag skrev om latency var ett skämt om att Äpple har börjar bygga datorer som inte är kompatibel med musikprofuktion och externa ljudkort. Men jättesnabbt för allt annat.
    Ok, verkade ändå finnas lite substans i det ändå.

    Men det kanske blir 0,2 ms latency som får folk att känna att de måste köpa nytt om några år. Mitt piano har en latency på ca. 1 ms. Utom den högsta diskanten och lägsta basen där det närmar sig 2 ms. Violinister är väl de som har minst latency, ca 0,5 ms?

  15. #135
    Janne
    Janne är inte uppkopplad

    Senior
    5ms latency är 1,7meter mellan dig och instrument.

    1ms latency blir allså 3dm, som att sitta vid pianot.

  16. #136
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske kan både miljötrenden och batteridrift skifta fokus mot energieffektivitet och vi slipper lite av den allra mest nerlastande koden? I vissa miljöer måste man alltid ha det dyraste och senaste för att framstå som "trovärdig" och få kunder men i många fall tror jag redan datorprestandan har börjat bli rätt mycket gäspvarning. Det är ju mest för att köra några dyra inneffektiva plugins i vilket fall som helst, eller lite animerade grejer som inte spelar roll i system man jobbar rutinmässigt i.

    Fast det finns däremot nya beräkningsintensiva grepp runt hörnet, som AI-styrda produktionssystem men de processorbehov de skapar behöver ju inte vi som jobbar med ljud och musik bekymra oss över för de kommer göra oss arbetslösa. Det blir en fråga för ägarna...

    Att webbläsare och ordbehandlare får fläkten på min dator att snurra igång är verkligen ett enda stort skämt. Det måste ju vara så patetiskt dålig kod på en del ställen. Det finns hemsidor som får fläkten att spinna igång till och med när de är laddade i bakgrunden. Borde vara straffbart med sådan kod. Kan ju handla om brister i webbläsaren också.
    Vi får hoppas. Men så sitter folk med typ tiktok, där videor ska laddas på en mikrosekund, med målet att hjärnceller ska rinna ut genom öronen. Sen ska det väl vara i 3d 8k med 10-bitas färger. Men varför? Jag vet inte. det är en fråga programmerare borde lära sig att ställa sig.

    Ja, tunga beräkningar kommer ju behöva göras, men det är en annan sak.

    Straffbart, ja. Att presentera text, bilder och lite video går ju att göra till en webbläsare från tio är sedan. Det är allt skit runtomkring som inte är till för oss användare (men som rullar på vår hårdvara) som förstör.

  17. #137
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    jag är pepp på en 16tum med M-nånting processor när de kommer.
    inte i första hand för prestandan, men för att kunna ha en tystare dator.

  18. #138
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Jürgen Moßgraber som bland annat ligger bakom Bitwig controller extension har gjort lite jämförande tester med Mac Mini M1 (8GB) i Bitwig. Se de bifogade bilderna för spec de andra två systemen. Han skriver följande:
    "OK, some of you wanted to see more M1 testing, especially with VSTs. I installed all u-he plugins now and created a project, which is quite the size what I normally do in a song. Presswerk on every channel, 2 Satins, Diva in Devine mode playing a pad, and the Repros also in High quality mode. This project kills my i7 and i can only barely play it back when I set Diva and Repro to low quality. The i5 MacMini spikes a bit but is keeping up and the M1 is again smoothly playing a long. While the i5 Mac case is really hot, the M1 one is not even warm. Shocking."

    Bitwig och aktuella plug-ins är ännu inte optimerade för M1 utan det går genom Rosetta.

    Bilder:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Apple M1.jpg 
Visningar:	49 
Storlek:	157,2 KB 
Id:	98289
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Apple MacMini i5.jpg 
Visningar:	44 
Storlek:	161,8 KB 
Id:	98290
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Windows 10 HPx360 i7.jpg 
Visningar:	44 
Storlek:	194,8 KB 
Id:	98291

  19. #139
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Underbart! Blir en ny M1 nästa år för mig.

  20. #140
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Kan inte vara kul att vara Intel nu...

  21. #141
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Testet som Jürgen gjorde, borde inte i7:an vara bättre än i5?

  22. #142

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av timothy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testet som Jürgen gjorde, borde inte i7:an vara bättre än i5?
    Beror helt på vilken i7 och vilken i5...

  23. #143
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Jag har referensfilerna om någon vill testa på sitt eget system. Förutsätter såklart att man har Bitwig och aktuella pluggar.

  24. #144
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan inte vara kul att vara Intel nu...
    Har de gjort en Åtvidaberg/Facit?

  25. #145
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Underbart! Blir en ny M1 nästa år för mig.
    +1, glad jag väntade!

  26. #146
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Nice med ny hårdvara men hur stabilt är deras OS?

    Har bara hört negativt om OSX Catalina.

  27. #147
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Det negativa är väl att de tog bort 32-bitarsstödet? Utöver det rullar det på fläckfritt här. Men det går väl inte att köra Catalina på M1? Enbart Big Sur och senare...

  28. #148
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det negativa är väl att de tog bort 32-bitarsstödet? Utöver det rullar det på fläckfritt här. Men det går väl inte att köra Catalina på M1? Enbart Big Sur och senare...
    Det och USB-interface-glitchar, eller är det os:et innan? eller hårdvarubaserat?

  29. #149

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det och USB-interface-glitchar, eller är det os:et innan? eller hårdvarubaserat?
    T2 chip bugg...
    Sannolikt borta nu
    Men vet flera som hade problem

  30. #150
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Verkar vara en del problem med bluetooth på M1, annars verkar det mesta annat funka bra så länge det finns drivrutiner till hårdvaran.

  31. #151
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det och USB-interface-glitchar, eller är det os:et innan? eller hårdvarubaserat?
    Har inte följt upp det eftersom ingen jag känner har de problemen. Har för mig att det var tal om det där säkerhetschippet när det började. Drifter skrev en del om sina vedermödor med skärmproblem och glitchar på sina Mac mini 2018.

  32. #152
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ok. Jag kör 10-12, något motvilligt (10.6.8 var bäst) så jag har inte superkoll :-) mer än att catalina verkar impopulärt

  33. #153
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det negativa är väl att de tog bort 32-bitarsstödet? Utöver det rullar det på fläckfritt här. Men det går väl inte att köra Catalina på M1? Enbart Big Sur och senare...
    Mac-communityn är ju lite rolig. Ska man generalisera svepande, så kan man väl säga att varje gång nåt nytt presenteras så är det det bästa sen rostat bröd, tills ett antal early adopters uppgraderat, då är det sämre än bajs och allt gammalt fantastiskt. Detta upprepas typ alltid, så efter ett par år är man nostalgisk över nåt man sågade ett par år tidigare.

    Sanningen är nog att varje ny major release har sina problem, men väntar man ett par månader tills det kommit en .02 eller .03, så brukar det flyta på fint för de flesta.

    Så här i backspegeln och utifrån att själv ha kört Catalina på fyra burkar, varav en så gammal som januari 2013, så är Catalina utmärkt. Det enda sätt det stack ut på för mig var att det infördes en del ändringar av säkerhetsmodellen, samt det slutgiltiga stoppet för 32-bitarsstöd, vilket innebar att det tog längre tid än vanligt för en del tredjepartstillverkare att ha fullt stöd.

    Så. Väntar man med Big Sur och med M1 tills alla mjuk- och hårdvaror man använder rapporterar fullgott stöd, så är det förmodligen lugnt. Men uppgraderar man nu, så får man nog räkna med en del problem.
    Senast redigerat av slirak den 2020-11-30 klockan 09:43.

  34. #154
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Borde la komma ARM-servrar ur detta. Ström kostar.

  35. #155
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Detta är ju helt otroligt vad det verkar. Skulle klara mig så jäkla långt på en Air M1 vad det verkar.

  36. #156
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detta är ju helt otroligt vad det verkar. Skulle klara mig så jäkla långt på en Air M1 vad det verkar.
    Det börjar verka kärlek banne mig.

  37. #157
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det börjar verka kärlek banne mig.
    Ja fasen. Sjukt häftigt om detta är det "paradigmskifte" som det verkar.

  38. #158
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Hade nog väntat en generation ändå. Men väntar på att min odödliga macbook ska ge upp innan jag köper något.

  39. #159
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade nog väntat en generation ändå. Men väntar på att min odödliga macbook ska ge upp innan jag köper något.
    Samma här.

  40. #160
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Jo, har en MBP 2008 och en 2011(eller om det är en 2013), 2008:an rullar mkt bättre iaf och den senare kör Ableton bra, men håller på att fläkta ihäl sig vid surfning eller youtube. Märkligt. Bra att finns överkomliga ersättare iaf.

  41. #161
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, har en MBP 2008 och en 2011(eller om det är en 2013), 2008:an rullar mkt bättre iaf och den senare kör Ableton bra, men håller på att fläkta ihäl sig vid surfning eller youtube. Märkligt. Bra att finns överkomliga ersättare iaf.
    Internet är trasigt.

  42. #162
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, har en MBP 2008 och en 2011(eller om det är en 2013), 2008:an rullar mkt bättre iaf och den senare kör Ableton bra, men håller på att fläkta ihäl sig vid surfning eller youtube. Märkligt. Bra att finns överkomliga ersättare iaf.
    Låter som att det är grafiktunga grejer som ställer till det. 99musik borde fungera finfint med andra ord med tanke på att det är stofildesign och kod som gäller här.

  43. #163
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter som att det är grafiktunga grejer som ställer till det. 99musik borde fungera finfint med andra ord med tanke på att det är stofildesign och kod som gäller här.
    Hehe exakt och det blir mer musik iom att den typ inte orkar med youtube osv.

  44. #164
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, har en MBP 2008 och en 2011(eller om det är en 2013), 2008:an rullar mkt bättre iaf och den senare kör Ableton bra, men håller på att fläkta ihäl sig vid surfning eller youtube. Märkligt. Bra att finns överkomliga ersättare iaf.
    Min MBP2013 är tvärtom, funkar till ordbehandling, surfing, youtube och sånt, men kör jag ableton, eller ännu värre vcv-rack då går fläkten igång och man tänker att med den jetmotorn lyfter nog datorn snart.
    Sämsta med MBP är att många program inte använder gpu'n i den, tex TensorFlow, så tränar man någon ai model med den, då får man ha tålamod, lyssna på fläkt och se till att laddsladden sitter i, och trots fläktens idokta jobbande så blir den obehagligt varm.

  45. #165
    Janne
    Janne är inte uppkopplad

    Senior
    Både iOS och Android funkar bra med Arm och hög upplösning.
    Android har dock hemsk latency jmf med iOS som är fantastiskt bra till musikappar.

    Så varför inte en laptop med Arm?

  46. #166
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Positivt överraskad av M1 prestandatester även när det är kompatibilitetslager och inget native-support, förväntade mig typiskt Apple.

    Om era gamla maskiner väsnas med fläkt är det dags att blåsa rent dom och gärna dra på ny kylpasta.

  47. #167

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Janne Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Både iOS och Android funkar bra med Arm och hög upplösning.
    Android har dock hemsk latency jmf med iOS som är fantastiskt bra till musikappar.

    Så varför inte en laptop med Arm?
    Visst, men man vill veta exakt hur det ligger till.
    Jag nöjer mig inte med nåt som är sämre än det jag har idag

  48. #168
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Min MBP klappade precis i hop... är ju inte sugen på att köpa första generationens någonting även om jag är säker på ett det är rätt.

    Förstår egentligen inte varför de envisas med MBP och inte bara petar in M1 i en ipad pro..med magic keyboard..det är ju en bättre multimaskin som jag skulle behöva. Nu verkar man ju ändå kunna köra överlappande med ios appar så vad är poängen? MBP har ju ändå taskigt med USB och inget annat än trådlöst....rent hårdvarumässigt så ser jag ingen direkt vinst...... min padda börjar ändå bli utdaterad och skulle behöva något som jag kan använda till allt i stället för tre olika maskiner.... klart det är en sammanslagning på g... men måste de mjölka på det

  49. #169
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Ni som har koll på Apple,, när kommer nästa generation? Tänkte att de likt t.ex. automotive har sina releaser hyfsat utstakade. Facelift varje år, ny modell var tredje... typ.

  50. #170

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni som har koll på Apple,, när kommer nästa generation? Tänkte att de likt t.ex. automotive har sina releaser hyfsat utstakade. Facelift varje år, ny modell var tredje... typ.
    Här har du all fakta svart på vitt...
    https://everymac.com/

  51. #171
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Min spaning är att nästa generation M1 är den första generationen av den ”nya” macbook pro/air så det blir fel hur man än gör.

  52. #172
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkar vara en del problem med bluetooth på M1, annars verkar det mesta annat funka bra så länge det finns drivrutiner till hårdvaran.
    Vad skönt att allt är som vanlig med Bluetooth...
    Skulle ju inte kännas riktigt tryggt med ett Bluetooth som aldrig strular.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Borde la komma ARM-servrar ur detta. Ström kostar.
    Till och med Bitcoin kan bli nästan miljövänligt kanske?

  53. #173
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Bitcoin kan aldrig bli miljövänligt. Sån jävla skit alltså. Något mynt baderat på stt binda upp koldioxid däremot vore bra.

    (Bitcoin rullar på ASIC dessutom, väl)

  54. #174
    Janne
    Janne är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bitcoin kan aldrig bli miljövänligt. Sån jävla skit alltså. Något mynt baderat på stt binda upp koldioxid däremot vore bra.

    (Bitcoin rullar på ASIC dessutom, väl)
    ARM är alldeles för slött för Bitcoin-mining.

  55. #175
    Johan Runeson
    Johan Runeson är inte uppkopplad
    Johan Runesons avatar
    Senior

  56. #176
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Helt logiskt ju.

  57. #177
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Intressant artikel, i synnerhet för de som kör Windows genom Bootcamp. Notera att det körs genom virtualisering och är ändå snabbare än Surface.
    Om Microsoft kommer göra det möjligt att köra native blir det nog riktigt bra fräs
    Nu vet jag förvisso inte hur snabb en Surface Pro X är i jämförelse med en Macbook, men det låter intressant i alla fall.

    Apple M1 runs Windows on ARM faster than the Surface Pro X

    https://www.windowslatest.com/2020/1...surface-pro-x/

    "Developers were able to virtualize Windows 10 ARM on Apple M1 chip using the open-source QEMU service, and it turns out that M1. chip is capable of running Microsoft’s operating system faster than the Surface Pro X."
    Senast redigerat av elysian den 2020-12-02 klockan 14:38.

  58. #178
    Janne
    Janne är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant artikel, i synnerhet för de som kör Windows genom Bootcamp. Notera att det körs genom virtualisering och är ändå snabbare än Surface.
    Om Microsoft kommer göra det möjligt att köra native blir det nog riktigt bra fräs
    Nu vet jag förvisso inte hur snabb en Surface Pro X är i jämförelse med en Macbook, men det låter intressant i alla fall.

    Apple M1 runs Windows on ARM faster than the Surface Pro X

    https://www.windowslatest.com/2020/1...surface-pro-x/

    "Developers were able to virtualize Windows 10 ARM on Apple M1 chip using the open-source QEMU service, and it turns out that M1. chip is capable of running Microsoft’s operating system faster than the Surface Pro X."
    Nu är det väl bara API som är virtualiserat eftersom Snapdragon SQ1 och Surface Pro X är ARM.

  59. #179
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Janne Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu är det väl bara API som är virtualiserat eftersom Snapdragon SQ1 och Surface Pro X är ARM.
    Så är det nog, hade varit kul att se hastigheten om Microsoft släpper en M1-version av Windows 10, inte omöjligt och det hade sannolikt gynnat både Microsofts och Apples försäljning.

  60. #180
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran

    https://youtu.be/1KlxX_JK8y0

    Nick Batt testar.

Liknande ämnen

  1. Spekulationer & Funderingar
    Av Framerate i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2014-11-13, 01:10
  2. Lite Nordstage spekulationer - vill ni vara med?
    Av andy74 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-02-11, 20:33
  3. Broken Silicon
    Av Odd Bob i forum Modularer & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-05-03, 05:17
  4. Nya MacBook Pros [spekulationer]
    Av Max i forum Nyheter
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2011-04-20, 17:01
  5. Laga en Simmons Silicon Mallet?
    Av Martinz i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-15, 22:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •