Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: MacBook Pro 16” vs. Ableton Live

  1. #1
    palsen
    palsen är inte uppkopplad

    Senior

    MacBook Pro 16” vs. Ableton Live

    Den nya i9 fläktar upp skitnabbt utan att man har särskilt stora projekt i Ableton Live 10. (Samma projekt funkar fint utan att fläktarna går igång på en gammal MacBook Pro från Late 2013.)

    Supporten sa att man bör räkna med att fläktarna går på beroende av i9:s prestanda och formfaktor. Men ljudnivån från fläktarna gör det omöjligt att använda närfältsmonitorerna – det låter som ett flygplan, nästan.

    Läste någonstans att man kan slå av Discrete Graphic Card, men det hjälper inte här i alla fall.

    Någon som har liknande problem och/eller har en lösning?

  2. #2
    readyletsgo
    readyletsgo är inte uppkopplad
    readyletsgos avatar
    Senior
    På de macdatorer jag haft fläktproblem med används Macs Fan Control. Kanske inte den mest optimala lösningen. Har dock aldrig märkt av någon negativ skillnad, och det med programmet konstant på vid punkten där fläktarna inte ger ifrån sig något som helst ljud - omkring 2300 rpm i detta fallet, om jag inte minns fel.

  3. #3
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av palsen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den nya i9 fläktar upp skitnabbt utan att man har särskilt stora projekt i Ableton Live 10. (Samma projekt funkar fint utan att fläktarna går igång på en gammal MacBook Pro från Late 2013.)

    Supporten sa att man bör räkna med att fläktarna går på beroende av i9:s prestanda och formfaktor. Men ljudnivån från fläktarna gör det omöjligt att använda närfältsmonitorerna – det låter som ett flygplan, nästan.
    Läste någonstans att man kan slå av Discrete Graphic Card, men det hjälper inte här i alla fall.

    Någon som har liknande problem och/eller har en lösning?
    Vilken support pratade du med, Apples eller Abletons?
    Det kan ju vara ett hårdvarufel eller så behövs det kanske någon firmwareuppdatering. Har dock inte koll på om någon sådan har kommit till MBP-16".

    Drar fläktarna igång även när du använder andra program som använder processorn eller grafikkortet mycket?
    Om inte kanske felet ligger i Ableton?

    Min kollega har en MBP 16" mellanmodellen och den är knäpptyst även när hon kör tunga bildjobb och samtidigt har en massa annat igång.
    Har dock inte testat med Ableton på den.

    Vilken spec har din dator och kör du några tunga plugins?
    Kanske någon plugin som kanske inte är fullt kompatibel med Catalina?

  4. #4
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Upplever att efter jag installerade Catalina går fläktarna mycket mer än tidigare. Precis som du säger vid enkla Ableton-projekt men även när jag jobbar med Photoshop. Upplevde inget av det under High Sierra. Så för mig känns det kopplat till Catalina.

  5. #5
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Upplever att efter jag installerade Catalina går fläktarna mycket mer än tidigare. Precis som du säger vid enkla Ableton-projekt men även när jag jobbar med Photoshop. Upplevde inget av det under High Sierra. Så för mig känns det kopplat till Catalina.
    Kan nog vara så, Catalina är skräp - kraschade min Mac Pro 2013 direkt efter ren installation, så jag gick tillbaka till Mojave och det har funkat bra.

    Som tur är kommer det snart en ny OS-uppgradering, med fokus på bl.a. buggfixar, så problemet kanske löser sig då.

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Testa hur det blir med inbyggda ljudet i datorn. Kolla efter nya drivare och firmwares till andra ljudkort du använder. Där har du flaskhalsen.

  7. #7
    palsen
    palsen är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av readyletsgo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På de macdatorer jag haft fläktproblem med används Macs Fan Control. Kanske inte den mest optimala lösningen. Har dock aldrig märkt av någon negativ skillnad, och det med programmet konstant på vid punkten där fläktarna inte ger ifrån sig något som helst ljud - omkring 2300 rpm i detta fallet, om jag inte minns fel.
    Jag överväger att använda ett tredjepartprogram för att stänga av fläktarna, men tycker samtidigt att det är för dåligt att man lägger 50 000 på en jobbdator som sedan inte går att jobba på utan att behöva använda hörlurar.

  8. #8
    palsen
    palsen är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken support pratade du med, Apples eller Abletons?
    Det kan ju vara ett hårdvarufel eller så behövs det kanske någon firmwareuppdatering. Har dock inte koll på om någon sådan har kommit till MBP-16".

    Drar fläktarna igång även när du använder andra program som använder processorn eller grafikkortet mycket?
    Om inte kanske felet ligger i Ableton?

    Min kollega har en MBP 16" mellanmodellen och den är knäpptyst även när hon kör tunga bildjobb och samtidigt har en massa annat igång.
    Har dock inte testat med Ableton på den.

    Vilken spec har din dator och kör du några tunga plugins?
    Kanske någon plugin som kanske inte är fullt kompatibel med Catalina?
    Jag chattade med Apple, och gjorde en SMC reset och körde en Diagnostic som inte visade några sensorfel eller andra hårdvarufel. Sen var jag på dStore på Södermalm, men där tyckte man att jag skulle börja med att installera om hela skiten... eller lämna in den på felsökning under x antal dagar. Så inga klockrena alternativ.

    Jag kör senaste Catalina, 10.15.7. Specen i övrigt är 8-Core i9, 64 GB RAM, 5500M 8 GB GPU, så inte den mest maxade men rätt fet.

    Fläktarna går även igång när jag redigerar 4K (t.ex. XAVC-L codec, utan effekter eller ens LUT) i Premiere Pro. Jag har inte provat så mycket mer. Fläktarna går inte igång av enbart Chrome (med hundra öppna flikar) eller andra lågintensiva program.

    Live sätter alltid igång fläktarna nästan direkt, vare sig jag kör 30+ kanaler med "tunga" plugins eller inte. Det kan vara så att vissa pluggar inte är fullt kompatibel med Catalina, men osäker om det är skurken i dramat egentligen.

  9. #9
    palsen
    palsen är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testa hur det blir med inbyggda ljudet i datorn. Kolla efter nya drivare och firmwares till andra ljudkort du använder. Där har du flaskhalsen.
    Fläktproblemet uppstår både med det interna ljudkortet och med det externa Quartet som ska vara kompatibelt med Catalina.

  10. #10
    Fippe
    Fippe är inte uppkopplad
    Fippes avatar
    Veteran
    Jag har en Macbook pro 15" 2018 i7 med Mojave. Ett projekt som är ljudlöst på min 15" 2015 i7 drar igång fläktarna på 2018. Om jag kör ett par pluggar så låter det som att den ska flyga iväg. Min 2015 funkar fortfarande vid inspelning och mix så jag kör den då istället för nya. Har bara läst lite om det på Abletons forum och det verkar vara lite "Jaha, men Apple byggde den så"

    Internt eller externt ljudkort gör ingen skillnad för mig.

  11. #11
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Kör du med extern skärm? Högljudda fläktar verkar vara ett vanligt problem med de senate Macbook Pro som blir värre med externa skärmar då grafikkortet får jobba hårdare.

  12. #12
    palsen
    palsen är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Fippe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en Macbook pro 15" 2018 i7 med Mojave. Ett projekt som är ljudlöst på min 15" 2015 i7 drar igång fläktarna på 2018. Om jag kör ett par pluggar så låter det som att den ska flyga iväg. Min 2015 funkar fortfarande vid inspelning och mix så jag kör den då istället för nya. Har bara läst lite om det på Abletons forum och det verkar vara lite "Jaha, men Apple byggde den så"

    Internt eller externt ljudkort gör ingen skillnad för mig.
    Aj då, det ville man ju inte höra... nåväl hoppas Ableton och/eller Apple kommer patcha bort det mjukvarumässigt om det är möjligt.

  13. #13
    palsen
    palsen är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör du med extern skärm? Högljudda fläktar verkar vara ett vanligt problem med de senate Macbook Pro som blir värre med externa skärmar då grafikkortet får jobba hårdare.
    Nej ingen extern skärm hemma, men du har nog rätt, jag har också läst om det du skriver. Sen läste jag att Live kör på det bättre av de två grafikkorten i datorn, och att detta kräver mer fläkt, men att det egentligen är overkill för en DAW som detta. Jag har provat att switcha manuellt, men det har inte resulterat i någon tystare arbetsmiljö.

  14. #14
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av palsen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag chattade med Apple, och gjorde en SMC reset och körde en Diagnostic som inte visade några sensorfel eller andra hårdvarufel. Sen var jag på dStore på Södermalm, men där tyckte man att jag skulle börja med att installera om hela skiten... eller lämna in den på felsökning under x antal dagar. Så inga klockrena alternativ.

    Jag kör senaste Catalina, 10.15.7. Specen i övrigt är 8-Core i9, 64 GB RAM, 5500M 8 GB GPU, så inte den mest maxade men rätt fet.

    Fläktarna går även igång när jag redigerar 4K (t.ex. XAVC-L codec, utan effekter eller ens LUT) i Premiere Pro. Jag har inte provat så mycket mer. Fläktarna går inte igång av enbart Chrome (med hundra öppna flikar) eller andra lågintensiva program.

    Live sätter alltid igång fläktarna nästan direkt, vare sig jag kör 30+ kanaler med "tunga" plugins eller inte. Det kan vara så att vissa pluggar inte är fullt kompatibel med Catalina, men osäker om det är skurken i dramat egentligen.
    Att fläktarna går igång i Premiere med 4k-material förvånar mig inte, snarare tvärtom om de inte hade gjort det (Premiere & AE känns inte så optimerade för Macar), men Ableton-problemet verkar lite skumt med den specen du har.
    Du har inte Logic i maskinen och kan testa med en liknande låt där?

    När det gäller extra skärmar, kör kollegan med 2st externa HD-skärmar + den interna samtidigt, med lite sämre specad dator än vad du har - inget fläktljud trots det. Säger inte jättemycket och det är så klart skillnad om man kör ext. 4k skärmar, men antalet skärmar i sig behöver inte dra igång fläkten.

  15. #15
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Jag får känslan av att de senaste MBP 16" är illa designade alternativt att de klantat sig men mjukvaran som reagerar på processorns eller gpu:ns temperatur. Jag började forska ny jobbdator och stötte på väldigt många rapporter om fläktar som är hyperaktiva på just dessa modeller.

    Min åldrande MBP 2016 fläktar ganska sällan. Oftast är det Teams eller Slack som triggar fläktarna (eller snarare att processorn får jobba hårt).

    Min erfarenhet med bärbara Windows-datorer är att de med diskret grafikkort gärna fläktar ofta och mycket.

    Jag tycker mycket om Apples bärbara men det känns jäkligt olustigt att de senaste modellerna har den här typen av problem. Jag tycker väldigt illa om datorer som låter hela tiden. Extremt störande. Och Apple har ju lite "vi gör aldrig fel" attityd (butterfly keyboard, moderkort-fail), vilket man absolut inte vill höra när en svindyr produkt inte lever upp till förväntningarna.

  16. #16
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av palsen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den nya i9 fläktar upp skitnabbt utan att man har särskilt stora projekt i Ableton Live 10. (Samma projekt funkar fint utan att fläktarna går igång på en gammal MacBook Pro från Late 2013.)

    Supporten sa att man bör räkna med att fläktarna går på beroende av i9:s prestanda och formfaktor. Men ljudnivån från fläktarna gör det omöjligt att använda närfältsmonitorerna – det låter som ett flygplan
    En god vän har slagit av turbo boost i sin relativt nya MBP och menar att det fick fläktarna att lugna sig.

    Vet inte om det kan vara ett alternativ för dig?

  17. #17
    palsen
    palsen är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av itsalwaysyou Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En god vän har slagit av turbo boost i sin relativt nya MBP och menar att det fick fläktarna att lugna sig.

    Vet inte om det kan vara ett alternativ för dig?
    Yes, detta är lösning – för tillfället i alla fall! Fläktarna går igång, men på en mycket rimligare nivå; man kan ändå redigera 4K-material eller köra Live utan hörlurar.

    P.S. Lite ironiskt att jag laddade ner http://tbswitcher.rugarciap.com/ redan innan denna tråd skapades, men installerade aldrig programmet.

    Edit: Det går att sänka ljudnivån på fläktarna genom att avaktivera Turbo Boost men då tappar man massa processorkraft och Ableton Live börjar hacka, klicka, poppa och ha sig. Så ingen bra, långsiktig lösning.

    Och som sagt, det är som att sprillans nya datorn har svårare att driva samma projekt i samma Live-version, än den sju år gamla datorn.
    Senast redigerat av palsen den 2020-11-25 klockan 13:40.

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-11-04, 22:25
  2. Ableton Live 8 vs Logic Pro 9, Hjälp?
    Av sammyboy11 i forum Övriga DAW
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-11-28, 20:26
  3. Att använda Macbook (Pro) Live i keyboardriggen
    Av snattack i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-26, 08:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •