Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Bluebox synten återuppstår i enkortsdator för musikutrustning som plugin

  1. #1
    dsc-daniel
    dsc-daniel är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Bluebox synten återuppstår i enkortsdator för musikutrustning som plugin

    Jag vet ju att en del av undrar vad som hände med Blueboxen och Digital Soundchips.

    Skrev ner hela storyn i förrgår på 4st A4 sidor, så det kommer man kunna läsa om sedan förr eller senare.


    Detta är vad som har hänt i mellantiden och kommer hända om folk reagerar denna gången...

    https://www.kickstarter.com/projects...ugin-standard/

    Kan detta överhuvud taget komma att fungera. Finns det något undertryckt behov av något sådant eller är jag helt ute och seglar?

  2. #2
    konfisK
    konfisK är inte uppkopplad

    Senior
    Gött att du är på gång! Ska inte den här ligga i nyheter, eller är det mot forumets regler?

  3. #3
    trapezoid
    trapezoid är inte uppkopplad

    Senior
    Intressant, men inget stöd för cv/gate osv.?

  4. #4
    konfisK
    konfisK är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av trapezoid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant, men inget stöd för cv/gate osv.?
    Du har ju 24bitars ADC/DAC där, så det borde väl inte vara något bekymmer?

  5. #5
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Var tvungen att söka bakåt i forumet för att komma ihåg vad Bluebox-synthen var för nåt, men coolt. Minns att jag tyckte den var spännande då.

    Blev nyfiken på DSCDSP, kommer det komma upp några specifikationer på det så småningom?

  6. #6
    trapezoid
    trapezoid är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av konfisK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du har ju 24bitars ADC/DAC där, så det borde väl inte vara något bekymmer?

    Cool, hann inte riktigt läsa igenom hela texten. Helt klart intressant produkt i så fall, hoppas den får ett stort följe.

  7. #7
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    följer

  8. #8
    dsc-daniel
    dsc-daniel är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Bra frågor.

    * Massa ADC (analoga in på kortet på 16bit med oversampling till 20bit)
    * Och två DAC på 12 bit och anslutningsmöjligheter till fler ADC och DAC via SPI och I2C.
    * Massa pinnar som eurorack signaler kan anslutas direkt till eller genom enkel signalkonvertering.
    * Och fulla specifikationer kommer på DSCDSP och är extremt enkelt men otroligt kraftfullt.
    * 24bit ADC's och DAC's är för audio och inte till statiska signaler i och med att de är DC blockerade med kondensatorer.


    Kortet har inte något specifikt fokus på CV/Gate. Däremot går det utveckla eurorackmoduler med kortet, även om det inte är huvudfokuset. Det finns massa analoga ingångar på expansionskontakten och även analoga utgångar, som kan läsas av och styras. Som är extremt snabba och tillräcklig kvalitet för ljud. Högre kvalitet än CD kvalitet in. Se längre ner i stycket. Det finns 24 pinnar som det går koppla eurorack signaler som Trigger, Gate och Clock signaler, bara att ansluta rakt in i kortets expansionskontakt, det är bara att man väljer en 5V tolerant ingång på kortet vilket det finns 24 stycken av. Sen finns det 14st analoga ingångar på expansionstakten, varav 11 går att få in samtidigt via ADC ingångarna vilka är på 16 bit, med stöd för oversampling till 20bit. Det finns också två analoga utgångar (DAC kanaler) på expansionskontakten, av samma typ som jag använde som stereo ljud ut på Blueboxen, de är på 12bit upplösning. Men de 24bit ADC och DAC som finns på kortet är DC blockerade, vilket innebär att man inte kan läsa eller skicka statiska signaler på dem, de är avsedda för audio.

    Dock kommer jag introducera ett nytt öppet rackformat som gör att man får ett modulärt system med polyfoni. I början kommer det enbart vara en ersättning till 19 tums rack. Det är bara eurorack som är ställt på högkant. Så man får då ett 5,25 tums rack istället för det vanliga 19 tum. Detta formatet kommer sedan expanderas så man får ett modulärt syntsystem som har polyfoni som standard, på ett mycket smart och enkelt sätt. Men målet är att först att bara få nytt rackformat till studioprylar. Detta så att man kan ha ett rack med småenheter som kan stå bredvid ens laptop och ta väldigt lite plats.

    Självklart kommer det komma öppna fria specifikationer på DSCDSP, så vem som vill kan skapa pluggar eller program som kan använda sig av dem. Hur man skapar pluggar är så extremt enkelt så det räcker med basala kunskaper i C programmering. Det kluriga är bara ljudprogrammeringen, men i det fallet är det också väldigt enkelt. Ljudprogrammering bygger mest på hemligheter, men allt kommer avslöjas. Typ ett fedbackdelay är typ ett par rader kod, lika dant med filter och chorus, flanger och reverb. Det handlar bara om experimenterande och lite exempelkod så man kommer igång. Ett reverb handlar mest bara om delay och filter sammankopplade i loopar. Sakerna ser extremt komplicerade ut på pappret men är enkelt och ingen vetenskap, det handlar mest om vad som låter cool och det hör man när man experimenterar. Att folk drar sig för att göra pluggar handlar inte om att det är svårt med ljudalstrandet, det är den enkla biten. Även om det framstår som extremt komplicerat, så handlar det mest om att de som kan inte vill tala om hur enkla sakerna är.

    DSCDSP är ett väldigt enkelt sätt att skapa plugins. Så enkelt att det är förvånande. Men mycket smartare uppbyggt än VST dock utan grafik. Att det saknar grafik har väldigt många fördelar, en av dem är att det blir anpassat för att passa hårdvara. Att systemet blir så enkelt att göra pluggar till, beror på dels att det saknar grafik, men också att maskineriet som kör pluggarna är mycket mer kraftfullare och flexiblare och tar ifrån standarduppgifter ifrån pluggarna och gör dem inne i maskineriet som kör pluggarna.

    Pluginsystemet DSCDSP är mer modulärt och liknar mer moderna pluginsystem, kan nog se det som en hybrid mellan det som finns i Reason och Bitwig. Och pluginmaskineriet har ett standardiserat system som gör effektenheter sjukt enkla att skapa, men framför allt gör det extremt mycket enklare att skapa syntar, då man automatisk får polyfoni, mulittimbralitet, layering av syntljud och även kan hocka på utbytbara default effektenheter och styra dem i ljudpatcharna till synten. Resultatet är ett mycket kraftfullare system samtidigt som det blir extremt mycket enklare att göra pluggar till. Om man är intresserad att göra pluggar, så handlar det bara om att läsa och skriva till en standard ljudbuffert och läsa av rattar (i en array i programmeringsspråket C). Så systemet är sjukt enkelt. Det komplexa ligger i programvaran som laddar pluggarna. Men systemet som laddar pluggarna är nästan lika simpelt som det som man normalt själv måste programmera om man gör en VST synt, det är bara mer genomtänkt och modulärt.

    Den typ MCU som används är av liknande typ som är den vanligaste som används i väldigt många Eurorack moduler. Det finns ritningar till mutable instrument eurorack enheter här... https://github.com/pichenettes/eurorack
    Dock finns det massor av andra enkla sätt att göra det. Det kluriga är bara att folk är osäkra och inte vill experimentera på sina prylar hemma om de inte vet att sakerna inte tar skada. Förr eller senare kommer jag skriva ihop rekommenderande dokument om hur man enkelt kan skapa standard eurorack moduler, men det är inte fokuset. Fokuset ligger på att förbättra saker och skapa nya marknader för den som vill skapa saker och att användarna får bättre, flexiblare och billigare hårdvara.

  9. #9
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    För mig som normal musikskapande nörd så blir det här tyvärr ointressant förrän dess att det finns en färdig låda med in/ut/power samt ett antal applikationer att köra på den.

    För den som vill ha en plattform att utveckla och laborera med mjukvara på tror jag däremot den är perfekt! Gäller att hitta rätt publik bara. När det är gjort och det finns applikationer, då är det läge för mitt första stycket att förverkligas.

  10. #10
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Av beskrivningen har jag lite svårt att föreställa mig vad det här är och hur man interagerar med det. Jag har redan gett upp med arduino och owl-pedalen och kommit fram till att den ljudprogrammeringen jag gör för eget behov räcker det gott och väl med kommandorad, icke realtid, ljudfil in -> ljudfil ut.

    Att välja bort grafik och göra det enklare än vst låter bra. "Det kluriga är ljudprogrammeringen" brukar det heta, och jag hoppas det är så i det här fallet. För själv tycker jag den biten är betydligt enklare än allt det andra.

  11. #11
    Batteriet
    Batteriet är inte uppkopplad
    Batteriets avatar
    Veteran
    Spännande projekt! Anledningen till att jag sålde min Bluebox var just hur man styrde den.
    Knappsatsen är snygg men fungerade tyvärr inte för mig, det blev för abstrakt helt enkelt. Men satans vad bra den lät!
    Så något med annat upplägg med reglage osv skulle få mig intresserad iaf.
    Sen vet jag inte om den här Opus Max Music Board skulle vara något jag skulle förstå mig på heller. "so you can start writing your audio code and run ready-made plugins" skrämmer redan bort mig eftersom jag är en total nolla när det kommer till det digitala

  12. #12
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av daniel-dsc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att systemet blir så enkelt att göra pluggar till, beror på dels att det saknar grafik, men också att maskineriet som kör pluggarna är mycket mer kraftfullare och flexiblare och tar ifrån standarduppgifter ifrån pluggarna och gör dem inne i maskineriet som kör pluggarna.

    Pluginsystemet DSCDSP är mer modulärt och liknar mer moderna pluginsystem, kan nog se det som en hybrid mellan det som finns i Reason och Bitwig. Och pluginmaskineriet har ett standardiserat system som gör effektenheter sjukt enkla att skapa, men framför allt gör det extremt mycket enklare att skapa syntar, då man automatisk får polyfoni, mulittimbralitet, layering av syntljud och även kan hocka på utbytbara default effektenheter och styra dem i ljudpatcharna till synten. Resultatet är ett mycket kraftfullare system samtidigt som det blir extremt mycket enklare att göra pluggar till.
    Det var en intressant tanke att låta hosten sköta polyfoni och liknande. Inget jag har stött på i de plugin-format jag har studerat och jobbat med. Antar att den spinner upp en instans per röst av pluggen då? Du får gärna hojta när det finns kod att titta på.
    Senast redigerat av makari den 2020-11-02 klockan 20:35.

  13. #13
    dsc-daniel
    dsc-daniel är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Jo, mycket intressanta kommentarer. Man blir lite hemmablind. Så kommentarerna är värdefulla. Det är inte helt självklara saker i och med att folk aldrig sett något liknande, vilket nog är som en kulturchock på en nivå som jag totalt missat att avhandla.

    * Anslut ström via USB laddare eller anslut kortet till en dator.
    * Ladda in firmware (typ som operativsystem i en dator) via USB.
    * Lägg plugins på microSD kort och tryck in i kortet.
    * Anslut klaviatur och MIDI kontroller för att interagera med kortet.
    * Kortet är tänk att sitta i eurorack alternativt extruderad aluminiumlåda eller annan låda som man själv eller någon annan tar fram.
    * Kortet är i början främst till utvecklare eller de som vill testa något helt nytt, i och med att det förmodligen är lite abstrakt att ladda över något till kortet via USB på det sätt som man gör med till exempel Arduino och sen lägga pluggar som filer på ett SD kort.
    * Längre fram i tiden så kan det vara lämpat till vanliga användare, när man kan skaffa kortet färdigladdat med firmware och medföljande pluggar på ett SD kort att tycka i kortet. Och förmodligen skaffar en vanlig användare kortet installerat i en färdig frontpanel eller låda med användargränssnitt som vanlig musikhårdvara.

    Grundtanken är att man oftast inte kommer använda en låda till kortet utan istället skruva fast det i det nya kommande minimala rackformatet. Allt med kortet handlar om att förändra vad folk ser som musikutrustning och göra saker billigare, bättre och kraftfullare. Projektet är en aningen visionärt och kan vara svårt att greppa något som man aldrig upplevt innan. Det är förmodligen först och främst utvecklare som kan se en tydlig nytta av kortet i början. Men saker kommer klarna fort när folk för se med egna ögon.

    Visionen är musikhårdvara som kan köra plugins. I botten på kortet så är allt MIDI styrt. Och sen till detta kommer ett nytt rackformat som gör det sjukt mycket billigare att skapa ny hårdvara och racket kommer bli så billigt att folk inte kommer reflektera över det. Det nya rackformatet är 5,25 tum brett och bygger på ett tiltat eurorack som står på högkant (och syftar då inte på modulärsyntar utan den mekaniska standarden). För att skapa en ny hårdvara, så behöver man bara en frontpanel och ett expansionskort. Detta är inte uppenbart nu vad som kommer ske, men folk kommer förmodligen först fatta när de får se på bild och video på hur saker kommer funka. Det är inte komplex, utan bara annorlunda på ett bra sätt. Det är inte tanken att vanliga användare ska behöva tänka ut själva utan få serverade lösningar. Det blir abstrakt för vanliga användare innan kickstarten är genomförd.

    Som det är nu så har jag slut på tecken att kunna in i startsidan för kampanjen på kickstartern. Så jag får trixa till det till att försöka göra saker tydligare och mer konkreta inser jag.

    Och när det kommer till plugins, så är det lite av hönan eller ägget problematik. Men man kommer få flera plugins till kortet utan att betala något extra. Dels en bluebox synthesizer plugin, och multieffekt och andra effektenheter. Och förmodligen andra syntpluggar, men jag kan inte skriva in det på projektsidan, det är redan over the top som det är.

    Men hela tanken med projektet är att förändra hur musikhårdvara utvecklas, och att folk får ett nytt mycket billigare och smidigare rackformat. Men principerna för hur man använder musikhårdvara kommer vara exakt som det är, till en början folk måste smälta detta först innan jag kan introducerad alla nya visoner rent praktisk till de som är sugna på andra typer av studiohårdvara.

    Den stora förändringen är att folk kan skapa pluggar extremt enkelt. Det är ingen överdrift att man kan kasta ihop något på en kväll om man har något man vill testa som utvecklare. Och för slutanvändare är det typ som en dator, som kan köra de pluggar man har installerat i enkortsdatorn. Och förmodligen behöver man aldrig behöva befatta sig med att installera ny firmware om man köper en produkt utvecklat kring detta nya visionära konceptet.

    Dock kan jag se att vissa slutanvändare i framtiden endast skaffar ett kort och kör pluggar i det. Det är inte mycket krångligare är att man kan styra sin musikprylar med MIDI som idag. På vissa sätt blir det enklare i och med att man slipper koppla upp en hel studio med en massa sladdar utan endast laddar sitt kort med de pluggarna man vill ha på microSD. Och i annan hårdvara som utvecklats med utvecklingskortet kan se ut och funka som idag. Det är inget slutanvändaren behöver bekymra sig för, utan är upp till de som skapat en produkt men utvecklingskortet.

  14. #14
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Varför inte överge det där minnekortet och i stället vända sig till att ha en enkel överföring via en liten Wifi6kretts/Blåtand5.

    Det öppnar genast för så mycket.
    Senast redigerat av Modellear den 2020-11-03 klockan 11:16.

  15. #15
    dsc-daniel
    dsc-daniel är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför inte överge det där minnekortet och i stället vända sig till att ha en enkel överföring via en liten Wifi6kretts/Blåtand5.

    Det öppnar genast för så mycket.
    Jo trådlöst är fint, men i detta fallet handlar det att microSD kortet öppnar upp för saker. Man kan läsa enorma mängder data snabbt i OPUS MAX kortet. Detta gör att det inte behövs andra separata minneskretsar. Normalt så skulle man behöva separat RAM och separat flash minne på IC kretsar för mer avancerade applikationer. Nu kan man till exempel skapa en sampler med gigabyte av sampledata och fortfarande kunna mixa massa kanaler och ha kraft över till att köra fler pluggar på kortet. Och ha låg latency.

    Kretsen som används är billig och öppnar upp för folk att enkelt kunna göra egna kretskort med den kretsen. Detta gör det enkelt och billigt för andra komma igång och skapa egen utrustning så att de enklare kan få sin verksamhet att överleva utan enorma mängder riskkapital.

    Kortet handlar om att folk ska kunna skapa egna prylar och kunna sälja och komma igång utan att ha riskkapital, och att de ska kunna spara enorma mängder tid och pengar och fortfarande kunna komma igång och hålla ut tills de fått uppmärksamhet och en fungerande verksamhet.

    Som det är nu så de saker som går att utveckla relativt fort ger inga marginaler och är fortfarande mer eller mindre omöjligt. Med kortet får det utveckla produkter med kontakterna och grundkonstruktionen som folk lätt skulle köpa för typ 20000 kr. Så med kortet kan man få ihop riktigt bra produkter, det handlar bara om att ge det rätt användargränssnitt och tilltalande låda också vidare. Men de ska inte behöva lägga massa manår i utvecklingstid för att göra det.

    Kortet handlar om att folk ska kunna fokusera på sin låda eller frontpanel och vilka reglage och sådant de vill ha. Typ de ska kunna skapa en plugg och kunna utvärdera sin plugg och se att den låter bra. Och första dagarna kunna styra allt med MIDI kontrollers. Sedan kan de snabbt sätta ihop ett användargränssnitt med egna rattar och knappar och allt sådant, och få en fungerande prototyp på några dagar som liknar en slutprodukt.

    Pluginformatet har inget med användargränssnitt att göra. Och vad expansionskontakten normalt används till har inget med pluggins. De är saparerade. Så om man skapar en egen produkt så skapar man ett användargränssnitt som man kopplar in i expansionskontakten. Att skapa ett användarkränssnitt är som att skapa en dedikerad MIDI kontroller till sin produkt. Man skulle kunna skapa en egen MIDI kontoller med en arduino och koppla ihop det till OPUS MAX kortet där pluggarna körs och få en fungerande produkt eller prototyp. Och i nästa steg så kan de ta MCU'n ifrån arduinon och sätta den på samma kort som den MCU som används i OPUS MAX. Eller om man vill göra det ännu mer optimerat så kastar man ut arduino chipet och använder bara OPUS MAX chipet

  16. #16
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Jag tycker detta är skitspännande. Just UX-design är jätteviktigt för mig, medan jag är svag på kod och liknande digital utveckling. Den här plattformen bryggar gapet! Jag skall kolla lite mer noggrant på det hela.

  17. #17
    dsc-daniel
    dsc-daniel är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker detta är skitspännande. Just UX-design är jätteviktigt för mig, medan jag är svag på kod och liknande digital utveckling. Den här plattformen bryggar gapet! Jag skall kolla lite mer noggrant på det hela.
    Jo, jag tror du är på väg att fatta vad det hela handlar om. Man får fixa sitt gränssnitt själv, men man får massa saker färdigt utan att behöva göra något mer eller mindre. Är man lat, och bara vill göra en hobbypryl som låter och känns unikt. Så skulle jag skapa en plugg och sen titta på en tutorial hur man skapar en MIDI kontroller med Arduino och koppla in den i OPUS MAX kortet. Dessutom får man en plugg som går att använda i standalone hårdvara att trycka in i en minimal låda om man bara ska styra den ifrån en DAW. Dessutom med hårdvara med sjukt låg latensy.

    Här kommer en lång utläggning varför man inte vill skala upp sina designer utan skala ner en design, som man sedan kan återuppskala i olika steg när behoven kommer.

    Typ en maxad produkt har 2 USB för MIDI med mera, plus 4 MIDI in, 4 MIDI in, 4 audio in, 4 audio ut, och microSD, och typ även möjligt att få ytterligare 10st audio in eller valfria rattar och reglage utan att lägga till massa elektronik. Behöver man ännu mer reglade och displayer och annat, så kan man koppla in en arduino eller flera (som sen kan konverteras till en enkortlösning). OPUS MAX har även en 5V UART utöver de på 3,3V. Så kortet kan kommunicera med Arduino och Raspberry på utan behöva elektronik för att konvertera signaler för att koppla ihop dem.

    Så det finns massa möjligheter till blixtsnabb utveckling, och fortfarande vara fri att enkelt förbättra sin design i massa steg för att göra den ännu mer optimal utan massa krångel.

    Koden som behövs för något eget är minsta någonsin möjligt. Om man skulle vilja göra en audio plugin för ljudeffekter, så är det typ 4 rader kod för ett feedback delay, 4 extra för ett filter, 4 extra för dist, chorus och flanger också vidare. Och mixa signaler och splitta en signal är 1 rad kod. Och reverb är typ endast filter och delay kombinerat på olika sätt med och utan feedback. Och efter man närt sig grunderna så kan man experimentera ihop saker. Att skapa syntar är lite mer avancerat, men grunden till en synt är typ 10 rader, resten handlar bara om att koppla ihop saker, och kopiera enkla kodblock ifrån andra eller komma på egna.

    En enkel oscillator är typ 4 rader kod, och lika dant med LFO. Allt handlar bara om exakt vad det är man vill uppnå och om det är något speciellt så är det lätt att snickra ihop. Till exempels blueboxens ljudmaskineri, är ju väldigt annorlunda, för att jag ville att det skulle låta på ett visst sätt, det går inte fixa med färdiga vanliga saker. Så systemet kommer inte blockera för den typen av saker och stå i vägen, och fortfarande få helt sjuk prestanda.

    För mig handlar sakerna om att göra det extremt enkelt att skapa nya produkter för folk, och inte leksaker som alla andra färdiga utvecklingskort. Och att ska börja kunna börja berätta alla hemligheter inom ljudprogrammering. Innan har jag vart som andra att hålla saker för mig själv, men det är en aning frustrerande och jag vill kunna lämna det bakom mig. Så projektet handlar om att kunna öppna upp skattkistan genom att få en bra logisk anledning att göra det.

    En stor del i snabb utveckling handlar om att inte behöva skala upp en enkel grunddesign. Typ att skala upp en design baserad på arduino, teensy eller daisy kort är i slutändan en mardröm för att få till mer avancerade saker. Daisy kortet har dess utom sjukt mycket mer komplex elektronik och klarar inte ens att göra en bråkdel av vad OPUS MAX gör. Istället kan man fokusera på att skala ner saker vilket är extremt mycket enklare. Jag testa att skala ner elektronikdesignen till hela 4 olika kort varianter baserat på OPUS MAX kortet bara på några timmar. Detta ska jämföras med att det tog 4 månader heltid att designa designa elektroniken i OPUS MAX kortet. Och typ 4 nedskalningar av kortet med bibehållen grundkvalitet till 4 nya olika kompatibla kort tog bara ett par timmar. Det säger en del om grundkonceptet och att man inte vill skala upp designer. Uppskalningar kan ta månader att göra och ger oftast helt inkompatibla lösningar med grunddesignen.

    Dessutom kan jag inte komma på en enda lösning som ger lägre latency. Inte heller vet jag något kort som ens kommer i närheten av lättroddade möjligheter för hårdvara. Någon som kan komma på något som ens kommer i närheten?

    Får se om jag får möjlighet att förverkliga konceptet fullt ut, allt handlar om folk vill ha möjligheterna och vill backa upp projektet av egenintresse.

    Och sen är ju frågan om folk vill ha något enkelt sätt att skapa pluggar kring som kan användas till hårdvara. VST är verkligen inte gjort för det ändamålet. VST kör man i sin dator i ett musikprogram. Att först skapa en VST och göra en hårdvara av det är som att be om problem och kanske inte ens är möjligt att ge samma gränssnitt. Men att basera något på OPUS MAX och sen köra en kopia till en VST kommer vara sjukt mycket enklare och kommer dessutom kunna se mer eller mindre identiskt ut med sin egen hårdvara.

  18. #18
    dsc-daniel
    dsc-daniel är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Finns det någon som överhuvud taget sett något liknande?

    Kan ju nämna vad jag lyckats hitta...
    http://www.axoloti.com/ billigt kort fast med väldigt mycket färre kontakter och mycket långsammare MCU.
    https://scope.zone/index.php?id=57&lg=en något jag hitta här om dagen med något pluginsystem, men extremt dyra och komplexa saker.
    https://www.electro-smith.com/daisy billigt kort men vill man ha extra kontakter också blir det $118 dock bara en MIDI in och en stereo ut och en stereo in. Vilket pekar på begränsningarna att inte kunna utveckla high end produkter med det.
    https://elk.audio/ typ 160 euro för att komma igång. Men helt okänt vad slutkostnaden landar på då de inte vill berätta vad licenserna kostar att använda, och ska man skapa highend produkter så har de inget kort annat kort med kontakter på. Och dessutom kommer tvingas dras med en raspberry pi eller typ låta dem hjälpa en med dyr konsultering för att låta dem porta deras linux lösning till ens hårdvara. Hög osäkerhet då det är väldigt komplexa saker, verkar mest vara för stora företag att använda som kan betala okända licens avgifter. Men paradnumret verkar vara att de minskat latencyn i Linux till 1ms och om man redan gör VST pluggar i JUCE och vill göra en hårdvarupryl av det och vill kontakta dem och betala dem konsultpengar för de ska hjälpa till.

    Någon annan som hittat något bättre kort eller liknande?

Liknande ämnen

  1. Musikaffärer som återuppstår efter 4sound
    Av jgb i forum Allmänt om musik
    Svar: 331
    Senaste inlägg: 2024-02-09, 10:15
  2. Stämapparat som plugin?
    Av Lackan i forum Logic
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2018-10-11, 15:51
  3. finns det någon au plugin som låter som jx8p-chorus?
    Av Funkenteller i forum Övrig mjukvara
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2014-11-23, 19:04
  4. plugin som skickar trigsignaler?
    Av Lofi i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-04-21, 17:11
  5. AU som plugin format
    Av pme i forum Övrig mjukvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-02, 23:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •