Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Swing

  1. #1
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran

    Swing

    Jag har haft ett euro-system i flera år nu som jag hela tiden ändrar om i men under hela tiden så har jag sequence:at med Metropolis från intellijel. Älskar den verkligen. Sålde den i början när jag blev osäker en gång men fick panik och blev tvungen att köpa tillbaka den på en gång.

    En sak som jag hela tiden stört mig på är dock att swing funktionen i Metropolis inte funkar näR man syncar den externt. Skulle önska Metropolis funkade som elektron sequencers i det avseendet helst. Bäst vore om det likt elektronerna gick att kontrollera timingen för varje steg separat.

    jag inser att detta kanske är att be om för mycket men är det någon som kan tipsa om en seq, antingen i euroformat eller fristående, som har swing/microtiming med extern sync men även reglar för pitch på varje steg a la Metropolis?

    all input uppskattas

  2. #2
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Har samma problem med Winter Modular, eloquencer. Funkar bra med intern klocka, men om man synkar externt så vägrar den helt att shuffla. Vet inte om det är ett tekniskt svårt problem att fixa, då jag påpekade detta för winter modular på superbooth fick Jag ett mutter till svar bara

    Kommer följa denna tråd, då jag helt inte vill byta till extern sequencer igen ( körde beatstep pro förut som funkade helt ok )

  3. #3
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Ah ok.. Stryker eloquencer från listan då

    Har testat beatstep och även A4 som ju klarar swing med extern klocka men jag känner tyvärr noll kreativitet med dem. Behöver reglar att dra i!

  4. #4
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Varigate 8+ kan ha olika offset på varje steg, Circadian Rhythm likaså.

  5. #5
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Tack för tipset!

    Youtube:ar varigate nu och den ser riktigt grym ut! Verkar kunna en hel del som inte metropolis kan + har reglar för pitch. dessutom mindre.. Mycket bra! Någon som använder varigate mycket, gillar ni att jobba med den?

  6. #6
    babyarrogant
    babyarrogant är inte uppkopplad
    babyarrogants avatar
    Senior
    Extern swingmodul som klockar Metropolisen kanske? Jag har nån ladik-swing-modul. Kan testa vid tillfälle.

  7. #7
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Jag använder varigate 4+. Mig veterligen är enda skillnaden mellan den och 8+ 4 extra kanaler. I övrigt väldigt lättjobbad.

  8. #8
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Ok, tack för svar. Men är det ingen skillnad i antal steg per sekvens då? den som heter 8+ har ju två rader med reglar men 4+ bara en rad.. Känns ju som att det borde gå att göra 16 steg med 8+ och kanske 8 steg med 4+!?

  9. #9
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Hemulen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, tack för svar. Men är det ingen skillnad i antal steg per sekvens då? den som heter 8+ har ju två rader med reglar men 4+ bara en rad.. Känns ju som att det borde gå att göra 16 steg med 8+ och kanske 8 steg med 4+!?
    Men förlåt! Sitter och sover. Precis så är det.

  10. #10
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Ingen fara! Tack för svar.

    Tycker 8+ ser riktigt lovande ut alltså.. Dessutom 8hp mindre än metropolis..

  11. #11
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Är också sugen på en 8+. När jag köpte min 4+ så hade jag ett litet rack. Nu har jag ett mycket större. Metropolis känns också väldigt rolig. Men när jag skaffar en större så lär det bli en 8+.

  12. #12
    gipset
    gipset är inte uppkopplad
    gipsets avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Är det inte så att varigate av bägge storlekar använder samma reglar för pitch som för allt annat man kan kontrollera? Så man kan i princip inte titta på hur reglarna står för att se hur slingan går. Gillar med metropolis att varje funktion har en egen knapp/regel.

    För swing på externa klockor finns det t.ex. E-RM multiclock och liknande som kan skicka midi/dinsync/clock i olika divisioner och swing. Kostar förvisso en hel del.

  13. #13
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Håller verkligen med om att det, att det är att föredra med en funktion per kontroll. Det är väl de fler funktionerna i Varigate som motiverar att inte göra så. Kom på nu att jag även testat Stillson Hammer förut och den funkar ju också lite som varigate om jag förstår det rätt, med fler funktioner per kontroll. Hade väldigt svårt att bli kompis med den.

    Sen hittade jag den här tråden nu:

    https://www.99musik.se/showthread.ph...light=varigate

    Jag skulle inte orka 5 minuter med en buggig seq. Det tycker jag verkligen är en av de bästa sakerna med Metropolis att den funkar så stabilt.

    Sen har jag faktiskt en extern klocka med swing och jag har testat förut att skicka shufflad klocka till metropolis men jag tyckte det funkade dåligt, steg som hoppades över och problem med steglängd överlag. Testade dock igen nu igårkväll och lyckades kanske få till liite bättre resultat men inte perfekt. Men kanske ska laborera lite mer med det ändå..

  14. #14
    greppan
    greppan är inte uppkopplad

    Senior
    Jag har haft VG 4+ och VG 8. Riktigt förtjust i VG4+ och var otroligt peppad när jag skaffade VG 8 pga alla ytterligare möjligheter. Men den stannade inte länge. Det är en av de struligaste moduler jag ägt. Buggade hela tiden. (Inte på det bra sättet med dans och cokacola) Svårt att se vad en håller på med eftersom, som beskrivits tidigare, en inte ser var faders ligger i förhållande till funktion.

  15. #15
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag håller ju inte med om att VG8+ skulle vara särskilt buggig. Alls faktiskt. Men småpilligt kan det helt klart vara och man får ha ett bra minne samt hålla koll på LED-stapeln för att veta vad som händer.

  16. #16
    Pelleri
    Pelleri är inte uppkopplad
    Pelleris avatar
    Senior
    Har haft 8+ i en månad nu och har börjat gilla den ordentligt, absolut pillig, men också lika kompetent som den verkar på pappret, men passar mig bra då jag har mycket saker jag vill klocka, med Metropolis så blev det för mycket nödlösningar med end trig och dess clockdivider som inte resetar när man trycker restet(!!)

    Spelat live på den och funkade skitbra även om jag inte hade haft så mycket tid med den då.
    Att inte kunna se vad som är programmerat är nåt man måste komma över eller ge upp på, för mig är det överkomligt, men blir exponentiellt svårare om en har rattat in olika probability, repeat och delay på varje steg, ibland måste man "problemsöka" så att säga.

    Min har funkat bra, en eller två sliders som glitchar ibland vilket är oroande om det skulle bli värre, men nu bara milt irriterande ibland.

    Angående swing så har jag inte så mycket att tillägga, använder aldrig det och använder inte delay på vg8+, för mig låter det lite för pilligt, men använder som sagt inte swing.

  17. #17
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Pelleri Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har haft 8+ i en månad nu och har börjat gilla den ordentligt, absolut pillig, men också lika kompetent som den verkar på pappret, men passar mig bra då jag har mycket saker jag vill klocka, med Metropolis så blev det för mycket nödlösningar med end trig och dess clockdivider som inte resetar när man trycker restet(!!)

    Spelat live på den och funkade skitbra även om jag inte hade haft så mycket tid med den då.
    Att inte kunna se vad som är programmerat är nåt man måste komma över eller ge upp på, för mig är det överkomligt, men blir exponentiellt svårare om en har rattat in olika probability, repeat och delay på varje steg, ibland måste man "problemsöka" så att säga.

    Min har funkat bra, en eller två sliders som glitchar ibland vilket är oroande om det skulle bli värre, men nu bara milt irriterande ibland.

    Angående swing så har jag inte så mycket att tillägga, använder aldrig det och använder inte delay på vg8+, för mig låter det lite för pilligt, men använder som sagt inte swing.
    Tusen tack! Jätteintressant att läsa. Har velat fram och tillbaka och nu blev jag ändå sugen på 8+ igen. Kanske ska testa helt enkelt men behålla metropolis under tiden om 8+ inte känns bra..

  18. #18
    Pelleri
    Pelleri är inte uppkopplad
    Pelleris avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Hemulen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tusen tack! Jätteintressant att läsa. Har velat fram och tillbaka och nu blev jag ändå sugen på 8+ igen. Kanske ska testa helt enkelt men behålla metropolis under tiden om 8+ inte känns bra..
    det var de jag tänkte också men verkar som jag behåller båda hehe

Liknande ämnen

  1. q-swing
    Av ferdik i forum Logic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-04, 21:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •