Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: 80-tals-swinget

  1. #1
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran

    80-tals-swinget

    En riktig nybörjarfråga säkert, men hur gör man det i pianorollen? (det i "Highland", tror jag. "Peter Grönvall-swinget"). Jag lyckas inte hitta rätt grid.

    Det verkar som den tredje sextondelen är förskjuten medan den sista sextondelen är rak. Betyder det att man ska/kan förskjuta hela swing-gridet en åttondel? Kan man rotera all swing sådär, blir följdfrågan.

    En alternativ tolkning är att det är en drag/push som inte är formaliserbar, men det tror jag inte riktigt på. Eller att jag missuppfattat allting och att det går att hitta halftime.

  2. #2
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Hör inget swing i den låten öht, låter väldigt straight...
    Det blir ett visst "häng" i och med de humana inslagen, kick/snare kommer till exempel lite för tidigt. Men lyssnar man på syntbasen så låter den 100% straight

  3. #3
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Håller med mono, det är nog snarare att 84 bpm är så långsamt att du hamnar i "lunken" som gör att 16-delar driver på men övrigt släpar.

    Vet inte om det kan vara för att vissa saker uppfattas som 8-delar i 168 bpm och att det blir en kontrast mellan snabbt och långsamt.

  4. #4
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Det kanske var ett dåligt exempel. Jag ska återkomma senare med ett bättre och fotostatkopia på hur swinget ser ut i noter.

    Jag tyckte att refrängen hade samma swing (i basen? galopptaktsvariant).

  5. #5
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Kan det vara typ som ca 25 sek. in i Highland (med One more Time) att lead-slingan med "slow attack" kommer på efterkälken till dom hårt kvantiserade ljuden med "fast attack"? Är det liknande galopp-sväng i "The Final Countdown" månne?
    Senast redigerat av RX11 den 2020-10-30 klockan 09:24.

  6. #6
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Jag uppfattar nog final countdown som rakare. Galoppen är ju som en swing i sig om man ser den i annan subdivision, så det är lätt att bli lurad. Jag tippar på att highland hänger lite på varannan åttondel. Jag får ägna helgen åt att experimentera.

  7. #7
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Jag har var inblandad i produktionen och kan säga att den är handspelad, så det vara en utmaning att hitta en grid som den ska passa i. Den för övrigt (tidigt) 90-tal

  8. #8

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har var inblandad i produktionen och kan säga att den är handspelad, så det vara en utmaning att hitta en grid som den ska passa i. Den för övrigt (tidigt) 90-tal
    Även om den om det skulle ha varit ”midi lirad” så brukar det vara i synk med en bandare så det svajar iväg pga bandspelaren. Det kan också vara en utmaning att hitta swing i en grid på det.

  9. #9
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Är det inte också den där grejen med att använda baskaggen lite friare som gör svänget. Att spelstilen är lite mer Badabom i foten istället för enbart Bom, för att använda skarpt fackspråk

  10. #10
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Jag gjorde ett snabbt metronomtest.

    https://www.dropbox.com/s/saf6dj2mdt...alopp.mp3?dl=0

    A: raka sextondelar
    B: tredje sexondelen förskjuten
    C: åter till raka sextondelar, för att kontrastrera och visa hur ofantligt tråkigt det låter

    Konstigt om/att sånt inte passar i de vanliga griden.

    edit: eftersom det är såpass känsligt hur mycket man förskjuter så tolkar jag det som en drag mer än en regelrätt swing.
    Senast redigerat av joule den 2020-10-30 klockan 13:25.

  11. #11
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Sen vill jag också poängtera att det teoretiska perspektivet inte alltid kommer ge dig det svar du söker. Det du snackar om i den här tråden låter mer som soundet/rytmen man får när vanliga människor försöker spela lika tight som robotar men inte riktigt lyckas, därmed skapas ett visst sväng

  12. #12
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Ja. Jag får nog googla fram midi-trumpinnar för att kunna humanisera bättre. Keyboard är lite för svampigt.

    Tack för alla svar! Särskilt Ulven, som gav lite insidesinformation!

Liknande ämnen

  1. 80-tals actionmusik?
    Av splump i forum Skivor & artister
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-12-12, 21:12
  2. 80-tals Favoriter..
    Av mikee i forum Allmänt om musik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-12-04, 20:22
  3. 80-tals ljudet
    Av sm0hm i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 86
    Senaste inlägg: 2008-09-23, 19:28
  4. 80-tals synth
    Av josefsson i forum Skivor & artister
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-09-28, 23:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •