Sidan 21 av 23 FörstaFörsta ... 11 17 18 19 20 21 22 23 SistaSista
Resultat 1 201 till 1 260 av 1368

Ämne: Apple M1 - Ny Mac Mini, Macbook Air och Pro

  1. #1201
    Mr_Polysix
    Mr_Polysix är inte uppkopplad
    Mr_Polysixs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkar vara trögt för MOTU att tillverka sina nya ljudkort också. Flera månaders väntetid på t ex MOTU 16A.
    Jepps. Måste vara rejäl brist på DAC:ar eller dyl. Fick vänta bra länge innan 24 Ai kom in host tysken med.

  2. #1202
    Mr_Polysix
    Mr_Polysix är inte uppkopplad
    Mr_Polysixs avatar
    Senior
    Det blev en Mac Studio M1 Max med 64Gb RAM och 1Tb SSD. Som skärm blev det en ASUS ProArt PA278CV 2560x1440 skärm.

    Orsaken till att det inte blev en 4K skärm är att jag vill inte köra den i mindre synlig upplösning än 2560x1440 och då blir det inte rätt i retinaupplösningen. en 4K ger rätt retina med 1920x1200 och det är för dåligt för min smak

    Kanske blir en 5K skärm om apple släpper en ny Studio Display mk2 eller dyl.

    Jag vet att ni legat sömnlösa och undrat vad jag skulle skaffa

    Lite ontopic. Mina USB problem försvann med den nya datorn. Har Powered USB hubbar (Anker, som skall vara en av marknadens bästa) nu lirar allt som det skall. Kan ju vara att min gamla iMac 27" från 2012 som hade USB3 inte var de bästa, det var ju rätt tidigt för USB3 på den tiden.

    MOTU 16A går via TB2 till TB3 dongle och funkar bra. Dock så har jag fått en kernel panic om ljudkortet stängs av före datorn. Funderar på att lägga ett supportärende till MOTU om det.

  3. #1203
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkar vara trögt för MOTU att tillverka sina nya ljudkort också. Flera månaders väntetid på t ex MOTU 16A.
    Är inte det bara en del av den allmänna komponent/transportbristen?

    (Snackade med en cykelmeck häromdagen. Han övervägde att börja köpa skrotcyklar å renovera växeldelar, för grossisterna är oroliga över ekonomin och vil inte hålla lager, å Shimano har tydligen över två års orderkö på vissa komponenter...)

  4. #1204
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Polysix Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske blir en 5K skärm om apple släpper en ny Studio Display mk2 eller dyl.
    Det har de väl redan gjort?
    https://www.apple.com/se/studio-display/

  5. #1205
    Mr_Polysix
    Mr_Polysix är inte uppkopplad
    Mr_Polysixs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det har de väl redan gjort?
    https://www.apple.com/se/studio-display/
    Jepps. Men den har fått en del kritik. Det är mer eller mindre en iMac 27" 5K skärm i ett annat hölje. Många tycker den är överprissatt för vad man får. Och 20K är rätt mycket för en skärm. Skillnaden i USA mellan LG 5K och Apples Studio Display är $1300 vs $1750 (iofs tillkommer väl skatt) så där är det inte lika blodigt. Men jag är nöjd med Asus skärmen. Och väntar in något nyare.

  6. #1206
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Polysix Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jepps. Men den har fått en del kritik. Det är mer eller mindre en iMac 27" 5K skärm i ett annat hölje. Många tycker den är överprissatt för vad man får. Och 20K är rätt mycket för en skärm. Skillnaden i USA mellan LG 5K och Apples Studio Display är $1300 vs $1750 (iofs tillkommer väl skatt) så där är det inte lika blodigt. Men jag är nöjd med Asus skärmen. Och väntar in något nyare.
    Ja. Jag sa bara att den finns. Inte att den var en bra deal. =)
    (Kör vidare på min Thunderbolt Display tills den dör av ålderdom. Grymt bra skärm...)

  7. #1207
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Det blev en Mac Studio M1 Max med Studio Display för mig också. Så här långt är jag verkligen nöjd, den är vansinnigt mycket rappare än min några-år-gamla-iMac och skärmen är ett stort lyft rent mekaniskt (justeringsbar fot) samt väldigt behaglig att jobba med.

    Sedan är det mycket pengar. Jag hade haft svårt att motivera t.ex. skärmen om jag inte köpt det på mitt företag. Nu känns det ändå bra att få ett paket som är byggt för att fungera bra ihop.

    Rörande fläktljud så går det en fläkt i burken. Om jag lägger örat mot hör jag ett svagt sus. Jag har inga problem med det, men kan vara bra att känna till, då min gamla iMac var knäpptyst. Å andra sidan har jag än inte hört fläkten varva upp nästan oavsett vad jag gjort med datorn.

    Otroligt att man kan få så mycket kraft i en liten burk på skrivbordet. Minns tillbaks till min gamla PC med diskar som lät, dubbla fläktar, fläkt på grafikkortet, och typ 3kW nätaggregat...

    Det enda som inte fungerar bra är faktiskt Wifi, otroligt nog. Den har mycket sämre mottagning än iMac-en, vilket jag gissar helt enkelt beror på den betydligt sämre antennytan som den lilla burken medger. Det fick bli att flytta om noderna i nätverket hemma, sedan funkar det igen.

  8. #1208
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är inte det bara en del av den allmänna komponent/transportbristen?

    (Snackade med en cykelmeck häromdagen. Han övervägde att börja köpa skrotcyklar å renovera växeldelar, för grossisterna är oroliga över ekonomin och vil inte hålla lager, å Shimano har tydligen över två års orderkö på vissa komponenter...)
    Antagligen. Har försökt gräva lite info men inte hittat något.

  9. #1209
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Polysix Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det blev en Mac Studio M1 Max med 64Gb RAM och 1Tb SSD.

    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det blev en Mac Studio M1 Max med Studio Display för mig också.
    Grymt. Har tittat på en sådan också så är lite nyfiken. Släng gärna in några rader om vad ni tycker lite senare när ni kört den ett tag. Inser att min iMac 27" från 2013 börjar att hamna i bakvattnet. Snart 10 år är ändå jäkligt bra och den levererar fortfarande. Kör fortfarande Sierra och allt fungerar verkligen perfekt. Nu börjar det dock komma en hel del program och pluggar som kräver senare operativ, så det drar ihop sig. Kör för närvarande nyare program och lite tyngre program typ filmredigering på min M1 macbook pro 14" men det är inte helt idealiskt.

    Eftersom jag har mitt levebröd på detta så har jag inte råd med en massa krångel under migrationen utan kommer att köra mitt gamla fungerande system parallellt medan jag byter ut rubbet, ljudkort och hela baletten. Därför jag spanar med viss missnöjdet på bristen av MOTU-kort. Nu är det inte aktuellt i höst men någon gång efter nyår blir det.

  10. #1210
    Mr_Polysix
    Mr_Polysix är inte uppkopplad
    Mr_Polysixs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grymt. Har tittat på en sådan också så är lite nyfiken. Släng gärna in några rader om vad ni tycker lite senare när ni kört den ett tag. Inser att min iMac 27" från 2013 börjar att hamna i bakvattnet. Snart 10 år är ändå jäkligt bra och den levererar fortfarande. Kör fortfarande Sierra och allt fungerar verkligen perfekt. Nu börjar det dock komma en hel del program och pluggar som kräver senare operativ, så det drar ihop sig. Kör för närvarande nyare program och lite tyngre program typ filmredigering på min M1 macbook pro 14" men det är inte helt idealiskt.

    Eftersom jag har mitt levebröd på detta så har jag inte råd med en massa krångel under migrationen utan kommer att köra mitt gamla fungerande system parallellt medan jag byter ut rubbet, ljudkort och hela baletten. Därför jag spanar med viss missnöjdet på bristen av MOTU-kort. Nu är det inte aktuellt i höst men någon gång efter nyår blir det.
    Jag tycker den funkar fint. Jag hade en nästan lika gammal iMac 27" (min var 2012) med i7 och 24Gb RAM. Det som fick mig att byta var inte att den gamla inte gick att använda. Men den maxade på MacOS Catalina tex.

    Har haft den någon månad eller så. Och du vet ju hur bra en M1 Macbook Pro funkar så du lär inte bli besviken. Jag har en M1 Pro Macbook Pro 14" som jobbdator och den är helt fantastiskt jmf med den gamla (2017 MBP 13" med i5, 16Gb RAM). Fördelen med M1-familjen är att verkar tåla last betydligt bättre än sina intelkusiner.

    Men det är mycket pengar. Men jag köper hellre något lite fläskigare och har det ett bra tag (kanske inte 10 år som iMacen) men så jag inte ångrar mig om något år. 64Gb RAM kanske är lite overkill. Men som sagt. Det är svårt att byta i efterhand. Kör du en TB3 kopplad SSD/NVMe disk så är den ju nästan lika snabb som den interna. Men minnet där får man bestämma sig från första början.

    Jag installerade den som en helt ny mac och sen förde jag över det jag behövde ifrån den gamla. Det går förvånansvärt snabbt att få ett fungerande system som man vill ha det. Tex plocka över Abletons configfiler mm. Jag insåg att jag hade döpt om mitt MOTU midikort så det stämde inte Ableton sen. Men det var ju lätt fixat.

    I det stora hela är jag jättenöjd

  11. #1211
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är inte det bara en del av den allmänna komponent/transportbristen?
    Det, eller att AKMs chip-fabrik brann ner i slutet av 2020.

  12. #1212
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det, eller att AKMs chip-fabrik brann ner i slutet av 2020.
    Är inte det bara en del av den allmänna komponent/transportbristen?

    Men ja, det kan helt klart vara en faktor.

  13. #1213
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det, eller att AKMs chip-fabrik brann ner i slutet av 2020.
    RME har bytt från AKM till ESS sedan dess.

  14. #1214
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Släng gärna in några rader om vad ni tycker lite senare när ni kört den ett tag.
    Jag köpte en Studio Max 32GB 2TB i början av augusti. Den har verkligen grym prestanda!

    Ibland tycker jag att vatusan, får jag CPU-spikar i Ableton för så här lite, var Studion verkligen värd pengarna? Men så pluggar jag in samma ljudkort i min 2019 MBP i9 (åtta kärnor) och inser att den bara orkar typ en tredjedel. Och då orkade den bra mycket mer än min 2017 iMac i7 quad core som jag hade innan den. Osv... Hur man lyckades göra musik förr är ju obegripligt!

    Läxan här är väl att det går väldigt snabb att vänja sig vid mera prestanda och väldigt snabbt att glömma bort hur man hade det innan. (Liksom med så många andra saker här i livet, som en högre lön, större hårddisk osv... )

    Dock så hade jag inte gjort läxan lika bra som Mr_Polysix här ovan: https://www.99musik.se/showthread.ph...=1#post3699107

    Jag har faktiskt samma skärm, men i den dyrare 4K-varianten. Den skulle jag nog inte köpt med facit i hand, pga det Mr_Polysix skriver i inlägget ovan.

    Och sen var det ju det där med kompatibilitet.

    Alla plug-ins jag använder är kompatibla och funkar bra.

    Men jag har ett Focusrite Clarett 8PreX Thunderbolt-ljudinterface, som funkat helt problemfritt i sex år, med tre olika Intel-Mac:ar. Och även om det i huvudsak funkar alldeles utmärkt även med M1:an, så dyker det upp ett litet irriterande biljud då och då.

    Jag har skrivit om det tidigare i tråden och trodde då att jag löst det, men det dyker fortfarande upp ibland och efter en massa testande kom jag fram till att det måste vara just ljudkortet som är problemet. Jag har kontaktat Focusrites support och de har fått in en del liknande rapporter, men har inte nån lösning än.

    Så det gäller nog fortfarande att göra ordentlig research innan man slår till, särskilt när det gäller nåt så avgörande som ljudkortet.

  15. #1215
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men jag har ett Focusrite Clarett 8PreX Thunderbolt-ljudinterface, som funkat helt problemfritt i sex år, med tre olika Intel-Mac:ar. Och även om det i huvudsak funkar alldeles utmärkt även med M1:an, så dyker det upp ett litet irriterande biljud då och då.

    Jag har skrivit om det tidigare i tråden och trodde då att jag löst det, men det dyker fortfarande upp ibland och efter en massa testande kom jag fram till att det måste vara just ljudkortet som är problemet. Jag har kontaktat Focusrites support och de har fått in en del liknande rapporter, men har inte nån lösning än.

    Så det gäller nog fortfarande att göra ordentlig research innan man slår till, särskilt när det gäller nåt så avgörande som ljudkortet.
    Haft samma problem med alla macar jag någonsin ägt (många) under 14 års tid och alla ljudkort jag haft (TC Electronics/Focusrite/sedan Motu). Tror mer på att apples system är boven. Aldrig stött på detta på en PC.
    Bara accepterat att det är så.
    Märks inte i ableton när man håller sig där. Kommer ibland mest när man fipplar mellan olika program i systemet.
    Kanske har med nån bitrate synk eller nått gällande olika program inställningar.

  16. #1216
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror mer på att apples system är boven. Aldrig stött på detta på en PC.
    Bara accepterat att det är så.
    Aldrig stött på, på 12 år (Focusrite, sedan RME, 5 olika Maccar) så det är knappast Apple - snarare drivisar för korten och/eller något annat i din elektroniska miljö?

  17. #1217
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Samma här, aldrig stött på tidigare. Just det här ljudkortet har jag använt i sex år, med en 2012 Mac Mini i7, en 2017 iMac i7 och en 2019 16" MBP i9 och det har aldrig uppstått. Innan dess har jag gått igenom ytterligare några Mac:ar och ytterligare några ljudkort. Inga sådana här störningar.

    Jag har dessutom kvar i9:an och har kunnat jämföra med samma Ableton-projekt, samma Live-version, samma OS-version och förstås samma ljudkort och drivrutin.

    Dessutom uppstår problemet faktiskt uteslutande i Ableton. Och uteslutande om jag har 64 eller 32 samples buffert, men även om jag inte har några pluggar laddade och bara gör av med 3% CPU. Gissningsvis så klarar drivrutinen av störningen med större buffert. Och gissningsvis använder macOS en större buffert för systemljud. Och gissningsvis skulle problemet uppstå även med en annan DAW, så länge jag ställer ner bufferten till 64 samples. Det uppstår dock inte med Mac:ens interna ljudkort och inte heller med min skärms inbyggda ljudkort, ens vid 32 samples buffert i Ableton. Och som sagt inte på i9:an.

    Focusrite tror att det är en störning från macOS egen Core Audio-drivrutin, som alltid är aktiv även om man har valt att stänga av systemljud helt, eller routa dem till Claretten.

  18. #1218
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Core Audio är väl alltid aktiv för interna routingen, sedan kopplar sig drivaren mellan CoreAudio och interfacet... Har inte något Ableton att testa med, men ingen jag "supportat" med M1/Ableton har rapporterat något, med eller utan WiFi och Bluetooth, hubbar eller inte.

    Edit - de kör RME dock...
    Senast redigerat av hasse_fx den 2022-10-16 klockan 18:41.

  19. #1219
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Och kanske inte Thunderbolt?

  20. #1220
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aldrig stött på, på 12 år (Focusrite, sedan RME, 5 olika Maccar) så det är knappast Apple - snarare drivisar för korten och/eller något annat i din elektroniska miljö?
    Är ju ett ökänt macproblem - ljudglitchar. Kryllar av rapporter genom åren på olika forum inkl Apples egna. Lyllos dig iaf :-)

    Men det stör mig inte så mycket. Som sagt det uppstår när man byter fönster från tex ableton till youtube, spotify osv. Inte när man är kvar i Ableton, eller annat program. Dock väldigt länge sedan jag stötte på det nu. Det är random. Men var vanligare för 5 år sedan och bakåt.

  21. #1221
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och kanske inte Thunderbolt?
    Jag och de flesta jag hjälpt kör Thunderbolt, med adapters-from-hell-kedjan för de nyare Maccarna...

    Men som sagts ovan - jag för tur med mig - andra otur

  22. #1222
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haft samma problem med alla macar jag någonsin ägt (många) under 14 års tid och alla ljudkort jag haft (TC Electronics/Focusrite/sedan Motu). Tror mer på att apples system är boven.
    Om du har haft samma problem på alla dina Macar i 14 år d.v.s. med olika hårdvara i dem och olika OS-versioner, är det sannolikt inte där felet ligger, just sayin...

  23. #1223
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du har haft samma problem på alla dina Macar i 14 år d.v.s. med olika hårdvara i dem och olika OS-versioner, är det sannolikt inte där felet ligger, just sayin...
    Åter igen. Tusentals andra med samma problem! Bara kika igenom Apples egna support forum som exempel.
    Exakt vad är din teori?

    Jobbar bla som återförsäljare av Apple produkter. Jösses vad mycket olika fel jag stött på genom åren.

  24. #1224
    Mr_Polysix
    Mr_Polysix är inte uppkopplad
    Mr_Polysixs avatar
    Senior
    Jag har inte märkt av några biljud så länge jag kört Mac och MOTU (828 mk3 FW innan och 16A via TB nu). Däremot så knäpper Ableton när man slår på vissa funktioner i Ableton, vilket är irriterande. Ang systemljud. Jag har alltid det routat till en annan enhet än den jag använder i Ableton. Tex så kör jag systemljud direkt i monitorn (som måste ha marknadens sämsta ljud) och Motu som Abletonljudkort. Kör i dagsläget 62 in och 2 ut. Folk tycker jag är galen, men jag tycker inte det (bara 2 trummisar tar 8 kanaler var) så...

  25. #1225
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Mitt RME UFX+ knäpper om jag kör USB på min M1 Max. Ingenting via Thunderbolt dock. Men jämförelsen är lite orättvis då jag inte har kablage att koppla kortet direkt i USB-porten utan kör via strömsatt hubb, så det kan vara där problemet ligger i mitt fall.

  26. #1226
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Åter igen. Tusentals andra med samma problem! Bara kika igenom Apples egna support forum som exempel.
    Exakt vad är din teori?
    Jobbar bla som återförsäljare av Apple produkter. Jösses vad mycket olika fel jag stött på genom åren.
    Miljontals har inte samma problem.

    Har jobbat som återförsäljare av Apple-produkter och PC (dock inte samtidigt), jösses vad mycket olika fel jag också stött på genom åren, såklart - jobbar man med hårdvara oavsett om det är bilar, tvättmaskiner eller datorer ingår det i jobbet.

    Min teori är exakt:
    Om du har haft samma problem på alla dina Macar i 14 år d.v.s. med olika hårdvara i dem och olika OS-versioner, är det sannolikt inte där felet ligger.

    Bara ett logiskt antagande .

  27. #1227
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Eftersom detta är en M1-tråd antar jag att jag kan fråga om Ipad med M1 också.

    Jag har en gammal 6 gen ipad som funkar fint för att casta Netflix till TV:n. Men jag blir lite sugen på att byta upp mig. Vilken M1-ipad ska man välja i dag? Sysslar inte med formgivning och sånt, men jag har en del syntar på paddan som jag gillar.

  28. #1228
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Jag har första generationen av iPad Pro M1 och jag har inte upplevt några kompatibilitetsproblem med appar som jag kan relatera till arkitekturen. M1 är ju betydligt mer lik gamla arkitekturen i iPad än jämförelsen M1 och Intel x86. Alla syntar och musikgrejer jag har funkar fint, och jag har också gått från iPad gen 6, eller kanske 5.

    Det enda jag inte gillar med min Pro är hur skärmen lyser upp runt vita områden när det är mörkt i rummet. Det är antagligen alldeles för få miniledar för att det ska bli bra. I ljust rum är den helt fantastisk.

  29. #1229
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag kanske ska förtydliga att biljudet jag fått problem med inte är nåt knäpp eller knaster eller nån glitch i ljudet som spelas upp från Ableton. Det låter nästan som när man river ett tunt papper och kör det genom ett chorus. (Ja, det gör ni väl regelbundet?! ) Det kommer utöver det som Ableton spelar upp, som om det vore ett systemljud, men även om jag inte har systemljud routade till ljudkortet.

    Man kan råka ut för alla möjliga audiostörningar på både Mac och PC och jag har nog stött på de flesta sen jag skaffade mitt första SoundBlaster 16 för en livstid eller två sen. Men det här ljudet har jag aldrig stött på tidigare och jag har aldrig haft så svårt att hitta nån systematik för när det uppstår. Jag har inte heller lyckats Googla fram nån annan med samma problem.

    Om inte Focusrite hade bekräftat att andra rapporterat samma sak specifikt på M1 (och de fick ett exempel att lyssna på), så hade jag nog gissat att det var ett elektroniskt problem, nån elektrolytkondning på väg att ge vika eller nåt liknande.

    Nå, nog om detta. Om man inte sitter med just ett Focusrite Clarett TB så spelar mitt specifika problem inte så stor roll. Men det visar ju på att åtminstone lite äldre hårdvara inte nödvändigtvis kommer att funka smärtfritt på en M1, även om tillverkaren listar den som kompatibel.

    Men i övrigt har jag alltså faktiskt inte märkt några kompatibilitetsproblem.

  30. #1230
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Tack Mr_Polysix och slirak för era sammanställningar.

    Hade länge hoppats på att Apple skulle släppa en ny 27" iMac med nya processorerna och ett generöst utbud av portar men det verkar inte hända tyvärr.

  31. #1231
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det låter nästan som när man river ett tunt papper och kör det genom ett chorus. (Ja, det gör ni väl regelbundet?! )
    Gör inte alla det?

    Är ljudet i synk?

    I så fall är det ju en feature som ger dig ett unikt sound

  32. #1232
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gör inte alla det?

    Är ljudet i synk?

    I så fall är det ju en feature som ger dig ett unikt sound
    Haha, dessvärre så uppstår det uteslutande när nåt annat låter (antar att ljuddrivisarna somnar annars), annars borde jag ju verkligen sampla det och göra musik av det!

  33. #1233
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av skogge Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hittade två på marketplejs.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	MOTU works.png 
Visningar:	40 
Storlek:	87,3 KB 
Id:	109035

  34. #1234
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av skogge Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	MOTU works.png 
Visningar:	40 
Storlek:	87,3 KB 
Id:	109035
    Najs. Thunderbolt-adaptern?

  35. #1235
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Najs. Thunderbolt-adaptern?
    Yep. Hittade ett felköp för en trehunka.

  36. #1236
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Nu tyckte min Mini M1 att jag borde uppgradera till Ventura. Meeeen jag tror att väntar ett tag.

  37. #1237
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Pft! Ingen minns en fegis! Jag installerar just nu!

    (Ja, på jobbets dator alltså. Skulle inte falla mig in att vara så snabb på min egen! )

  38. #1238

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu tyckte min Mini M1 att jag borde uppgradera till Ventura. Meeeen jag tror att väntar ett tag.
    Jag kör på!
    Får se hur det slutar

  39. #1239
    fragster
    fragster är uppkopplad nu

    Senior
    "On Ventura
    There she goes
    She just bought some bitchin' clothes
    Tosses her head
    And flips her hair
    She got a whole bunch of nothing in there"

    Sorry. Tvångsmässigt zappapostande.

  40. #1240
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Åtminstone en bättre association än den här…
    Namn:  5188B1AD-DE8E-4E12-A1D2-C02142132A75.jpeg
Visningar: 345
Storlek:  29,2 KB

  41. #1241
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är uppkopplad nu
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Jag nynna på den här varje gång jag ser nya os-namnet:

    https://youtu.be/tnV7dTXlXxs

  42. #1242
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag fixade en Ventura-tråd, så vi kan hålla den här tråden M1-specifik. Kan ju både finnas folk som kör Ventura på Intel och Monterey på M1, bevars!
    https://www.99musik.se/showthread.ph...-macOS-Ventura

  43. #1243
    windwind04
    windwind04 är uppkopplad nu
    windwind04s avatar
    Senior
    Börjat fundera på om jag inte nöjer mig med min windowsdator. Visst är macbooken fin och så, men det finns inte mycket min stationära PC inte kan göra i jämförelse med den. Dessutom blir det trångt i rummet med dubbla datorer.

    Jag undrar lite vad en kan räkna med för andrahandsvärde på en i stort sett ny MBP 16" (M1 Pro 10 core) med 16GB minne och 1TB lagring, på ett ungefär? Få battericykler, inte tungt använd ö.h.t, och inget synligt slitage att tala om.

    Sålde en gång en liten Air på tradera, gör aldrig om det då jag inte blev nöjd med budgivningens slutpris.

  44. #1244
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av windwind04 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Börjat fundera på om jag inte nöjer mig med min windowsdator. Visst är macbooken fin och så, men det finns inte mycket min stationära PC inte kan göra i jämförelse med den.
    Eh... hosthost, det finns en sak... .

    PC:n kör inte Mac OS... (såvida du inte gör en Hackintosch) .

  45. #1245
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av windwind04 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Börjat fundera på om jag inte nöjer mig med min windowsdator. Visst är macbooken fin och så, men det finns inte mycket min stationära PC inte kan göra i jämförelse med den. Dessutom blir det trångt i rummet med dubbla datorer.

    Jag undrar lite vad en kan räkna med för andrahandsvärde på en i stort sett ny MBP 16" (M1 Pro 10 core) med 16GB minne och 1TB lagring, på ett ungefär? Få battericykler, inte tungt använd ö.h.t, och inget synligt slitage att tala om.

    Sålde en gång en liten Air på tradera, gör aldrig om det då jag inte blev nöjd med budgivningens slutpris.
    åka tåg och fungera

  46. #1246
    windwind04
    windwind04 är uppkopplad nu
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    åka tåg och fungera
    Sant!

    Och nä, inte MacOS, men så farligt tycker jag inte windows är.

  47. #1247
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eh... hosthost, det finns en sak... .

    PC:n kör inte Mac OS... (såvida du inte gör en Hackintosch) .
    Egentligen det enda jag tycker är synd med min macbook.

  48. #1248
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    https://www.microsoft.com/en-us/d/wi...ot:overviewtab
    Microsofts Mac Mini-kopia ser rätt trevlig ut.
    (Fortsätter deraila denna tråd, sorry)

  49. #1249
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Egentligen det enda jag tycker är synd med min macbook.
    Det är ju ganska lätt att installera Windows på en Intelmac och så får man två maskiner i en och UTAN emulering, ganska svårslaget - har kört så sedan bootcamp kom, när var det nu... runt 2005 kanske?

    Konstigt nog så har mina Windowsinstallationer också varit märkbart mer stabila på Apple-hårdvara än på dedikerad PC-hårdvara, det säger en hel del... om man ville ha en riktigt bra PC rekommenderade jag att installera Windows på en Mac .
    Senast redigerat av elysian den 2022-10-28 klockan 17:11.

  50. #1250
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://www.microsoft.com/en-us/d/wi...ot:overviewtab
    Microsofts Mac Mini-kopia ser rätt trevlig ut.
    (Fortsätter deraila denna tråd, sorry)
    Undrar hur den hade sett ut om de inte hade "inspirerats" så av Apple, som "brune Zune" kanske .

    Skämt åsido tycker jag att det är kul att det kommer spännande nyheter på Windowssidan också. Ser att denna har ARM-processor, vilket för Windows närmare att kunna köras på Apples M1-hårdvara - Apple själva verkar ju inte vilja sätta stopp för det (bara tvärtom).

    Och det har ju varit drömmen i många år, att ha en hårdvarudator där man fritt kan välja OS för stunden, utan en jäkla massa klydd och utan emulering.

  51. #1251
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju ganska lätt att installera Windows på en Intelmac
    Det var just det. Windows kan jag bara installera i virtuell maskin, och då bara ARM-versionen. GNU/Linux går att installera direkt i plåten, men det är inte riktigt redo för prime time än.

  52. #1252
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Men jag är svinnöjd med macOS. Bara ett fåtal grejer som jag inte kan göra på laptopen.

  53. #1253
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var just det. Windows kan jag bara installera i virtuell maskin, och då bara ARM-versionen. GNU/Linux går att installera direkt i plåten, men det är inte riktigt redo för prime time än.
    Har inte testat Windows i ARM-version och vet inte om det är en fullversion eller ej än (har för mig att ARM-versionen är en "lightversion"), men den dagen det blir en fullversion bör det inte vara något problem att köra det på en M1:a (då gör Apple nog Bootcamp även för M1).

  54. #1254
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men jag är svinnöjd med macOS. Bara ett fåtal grejer som jag inte kan göra på laptopen.
    Som att växla till obskyra tangenbordskombinationer som i Linux?

  55. #1255
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Nä jag har faktiskt löst det efter mycket om å men.

  56. #1256
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Bytte till Windows för ett par år sedan. Egentligen väldigt nöjd, men funderar smått på att komma tillbaka till Mac. Jag mår inte dåligt av att ha två datorer heller, egentligen kanske större vinst än att köpa en synt till.

    I alla fall. Jag blir helt yr inne på Apples sida. Hjälp mig.

    Mina behov:

    Jag ska ha den till DAW framför allt. Det är det som styr valet. Jag vet att man inte kommer billigt undan när det handlar om Mac, men jag vill heller inte gödsla pengar i onödan. Jag är rätt lugn med att blanda in andra märken i kringutrustningen. Jag gillar inte laptops, så jag gissar att det handlar om iMac eller Mini. Den där Studio kilar väg för mycket i pris, tycker jag nog.

    Mitt ljudkort är Thunderbolt. Jag behöver minst fyra USB-kontakter utöver det. Fyra om det riktigt kniper...

    Hur i hela friden ska jag tänka...

    Ska man oroa sig över att de är ett eller två år gamla modeller? Det är egentligen inte så att jag MÅSTE köpa.

  57. #1257
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bytte till Windows för ett par år sedan. Egentligen väldigt nöjd, men funderar smått på att komma tillbaka till Mac. Jag mår inte dåligt av att ha två datorer heller, egentligen kanske större vinst än att köpa en synt till.

    I alla fall. Jag blir helt yr inne på Apples sida. Hjälp mig.

    Mina behov:

    Jag ska ha den till DAW framför allt. Det är det som styr valet. Jag vet att man inte kommer billigt undan när det handlar om Mac, men jag vill heller inte gödsla pengar i onödan. Jag är rätt lugn med att blanda in andra märken i kringutrustningen. Jag gillar inte laptops, så jag gissar att det handlar om iMac eller Mini. Den där Studio kilar väg för mycket i pris, tycker jag nog.

    Mitt ljudkort är Thunderbolt. Jag behöver minst fyra USB-kontakter utöver det. Fyra om det riktigt kniper...

    Hur i hela friden ska jag tänka...

    Ska man oroa sig över att de är ett eller två år gamla modeller? Det är egentligen inte så att jag MÅSTE köpa.
    Jag är väldigt nöjd med min Mini med M1-processor och 16 gig ram. Jag har köpt till en hubb med egen elförsörjning, mest för att ha urtagen lite mer tillgängliga än på baksidan av datorn.

    Det kommer alltid att komma fetare modeller, men så länge det sitter den nya sortens processor i (M1 och uppåt) så tror jag inte det är ett problem på kort eller medellång sikt.

  58. #1258
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är väldigt nöjd med min Mini med M1-processor och 16 gig ram. Jag har köpt till en hubb med egen elförsörjning, mest för att ha urtagen lite mer tillgängliga än på baksidan av datorn.

    Det kommer alltid att komma fetare modeller, men så länge det sitter den nya sortens processor i (M1 och uppåt) så tror jag inte det är ett problem på kort eller medellång sikt.
    Låter bra.

    Finns det tips på skärmar där ute? Samma sak som med datorn, jag vill att det ska vara bra, men gärna inte löjligt dyrt.

  59. #1259
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter bra.

    Finns det tips på skärmar där ute? Samma sak som med datorn, jag vill att det ska vara bra, men gärna inte löjligt dyrt.
    Denna köpte jag för en månad sedan. Nimm.
    Det är inbyggd USB-hubb i den och min laptop får också ström från den. Nimmt.
    https://www.webhallen.com/se/product...2xHDMI-DP-VESA

  60. #1260
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter bra.

    Finns det tips på skärmar där ute? Samma sak som med datorn, jag vill att det ska vara bra, men gärna inte löjligt dyrt.
    Jag kör en 28” HP (Min dator säger 28”, specen hos Elgiganten säger 27” ¯\_(ツ)_/¯ ) för ett par tusenlappar, och en lite äldre 23” Dell som jag skaffat begagnad. Jag har dock inte så höga krav på skärmar, det finns absolut bättre för säg ett par tusen till.

    https://www.elgiganten.se/product/da...-silver/HP27FW

Liknande ämnen

  1. Spekulationer & Funderingar
    Av Framerate i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2014-11-13, 01:10
  2. Lite Nordstage spekulationer - vill ni vara med?
    Av andy74 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-02-11, 20:33
  3. Broken Silicon
    Av Odd Bob i forum Modularer & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-05-03, 05:17
  4. Nya MacBook Pros [spekulationer]
    Av Max i forum Nyheter
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2011-04-20, 17:01
  5. Laga en Simmons Silicon Mallet?
    Av Martinz i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-15, 22:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •