Sidan 15 av 23 FörstaFörsta ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... SistaSista
Resultat 841 till 900 av 1368

Ämne: Apple M1 - Ny Mac Mini, Macbook Air och Pro

  1. #841
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, tanken med det här släppet är väl. Att M1 ska dyka upp begagnat? Fast momsmänniskor har inte så mycket glädje av att köpa beg från privatpersoner.
    Givet begpriserna på mac:ar undrar jag om någon har så mycket glädje av begagnatmarknaden. Särskilt nu när en ny M1 Air kostar marginellt mer än vad folk vill ha för gamla sletna MBP15, samtidigt som Air springer cirklar runt dem i prestanda, även i t ex Live via Rosetta2.

  2. #842
    Noodles
    Noodles är inte uppkopplad

    Avstängd
    en 14 tum verkar som bra pris prestanda m¨ste bara spara pengar

  3. #843
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    M1 air e toppen, känns ju inte super-krallig för musikprod kan jag uppleva. Hoppas Ableton-uppdateringen för M1 kommer snart och gör en del.

  4. #844
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Givet begpriserna på mac:ar undrar jag om någon har så mycket glädje av begagnatmarknaden. Särskilt nu när en ny M1 Air kostar marginellt mer än vad folk vill ha för gamla sletna MBP15, samtidigt som Air springer cirklar runt dem i prestanda, även i t ex Live via Rosetta2.
    Ja, man kan undra. Har sett väldigt lite begagnat M1, men på blocket (och här) ser man ju en del begangade mac-laptops. Känns som att priset borde ha sjunkit på de äldre när arkitekturen byttes, men så verkar det inte ha blivit.

  5. #845
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja. Max har dubbel minnesbandbredd, vilket potentiellt men inte säkert påverkar prestanda för musik.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2021-10-19 kl. 12.36.46.png 
Visningar:	45 
Storlek:	201,1 KB 
Id:	103638

    Ser lika ut på denna.

  6. #846
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Ja, alltså, minnesbandbredden på pro är ju inte dålig, så frågan är när det är en flaskhals. (Jag hade köpt Pro i dagsläget, men det kan, ev, potentiellt, göra skillnad.)

  7. #847
    Peeter
    Peeter är inte uppkopplad
    Peeters avatar
    Senior
    Att priset inte verkar sjunka kan ju också bero på att folk kanske bunkrar Intel-macar för att kunna göra vissa saker, t ex dubbelboota MacOS och Windows, eller om man behöver köra en Windowsemulator för vissa program som helt enkelt inte finns på mac.

    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, man kan undra. Har sett väldigt lite begagnat M1, men på blocket (och här) ser man ju en del begangade mac-laptops. Känns som att priset borde ha sjunkit på de äldre när arkitekturen byttes, men så verkar det inte ha blivit.

  8. #848
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    jo, sant. De har ju ett värde.

  9. #849
    CJake
    CJake är inte uppkopplad
    CJakes avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Fråga:
    Upplevs Logic eller tex Cubase plottrigt på en sån "liten" skärm som 14", om man har säg 10-15 spår igång? Eller är det inget problem/ endast vanesak?

    Är själv van vid en Imac27...

  10. #850
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Charming Jake Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fråga:
    Upplevs Logic eller tex Cubase plottrigt på en sån "liten" skärm som 14", om man har säg 10-15 spår igång? Eller är det inget problem/ endast vanesak?

    Är själv van vid en Imac27...
    Beror på vad man tycker är plottrigt. Klart det blir mindre yta än en 27", men jag tycker det funkar fint i Live i alla fall, även om det givetvis är bättre på Thunderbolt Displayen. (Det är på interna skärmen på 13" Air)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot 2021-10-19 at 19.16.06 (2).png 
Visningar:	49 
Storlek:	1 011,1 KB 
Id:	103642

  11. #851
    klown
    klown är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    En 16-tummare beställd, "vågade" inte gå ner till 14" efter att ha kört 15" i 10+ år. Man blir inte yngre och synen blir inte skarpare. :-/

  12. #852
    CJake
    CJake är inte uppkopplad
    CJakes avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Många kloka tankar här.
    Efter lite funderande landar jag i ett köp av 14" 10/16cpu, 16GB, 1TB.
    Kopplar in den i en extern större skärm vid behov.

  13. #853
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Undrar om den snabbare databussen skulle göra ngt skillnad för musik.
    För de som tänkt uppgradera till 32GB ram kan det då vara en poäng att även uppgradera till M1 Max versionen med färre GPU-kärnor.

  14. #854
    SPX
    SPX är uppkopplad nu
    SPXs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Kan inte tänka mig en situation i en DAW där minnesbandbredden är en flaskhals. De jobbar ju med pyttesmå slices av ljud i taget så allt kommer ju rymmas i L1-cachen, så om inte du kör en plugg som använder jättemycket minne internt (typ gigantiska convolutionreverb) borde det inte bli mycket trafik på minnesbussen alls.

  15. #855
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Beställt en 14" tiokärnig med 16 ram och 1 TB SSD nu. Verkar vara lite leveranstid dock.

  16. #856
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Beställt en 14" tiokärnig med 16 ram och 1 TB SSD nu. Verkar vara lite leveranstid dock.
    Här irrläste jag "tokkärnig". Men det är väl typ samma sak.

    Klämde på en fjortontummare idag. Väldans najs, men varför svart botten under tangenterna? Nå, jag får väl trösta mig med det när jag sitter här med min svindyra två år gamla Intel-snigel...

  17. #857
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Fick minsann en M1 Air som jobbdator. 8 gig RAM, men ska inte användas för avancerade saker, det är mest skrivande. Pigg apparat! Särskilt efter uppgradering till Monterey, känns det som?

  18. #858
    Jbams
    Jbams är inte uppkopplad
    Jbamss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Knepigt att speca när det är så många val med ovissa konsekvenser. Men som ni säger ovan så borde minsta 10cpu duga fint. Använder vissa grafiska program också, men varken 3d eller film. Det borde vara onödigt med mer gpu för det, eller hur?

    Och så 32GB och 1TB lutar det åt. 16GB räcker säkert, men då det är delat känns 32 säkrare.

  19. #859
    Jbams
    Jbams är inte uppkopplad
    Jbamss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ser (förutsägbara) rapporter om att fläkten drar igång oftare på 14" än 16". Det kanske är en faktor att räkna med, trots att fläkten troligt inte behöver spinna upp i de flesta scenarion för endera.

  20. #860
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Jbams Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ser (förutsägbara) rapporter om att fläkten drar igång oftare på 14" än 16". Det kanske är en faktor att räkna med, trots att fläkten troligt inte behöver spinna upp i de flesta scenarion för endera.
    Verkar mest vara om man blåkör med GPUerna. För musikändamål har jag inte läst någon som lyckats få igång fläktarna.

  21. #861
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Min 14" har kommit till butik, tänkte hämta den i morgon.

  22. #862
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Jbams Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    16GB räcker säkert, men då det är delat känns 32 säkrare.
    Jag researchar config (primärt åt andra) och såg just en video om 16GB vs. 32GB. Typ ingen skillnad i performance...?!
    Mer swapping bara - hur dåligt är det?


    https://youtu.be/gqiYSt4nAFs


    32GB kanske mest är bra för att klara lite längre framtid?

  23. #863
    Jbams
    Jbams är inte uppkopplad
    Jbamss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    För mig är det bara för att inte ångra sig senare. Jag vet för lite om hur det fungerar på ett tekniskt plan.

    Starkare processor än behövligt kan så som jag förstått det utveckla mer värme och dra onödigt batteri, men jag tror inte att det finns någon nackdel med mer minne.

    Någon annan kanske kan fylla i mer?

  24. #864
    fragster
    fragster är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    ...

    32GB kanske mest är bra för att klara lite längre framtid?
    Jag tror på detta. Nä, det kanske är lite oklart om det behövs nu men 5 år och tre nya äppelOS senare så kan det vara på sin plats.

    Men 5k för 16gb extra är lite saftigt iofs...

  25. #865
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Jag undrar också om M1 Max högre minnesbandbredd kan vara något som kan utnyttjas till musikprodd - någon som sett test på detta?

    Går man upp till 32GB minne är steget till Max med 24 grafikcores rätt liten - man får då något effektivare kylning, snabbare minnesbandbredd och stöd för fler skärmar.

  26. #866
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Var en stund sen jag kollade priserna, men som jag minns det är skillnaden mellan 16 och 32 gig på X1 Pro 2500 kr. 5000 kr är väl skillnaden mellan X1 Pro med 16 GB och X1 Max med 32 GB och då är det ju mer än bara minnesmängden som skiljer. Tycker det är vettigt prissatta prestandasteg.

    Nej, det finns ingen fördel med 16 GB annat än priset.

  27. #867
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Trist:

    https://www.macrumors.com/2021/11/01...ng-older-macs/

    För de drabbade då, verkar inte drabbat m1 burkar. Men ändå, burkar från 2019 å 2020, det är illa.

    https://www.tomshardware.com/news/apple-macos-monterey-bricking-macs

  28. #868
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Uppdaterade min M1 till Monterey förra veckan, allt snurrar än så länge.

  29. #869
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Prestandastegen är verkligen ocker-prissatta. 5000:- för 1TB lagring istället för 256GB. Tjena. Samma sak med minnena, även om det inte är riktigt lika illa. Man kan ju även se det som att man får kraftig rabatt på instegsmodellen, även om det är lite ovanligt

    En mac mini med nya arkitekturen och 16gb är jag sugen på, icke desto mindre.

  30. #870
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Prestandastegen är verkligen ocker-prissatta. 5000:- för 1TB lagring istället för 256GB. Tjena. Samma sak med minnena, även om det inte är riktigt lika illa. Man kan ju även se det som att man får kraftig rabatt på instegsmodellen, även om det är lite ovanligt

    En mac mini med nya arkitekturen och 16gb är jag sugen på, icke desto mindre.
    Men det är väl något extra med processorn också när du väljer 1TB? Tror vi tagit upp det innan.

  31. #871
    KinsleeThomas
    KinsleeThomas är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Tack för informationen. Under de senaste 5 åren har Apples teknik förmodligen blivit orimligt dyr och detta är värt att notera för folk som kommer att köpa iPhones eller annan utrustning från denna tillverkare för första gången. Jag råder dig att gå in på sidan https://promocodius.com/se/ där du kan hitta en hel del kampanjkoder i de flesta nätbutiker i Sverige och se om det finns några rabatter på Apples vitvaror där. Det hjälper dig att spara lite pengar.
    Senast redigerat av KinsleeThomas den 2021-11-27 klockan 09:09.

  32. #872
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Har haft macbooken i en vecka nu. Eftersom jag tänkt ha den som ren jobbdator så tar jag det väldigt lugnt med att installera mina mjukvaror så att verkligen bara det jag använder i jobb och skapande hamnar i den. Har med andra ord inte bara vräkt över innehållet från min gamla.

    Den gamla kommer fortsätta rulla som surf- och kontorsdator tills den går sönder. Har även lite photoshop och annat i den gamla som jag vill kunna fortsätta använda tills jag är helt bekväm med affinity.

    Måste säga att den nya känns extremt smooth och följsam i hanteringen. Ska bli väldigt intressant att ladda upp lite 4k-filmer i Final Cut och kolla vad den går för.

  33. #873

  34. #874
    Henkzy
    Henkzy är inte uppkopplad
    Henkzys avatar
    Senior
    Hm, inne på att uppdatera macbooken.
    Vajsing på batteriet, för liten disk och några tveksamma tangenter på nuvarande så passar på. Den har också lite svårt att rendera tunga animationer som jag gör i After effects.

    Grejen är att jag inte blir klok på om jag byter upp mig eller inte, rent prestandamässigt. Googlar men fattar inte så mycket om jag ska vara ärlig, lite förvirrande. Eftersom det finns så mycket kloka människor här så testar jag att fråga.

    Har denna idag:
    MacBook Pro (15-inch, 2017)
    2,8 GHz Quad-Core Intel Core i7
    16 GB 2133 MHz LPDDR3
    Radeon Pro 555 2 GB

    Överväger denna:
    16" Apple M1 Pro med tiokärnig processor, 16-kärnig grafikprocessor, 16-kärnig Neural Engine
    16 GB
    1 TB

  35. #875
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Henkzy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hm, inne på att uppdatera macbooken.
    Vajsing på batteriet, för liten disk och några tveksamma tangenter på nuvarande så passar på. Den har också lite svårt att rendera tunga animationer som jag gör i After effects.

    Grejen är att jag inte blir klok på om jag byter upp mig eller inte, rent prestandamässigt. Googlar men fattar inte så mycket om jag ska vara ärlig, lite förvirrande. Eftersom det finns så mycket kloka människor här så testar jag att fråga.

    Har denna idag:
    MacBook Pro (15-inch, 2017)
    2,8 GHz Quad-Core Intel Core i7
    16 GB 2133 MHz LPDDR3
    Radeon Pro 555 2 GB

    Överväger denna:
    16" Apple M1 Pro med tiokärnig processor, 16-kärnig grafikprocessor, 16-kärnig Neural Engine
    16 GB
    1 TB
    Nu har jag inte erfarenhet av varken M1 pro eller specifikt den generationen i7, men Benchmark antyder att en M1 Air är ungefär dubbelt så snabb som din nuvarande, och M1 Pro är väl ungefär dubbelt så snabb som M1. Såatteh...

  36. #876
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Låter som en rejäl uppgradering.

  37. #877
    fragster
    fragster är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har jag inte erfarenhet av varken M1 pro eller specifikt den generationen i7, men Benchmark antyder att en M1 Air är ungefär dubbelt så snabb som din nuvarande, och M1 Pro är väl ungefär dubbelt så snabb som M1. Såatteh...
    Det ser ut som om en M1 Pro (10) är ca 2x single core, 4x multi core jämfört med en i7 MBP 2017 i de siffror jag grävt fram.

    Tror man blir nöjd, typ.

  38. #878
    Henkzy
    Henkzy är inte uppkopplad
    Henkzys avatar
    Senior
    Haha, ok. Tack för hjälpen .
    Då får det bli en sådan.

  39. #879
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter som en rejäl uppgradering.
    +1, när jag bytte en 2014 MacBook i7 till M1 så ramlade jag nästan av stolen när jag öppnade locket

  40. #880
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Börjar bli sugen på M1 eftersom jag fattat att det verkar vara typ större skillnad än "någonsin".
    Visst går de inte att köpa än?

    De två 14"-modellerna. Prestandamässigt om man mest ska göra musik, är skillnaden stor? Jag kör inga stora samplingsbibliotek utan det är mer VST-effekter som jag vill kunna strössla med.

  41. #881
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Börjar bli sugen på M1 eftersom jag fattat att det verkar vara typ större skillnad än "någonsin".
    Visst går de inte att köpa än?

    De två 14"-modellerna. Prestandamässigt om man mest ska göra musik, är skillnaden stor? Jag kör inga stora samplingsbibliotek utan det är mer VST-effekter som jag vill kunna strössla med.
    Klart dom går att köpa =)
    Den "billigare" 14" räcker så det blir över.

  42. #882
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klart dom går att köpa =)
    Den "billigare" 14" räcker så det blir över.
    Vilken är ”den billigare”? Den här?

    Åttakärnig processor
    14-kärnig grafikprocessor
    16 GB enhetligt minne
    512 GB SSD-lagring¹

  43. #883
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken är ”den billigare”? Den här?

    Åttakärnig processor
    14-kärnig grafikprocessor
    16 GB enhetligt minne
    512 GB SSD-lagring¹
    Ja, jag tror det. 23 995 kr.

    När jag kollar på apple.se kan jag köpa men hämta i Täby centrum onsdag 19 januari. Jag och Täby centrum har undvikit varandra i 43 år och jag tänkte att det nog skulle fortsätta så ett tag till

  44. #884
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är uppkopplad nu
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, jag tror det. 23 995 kr.

    När jag kollar på apple.se kan jag köpa men hämta i Täby centrum onsdag 19 januari. Jag och Täby centrum har undvikit varandra i 43 år och jag tänkte att det nog skulle fortsätta så ett tag till
    Tips: När jag köpte en air i somras var det flera veckors leveranstid hos apple men fanns i butik hos webhallen.

  45. #885
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, jag tror det. 23 995 kr.

    När jag kollar på apple.se kan jag köpa men hämta i Täby centrum onsdag 19 januari. Jag och Täby centrum har undvikit varandra i 43 år och jag tänkte att det nog skulle fortsätta så ett tag till
    Mig veterligen ingår det fri frakt till din dörr, så du borde inte behöva hämta upp den i Täby.

    Är för övrigt sjukt nöjd med Apples leveranser, senaste exemplet: i förra veckan beställde jag en iPad på måndag natt vid 23-24 tiden och den levererades på onsdag morgon till min dörr och då hade de t.o.m. hunnit att gravera den... svårslaget.

  46. #886
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mig veterligen ingår det fri frakt till din dörr, så du borde inte behöva hämta upp den i Täby.
    Tänkte samma.

    TäbyC är något av en håla, dessutom suger cykel-skyltningen något otroligt. Blev "tvungen" att plocka upp min Air i TäbyC p g a död dator och konsult-panik, och jag har nog aldrig hamnat i så många märkliga bakgator i villaområden, innergårdar och återvändsgränder som när jag försökte följa den cykelskyltningen. Man skulle kunna tro att det beror på rik-förort och alla åker suv, men så fort man kommer in i grann-rik-förorten Danderyd är cykelskyltningen prima, så den ursäkten håller inte.

  47. #887
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Det fick bli en Mac Mini M1 med 16 gig ram. Trevlig liten apparat som duger gott medan jag funderar på vad jag egentligen behöver för nytt bärbart.

    Det här med att använda ipad som en extra skärm var ju smidigt!

  48. #888
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    [admod]

    Efter lite turer hit och dit så flyttades ett inlägg hit: https://www.99musik.se/showthread.ph...ve-why-so-slow

    Ett par inlägg som klargjorde och inte tillförde något konkret har raderats.

  49. #889
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av GMKA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fabfilter har uppdaterat sina plugins för M1 native.
    https://www.fabfilter.com/press/1607...ilicon-support
    Det är lurigt att se om man kör Logic i Rosetta eller M1 native tycker jag. Har fått lära mig den hårda vägen.

  50. #890
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Min beställda 16” får framknuffat leveransdatum för var dag som går. Tur att man är van.

  51. #891

    Veteran
    Jag behöver en ny iPad så jag bettar på att iPad Pro kommer att få stöd för Logic… vad tror ni? Kommer Pro Apps till iPaden?

  52. #892
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Kanske, kanske inte. Skulle inte köpa en för att jag behöver något som kanske kommer. Extra mycket så när det gäller Apple.

    Kommer nog köpa en ändå, som anteckningsblock. Men väntar och ser om det kommer en uppad variant 2022. Spekuleras om en med M2. Kanske även proapparna introduceras i och med den?

  53. #893
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske, kanske inte. Skulle inte köpa en för att jag behöver något som kanske kommer. Extra mycket så när det gäller Apple.

    Kommer nog köpa en ändå, som anteckningsblock. Men väntar och ser om det kommer en uppad variant 2022. Spekuleras om en med M2. Kanske även proapparna introduceras i och med den?
    Det finns väl säkert en bra förklaring på varför det tagit sådan tid, men borde inte full integrering mellan stationära datorer och just Ipad vara ett bra försäljningsargument för Apple?

    Jag har lite svårt att motivera köp av en laptop som komplement till min nya Mac Mini (har iofs två Macbook Pro till mina båda jobb, men om vi snackar privat) men en Ipad pro känns inte helt otänkbart så småningom. Om den går att integrera bättre än i dag. Det vore ju fantastiskt om fler projekt bara gick att ta med sig och öppna i endera enheten lika lätt som texter och kalkylblad gör i dag.

  54. #894
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns väl säkert en bra förklaring på varför det tagit sådan tid, men borde inte full integrering mellan stationära datorer och just Ipad vara ett bra försäljningsargument för Apple?
    Ett problem i sammanhanget är att ett touchskärm-interface kräver helt andra val i användargränssnitt än ett tbord+råtta/platta-interface. Logic skulle med stor sannolikhet suga att köra på touchskärm, och designar man för att fungera på båda så tenderar det att bli det sämsta av båda världar. Så, i princip skulle man behöva ha två gränssnitt för varje program som ska fungera på både ipad och mac. Det är en del jobb...

  55. #895
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Finns ett förenklat touch-gränssnitt att testa redan om man kör Logic Remote.

  56. #896
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Kanske ett litet sidospår, men hur brukar ni gå från en MacBook till nästa? Time Machine på första och sedan föra över till den nya?

    Senast löste jag det på bästa sätt - hällde vin i gamla datorn och fick åka hem till DrKorg och komma åt hårddisken där. Smart!

    Ja, det blev alltså en M1. Jag har märkt att jag gör så jävla mycket musik igen med bara laptop. Många gånger med loopar och ljud jag spelat in från hårdvara men ibland också helt i datorn. Fan ska man med studio till?

  57. #897
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske ett litet sidospår, men hur brukar ni gå från en MacBook till nästa? Time Machine på första och sedan föra över till den nya?

    Senast löste jag det på bästa sätt - hällde vin i gamla datorn och fick åka hem till DrKorg och komma åt hårddisken där. Smart!

    Ja, det blev alltså en M1. Jag har märkt att jag gör så jävla mycket musik igen med bara laptop. Många gånger med loopar och ljud jag spelat in från hårdvara men ibland också helt i datorn. Fan ska man med studio till?
    Time Machine är en variant. Jag bestämde mig dock för att jag ville ha en "fresh start" på min nya, så jag petar in allt manuellt. Finns för mycket "skräp" som jag samlat på mig med den gamla som jag inte vill ha med mig till nästa.

    Ska ha kvar den gamla som surfdator så ingen stress med att få över allt material heller ifall jag råkar missa något..

  58. #898
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske ett litet sidospår, men hur brukar ni gå från en MacBook till nästa? Time Machine på första och sedan föra över till den nya?
    Ja, min datta backupar ständigt (känns det som) via Time Machine till en disk som är kopplad till min mediaserver så när det är dags för en ny dator så finns det redan en time machone-backup att utgå från.

  59. #899
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Brukar köra Time Machine. Dock följer det ju med en massa gammalt junk (systemfiler/programfiler) som skräpar ner när man gör så.
    Inte för att man som användare märker av det... men jag får "obehag" av vetskapen =)

  60. #900
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tei Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, min datta backupar ständigt (känns det som) via Time Machine till en disk som är kopplad till min mediaserver så när det är dags för en ny dator så finns det redan en time machone-backup att utgå från.
    Samma här, så funkar det vanligtvis.

Liknande ämnen

  1. Spekulationer & Funderingar
    Av Framerate i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2014-11-13, 01:10
  2. Lite Nordstage spekulationer - vill ni vara med?
    Av andy74 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-02-11, 20:33
  3. Broken Silicon
    Av Odd Bob i forum Modularer & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-05-03, 05:17
  4. Nya MacBook Pros [spekulationer]
    Av Max i forum Nyheter
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2011-04-20, 17:01
  5. Laga en Simmons Silicon Mallet?
    Av Martinz i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-15, 22:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •