Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Kompensera för latens??

  1. #1
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran

    Kompensera för latens??

    Halloj,

    Sitter numera med ett usb-baserat audiointerface och tänkte ta och börja mixa en grej som jag pillat med. Har märkt sedan tidigare att man får ta det lite lugnt med buffers, osv för att undvika knäpp och "popp" i ljudet (jmf. mot mitt tidigare PCI-baserade kort där man egentligen inte behöver bry sig ett jota om detta eftersom det är snabbt nog).

    Så jag kliver upp i buffer och ökar därmed latensen och oljuden försvinner, gott så. Men nu uppstår plötsligt ett helt annat fenomen, ENBART på de pluggar jag spelar upp "live" på spåren (och då särskilt VSDSX1 som jag kör trummor på), närmligen att eftersläpningen mellan VSDSX1 och övriga spår (som jag bouncat) ökar med mängden buffert som jag använder (för att få bort knäpp/popp, etc). Hur angriper man detta? Bounca trummorna också eller finns det någon funktion i DAW idag som kompenserar?

  2. #2

    Veteran
    Du menar fördröjningen från spelad tangentnedtryckning tills att pluggen låter?
    Enda sättet är att sänka bufferten och se till att inte ha andra pluggar som orsakar mer latency som din DAW kompenserar för.

  3. #3
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Du behöver ett ljudkort som klarar av låg bufferstorlek. Thats it, en del klarar inte av det. Ibland, om man kör Windows så kan man få sämre kort att ge lägre latency med ASIO4ALL, men ändå sällan. ASIO handlar inte om real-time kompensation, det handlar om att det du hör kommer i sync med det du spelar in. Jag tror macOS kör på samma linje för det går liksom inte att komma ifrån. Så för real-time spelning med mjukvarusyntar så har man nog inget annat val än att köpa ett okej ljudkort som funkar med låg buffer, 256 är oftast okej för keyboards, runt 8ms latency. Kör själv USB 2 ljudkort från RME och det funkar finfint.

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-11-27, 10:54
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-04-18, 22:28
  3. Dags för ny musik PC, tacksam för tips och erfarenheter!
    Av Sindaya i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-31, 08:05
  4. Vad får man för en ...? A.k.a tråden för vilda spekulationer.
    Av bmeeks i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 61
    Senaste inlägg: 2011-12-16, 10:26
  5. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-05-19, 12:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •