Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Expander till MS20

  1. #1
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran

    Expander till MS20

    Jag, och jag förmodar många andra, stör mig på ett antal brister hos MS20. För att åtgärda dessa - utan hjälp av eurorack (fullt möjligt för mig personligen i dagsläget, men otympligt i live-sammanhang) eller en alldeles för dyr (om än mycket lockande) MS50 - tänkte jag här föreslå och efterlysa idéer om en mindre lösning, kanske i form av en liten expander-låda som skulle kunna fästas på synten eller ligga bredvid. Jag vill ogärna modda själva synten (vilket är skälet till att jag inte kommer att diskutera PWM eller oscillatorsynk etc). Jag är verkligen ingen skolad MS20-användare, så det kan rent av vara så att dessa problem inte kräver några externa lösningar.

    Jag vill först och främst fokusera på tre grejer:

    OBEROENDE PITCHMODULATION
    MS20 har som bekant en separat ingång för VCO2:s frekvens, problemet är bara att klav-cv kopplas ur när något patchas i den. Att t ex låta VCO1 vara omoddad medan VCO2 har ett vibrato går alltså inte.
    Åtgärden då? Lösningen är väl en CV-mixer, antar jag, där LFO:n kan mixas med klav-CV för att sedan skickas till VCO2 in. Vilken enkel DIY-modul föreslås för detta?

    RIKTIG SAMPLE AND HOLD
    Jag köpte min MS20 för att kunna spela bas på den live. Min tanke var då att spela en grundton som skulle trigga och CV-styra MS20, och synten klingade ut med väldigt lång release skulle jag med hjälp av en killswitch/lineswitch spela bastoner till synttonen, som däremot förblir oförändrad. Problemet är förstås att CV:n som kommer till basen droppar till noll så fort ESP:n inte får någon signal längre, vilket alltså innebär att synttonen förvisso klingar ut, men att den droppar till i princip ohörbara frekvenser. Detta är väl helt i sin ordning, men okunnig som jag var tänkte jag att detta var lätt att lösa med hjälp av sample/hold-sektionen: Jag skulle helt enkelt sampla grundtonen och holda den till nästa ton som släpps igenom från basen. Till min stora förvirring och frustration hände inte ett smak, tonen holdades bara i ett ögonblick. Jag förstod efter en googling att detta beror på att S/H på MS20 inte är klassisk S/H, utan det som kallas "track and hold": dvs, CV holdas bara så länge modulen får gate. Så fort jag slutar spela på basen slutar MS20 holda och pitchen droppar.
    Åtgärden jag tänker mig är att invertera gaten, så att CV holdas när jag inte spelar. Tänker jag rätt? Vilken CV- eller gateinverter är billig och enkel att bygga?

    ATTENUATOR
    För att vibratot på VCO2 i problem nr 1 ska vara genomförbart räcker det inte bara med en passiv mixer. Om MG ut patchas till VCO2 IN kommer nämligen pitchmodden att omfatta så gott som hela syntens register, utan praktiska möjligheter att ändra det. Oscillatorn sveper helt enkelt från ohörbart till alldeles för högt.
    Åtgärden i detta fall är väl en attenuator. Jag trodde i min enfald att detta skulle låta sig göras genom att köra LFOn genom syntens lilla VCA-modul och styra den med mod-hjulets CV. Nej, det går inte på ett vettigt sätt. Jag försökte likaså lösa det med ESP:n. Nej, jag lyckades inte. Vilken extern attenuator är lätt att bygga och har få komponenter? Det räcker med en eller två kanaler. Eller borde jag bara bygga in attenuator i den tänkte unity-mixermodulen? Kanske inte på alla kanaler.

    Alla lösningsförslag mottages tacksamt. Jag tror att jag i första hand är ute efter tips på billiga (max några hundra styck) euro-moduler som jag kan bygga i större format och sätta in i en liten låda.

    Förvirrande inlägg måhända. Hoppas det är läsbart.
    Senast redigerat av hairofthedog den 2020-11-06 klockan 09:59.

  2. #2
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    RIKTIG SAMPLE AND HOLD
    Du kan använda EG1 som inverterare till gaten! Googla så hittar du en beskrivning nånstans.

    OBEROENDE PITCHMODULATION
    Det finns en hake här, och det är att VCO2 CV IN är linjär (Hz/V) som du vet, och det innebär att man inte kan summera en annan CV till den (eller kan kan man ju, men det blir inte rätt frekvensmässigt. Ditt vibrato kommer inte att ligga symmetriskt kring noll). Enda lösningen här som jag ser det är att göra modden inuti synthen.

    Här finns en del godis:
    https://www.korganalogue.net/korgms/mstt.html

  3. #3
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    RIKTIG SAMPLE AND HOLD
    Du kan använda EG1 som inverterare till gaten! Googla så hittar du en beskrivning nånstans.
    Åh, tack för tipset!

    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OBEROENDE PITCHMODULATION
    Det finns en hake här, och det är att VCO2 CV IN är linjär (Hz/V) som du vet, och det innebär att man inte kan summera en annan CV till den (eller kan kan man ju, men det blir inte rätt frekvensmässigt. Ditt vibrato kommer inte att ligga symmetriskt kring noll). Enda lösningen här som jag ser det är att göra modden inuti synthen.
    Hmmm, jag tycker det funkar rätt bra när jag lägger ihop dem i en liten euromixer (Pittsburgh Modular) och maxar key cv-kanalen. Möjligen är LFO-kanalen lite känslig då, men inte så att det inte går att hantera.

    Det går att spela över två oktaver iaf utan att jag stör mig på att den skulle drifta från VCO1. Eller missförstår jag dig?
    Senast redigerat av hairofthedog den 2020-11-06 klockan 11:00.

  4. #4
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Jag menar inte att key CV skulle bli försämrat, utan att den adderade LFO-signalen blir asymmetrisk.

  5. #5
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Ah, då fattar jag. Tror jag. Men jag tänkte inte på det när jag spelade med vibrato.

  6. #6
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...eller en alldeles för dyr (om än mycket lockande) MS50 -
    Vad sägs om en betydligt billigare, och lättillgänglig, MS-10-expander:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	MS-10-exp.JPG 
Visningar:	36 
Storlek:	46,6 KB 
Id:	97846

Liknande ämnen

  1. Tips på expander till leads/stabs
    Av Jelena909 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-10-03, 22:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •