Sidan 23 av 23 FörstaFörsta ... 13 19 20 21 22 23
Resultat 1 321 till 1 368 av 1368

Ämne: Apple M1 - Ny Mac Mini, Macbook Air och Pro

  1. #1321
    fragster
    fragster är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har det dykt upp några nya USB-hubbar?

    Till min M1.

    Min gamla gav upp idag.

    Gärna 7+ USB
    Och HDMI
    Kortläsare en bonus för gamle H2:an

    Tackar på förhand!
    Den här har tipsats om förut.
    https://www.kjell.com/se/produkter/d...tningar-p62099

    Sen har Kjell nån usb-c till usb-c grej oxå. Nån som provat den?

  2. #1322
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran

  3. #1323
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara 30hz på videosignalen. Helt olidligt om du frågar mig. 60hz är ett krav om man inte har en fabless för hackande muspekare.

  4. #1324
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Jag kan rekommendera denna efter att ha provat ett antal olika.

    Har inget emot Classe men lite otippat att de skulle sitta på guldkornet.

    https://www.clasohlson.com/se/Unisyn...rtar/p/39-2115


    Ritade även ihop ett ställ som passar Mac book Air M1.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1217.jpeg 
Visningar:	13 
Storlek:	38,2 KB 
Id:	115763 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1216.jpeg 
Visningar:	9 
Storlek:	35,1 KB 
Id:	115765 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1218.jpeg 
Visningar:	7 
Storlek:	24,8 KB 
Id:	115764

  5. #1325
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DrKorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan rekommendera denna efter att ha provat ett antal olika.

    Har inget emot Classe men lite otippat att de skulle sitta på guldkornet.

    https://www.clasohlson.com/se/Unisyn...rtar/p/39-2115
    Så tramsigt få usb bara. Vill ha en USB-C -> 12+ USB. (Varav gärna ett antal USB-C för att få full strömleverans till de anslutna prylarna.)

  6. #1326
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så tramsigt få usb bara. Vill ha en USB-C -> 12+ USB. (Varav gärna ett antal USB-C för att få full strömleverans till de anslutna prylarna.)
    Japp, håller med, men jag har inte hittat något bättre i rimlig prisklass. Jag kör en separat USB3-hub tillsammans med denna.
    4k/60 är ett grundkrav.

  7. #1327
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Kan tipsa om denna som jag använt sen oktober. Allt den gör är att ge 16 USBA-portar, men det gör den bra. Kan inte säga så mycket om hastighet då jag inte har några hårddiskar på den, men nätverksdonglar, möss, tangentbord, laddning, midi, fotoscanner, joystickar och sånt funkar kanon. USB-minnen funkar också bra, men inte heller där har jag brytt mig om att mäta hastighet. Inte dumt med fysisk av/på-switch per port heller.

    https://www.amazon.se/gp/aw/d/B07KHRLSTT

    Jag har den inkopplad i min Studio Display, men den kan såklart sitta direkt i macen. Dock kommer den bara med en USBA-kabel, så det behövs antingen en adapter eller en annan kabel. Jag kör med det förstnämnda.

  8. #1328
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Är supernöjd med denna. Miljard portar. Men den kräver ström.

    https://www.caldigit.com/thunderbolt-station-4/

  9. #1329
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är supernöjd med denna. Miljard portar. Men den kräver ström.

    https://www.caldigit.com/thunderbolt-station-4/
    Ser väldigt bra ut!

  10. #1330
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Caldigit var en av dem jag övervägde förut, men behovet minskade iom hubben i Studio Display. Den är såklart inte i närheten av Caldigit, men för mitt usecase just nu räcker det. Den nya TS4 verkar ha precis allt, utom möjligen en intern m.2-slot.

  11. #1331
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är supernöjd med denna. Miljard portar. Men den kräver ström.

    https://www.caldigit.com/thunderbolt-station-4/
    Ser intressant ut, saknar dock plats internt för att stoppa in en hårddisk så man slipper två externa burkar.

  12. #1332
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Om jag skulle köra två USBC-ljudkort (AudioFuse 16Rig)
    på denna, skulle det funka lika fint som om jag körde från två utgångar på min MacBook?

    https://www.webhallen.com/se/product...hoCf8UQAvD_BwE

  13. #1333
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ser intressant ut, saknar dock plats internt för att stoppa in en hårddisk så man slipper två externa burkar.
    jag kör med 2st sådana där "små" samsung TB-ssd (en för videostuff o en för audio stuff). Funkar bra

  14. #1334
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag kör med 2st sådana där "små" samsung TB-ssd (en för videostuff o en för audio stuff). Funkar bra
    Jag också, en 2 TB och en 4 TB, funkar bra, men ytterligare prylar att hålla reda på.

  15. #1335
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om jag skulle köra två USBC-ljudkort (AudioFuse 16Rig)
    på denna, skulle det funka lika fint som om jag körde från två utgångar på min MacBook?

    https://www.webhallen.com/se/product...hoCf8UQAvD_BwE
    Osäker på det men gissar att det skulle fungera. Dock har jag väl läst ibland att hubbar inte är att rekommendera för ljudkort, men kan inte svara på hur stor betydelse det faktiskt har.

    Du får gärna meddela hur dina 16Rig funkar förresten, jag tror att jag ska byta mitt Presonus Quantum 2626 mot ett..

    Du har väl Cirklon, så jag undrar lite hur det skulle bli om en kopplade den till USB-porten på framsidan som är till för MIDI. Om det funkar så enkelt som att jag får in alla virtuella MIDI-portar i datorn samt tillgång till DIN MIDI på baksidan kan nog ljudkortet även ersätta mitt iConnectivity mioXL!

  16. #1336
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Knepigt, men det löser väl sig med uppdateringar av drabbade DAW?


    https://youtu.be/FSqX4bt9to4

  17. #1337
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Aha, nej det där löser man inte med optimerad programmering.
    Det är ju M3-chippen som är långsammare eftersom de (åtminstone i detta fall med 11 core modellen) innehåller färre Performance cores och fler mediokra effiency cores än M1 och M2-uppläggen. Snacka om fiasko!
    Ohyggligt tråkigt av Apple att satsa på energioptimering istället för prestanda.
    Återigen visar man att deras levebröd är mobilt och bärbart. Såklart är det ju så verkligheten ser ut. Men tråkigt för film och musikstudios.
    Senast redigerat av Firechild den 2024-01-14 klockan 09:05.

  18. #1338
    mnskll
    mnskll är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha, nej det där löser man inte med optimerad programmering.
    Sannerligen ett underligt designbeslut för Pro-modellen, M3 och M3 Max har ju samma antal effiency cores som M2 och M2 max. Dock visar ju videon att de DAW'ar som använder samtliga kärnor får ökad prestanda med M3-modellen jämfört med motsvarande M1/M2 men de som inte optimerats för samtliga kärnor (eller optimerats för att bara använda high performance cores..) där tappar M3-modellen prestanda, så visst spelar programmeringen roll.
    ..men slutsatsen är väl tyvärr att man bör undvika M3 Pro-modellerna och punga ut för MAX-modellerna även om det svider i plånboken.
    Senast redigerat av mnskll den 2024-01-14 klockan 11:36.

  19. #1339
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Knepigt, men det löser väl sig med uppdateringar av drabbade DAW?
    Ja, t ex Reaper visar ju klart och tydligt att det är möjligt.

  20. #1340
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Nebulae, som är välrenommerad Ableton-expert, kommenterade videon med ett klargörande kring Ableton och buffertstorlek, där videomakaren inte riktigt hade förstått hur det funkar:
    Regarding lower buffer sizes in Live, with smaller track counts, you want to be at 128 or 256 buffers. Higher buffers will default Live to using the efficiency cores, and the CPU usage will report HIGHER. Lower buffers automatically sets Live to use the performance cores and reports a lower CPU percentage. As track count increases, the CPU cores get maxed out, so you would raise the buffer size to 1024, like in your tests. But at that point, the CPU usage is well above what the efficiency cores can handle, so Live will stay with the Performance cores. That's why there is confusion on this issue. Ultimately, your tests are pretty much spot on, but they don't explore the live performance aspect of the various audio engines. The reason why Live has always underperformed in these kinds of tests is that it prioritizes live playback, which has an added cost. There is a price to pay for not having any audio hiccups when you add zero-latency effects or add tracks or drop instruments, all while audio is playing nonstop.
    Att det funkar så har jag själv verifierat tidigare. Vet att jag nämnt det i nån tråd här, men hittar inte nu. Har hursomhelst för mig att prestanda i mitt testfall t.o.m. var som bäst vid 64 samples buffert. Det vore förstås trevligt om alla kärnor kunde utnyttjas av Live, men kanske det riskerar stabiliteten vid live-Live-bruk, som Nebulae antyder. Jag ska ta och kolla hur det är med Live 12-betan.

  21. #1341
    antiff
    antiff är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    DAW:er för live-framträdande såsom Ableton Live eller Bitwig är bättre på realtids-funktioner och därmed bättre på att hantera lägre sample buffert, men då blir de mer beroende av Apples Performance cores. Men när det gäller tidslinjebaserat, linjärt arbetsflöde så blir de mindre effektiva än andra DAW:er, ffa när det är många spår och effekter i projektet. Det är inte obegränsat med spår du får med 64 eller 128 sample buffert utan knaster och glitches, så där är kompromissen.

    Och även om Bitwig slår Ableton i prestanda, stabilitet och latens, så är ju båda mer beroende av Performance cores än Efficiency cores. Så än så länge får dessa användare hoppas på fler Performance cores från Apple, eller förhålla sig till M1:or som bjuder på flera sådana än M2 eller M3. För linjära arrangemang och mycket processing finns det andra DAW:er som hanterar det bättre, och som faktiskt kan erbjuda bättre (eller t.om. uppdatera) prestanda utifrån mera Efficiency cores.
    Senast redigerat av antiff den 2024-01-14 klockan 13:16.

  22. #1342
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag har testat runt lite i 12-betan nu, med min M1Max. Den har två efficiency cores och åtta performance cores. Jag testade på ungefär samma sätt som killen i videon, men med annan, tung, gitarrplugg (Bias FX2, en patch med dubbla stärkarsimulationer + diverse pedaler, reverb etc). Några intressanta saker noterade jag:
    * Det verkar som att Live använder effektivitetskärnorna, men bara till annat än audio. T.ex. GUI:t och när jag kopierade spår. macOS (Ventura) drog också mest bara kraft från effektivitetskärnorna, t.ex. när det kom notifieringar eller när jag öppnade en webbläsare, under testandet.
    * Jag kunde duplicera spår utan hörbar störning upp till 50 stycken. Därefter blev det en del störningar vid duplicering, så små att de inte spelar roll i studio, men för Live-spelning så gick gränsen där, med just denna plugg.
    * Vid 50 spår så var det ingen skillnad i CPU-last mellan 128 och 1024 samples buffert. Vid 75 spår var det istället 256 samples som gav samma last som 1024. Vid 95 spår gick gränsen för störningsfrihet, med 1024 samples buffert. Och vid den punkten funkade lägre buffert inte alls.
    * Jag testade på samma sätt med ett spår med några native Live-pluggar för att se om det gjorde skillnad. Bortsett från att jag fick ösa på med ett gäng för att komma upp till samma CPU-last som med Bias FX2, så var beteendet detsamma.

    Så vad kan man dra för slutsatser av detta?

    Tjaa, en sak är att det nog inte är så korkat att reservera effektivitetskärnorna till annat än audio - på en M1 Pro eller Max, där man bara har två effektivitets- men åtta prestandakärnor. Åtminstone i en DAW som Live, där det är viktigt med störningsfrihet just live. Men för CPU-konfigurationer där effektivitetskärnorna utgör en större andel, så vore det ju trevligt om Live kunde allokera lasten lite smart, så att effektivitetskärnorna utöver de första två kunde användas för audioprocesser.

    En annan intressant sak jag inte visste innan var att sweetspoten för buffertstorleken s.a.s. flyttar på sig i takt med att lasten ökar. I de betydligt mindre projekt jag tidigare testat med, så har CPU-lasten inte minskat med buffertstorlekar över 128 samples, utan tvärtom börjat öka. Men när lasten blir tillräckligt hög så blir beteendet tvärtom, större buffert = lägre last. Och det är väl logiskt utifrån vad Nebuale beskrev.

    Fet disclaimer förstås, för att jag testade detta med den publika betan 12.0b23. Hur den skarpa 12:an kommer att bete sig återstår att se. Det skulle också varit intressant att kunna jämföra med en M2 eller M3, med större andel efficiency cores. Kan Ableton månne ha gjort Live 12 mer dynamiskt, så att utnyttjandet av kärnor beror på vilken M-processor man har? Hoppas kan man ju alltid. Fast om inte ens Logic hanterar det, så kanske det inte är helt banalt trots allt.

  23. #1343
    antiff
    antiff är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men för CPU-konfigurationer där effektivitetskärnorna utgör en större andel, så vore det ju trevligt om Live kunde allokera lasten lite smart, så att effektivitetskärnorna utöver de första två kunde användas för audioprocesser.
    Hur skulle det gå till? Tror inte det går eftersom Live baserar sin arkitektur på realtidprocessing vilket som sagt kräver mer Performance cores. Effektivitetskärnorna är till för processer som inte är realtid-beroende, så det går inte att förbättra ljudmotorn med just dessa.

  24. #1344
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Utvecklare kan ange i koden att en specifik tråd önskar en viss prestandanivå. Operativet fördelar sedan lasten mellan kärnorna utifrån det. Jag har svårt att se att det skulle vara sämre att t.ex. börja nyttja effektivitetskärnorna när prestandakärnorna maxat ut, än att inte nyttja dem alls. Men, som sagt, helt banalt är det nog inte, eftersom inte ens Logic gör det än.

  25. #1345
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Stort tack för att du delar med dig av dessa tester!

    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fet disclaimer förstås, för att jag testade detta med den publika betan 12.0b23. Hur den skarpa 12:an kommer att bete sig återstår att se. Det skulle också varit intressant att kunna jämföra med en M2 eller M3, med större andel efficiency cores. Kan Ableton månne ha gjort Live 12 mer dynamiskt, så att utnyttjandet av kärnor beror på vilken M-processor man har? Hoppas kan man ju alltid. Fast om inte ens Logic hanterar det, så kanske det inte är helt banalt trots allt.
    Jag har väldigt svårt att tro att Ableton skulle göra ändringar från beta till publik 12 som handlar om CPU core hantering. Känns som en väldigt grundläggande ändring man vill beta testa länge.

  26. #1346
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Nej, det är nog inte så troligt att de ändrar på just den saken. Men däremot är det inte säkert att det där med buffertstorlek vs CPU-last ser likadant ut i prod, för de första publika betorna brukar ha ganska rutten prestanda och då kan nog brytpunkter för beteendet. flytta på sig till prod.

  27. #1347
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Nästa generation iPad Pro har ju 99% säkert M3 pro så därav den märkliga sammansättningen med "för många" efficiency cores.
    Kommer ge bra batteritid på iPad Pro och bra prestanda.
    Så M3 Pro ett iPad chip alltså

  28. #1348
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Fan. Skulle ha köpt en dator med 512gb ssd, inte 256. men det var sånt lolpris så vad fan.

    Nu är den full, bara att kasta. hur aktiverar man papperskorgfunktionen? jag klickar men den bara öppnar en mapp med mina bästa filer.

    För övrigt kanske tråden borde heta ARM-mac eller ngt, handlar ju allmänt om macar sedan M1

  29. #1349
    jaxne
    jaxne är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Vad ska man tänka på när det kommer till USB-hub för USB-C/Thunderbolt? Har nyligen skaffat en MacBook Pro med M1pro och tänker koppla en del utrustning som drivs över USB till den. Hur mycket kan Thunderbolt-porten driva? När är det aktuellt att ha en hub med extern strömkälla? De verkar inte lika vanligt för USB-C som det är för USB-A, så det kanske inte är lika stort behov då? Eller vad ska man tänka på och vad rekommenderas?

  30. #1350
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jaxne Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad ska man tänka på när det kommer till USB-hub för USB-C/Thunderbolt? Har nyligen skaffat en MacBook Pro med M1pro och tänker koppla en del utrustning som drivs över USB till den. Hur mycket kan Thunderbolt-porten driva? När är det aktuellt att ha en hub med extern strömkälla? De verkar inte lika vanligt för USB-C som det är för USB-A, så det kanske inte är lika stort behov då? Eller vad ska man tänka på och vad rekommenderas?
    Nästan alla usb-c-dockor har ju strömförsörjning i o m power delivery. Ström:en laddar både ansluten laptop å driver kringutrustnnng.

  31. #1351
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fan. Skulle ha köpt en dator med 512gb ssd, inte 256. men det var sånt lolpris så vad fan.

    Nu är den full, bara att kasta. hur aktiverar man papperskorgfunktionen? jag klickar men den bara öppnar en mapp med mina bästa filer.

    För övrigt kanske tråden borde heta ARM-mac eller ngt, handlar ju allmänt om macar sedan M1
    Komplettera med en liten extern hårddisk?

  32. #1352
    jaxne
    jaxne är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nästan alla usb-c-dockor har ju strömförsörjning i o m power delivery. Ström:en laddar både ansluten laptop å driver kringutrustnnng.
    Ja dockor har ju ofta det, men jag tänker på enklare USB-hub. Jag tänker på tillfällen där det inte behövs något lika avancerat som en docka utan en hub räcker.

  33. #1353
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jaxne Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja dockor har ju ofta det, men jag tänker på enklare USB-hub. Jag tänker på tillfällen där det inte behövs något lika avancerat som en docka utan en hub räcker.
    USB-C kan leverera ganska mycket mer ström än USB-A, så jag antar att det normalt sett inte behövs, om det är en USB-C till USB-A-hubb.

  34. #1354
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Är det fler än jag som lider av att programmet man är i tappar fokus? Alltså att menyraden blir lite ljusare, och framför allt att fönstret man skriver i inte längre tar emot tecken. Kollar man vilket program som har fokus på menyraden så är programmet kvar, men jag har inte hunnit undersöka det så noga eftersom jag oftast i vredesmod aktiverar programmet igen med ett klick innan jag hinner tänka.

    Har sökt lite, någon föreslog att det var BT som gjorde det, men det är avstängt. Verkar inte vara någon extern enhet, händer både med docka (med skärm, mus, tgb, backupar osv inkopplat) som nu utan något anslutet alls.

    Här är en tråd om det: https://discussions.apple.com/thread...69?sortBy=best

    Det verkar inte vara något särskilt program det handlar om, inte vad jag har märkt i alla fall. Både äppelprogram och firefox osv.

  35. #1355
    musicman
    musicman är inte uppkopplad
    musicmans avatar
    Senior
    Har inte märkt av det.
    Kör även ett gratisprogram som heter AltTab.
    Det ger typ windows-funktionalitet att tabba mellan program, mycket bättre än default ctrl-tab.

  36. #1356
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av musicman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har inte märkt av det.
    Kör även ett gratisprogram som heter AltTab.
    Det ger typ windows-funktionalitet att tabba mellan program, mycket bättre än default ctrl-tab.
    Default är väl cmd+tab i och för sig. Och ctrl+tab är väldigt oergonomiskt i jämförelse.

    (jag har lag in snabbkommando att cmd+§ byter mellan fönster inom samma program, men § och < ligger fel med externt tgb så mitt kroppsminne får hela tiden lära om sig när jag växlar mellan att använda datorn som laptop (10% av tiden) och donglad (90%).

  37. #1357
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ok, nu hände det när jag bara läste en pdf. det har inget med min input att göra. Jag scrollade inte ens.

  38. #1358
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Gissar att det är nått program/tillägg som kör i bakgrunden som gör något det inte borde, som tar fokus. Typ öppnar och auto-stänger en dialogruta/felmeddelande momentant, eller nått.

  39. #1359
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gissar att det är nått program/tillägg som kör i bakgrunden som gör något det inte borde, som tar fokus. Typ öppnar och auto-stänger en dialogruta/felmeddelande momentant, eller nått.
    Ja, jag hittade en tråd som antyder att det är det: https://forums.macrumors.com/threads...focus.2321723/

    Den är från 2022, så det känns fullt rimligt att det inte är löst att program klarar av att bryta fokus men inte ta fokus från aktivt program.

    Helst skulle jag vilja att inte ett jävla program i världen kan poppa upp en ruta över programmet jag håller på med*. Med undantag för typ: din hårddisk är snart full, eller andra meddelanden man faktiskt vill veta. Men det verkar inte gå? Nu har det inte hänt på några minuter men jag vet inte vad det beror på. Omstart eller annat. Får väl köra de där eländiga pythonscripten för att ta reda på vilket program som försöker men misslyckas.

    * Typ Discord, som ska uppdateras varje gång jag startar det (såklart) och då säga HALLÅ! JAG GÖR EN GREJ!! flera gånger. Brukar stänga av det då om jag inte verkligen vill skriva/läsa något.

  40. #1360
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Du kan ju börja med att kolla login items, och "allow in background", se om du ser några möjliga skurkar där.

  41. #1361
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Bra tips! Någon nämnde Corel i någon tråd, och jag har ju avinstallerat allt efter att ha testat något. Men visst fan fans det en Corelgrej där. Varför kan inte avinstallering ta bort allt ett program har smugit in kring datorn?

    Haha, där låg visst en "corelDRAW graphics suite och göttade med 1gb+ mapp.

  42. #1362
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    det var det inte... det är igång idag igen, fast lite mer sällan.

  43. #1363
    Daggy
    Daggy är inte uppkopplad
    Daggys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fan. Skulle ha köpt en dator med 512gb ssd, inte 256. men det var sånt lolpris så vad fan.

    Nu är den full, bara att kasta. hur aktiverar man papperskorgfunktionen? jag klickar men den bara öppnar en mapp med mina bästa filer.

    För övrigt kanske tråden borde heta ARM-mac eller ngt, handlar ju allmänt om macar sedan M1
    Skaffa en flashdrive mannen. Dom är otroligt snabba, helt jämförbara med en intern disk.

  44. #1364
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Daggy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skaffa en flashdrive mannen. Dom är otroligt snabba, helt jämförbara med en intern disk.
    Jag har en faktiskt, men då måste man ju tänka. Men jag kommer nog ta fram den till videoprojekt eller större inspelningar framöver.

  45. #1365
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Daggy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skaffa en flashdrive mannen. Dom är otroligt snabba, helt jämförbara med en intern disk.
    Nåja, kanske 1/10 - 1/5 så snabb för en standard-samsung-usb-ssd, eller i bästa fall kanske hälften om man kör en dyr TB-enclosure och snabb NVMe-SSD. Men fullt tillräckligt i de flesta fall.
    Senast redigerat av rydan den 2024-04-16 klockan 23:11.

  46. #1366
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Extern disk är skitbra, sålänge den är inkopplad. Tar man med sig laptopen och lämnar kvar disken så kommer man inte åt innehållet. Det där är svårt att förstå, men jag har lärt mig det den hårda vägen.

  47. #1367
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Extern disk är skitbra, sålänge den är inkopplad. Tar man med sig laptopen och lämnar kvar disken så kommer man inte åt innehållet. Det där är svårt att förstå, men jag har lärt mig det den hårda vägen.
    ja det är ju det där. Skaffade delvis datorn för att slippa ha två datorer med olika filer, hade en stationär hackintosh och en antik macbook, som inte orkade något men var släpbar. men ska man samla allt på ett ställe behövs ju utrymme.
    färdiga videor arkiverar jag redan, men så många program vill gärna ha en halv gig bibliotek (kollar på Softube Central )

  48. #1368
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Jag har härjat ett tag med att hitta en bra, snabb extern disk och nu landat i denna lösning:
    OWC Envoy express thunderbolt med en WD green SSD M.2 disk. Denna setup kommer upp i c:a 1100 MB/S skriv och c:a 1400 MB/S läs. Eventuellt kan du få ännu mer klös beroende på vilket M.2-disk du väljer. Jag tror att OWC-kabinettet kostar runt 1100 spänn, inte alls svårt att få tag på.
    https://www.owc.com/solutions/envoy-express

Liknande ämnen

  1. Spekulationer & Funderingar
    Av Framerate i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2014-11-13, 01:10
  2. Lite Nordstage spekulationer - vill ni vara med?
    Av andy74 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-02-11, 20:33
  3. Broken Silicon
    Av Odd Bob i forum Modularer & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-05-03, 05:17
  4. Nya MacBook Pros [spekulationer]
    Av Max i forum Nyheter
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2011-04-20, 17:01
  5. Laga en Simmons Silicon Mallet?
    Av Martinz i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-15, 22:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •