Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 77

Ämne: Korg SQ-64 Poly Sequencer

  1. #1
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage

    Korg SQ-64 Poly Sequencer

    Korg släpper en ny sequencer med namnet SQ-64. Sequencern kommer i ett aluminium-skal med OLED-skärm och har en 64-stegs knapp-matrix som används till de fyra olika sequencer-spåren. Tre för melodi och ett för rytm som har 16 individuella monofoniska spår.

    Specifikationer
    • Sequencer: 64 step sequencer with 3 melodic tracks with up to 8 note polyphony, and 16 monophonic rhythmic tracksTempo: BPM30.0 - 300.0
    • Inputs: MIDI IN connector (φ3.5mm stereo mini-phone jack, use a type-A MIDI converter cable), SYNC IN jack (φ3.5mm monaural mini-phone jack, 20V maximum
    • input level)
    • Outputs: MIDI OUT1, 2 connector (φ3.5mm stereo mini-phone jack, use a type-A MIDI converter cable), SYNC OUT jack (φ3.5mm monaural mini-phone jack, 10V maximum input level), CV GATE output A/B/C jack (φ3.5mm monaural mini-phone jack, 10V maximum output level), CV PITCH output A/B/C jack (φ3.5mm monaural mini-phone jack, 10V maximum output level), CV MOD output A/B/C jack (φ3.5mm monaural mini-phone jack, 0V maximum output level), TRIG output 1~8 jack (φ3.5mm monaural mini-phone jack, 10V maximum output level)
    • Power: USB bus power, or DC 9V AC Adapter KA-350, separately sold)
    • Dimensions: (W x D x H): 368 Å~ 144 Å~ 74 mm / 14.49 Å~ 5.67 Å~ 2.91 inches
    • Weight: 1.0 kg / 2.20 lbs
    • Included items: Owner’s Manual, USB cable
    • Accessories: (separately sold): KA350 AC Adaptor, Patch cables MS-CABLE-18
    Mer information finns på https://www.dlxmusic.se/produkter/kl...poly-sequencer

    Bifogad fil 97801Bifogad fil 97802Bifogad fil 97803Bifogad fil 97804Bifogad fil 97805
    Senast redigerat av Katzenjammer den 2020-11-07 klockan 10:16. Anledning: Tog bort rykte ur rubriken

  2. #2
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Mycket intressant. Ingen blir förvånad om jag inte går helt igång på den modernistiska designen, men den är överlevnadsbar. En sak som jag inte blir riktigt klok på - och det gäller inte enbart denna (om det är så) utan alla moderna stegseq:ar är varför de har så begränsad steglängd? Med dagens mått mätt tar 64 steg nästintill inget minne alls i anspråk. Dock med förbehållet att vi inte vet om den faktiskt är begränsad till 64 eller om man kan länka flera patcher på ett enkelt sätt.

    Till rätt pris helt klart intressant - men Korg får gärna släppa ifrån sig den där 2600:an också, men jag förmodar de hamnat lite i en priskris nu när de missat att få ut den innan Behringer puttade ut sin.

  3. #3
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Det står att man kan fritt chaina patterns. 16 patterns x 64 steg per kanal är det som gäller. Står dock inte hur många patterns som går att chaina på raken.

    Kan inte tänka mig att information på DLX skulle vara felaktig. De hade nog bara lite bråttom med att lägga ut informationen. Jag satte dock tråden som RYKTE eftersom det inte finns någon officiell information än.

  4. #4
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det står att man kan fritt chaina patterns. 16 patterns x 64 steg per kanal är det som gäller. Står dock inte hur många patterns som går att chaina på raken.

    Kan inte tänka mig att information på DLX skulle vara felaktig. De hade nog bara lite bråttom med att lägga ut informationen. Jag satte dock tråden som RYKTE eftersom det inte finns någon officiell information än.
    Jomen dåså, det kommer man ju en bit på

  5. #5
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Tog bort rykte ur rubriken då Korg verkar läcka flera produkter ut via olika butiker. Opsix dök precis upp via en dansk butik.

  6. #6
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är inte uppkopplad
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Oj wow cool. Undrar var den hamnar i pris?

  7. #7
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hugo Hasslo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oj wow cool. Undrar var den hamnar i pris?
    Ca 3200 kronor enligt Deluxe.

  8. #8
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Är det ingen som reagerar här, på den kompakta versionen av en Arp 2600 i en av bilderna...? Den ser rätt liten ut jämfört med Volca-maskinen på bilden... Edit: Ah... såg nu att "Amon" redan nämnt det idag.
    Senast redigerat av jocks1 den 2020-11-07 klockan 15:31.

  9. #9
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det ingen som reagerar här, på den kompakta versionen av en Arp 2600 i en av bilderna...? Den ser rätt liten ut jämfört med Volca-maskinen på bilden... Edit: Ah... såg nu att "Amon" redan nämnt det idag.
    Det diskuteras friskt i Korg ARP 2600-tråden.

  10. #10
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är inte uppkopplad
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nfuture Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ca 3200 kronor enligt Deluxe.
    tack!

  11. #11
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Detta är riktigt kul tycker jag. Har letat sequencer länge (och väntat på en Cirklon ännu längre )
    Först och främst till Nord Drum 2, och då behöver jag 6 spår. Och efter vad jag förstår så kan jag köra bägge mina Nord Drum 2 eftersom den har 16 monofoniska rytmtracks, hahaha. Det är ju komplett overkill, för klarar egentligen inte hålla koll på mer än max 6 - men kul att det går! Så 3-4 monos och en Matriarch och... och... och

    Kommer antagligen bara bli gröt. Men kul blir det !

  12. #12
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Det känns som om Korg sneglat en hel del på Arturia Beatstep Pro, men skippat drum pads. Hoppas att displayen ger bra överblick.

  13. #13
    jazza
    jazza är inte uppkopplad
    jazzas avatar
    Senior

  14. #14
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Annan bild nu. Utan lillkarpen?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	korg.jpg 
Visningar:	92 
Storlek:	771,5 KB 
Id:	98034

  15. #15
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage

    https://youtu.be/Wm9zmAVwxDE

    Loopop's recensioner brukar vara de jag gillar bäst.

  16. #16
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Annan bild nu. Utan lillkarpen?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	korg.jpg 
Visningar:	92 
Storlek:	771,5 KB 
Id:	98034
    Hahaha, ja ok, den kommer alltså inte är min slutsats. (Eller så vill de bara visa att den är avsedd för euro, men jag tror mer på min första slutsats.)

  17. #17
    Ullrich
    Ullrich är uppkopplad nu
    Ullrichs avatar
    Senior
    Designen... Jisses! Nästan så det blev bra igen. Men bara nästan.

  18. #18
    anskun
    anskun är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ullrich Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Designen... Jisses! Nästan så det blev bra igen. Men bara nästan.
    Haha smaken är så olika, jag tycker den är skitsnygg! Som en mix mellan ett BOSS BX-16, en dyrare Elektronapparat och ett tangentbord från sci-fifilm ca 1979.

  19. #19
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Bra med alternativ till Keystep Pro, för den som inte gillar tangenter och vit färg. Eller är det mer som skiljer?

  20. #20
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    SQ-64 verkar vara en skön "4 track sequencer". Dock blir jag nu ännu mer förundrad över min Cirklon när det blir uppenbart HUR jkla mycket som finns i den jämfört med alla andra HW-sequencers

  21. #21
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Jag vill ha denna. kanske väntar på begagnad dock.

  22. #22
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Också sugen på en, och tänker beställa när den är tillgänglig. Hoppas den kan lindra väntingen på den där jäskla Circlonen något

  23. #23
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Nfuture Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Också sugen på en, och tänker beställa när den är tillgänglig. Hoppas den kan lindra väntingen på den där jäskla Circlonen något
    Det närmaste Cirklon (fast långväga iaf) är imho Squarp Pyramid. Den har instrumentdefinitioner, ett antal midiportar, patterns/sequences/songs samt slumpfaktorer etc

  24. #24
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    För mig som är för dum i huvudet för att förstå Yamaha-sequencers så borde denna vara otroligt kul. Men apparaten är svinenkel i sin konstruktion och borde kosta långt under 1000:- kan jag tycka.

  25. #25
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det närmaste Cirklon (fast långväga iaf) är imho Squarp Pyramid. Den har instrumentdefinitioner, ett antal midiportar, patterns/sequences/songs samt slumpfaktorer etc

    Har faktiskt inte kollat upp den ännu pga 8x8-layouten (som jag inte tycker om - därför jag inte behöll min digitakt bland annat).

    Men skall kolla den i alla fall. Tack för tipset!

  26. #26
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Som tillägg har jag uppfattat gränssnittet väldigt perplext och då tänker jag nog mest på designen. Det känns inte som en ny produkt eftersom den här typen av knappar var det enda vi såg under hela 80-talet. Därför reggar min hjärna undermedvetet det hela som en ruggigt osexig pryl. Men samtidigt så är utformningen trors det extremt cheap och knappast som forna Korg-prylar. Ta sequencern S1 som exempel. Denna ser ut som ett game & watch i jämförelse. Samtidigt undrar jag vad jag kan ha sett som kändes som denna utseendemässigt. Förmodligen nån form av kontorsredskap eller nåt från typ 1986.

  27. #27
    rofo
    rofo är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Samtidigt undrar jag vad jag kan ha sett som kändes som denna utseendemässigt. Förmodligen nån form av kontorsredskap eller nåt från typ 1986.
    Alesis HR-16/MMT-8 är av ultimat kontorsmaskindesign. Särskilt i de grå varianterna.
    Tankarna vandrar lätt iväg till nånting tillverkat av Facit på 70-talet.

  28. #28
    Ronsun
    Ronsun är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag blev sugen att testa så jag lade en beställning igår hos tysken för deras hemsida sa att de skulle få hem den om 2-5 dagar.
    Idag ändrades orderstatusen så nu säger de att de hoppas få hem den om 4-5 veckor(!)...

    Har någon annan lyckats få ta på den än?

  29. #29
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Oj!
    Det kanske blir en sån här. Prima Berlin School-verktyg istället för/tillsammans med Q960 och CSQ-600.

  30. #30
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Vad säger juryn? SQ-64 eller Keystep Pro eller Beatstep Pro?

  31. #31
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad säger juryn? SQ-64 eller Keystep Pro eller Beatstep Pro?
    KSP

  32. #32
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Ja, det tyckte jag med - grejen är ju att jag har en vanlig keystep så... (plus att den är svart )

  33. #33
    Ronsun
    Ronsun är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad säger juryn? SQ-64 eller Keystep Pro eller Beatstep Pro?
    SQ-64:an är försenad. Det verkar som det kommer dröja 1-2 månader innan den blir tillgänglig...

  34. #34
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Det spelar ingen roll.

  35. #35
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det tyckte jag med - grejen är ju att jag har en vanlig keystep så... (plus att den är svart )
    Jag har en BSP idag (svart) och var i början intresserad av SQ-64. Men jag vill nog ha något med tangenter på även om de är mini. Så fort de släpper en svart KSP slår jag till .

  36. #36
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Kan bara inflika att även den vita KSP är skitbra.

  37. #37
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Men den är ju vit!

  38. #38
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Ja, och det är ju en fördel i sig.

  39. #39
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Ingen song mode? Max 64 steg sen är melodin slut?

  40. #40
    Ronsun
    Ronsun är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av LFOKringlan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen song mode? Max 64 steg sen är melodin slut?
    Det verkar som att du bara kan länka samman 16 patterns till en 'songstructure' men ingen 'riktig' song mode nej...

  41. #41
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Känns ju som något som borde fixas i firmware framöver. I övrigt känns det ju som en väldigt trevlig maskin.

  42. #42

  43. #43
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    "Each of the Melody tracks (x3) has 16 Patterns of up to 64 steps each, and the Drum track (x1) has 16 Sub-tracks also with up to 64 steps each, that can be played, chained and edited in a variety of ways."

    "All your patterns can also be freely chained and looped, making this the ultimate device for machine live!"

  44. #44
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Tldr; kan man göra konstig musik med den?

  45. #45
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Letar i manualen om den också går att använda som MIDI->CV interface? Har en BSP som jag alltid har inkopplad till mitt Eurorack samt datorn via USB. Då kan jag sequensa (är det ett ord?) Euroracket direkt från BSP eller välja BSP + rätt MIDI-kanal i Cubase för att styra Euroracket därifrån utan att koppla om någonting. Smidigt!

  46. #46
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Någon som köpt och fått hem ännu?

    Den ser ju väldigt trevlig ut!

  47. #47
    freddryer
    freddryer är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag ska fan köpa den men tycker det har varit lång väntan mellan presentation och release. Men man ska väl inte klaga i dessa tider antar jag!

  48. #48
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Två till tre veckor enlig Thomann och Bax.

  49. #49
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Helt otippat har jag, som aldrig förut hade någon förståelse för stepsequencers, fått GAS på den här och inser hur jädra stor nytta av den jag faktiskt kommer att ha...

    Avvaktar tills någon fått sin och inväntar first light!

  50. #50
    Modulation
    Modulation är inte uppkopplad
    Modulations avatar
    Senior
    jag köpte min på deluxe i stockholm för nån vecka eller så sen.

    än så länge så... hmm. tja alltså jag trodde polyrhythm grejjan, att köra olika längd steps på varje track skulle även gälla subtracks på trummorna, men icke. mao, 8 spår trummor (i mitt fall, eftersom jag enbart kör cv) går som dom går, inte oberoende av varandra. idiotiskt rent av. jag är typ i funderingar på att lämna tillbaka eller så av den anledningen.

  51. #51
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Hurra!
    Tysken skickar min idag.

  52. #52
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Det ska bli skoj att höra vad du får för vibes!

  53. #53
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Lättjobbad, överskådlig och intuitiv; inte mycket menydyk. Ett rejält bygge som är långt ifrån plastig. Bra känsla på knappar och rattar.
    Nu har jag inte mitt eurorack helt färdigt och jag har inte djupdykt i den, men så här ser den ut i vilket fall.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	sq-64.jpg 
Visningar:	71 
Storlek:	898,9 KB 
Id:	100406

  54. #54
    freddryer
    freddryer är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Fick också hem min. Tycker den är precis vad man förväntade sig. Har inte märkt av buggarna folk nämner men har å andra sidan inte djupdykt. Arpeggiatorn är annorlunda, kunde man få divide också så blir den riktigt bra. Som sagt, den är bra. Väldigt bra size och står stabilt.

  55. #55
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lättjobbad, överskådlig och intuitiv; inte mycket menydyk. Ett rejält bygge som är långt ifrån plastig. Bra känsla på knappar och rattar.
    Nu har jag inte mitt eurorack helt färdigt och jag har inte djupdykt i den, men så här ser den ut i vilket fall.
    Tjusigt! Vet du om man i likhet med Beatstep Pro kan välja V- eller S-Trigger för det åtta trigg-utgångarna?

  56. #56
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Du kan för varje kanal välja V eller S-trig separat. Plus att du också kan välja mellan 5 eller 10 volt.

  57. #57
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kan för varje kanal välja V eller S-trig separat. Plus att du också kan välja mellan 5 eller 10 volt.
    Riktigt bra ju. Tack för info

  58. #58
    Linuz
    Linuz är inte uppkopplad
    Linuzs avatar
    Senior
    Går de välja linjär output för att använda en kanal för vanlig CV modulation likt SQ-1?

  59. #59
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Linuz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Går de välja linjär output för att använda en kanal för vanlig CV modulation likt SQ-1?
    Har inte sett att den mjölken finns.

  60. #60
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har inte sett att den mjölken finns.
    Skummjölk?

Liknande ämnen

  1. SCI Poly Sequencer
    Av farbror synt i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-10-02, 21:13
  2. Ratt till Korg Mono/Poly (eller Poly-6)
    Av skogge i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-08-23, 18:01
  3. Korg Poly-800, Kawai R-50, Korg DW-8000/6000, Yamaha FB01, TR626, TR505
    Av synthetic i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-02-07, 21:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •