Resultat 1 till 31 av 31

Ämne: När man har bestämt sig för att sälja, men...

  1. #1
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran

    När man har bestämt sig för att sälja, men...

    ...när man går igenom maskinen, inser man att den faktiskt är ganska intressant och blir lite nykär igen

    Brukar detta hända er också?

    Händer mig just nu

    Har under det senaste året tänkt sälja min VX-90 då jag knappt har använt den och det är fullt i racken.

    Fick en spekulant, plockade fram den, fick nu två till och så en fjärde. Tänkte hmm, missar jag något här?

    Förutom att jag redan visste att den är det ultimata tillbehöret till en S612/S900/S950 så att säga (den kopplingen har jag inte testat), inser jag nu att jag gillar verkligen ljudet, det har en skön närhet i brist på bättre ord.

    Flussmedel säljer in den ganska bra här:
    https://www.99musik.se/showthread.ph...90#post2713951

    och här:
    https://www.99musik.se/showthread.ph...90#post2815855

    Har fortfarande inte bestämt mig om jag ska sälja eller behålla (meddelar intressenterna i så fall), men börjar nu bli sugen på att köpa en S612/S900/S950 att komplettera med. Kabeln som tidigare var svår att hitta, nytillverkas tydligen av en snubbe på nätet till helt OK pris.
    Och jag hade en jättefin S612 med diskdrive som jag dumt nog sålde för jordnötter på 90-talet, saknar den underbara enkelheten och snygg var den också.

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det finns en på många vis osund faiblesse för hårdvara här men strunt samma; vill man prova denna "fantastiska funktion" i verkligheten så är ju patchningen utomordentligt enkel med flera olika kombinationer av mjukvara.

  3. #3
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Klassiskt. Bestämt sig för att sälja, testa och ångra sig, lägga undan och sedan glömma bort den igen.

    Repeat.

    Mitt trick är helt enkelt att fullfölja försäljningen. Får aldrig ångest eller ånger när väl försäljningen är slutförd. Allt har sin tid.

  4. #4
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Känner just så med den Telecaster jag nog säljer idag!

  5. #5
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Det är därför man ska göra så här:
    https://www.99musik.se/showthread.ph...-du-vill-sälja


  6. #6
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Andras intresse för ens prylar kan ju göra så. Det gäller inte bara syntar. Jag tror det är ekorren i oss människor som kickar in.

    Så ja, det har hänt mig också... men jag brukar lyfta ut grejen ur studion så får den stå och mogna innan jag listar den till salu. När jag väl listar den har den stått i vägen X antal veckor eller t o m månader och då är det en fröjd att släppa den. Extra bonus för tunga rackgrunor som Akai om man dessutom slagit lilltån mer än en gång när man passerat.

  7. #7
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klassiskt. Bestämt sig för att sälja, testa och ångra sig, lägga undan och sedan glömma bort den igen.

    Repeat.

    Mitt trick är helt enkelt att fullfölja försäljningen. Får aldrig ångest eller ånger när väl försäljningen är slutförd. Allt har sin tid.
    Låter klokt

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är därför man ska göra så här:
    https://www.99musik.se/showthread.ph...-du-vill-sälja

    Toppenidé

  8. #8
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Andras intresse för ens prylar kan ju göra så. Det gäller inte bara syntar. Jag tror det är ekorren i oss människor som kickar in.

    Så ja, det har hänt mig också... men jag brukar lyfta ut grejen ur studion så får den stå och mogna innan jag listar den till salu. När jag väl listar den har den stått i vägen X antal veckor eller t o m månader och då är det en fröjd att släppa den. Extra bonus för tunga rackgrunor som Akai om man dessutom slagit lilltån mer än en gång när man passerat.
    Också bra, har lite mer gamla maskiner på gång - ska nog ta bort dem ur rack och ställ och sätta dit annat så att det blir riktigt jobbigt att montera tillbaka dem.

  9. #9
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns en på många vis osund faiblesse för hårdvara här men strunt samma; vill man prova denna "fantastiska funktion" i verkligheten så är ju patchningen utomordentligt enkel med flera olika kombinationer av mjukvara.
    Jag gillar just den grejen att koppla ihop gammal hårdvara utan hjälp av ny teknik och få det att funka - det är både kul och mysigt. Tack för att du bidrog till ämnet.

  10. #10
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Liknande Ulven här - Funktionstest innan försäljning = Men den här var ju bra, kanske skall behålla? Men jag fullföljer och brukar sällan ångra mig...
    Oftast så är det en pryl som legat oanvänd länge så man kommer ju inte sakna den

    Men gäller det en VX-90 så sälj inte, he he. Men jag är inte rätt person att fråga då jag är partisk

  11. #11
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Kul och mysigt - självklart, go for it. Men många tycks tro att specifik hårdvara är nödvändig?

  12. #12
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Liknande Ulven här - Funktionstest innan försäljning = Men den här var ju bra, kanske skall behålla? Men jag fullföljer och brukar sällan ångra mig...
    Oftast så är det en pryl som legat oanvänd länge så man kommer ju inte sakna den

    Men gäller det en VX-90 så sälj inte, he he. Men jag är inte rätt person att fråga då jag är partisk
    Har själv en tendens att sakna grejor jag har sålt och så köper man om den på nytt, till högre pris och sämre kvalitet...

    Jag ska stilla mig någon dag eller två och om den inte är såld, flyttas den över till "Keeper-racket" i helgen

  13. #13
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Är i o f s lite försiktig med både köp och sälj, men har nog aldrig på allvar saknat något jag sålt. (Förutom en gång, men det var mest ett misslyckade i att förutsäga framtiden, och pryl är sedan länge återskaffad.)

    Det finns grejor jag både sålt, köpt tillbaks och sålt igen utan att ångra mig i något avseende, men i de fallen har jag vetat att det är saker som förvisso fyller en funktion men inte är kritiska, så när timingen varit rätt och jag fått bra säljerbjudanden har jag sålt, och när det dykt upp bra köperbjudanden har jag köpt...

    Oavsett, det där med att man testar en grej man ska sälja och inser att den är rätt najs trots allt är väl inte så förvånande? Man får väl hoppas att man köpte den just för att den var najs, och för att den kunde göra vissa saker på ett bra sätt. Då får man fundera på anledningen att man ändå inte använder den. Finns ju antagligen något skäl till att man inte använder den och överväger att sälja trots allt.

    Det jag sålt som jag var oroligast för att sakna var faktiskt mina två SSL-Mynx (bestyckade med E-series EQ resp E-series comp). Särskilt EQ:na är jag helt övertygad om gav bättre resultat än de pluggar jag nu använder, de lät otroligt bra. Men, för det jag gör och mitt arbetsflöde blev det påfrestande att använda hård-eq/comp (i alla fall utan att ha dussintals), så de fick åka ändå. Har i ärlighetens namn inte saknat dem, trots att jag är övertygad om att de lät bättre än alla EQ-pluggar jag använder.

  14. #14
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Toppenidé
    Haha! Det verkade knappt någon annan tycka

  15. #15
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha! Det verkade knappt någon annan tycka
    Förstår hur du menade och nu när jag t.o.m. har läst den lilla manualen (brukar förvisso läsa manualerna om de ingår, men denna hade jag inte orkat leta upp) blir jag sugen på att utforska den.

    Men det kan så klart vara jobbigt att sätta sig ner och göra en låt med en maskin man redan har bestämt sig för att sälja, då hamnar man ju kanske i dilemmat som tråden handlar om

  16. #16
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Äh. Jag kör på: Ha gammal skit man lär sig till tusen. Sälj aldrig, det är för jobbigt. (Sen kan ju större behov av pengar än musikapparater/instrument uppstå i livet och då får man väl se grejerna som sina aktier typ...)

  17. #17
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Aktier är en bra liknelse eftersom dessa oftast inte är lämpliga för försäljning när man själv vill det.

  18. #18
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aktier är en bra liknelse eftersom dessa oftast inte är lämpliga för försäljning när man själv vill det.
    Ha ha klockrent

  19. #19
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    T.ex.

  20. #20
    Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Veteran
    @elysian

    Tänk om det handlar om vad René Girard kallar för ”mimetiskt begär” ?

    ”...mimetic desire, "the mimetic character of desire." This is the content of his first book, Deceit, Desire and the Novel (1961). We borrow our desires from others. Far from being autonomous, our desire for a certain object is always provoked by the desire of another person—the model—for this same object. This means that the relationship between the subject and the object is not direct: there is always a triangular relationship of subject, model, and object.”

    (OBS det här är en medveten strategi från min sida att tona ner min egen GAS j

  21. #21
    Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Veteran
    Jag försöker säja att mitt begär efter Jupiter-4 inte är ”autentiskt”

  22. #22
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Efter att ha frågat sig själv de här sex frågorna, och svarat ärligt, torde det vara ganska självklart vad som gäller (såvida man inte är samlare).


    Fråga 1: Har du använt maskinen öht på länge?

    Fråga 2: Vad tillför den / skulle den tillföra, till det du pysslar med?

    Fråga 3: Är den unik på något sätt, svår att få tag i, extremt värdefull, etc. ?

    Fråga 4: Finns det en sannolikhet att den kommer att öka i värde med tiden?

    Fråga 5: Skulle intäkten från en försäljning kunna omsättas till något annat skoj (inte nödvändigtvis utrustning) som skulle tillföra någonting intressant och positivt i ditt liv?

    Fråga 6: Finns det emotionella skäl, nostalgi, eller annat liknande som huvudanledning till att du har den kvar?


    Nostalgi eller/och daterade referenser is a bitch. Jag satte ju igång att köra här nu i vintras efter 15-20 års uppehåll, och köpte en d05 och en Triton rack till att börja med, eftersom det var ju där jag lämnade in för 20 år sedan. Det var väldigt roligt att klämma lite på dem, men tiden har gått vidare och det finns så många andra mycket mer intressanta grejor idag, som låter väldigt mycket bättre...

    Nu måste jag bara ta mig i kragen och orka göra mig av med dessa, just nu står de i mitt "lagerrum" tillsammans med flyttkartonger och tar plats.
    Senast redigerat av Gammal Kuf den 2020-11-04 klockan 16:01.

  23. #23
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fråga 5: Skulle intäkten från en försäljning kunna omsättas till något annat skoj (inte nödvändigtvis utrustning) som skulle tillföra någonting intressant och positivt i ditt liv?
    Senaste försäljningen finansierade en rejäl säck med tulpanlökar och påskliljor, samt några flaskor (jävligt dyrt) polermedel

  24. #24
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Senaste försäljningen finansierade en rejäl säck med tulpanlökar och påskliljor, samt några flaskor (jävligt dyrt) polermedel
    Var tulpanlökarna en investering? Isf är jag ledsen att meddela att du är ca 400 år för sen

  25. #25
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var tulpanlökarna en investering? Isf är jag ledsen att meddela att du är ca 400 år för sen
    Ja, det var en investering. En investering i "sitta i trädgården med en fet fika och njuta av den tidiga våren".


  26. #26
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Cberga Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @elysian

    Tänk om det handlar om vad René Girard kallar för ”mimetiskt begär” ?

    ”...mimetic desire, "the mimetic character of desire." This is the content of his first book, Deceit, Desire and the Novel (1961). We borrow our desires from others. Far from being autonomous, our desire for a certain object is always provoked by the desire of another person—the model—for this same object. This means that the relationship between the subject and the object is not direct: there is always a triangular relationship of subject, model, and object.”

    (OBS det här är en medveten strategi från min sida att tona ner min egen GAS j
    Intressant tanke, men det stämmer inte på mig i detta fallet (om jag fattar saken rätt) - jag har alltid varit kärring mot strömmen och medvetet försökt undvika att göra samma som andra
    (Ett problem med teorin ovan är att "the model" måste ju också ha en model i sin tur, så det blir hönan & ägget problematik.)

    En sak som däremot påverkade mig väldigt mycket när jag började köpa på mig hårdvara för några år sedan, var att jag ville äga de maskiner jag trånade efter i 20-årsåldern, men inte hade råd att köpa då. Som tur var handlade det mest om digitala synthar från slutet av 80-talet och början på 90-talet, vilka varit ganska överkomliga i pris fram till det senaste året.

    GASen för ungdomsdrömmarna är nästan borta nu när jag har testat dem (kommer behålla de jag gillar) och gamla analoger (eller nya) där man inte kan spara presets är en big no-no. Intresserar mig inte alls, går snarare mot att begränsa antalet maskiner, ha alla inkopplade samtidigt, inga patchbays och inte flytta dem in och ut - utan ha en "permanent" setup med total recall som inte stjäl så mycket tid.

    De synthar jag är mest intresserad av just nu är Osmose, Super Six och Pro 3 - nya och pålitliga

    Men om det dyker upp en billig gammal goding kan det så klart vara svårt att motstå - så vi får väl se hur länge nuvarande setup inte förändras
    Senast redigerat av elysian den 2020-11-04 klockan 23:20.

  27. #27
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det var en investering. En investering i "sitta i trädgården med en fet fika och njuta av den tidiga våren".


    En av de bättre investeringarna låter det som

  28. #28
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Efter att ha frågat sig själv de här sex frågorna, och svarat ärligt, torde det vara ganska självklart vad som gäller (såvida man inte är samlare).


    Fråga 1: Har du använt maskinen öht på länge?

    Fråga 2: Vad tillför den / skulle den tillföra, till det du pysslar med?

    Fråga 3: Är den unik på något sätt, svår att få tag i, extremt värdefull, etc. ?

    Fråga 4: Finns det en sannolikhet att den kommer att öka i värde med tiden?

    Fråga 5: Skulle intäkten från en försäljning kunna omsättas till något annat skoj (inte nödvändigtvis utrustning) som skulle tillföra någonting intressant och positivt i ditt liv?

    Fråga 6: Finns det emotionella skäl, nostalgi, eller annat liknande som huvudanledning till att du har den kvar?


    Nostalgi eller/och daterade referenser is a bitch. Jag satte ju igång att köra här nu i vintras efter 15-20 års uppehåll, och köpte en d05 och en Triton rack till att börja med, eftersom det var ju där jag lämnade in för 20 år sedan. Det var väldigt roligt att klämma lite på dem, men tiden har gått vidare och det finns så många andra mycket mer intressanta grejor idag, som låter väldigt mycket bättre...

    Nu måste jag bara ta mig i kragen och orka göra mig av med dessa, just nu står de i mitt "lagerrum" tillsammans med flyttkartonger och tar plats.
    Bra och tänkvärda punkter, har också börjat fundera i de banorna

  29. #29
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Cberga Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag försöker säja att mitt begär efter Jupiter-4 inte är ”autentiskt”
    Jo men det är det säkert (och fullkomligt unikt ).

    Men skit samma, man lever bara en gång och har man möjlighet att skaffa en så ska man ju ta chansen - om inte annat så märker man om GASen bara var en illusion

  30. #30
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det var en investering. En investering i "sitta i trädgården med en fet fika och njuta av den tidiga våren".

    <3

  31. #31
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det var en investering. En investering i "sitta i trädgården med en fet fika och njuta av den tidiga våren".


    Underbart!!!

Liknande ämnen

  1. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2016-02-27, 14:42
  2. Svar: 32
    Senaste inlägg: 2013-07-25, 00:59
  3. När man tänkt sälja men ångrar sig.
    Av outshape i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 69
    Senaste inlägg: 2011-11-24, 12:18
  4. Vart vänder man sig för att laga modularen?
    Av räv i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-23, 12:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •