Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 157

Ämne: Korg Opsix Altered FM Synthesizer

  1. #61
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Betala för komponenter eller nerlagt arbete?

  2. #62
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men vänta nu:
    "Korg Opsix is expected to ship in December, priced at £699/€799"

    Närmare 9000kr då, för tre oktaver, en raspberry pi och plastchassi?
    Låter sjukt ovärt.
    Då skulle man kunna säga sjukt ovärt om nästan varenda synt där ute. Om man nu bara vill betala för komponenterna.

  3. #63
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Jag tycker det är grymt bra att den inte ser ut eller låter som MODX, Montage, Digitone, Quantum, Iridium, Refaxe DX eller någon av alla andra FM-syntar som finns idag. Större möjlighet att välja det som passar en själv. Den här tycker jag verkar riktigt spännande med bra formfaktor.

  4. #64
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker det är grymt bra att den inte ser ut eller låter som MODX, Montage, Digitone, Quantum, Iridium, Refaxe DX eller någon av alla andra FM-syntar som finns idag. Större möjlighet att välja det som passar en själv.
    Det håller jag med om.

  5. #65
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Betala för komponenter eller nerlagt arbete?
    Jag jobbar själv inom elektronik och mjukvara så ja jag vet att mjukvaran idag kostar multum av totalkostnaden.
    Men FM-syntes är inget nytt och gränssnittet inget revolutionerande på den synthen.
    Korg har redan utvecklat samma plattform för Wavestate (som dessutom har mer dyr hårdvara i form av fler rattar) som i mitt tycke är en mer intressant och välljudande produkt men till ett bättre pris.
    Jag är absolut inte för Behringer-priser men förstår ändå inte målgruppen till det priset.

  6. #66
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av spanky Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag måste säga att formatet på prototypen var bra mycket mer tilltalande för mig.

    +1 på den!

  7. #67
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag jobbar själv inom elektronik och mjukvara så ja jag vet att mjukvaran idag kostar multum av totalkostnaden.
    Men FM-syntes är inget nytt och gränssnittet inget revolutionerande på den synthen.
    Korg har redan utvecklat samma plattform för Wavestate (som dessutom har mer dyr hårdvara i form av fler rattar) som i mitt tycke är en mer intressant och välljudande produkt men till ett bättre pris.
    Jag är absolut inte för Behringer-priser men förstår ändå inte målgruppen till det priset.
    Gränssnittet är inte revolutionerande men bra mycket mer användarvänligt än många andra FM-syntar. Något jag reagerade på på en gång. Så jag tror definitivt den har sin egen plats. Jag kan förstå att folk hellre hade haft 5 oktaver. Men mig stör det inte. Det finns också en ny yngre publik som jag tror hellre plockar upp denna än en stor workstation eller en klassisk DX7, SY77 eller liknande.

    Vad finns det där ute egentligen som är lättarbetat i FM-världen? Det enda jag kan komma på är Reface DX. Men den är 4-op, färre röster och har mindre klav och saknar en hel del av de funktioner som Opsix har.

    Visst, den är lite dyrare än jag trodde. Men den ligger i klass med Wavestate. Tror den kommer komma ner en tusenlapp ett tag efter släpp. Om man vill ha billig fm så är det väl volcaFM i så fall. Den får plats ovanpå vilken klaviatur som helst. Men är inget vidare att programmera.

  8. #68
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Jag minns en gång när jag hade tillgång till både en DX7 (6-op) och DX9 (4-op), där DX9:an väsentligen är en DX7 som saknar operator 1 och 2 (dvs inte samma arkitektur som DX21 och efterföljande 4-op-syntar). Syntarna var patchkompatibla, och man kunde ladda in DX7-patcher i DX9:an. Jag var förvånad över hur lika de lät i många fall, trots skillnaden i operatorantal. Så det kanske förklarar motvilligheten från tillverkarna att öka operatorantalet: visst ger det mer frihet och möjligheter, men det kostar polyfoni och komplexitet, så att hålla sig kring 4-6 operator är i praktiken en bra kompromiss.

  9. #69
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad finns det där ute egentligen som är lättarbetat i FM-världen? Det enda jag kan komma på är Reface DX. Men den är 4-op, färre röster och har mindre klav och saknar en hel del av de funktioner som Opsix har.
    Digitone såklart!

    I synnerhet med keys. Iofs "bara" "Opfour", men den låter vackert och levande, om man vill, och har saker som Opsix inte har.

    Hade varit kul att höra vad "någon" mer insatt i Digitone har att säga om Opsix som jämförelse.

  10. #70
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Digitone såklart!

    I synnerhet med keys. Iofs "bara" "Opfour", men den låter vackert och levande, om man vill, och har saker som Opsix inte har.

    Hade varit kul att höra vad "någon" mer insatt i Digitone har att säga om Opsix som jämförelse.
    Ja, absolut. Digitone är finemang. Glömde bort den i farten. Men klaviaturvarianten är dyrare än Opsix. Men den utan klaviatur är i samma prisklass som Opsix. Dock med betydligt färre röster.

    Blev lite nyfiken på vad som finns där ute med klaviatur, i ungefär samma prisklass eller billigare och som är lättarbetat? För finns det så mycket? Jag tänker just på ifrågasättandet av priset på Opsix.

  11. #71
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blev lite nyfiken på vad som finns där ute med klaviatur, i ungefär samma prisklass eller billigare och som är lättarbetat? För finns det så mycket? Jag tänker just på ifrågasättandet av priset på Opsix.
    MODX.

  12. #72
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    MODX.
    Men är inte det mer av en workstation? Kanske är jag som bedömt den mer som det. Och den ligger väl en bit över 10kkr? Men känns den som ett alternativ till Opsix? Tänker just i prisklass. Men visst, för de som vill ha större klaviatur och FM kan den ju vara ett alternativ. Absolut.

  13. #73
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men är inte det mer av en workstation? Kanske är jag som bedömt den mer som det. Och den ligger väl en bit över 10kkr? Men känns den som ett alternativ till Opsix? Tänker just i prisklass. Men visst, för de som vill ha större klaviatur och FM kan den ju vara ett alternativ. Absolut.
    Om man menar att en workstation är en synt med inbyggd sequencer och flera olika syntesmetoder så kanske ja? Men jag ser det som en kraftigt uppdaterad SY99/TG77 och de kanske också klassas som workstations? Spelare mindre roll IMHO.
    FM-X motorn är väldigt kraftfull med möjligheter till realtidsmanipulering av ljudet etc och den är lättarbetad. Jag tycker inte att Opsix ligger fel prismässigt, verkar vara en riktigt bra lättarbetad FM-synt. Mer FM åt oss alla!
    Senast redigerat av tobbiew den 2020-11-12 klockan 10:59.

  14. #74
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Ny video från Korg med en presentation och genomgång av Opsix.


    https://youtu.be/V-SWFL1XF7Y

  15. #75
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Alltid skönt med FM-synthar som kör ADSR eller motsvarande istället för rate.

  16. #76
    Barbaron
    Barbaron är inte uppkopplad
    Barbarons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av spanky Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag måste säga att formatet på prototypen var bra mycket mer tilltalande för mig.

    det går ju att kompensera genom att rita algoritm-kartor på alla andra tomma ytor i hushållet, diskmaskinen, kylskåpet, badrumsspegeln osv

  17. #77
    Johan Runeson
    Johan Runeson är inte uppkopplad
    Johan Runesons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ny video från Korg med en presentation och genomgång av Opsix.


    https://youtu.be/V-SWFL1XF7Y
    Kolla från 2:55, han gör säkert 15 knapptryckningar för att komma till "user algorithm"-menyn (som han först kallar user _oscillator_)...

  18. #78
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Johan Runeson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kolla från 2:55, han gör säkert 15 knapptryckningar för att komma till "user algorithm"-menyn (som han först kallar user _oscillator_)...
    Det är för att han trycker fel. Han har lite för bråttom. Shift+misc sen två steg till höger med > så är du där. Du kan se det i loopops video här https://youtu.be/PU8BMCAxlH4?t=684

  19. #79
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag minns en gång när jag hade tillgång till både en DX7 (6-op) och DX9 (4-op), där DX9:an väsentligen är en DX7 som saknar operator 1 och 2 (dvs inte samma arkitektur som DX21 och efterföljande 4-op-syntar). Syntarna var patchkompatibla, och man kunde ladda in DX7-patcher i DX9:an. Jag var förvånad över hur lika de lät i många fall, trots skillnaden i operatorantal. Så det kanske förklarar motvilligheten från tillverkarna att öka operatorantalet: visst ger det mer frihet och möjligheter, men det kostar polyfoni och komplexitet, så att hålla sig kring 4-6 operator är i praktiken en bra kompromiss.
    Det jag tänker på främst är att det vore kul att ha många likartade operatorsalgoritmer parallellt för att kunna skapa massiva svävande snedstämda saker eller till och med köra nästan additivt. Jag tror det finns en hel del där att utforska ljudmässigt.

  20. #80
    sprakmanick
    sprakmanick är inte uppkopplad
    sprakmanicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Lite nytänk verkar det vara ändå i och med att man kan välja mellan olika lägen (ring mod, filter FM, wavefold) för operatorerna. Eller är det nåt som är möjligt i Yamaha FM-X eller Elektron Digitone också?

    Gillar de gnistrande och kristalliska rymdljuden från 7:30 i klippet nedan. Reverbet låter hyfsat bra också. Alla ostiga FM-pianon och liknande "låter ju som de ska", om det nu är sånt man vill åt.

    https://youtu.be/tyRktUkfVJg

  21. #81
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ny video från Korg med en presentation och genomgång av Opsix.
    Bra. Gillar Luke, han är skön.

  22. #82
    8_bit
    8_bit är uppkopplad nu
    8_bits avatar
    Senior
    Jag är jättesugen på opsix. Räknar med att plocka upp bland de första som säljs beg.

  23. #83
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Har inte tittat på alla videoklipp ännu, men det står inget om multitimbralt läge på Korta hemsida. Det är väl en miss i så fall, om det saknas?

  24. #84
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har inte tittat på alla videoklipp ännu, men det står inget om multitimbralt läge på Korta hemsida. Det är väl en miss i så fall, om det saknas?
    Har Wavestate det, tänkte att det ger en hint i så fall?

  25. #85
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har inte tittat på alla videoklipp ännu, men det står inget om multitimbralt läge på Korta hemsida. Det är väl en miss i så fall, om det saknas?
    Inte multitimbral läge med separata midikanaler, nej. Men du kan göra en bitimbral split där du kan dela upp operatorerna över klaviaturen. Man sätter en high och low key. Så på sätt och vis kan man göra två ljud samtidigt. Men begränsat av vad som är möjligt inom en patch.

    Går ju även programmera operatorerna separat och sequenca dem individuellt på sätt och vis eftersom sequencern är polyfonisk. Men nej, inte multitimbral med separata midikanaler.

  26. #86
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte multitimbral läge med separata midikanaler, nej. Men du kan göra en bitimbral split där du kan dela upp operatorerna över klaviaturen. Man sätter en high och low key. Så på sätt och vis kan man göra två ljud samtidigt. Men begränsat av vad som är möjligt inom en patch.

    Går ju även programmera operatorerna separat och sequenca dem individuellt på sätt och vis eftersom sequencern är polyfonisk. Men nej, inte multitimbral med separata midikanaler.
    Tack Katzenjammer, jag tittade på Loopop's demo och han bekräftade detta också.
    Yamaha DX-7 har mer komplexa enveloper än ADSR. Hur lika blir då importerade DX7-ljud, med bara en decay och en level per envelope...?

  27. #87
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack Katzenjammer, jag tittade på Loopop's demo och han bekräftade detta också.
    Yamaha DX-7 har mer komplexa enveloper än ADSR. Hur lika blir då importerade DX7-ljud, med bara en decay och en level per envelope...?
    Vissa ljud kommer garanterat inte gå att göra, t.ex. Harpsichord 1.
    Men vem behöver egentligen ännu en "DX7", det finns ju så det räcker?

  28. #88
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vissa ljud kommer garanterat inte gå att göra, t.ex. Harpsichord 1.
    Men vem behöver egentligen ännu en "DX7", det finns ju så det räcker?
    Helt barockt!

  29. #89
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Helt barockt!
    jag gör en menuett och lämnar butiken!

  30. #90
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns USER-algoritmer.
    SY serien har s.k "User defined algorithms"...

  31. #91
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Vad är city-bönder för något? Är det bra eller dåligt att vara en?

  32. #92
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av virevare Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En grej som jag har lite som utgångsläge nuförtiden är huruvida några presets alls i demos på youtube är mer intressanta än mina goto-pluggar i datorn. Om inte - varför betala för att ha mer ont om plats och inte mer välljud?

    I mycket av den musiken jag hör online ligger talangnivån i botten.

    Så tipset man hade velat ge alla city-bönder som vill göra underverk med sina syntar är nog att skaffa de syntar / pluggar som har mest inbyggd talang / avancerade presets, istället för att stånga fram ännu ett random hårdvaru-pulståg med lite brus på och kalla det för musik.
    Det finns naturligtvis många sätt att göra musik på och många åsikter om musik och vad som är bra eller dåligt.
    Själv har jag t.ex. aldrig lockats av modularkonceptet men förstår verkligen att det är kul att hålla på med. Men jag tycker det tar för mycket tid. Att köra presets som någon med talang (hur man nu definierar det) är kanske också ett sätt att spara tid, fast där tycker jag inte själv att det blir särskilt kul längre så jag avstår att bli miljonär på Spotify på andras "talang" och rattar eget istället...

    Sedan vet jag inte varför du menar att en plugin skulle ha mer inbyggd talang än en hårdvarumaksin, men att de tar mer plats, maskinerna, har du naturligtvis helt rätt i. Återigen mycket en fråga om vad man tycker är kul och inspirerande. Denna tråd handlar om en hårdvarumaskin i vart fall. Fast du gillade ju TX7 i en annan tråd så du verkar ändå ha en liten vurm för hårdvara trots allt.

  33. #93
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Jag är uppvuxen på landet och känner inga bönder som stämmer in på din beskrivning. Fattar inte grottmänniskagrejen heller. Varför har du sådant behov av att förödmjuka människor som inte spelar den musik du gillar?

  34. #94
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Av allt att döma är Opsix mono- eller som bäst duotimbral. Då är vi tillbaka på ruta ett historiskt sett oavsett hur mycket nya funktioner som finns i övrigt.

  35. #95
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Japp, DX-7 v.1 med förenklad enveloper, filter och effekter. Inget för en puritan, men tillräckligt komplex för en nybörjare på FM-syntes

  36. #96
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Av allt att döma är Opsix mono- eller som bäst duotimbral. Då är vi tillbaka på ruta ett historiskt sett oavsett hur mycket nya funktioner som finns i övrigt.
    För mig är multitimbralitet inte så viktigt längre. Känns nittonhundratal. Men vi använder våra prylar på olika sätt.

  37. #97
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För mig är multitimbralitet inte så viktigt längre. Känns nittonhundratal. Men vi använder våra prylar på olika sätt.
    Original DX7 var ju monotimbral och utan local off annat än i hårdvara (volymregel).
    Jag tror jag har en grundläggande ångest över multitimbrala grejer på grund av att det krävde så mycket tid i början att förstå och göra setup till. Och alla tillverkare hade olika lösningar. Gärna med en härva av förbehåll gällande röster och effektrouting.

    Jag blir nästan glad när maskiner inte är multitimbrala så slipper jag känna mig tvungen att sätta mig in i ytterligare en tråkig meny. För finns den där kan jag inte låta bli.

  38. #98
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av virevare Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...
    Modularer ser jag som det högsta kortet, men också det svåraste. Jag lämnar det åt grabbarna som designar ljud exempelvis.
    Nu vet jag inte riktigt vad du menar med "designar ljud" men många av dem som lever på sådant använder nog 95% datorer och plockar fram lite modularer när det kommer någon fotograf med reporter till studion och när de skall Youtuba lite. Kanske när de behöver ladda om. I vart fall sådana som arbetar mot deadlines och inte redan är rika och berömda och kan sitta och noodla i det oändliga.

  39. #99
    windwind04
    windwind04 är uppkopplad nu
    windwind04s avatar
    Senior
    Funderar på att skaffa en snart kanske.. Får se men den verkar väldigt festlig och bra möjligheter för att assigna CCn till lite vad som, ovanpå sequencern. (för styrning via sequencer)

    Vill inte lägga bra över 10k på ett sånt köp så Yamahas nuvarande produkter, Kodamo EssenceFM etc är inte aktuellt. Har haft tre st Digitone även, en original och två keys - inte riktigt min grej, eller åtminstone inte värt slanten för min del. De gamla SY/TG-77, TX802 osv har jag också haft och orkar inte mer med fler gamla plåtburkar just nu.

  40. #100
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Nick Batt kör en recension:
    https://youtu.be/PdXxQjX5F18

  41. #101
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran

  42. #102
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Någon som vet om det finns någon i butik i Göteborg?

  43. #103
    readyletsgo
    readyletsgo är inte uppkopplad
    readyletsgos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av popstasy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som vet om det finns någon i butik i Göteborg?
    Ska finnas hos Andreasson

    https://andreassonmusik.se/korg-opsi...fm-synthesizer

  44. #104
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av readyletsgo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grymt, tack!

  45. #105
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av erko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nick Batt kör en recension:
    https://youtu.be/PdXxQjX5F18
    Men det har ju hänt en hel del med syntmotorn i Opsix, upptäckte jag i denna demo!
    Olika syntesmetoder blandas med FM, på ett kul sätt, och visuellt mer överblickbar...

  46. #106
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Har man ett stort skrivbord så är denna en desktop! Och låter bra som snusk gör den.

  47. #107
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av readyletsgo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testade ytterst kort för Två veckor sedan. Verkar jättekul! Någon som hunnit köpa en?

  48. #108
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Japp, ska hämta min hos Andreassons senare idag. Återkommer med synpunkter.

    Edit: Ser just nu att jag tydligen precis hann lägga en beställning innan de höjde priset med 700.
    Senast redigerat av mimoid den 2021-01-23 klockan 09:32.

  49. #109
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Har den Portamento/Glide?

  50. #110
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av LFOKringlan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har den Portamento/Glide?
    Ja, den har glide som man kan ställa in under Voice-menyn. Du kan välja mellan 'alltid på' eller endast i legato. Glide time ställer du in i antal millisekunder.

  51. #111
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mimoid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, den har glide som man kan ställa in under Voice-menyn. Du kan välja mellan 'alltid på' eller endast i legato. Glide time ställer du in i antal millisekunder.
    Fint! Jag försökte på min Volca FM men den verkar sakna det. Det kanske blir en FM-synt detta året.

  52. #112
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Har suttit i en timme och testat - första intrycket är: jaha, den är blå? Trodde den skulle vara helsvart, men frontpanelen är typ så där heat-discolored svartblå. Färgerna på LED-erna anspelar på ett dämpat sätt på DX7, varken Roland Aira-illgrön eller Behringer julgran. Snygg som satan.

    Tangentbordet är samma som på WaveState (med samma OCD-störande glipa mellan B och C-tangenterna). Jag har för övrigt absolut inga som helst problem med 3-oktavers-storleken, tvärtom, jag tycker synthens storlek är helt perfekt och hade faktiskt varken föredragit en 5-oktavers eller en modulversion före denna. YMMV.

    OpSix-loggan är märkligt suddig, typ som en sån där 3D-bild innan man fått på sig 3D-glasögonen, men det ska nog vara så. Diagrammen på frontpanelen som illustrerar de olika operatorfunktionerna (FM, filter, wavefolding, etc) är bara kosmetisk utfyllnad, de fyller absolut ingen som helst vettig funktion förutom att vara en homage till DX7's printade diagram (EG och Keyboard Scaling) som likaså är rätt ointressanta att titta på. Jag hade faktiskt föredragit en bild på själva agoritmerna, men de kanske inte fick plats.

    Ljudet är ingenting att anmärka på, det här är precis lika krispigt och elegant som jag hade hoppats. Det finns en uppsjö med YT-clips för den som vill lyssna. Presetsen är inte pråliga, överdådiga eller flashiga, utan 90% musikaliska rakt igenom: elegant programmerade och direkt användbara. Synthens inbyggda effekter är samma som på Minilogue XD och WaveState, dvs av högsta klass. Framför alt är reverbet helt underbart, vi pratar om Strymon-nivå här. Jag får ge en eloge till programmerarna som hade varit duktiga att avstå från att dränka allt i shimmer (hm, tänker främst på DeepMind här).

    Jag testade lite att programmera själv också; nu är jag inte helt främmande för FM programmering med DX7 så det var inga större problem att ratta in typiska DX-ljud. Tack vare skjutreglagena är det simpelt att testa effekterna av enveloper och LFO's innan man programmerar in dem. Men jag blev rätt imponerad av de mindre FM-typiska ljuden som jag inte riktigt hade väntat mig, dvs märkligt varma och analogliknande pads och basar. Men om man betänker att varje operator kan anta formen av inte bara sinusvåg, utan även en massa andra vågformer, har man här en en sexoscillators digitalpoly med virtuella analogfilter, så man kan få fram rätt komplexa ljud utan att bry sig ett dugg om FM. Slänger man in möjligheten att varje operator kan skräddarsys med en massa andra parametrar, som feedback, width, samt konfigureras inte bara som en vanilla FM-operator utan som wave folder eller varför inte ringmodulator, så öppnas det ytterligare möjligheter att anpassa ljudet till någonting som är långt bortom vanlig FM-syntes.

    Ett litet problem har jag dock med skjutreglagen för operatorerna, som ju av naturliga skäl inte visar var de är inställda per preset. Börjar man pilla på dem, så är det oerhört svårt att ställa tillbaks dem där de ursprungligen stod och just vad gäller FM, så är operatorernas "volym" absolut kritiskt för ljudet - det kan räcka med att man flyttar ett reglage en enda cm för att ge ljudet en helt annan karaktär. Jag undrade också över ifall det betyder något att de två färgerna kring reglagena som visar ifall operatorn är en bärvåg eller modulator (rosa och lila), ibland tycks skifta mera i rött eller blått. Men det tycks vara en slumpmässig variation, beroende på vilken färg de kringliggande LED'erna lyser med.

    Den inbyggda mod-tabellen verkar vara grymt användbar - flera av presetsen har fått mig att höja på ögonbrynen och undra hur i all sin dar de fungerar, men oftast är det någon LFO som modulerar någon oväntad parameter för att skapa t ex bitimbral-liknande patchar eller studsande panoreringar i ljudbilden.

    På samma sätt som WaveState och Minilogue, har även OpSix en massa templates, dvs halvfärdiga patchar som man kan använda som startpunkt för sina egna ljudexperiment. Strålande pedagogiskt. OpSix varnar också elegant om man har modifierat ett ljud och vill byta till en annan preset innan man har sparat. Det har redan räddat några av mina ljudexperiment ett par gånger.

    Gränssnittet är superenkelt och väl genomarbetat; jag har inte behövt att titta i manualen en enda gång och har redan kommit underfund med typ 80% av allt. Nu råkar jag gilla att läsa manualer, så det blir lite kvällslektyr med iPaden för att begripa de sista 20 procenten, men jodå, här har Korg absolut anlitat expertis på UX (User Experience).

    OpSix känns dock inte helt klockren som ett live-instrument: det flesta parametrarna kräver en eller två knapptryckningar för att tas fram till skärmen, och det känns som att instrumentet är mest lämpat för att sittas med i studion i lugn och ro och pillas med eftertanke. Alltså inga ryckiga vred på feta Cutoff- och Resonans-knappar med högerhanden medan vänsterhanden vevar i luften i takt med musiken. Det är snarare lite labbrock och intellektuellt tankearbete över alltihop. Det är samma sak som för WaveState för övrigt: samma kontemplerande och eftertänksamma arbetssätt.

    Jag har ännu inte testat arpeggiatorn så vi får se hur det fungerar där.

    Nå, här var mina första intryck - i alla fall det som inte jag blev klar över från alla YT-clips.

    Korg is on the roll!
    Senast redigerat av mimoid den 2021-01-26 klockan 22:32. Anledning: stavfel

  53. #113
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Snyggt mimoid! Lägg gärna upp lite fina ljud dry sen om du har lust. Du har rätt i att den är så svinsnygg också!

  54. #114
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Kul, låter ju toppen!

  55. #115
    sprakmanick
    sprakmanick är inte uppkopplad
    sprakmanicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av mimoid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OpSix känns dock inte helt klockren som ett live-instrument: det flesta parametrarna kräver en eller två knapptryckningar för att tas fram till skärmen, och det känns som att instrumentet är mest lämpat för att sittas med i studion i lugn och ro och pillas med eftertanke. Alltså inga ryckiga vred på feta Cutoff- och Resonans-knappar med högerhanden medan vänsterhanden vevar i luften i takt med musiken. Det är snarare lite labbrock och intellektuellt tankearbete över alltihop. Det är samma sak som för WaveState för övrigt: samma kontemplerande och eftertänksamma arbetssätt.


    Tack för en strålande recension! Nu blir man ju inte direkt mindre sugen. Hoppas de släpper en SE-modell av den här också, som de gjort med Wavestate. Då ökar spelglädjen och live-möjligheterna ett par snäpp i alla fall.

  56. #116
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Det är ju synd att denna saknar aftertouch. Är inte det också liten del av charmen när det kommer till FM-syntar med keys?
    Tänker på DX-Modellerna.

  57. #117
    davidi
    davidi är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Varför vill jag ha denna? En drös tusenlappar för en funktion som jag egentligen redan har i min Kronos. Problemet är att det är lite för mycket meny- och skärmhoppande hit och dit för att ändra parametrar, och då blir det jobbigare att leka fram nya ljud. Opsix ser ut att funka som jag tycker att FM-programmering borde funka.

  58. #118
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av davidi Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför vill jag ha denna? En drös tusenlappar för en funktion som jag egentligen redan har i min Kronos. Problemet är att det är lite för mycket meny- och skärmhoppande hit och dit för att ändra parametrar, och då blir det jobbigare att leka fram nya ljud. Opsix ser ut att funka som jag tycker att FM-programmering borde funka.
    Jag har hört också att Opsix ska vara svårjobbad men det är bara en vanlig utmaning för oss MnM/Octatrack användare

    Det som dödar mitt sug är att den inte har vanliga DX-7 envelopes, saknar aftertouch och är man igång och gnäller lite så har den fortfarande 37 keys VS DX7 61 Keys.

  59. #119
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av LFOKringlan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har hört också att Opsix ska vara svårjobbad men det är bara en vanlig utmaning för oss MnM/Octatrack användare

    Det som dödar mitt sug är att den inte har vanliga DX-7 envelopes, saknar aftertouch och är man igång och gnäller lite så har den fortfarande 37 keys VS DX7 61 Keys.
    Jag antar att det sistnämnda beror på ifall man främst vill komponera eller framföra musik. Jag själv är ingen duktig pianist och spelar hellre in stämmorna var för sig i Cubase. Då använder jag min NI Komplete Kontrol keyboard. Däremot är det lilla 3-oktavers tangentbordet på Opsix och Wavestate perfekt när man ska bygga patchar och testa dem i ett musikaliskt sammanhang.

  60. #120
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mimoid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag antar att det sistnämnda beror på ifall man främst vill komponera eller framföra musik. Jag själv är ingen duktig pianist och spelar hellre in stämmorna var för sig i Cubase. Då använder jag min NI Komplete Kontrol keyboard. Däremot är det lilla 3-oktavers tangentbordet på Opsix och Wavestate perfekt när man ska bygga patchar och testa dem i ett musikaliskt sammanhang.
    Jag är ändå sjukt sugen på en rejäl FM synt som denna men hur står den sig mot
    Kodamo Essence FM och Hydrasynth till exempel? För och nackdelar?

Liknande ämnen

  1. RYKTE: Korg Opsix - FM-fest på g
    Av stilnocturnal i forum Nyheter
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2020-05-13, 18:24
  2. Korg MS-50 Synthesizer/Expander?
    Av Position Zero i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2016-08-04, 18:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •