Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Brak i rörförstärkare?

  1. #1
    deleted user

    Brak i rörförstärkare?


    https://youtu.be/https://www.youtube.com/watch?v=pfxdfvNPJv0&feature=youtu.be

    Ja som sagt, det brakar och sprakar i rörförstärkaren. Kallödning? Finns det något man kan göra innan man lämnar till elsmed?

  2. #2
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag är ingen expert och sånt här är ju FARLIGT. Men många rördonare har en träpinne (sådana har du väl tillgång till) som de använder för att peta på lämpliga kompnenter medan apparetn är igång, för att höra&se vad som ligger bakom det. Kan vara döda motstånd eller kondingar. Ett tips. Då får man ju öppna den alltså, och ha andra handen i fickan.

  3. #3
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    https://youtu.be/pfxdfvNPJv0

    Ja som sagt, det brakar och sprakar i rörförstärkaren. Kallödning? Finns det något man kan göra innan man lämnar till elsmed?
    Från annat forum: https://www.studio.se/forums/topic/4...4rkarr%C3%B6r/

    Någon typ av mikrofoni...

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag vet en snubbe som lirade i band på 70-talet och de levde gott på musiken, men varenda jävla spelning så fick de ta sånganläggningen till midjehöjd och droppa den rakt ner i betongen, sedan funkade den som den skulle

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    https://youtu.be/pfxdfvNPJv0

    Ja som sagt, det brakar och sprakar i rörförstärkaren. Kallödning? Finns det något man kan göra innan man lämnar till elsmed?
    Underlättar om du lär dig hur man länkar till youtubeklipp

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    De där komponenterna ska du inte ens fundera på att vidröra när apparaten är påslagen eller ens inkopplad. Kolla oxid i reglagen. Motionera bort.

  7. #7
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Det finns ju individer av rör som uppvisar mikrofoni, i mer eller mindre stor utsträckning, är lite dyrt att prova att byta kanske dock, om det inte skulle vara det.

  8. #8
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Lämna in för rörbyte och biasjustering, och hittar rörmokaren något mer så är det säkert inget märkvärdigt.

  9. #9
    ondskan
    ondskan är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Trötta mikrofoniska rör antagligen, men kan vara grid-motståndet som börjat ge upp också. Var finns du och förstärkaren?

  10. #10
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Likaså ska man aldrig slå på en rörförstärkare utan ansluten last.
    Det är som att spela rysk roulette med en kpist.

  11. #11
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Menar du då att nåt ska vara inkopplat vid påslagning, eller nåt annat? Högtalaren? Jag har aldrig haft några såna problem, men finns det en risk vill jag gärna veta

  12. #12
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Menar du då att nåt ska vara inkopplat vid påslagning, eller nåt annat? Högtalaren? Jag har aldrig haft några såna problem, men finns det en risk vill jag gärna veta
    De ska normalt ha en last (högtalare) inkopplad, dåligt för (gissar) rören att vara igång utan last. Vad har du för stärkare?

  13. #13
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Du ska alltid ha något inkopplat vid påslagning.

    Lite OT men vi kör:
    Utgångstrafo transformerar ju inte bara ner anodspänningen och upp anodströmmen och impedansanpassar högtalaren till rörens höga impedans. Det finns ju en koppling från andra hållet, alltså sekundärens lastimpedans transformeras ju till primärsidan.
    Sitter det ingen last på utgången, alltså impedansen är oändlig, kommer rörens anodlast också att vara oändlig. Med två rör som är kopplade mot varandra via en transformator som har oändlig impedans, krävs det väldigt lite för att rören ska börja trigga varandra via transformatorn och det uppstår en lavinartad oscillation som mycket snabbt driver upp frekvens och ström och eldar upp rör, utgångstrafo, nättrafo och i sista hand säkringen.

    Jag kan ha kört sönder ett 60W katodkopplat slutsteg med sex stycken 6L6 då nätströmbrytaren var tillslagen när jag skulle koppla in det för att testköra. Det gick fort, höll jag på att skriva, men det gick JÄVLIGT FORT.

  14. #14
    Aminozyra
    Aminozyra är inte uppkopplad

    Senior
    synd du inte bor i gbg då jag behöver elsmeds lön nu under vinteruppehållet från skolan.

  15. #15
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De ska normalt ha en last (högtalare) inkopplad, dåligt för (gissar) rören att vara igång utan last. Vad har du för stärkare?
    Högtalaren alltså. Tänkte väl Skulle aldrig ha anledning starta min rörhäck utan högtalarna inkopplade.

    För min del en underbar gammal Marshall JMP combo, svart front.

  16. #16
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Högtalaren alltså. Tänkte väl Skulle aldrig ha anledning starta min rörhäck utan högtalarna inkopplade.

    För min del en underbar gammal Marshall JMP combo, svart front.
    Ah ok. Det förklarar saken.

  17. #17
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Men har man en rörtopp så ska den alltså inte startas utan inkopplad låda, om jag förstått tråden rätt. Det ska jag verkligen lägga på minnet.

  18. #18
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Japp!

  19. #19
    ola
    ola är inte uppkopplad

    Senior
    Det är för det mesta isåfall bättre att kortsluta utgången helt än att köra utan last.
    OBS! Inte transistorsteg nu bara. Där är det helt andra parametrar.

Liknande ämnen

  1. Rörförstärkare la av. Vad kan det bero på?
    Av Thulesius i forum Stränginstrument
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-19, 17:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •