Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Nya monitorer? Nej högtalare ur position!!!

  1. #1

    Veteran

    Nya monitorer? Nej högtalare ur position!!!

    På senaste tiden så har jag klurat på att byta monitorer då jag inte tycker mina A3X låter tillräckligt bra.
    Lyssnade på ett par Genelec 8010 och dessa lät bättre än mina A3X

    Så ikväll satt jag och klurade på om det verkligen kunde vara så att jag var helt knäpp när jag A/B körde Adam A3X och Genelec 8020 mot varandra. Testade Focaler också och jag konstaterade att Adam A3X var de jag gillade bäst.
    Gjorde verkligen en så väl genomförd lyssningstest som möjligt. Var det möjligt att jag failade så hårt när jag testade högtalarna.

    Har lyssnat lite på mina monitorer ikväll. Jag lutade mig tillbaka i stolen.
    Wut, vad var det? Helt plötsligt ändrade sig ljudet i mina högtalare.

    Efter en undersökning så har jag efter att jag mixat klart en låt så jag har fixat och donat med möbleringen i studion för att få till workflowet så bra som möjligt.
    Tänkte inte på det men jag flyttade fram högtalarna ca 5-8 cm gissar jag.

    Efter att skjutit tillbaka högtalarna till sin usprungliga postion så vart det annat ljud i högtalarna.
    En veckas vacklande tog slut, det är fint nu. (En fras i en popdänga kanske?)

    Det är en rätt märklig sport vi håller på med. Men det är klart när man inte har så många kvadratcentimeter att ha sin studio på så kan det bli stora knasiga skillnader som i fallet ovan!

    Nu skall jag lyssna på Benjamin Ingrosso - Långsamt farväl... skitsnygg sångprodd.

    Skål på er! (Sparade några tusenlappar... )

  2. #2
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Lyssningsposition i rummet och placeringen av högtalarna/monitorerna är viktigt. Men tänk om de andra lät ännu bättre med en annan position

  3. #3

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lyssningsposition i rummet och placeringen av högtalarna/monitorerna är viktigt. Men tänk om de andra lät ännu bättre med en annan position
    Haha! Bastard!

  4. #4
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Nu får du aldrig veta...



  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Råkat ut för liknande fadäs med felinställda EQ-kurvor på switcharna bakom mina HS80. Flyttar man grejerna kan man ge sig tusan på att man kommer åt vippor utan att märka det.

  6. #6
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Man vill knappt tänka på hur subtilt olika man skulle ha mixat om högtalarna stod lite åt norr vridna

    Jag brukar sätta mig, sträcka ut armarna och lägga en hand på varje högtalare, och vrida dem så att de pekar mot mina öron, längs armarna s.a.s. Då hamnar jag alltid objektivt på samma ställe i förhållande till högtalarna åtminstone.

Liknande ämnen

  1. Praxis Monitorer och deras position
    Av Soulmachine i forum Mixning & mastring
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-06-03, 09:36
  2. Monitorer / Högtalare
    Av imported_Danne i forum Inspelning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2003-08-04, 14:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •