Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: DIY - Upphängnig av gamla skolabsorbenter?

  1. #1
    junologue
    junologue är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hej Kära 99:are och DIY-fantaster! Jag behöver hjälp & brainstorma en kreativ lösning för upphängning av ljudabsorbent på vägg. Jag har fått tillgång till ett gäng Palett-absorbenter (ifrån en riven skola)

    https://absoflex.se/produkter/palett/

    Jag tänkte slänga ihop dom dubbelt, och antar/hoppas att de då får ungefär samma frekvensomfång som
    https://absoflex.se/produkter/palett-bas/

    Tyvärr medföljer inga byglar. Nu är jag ute efter billigaste men helst inte fulaste lösningen för att fästa dessa.

    Har tänkt allt ifrån tavellist till att limma på något på baksidan, men det får ju gärna hålla också.

    - - - - - - - - -

    Bonusfråga:

    Vart skulle ni använt dessa absorbenter?
    Min första tanke är bakom monitorerna + första reflektioner, men skulle ju gärna ha dom i ett rätt utsatt hörn också.

    Skulle den klara av o extraknäcka som basfälla om man slänger dom dubbelt och har en luftspalt bakom?

    Som moln över skrivbordet?

    Ja ni hör ju, jag behöver bollplank här!

    Med vänlig hälsning, Junologuen
    Senast redigerat av junologue den 2020-10-27 klockan 16:43.

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Vad är det för väggar du ska fästa dessa på? Eget hus? Lägenhet? Bostadsrätt eller hyresrätt? Väggmaterial? Gips eller betong? Allt detta påverkar nog tankarna kring hur fäste ska ske.

    Första reflex och moln känns hyfsat givet spontant. Hur många är det?

  3. #3
    junologue
    junologue är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är det för väggar du ska fästa dessa på? Eget hus? Lägenhet? Bostadsrätt eller hyresrätt? Väggmaterial? Gips eller betong? Allt detta påverkar nog tankarna kring hur fäste ska ske.

    Första reflex och moln känns hyfsat givet spontant. Hur många är det?
    Det är betongväggar. Hyresrätt, men lite hål i väggarna osv är helt ok.

    Hade ju varit klockrent med något bygelliknande som originalutförandet:
    https://www.aktivmiljo.se/wp-content/uploads/2018/07/10682288-origpic-b6546e.jpg

    Men känns lite svårt o få till billigt.

    Det är ett rätt stort rum, ska mäta och måla upp planlösning.
    3.40 ungefär i tak, (betongtak). Dock är det rundad övergång mellan vägg och tak.

    Det är 8st absorbenter i storleken 120x100x50mm

    Kommer eventuellt få tag i fler av den mindre storleken också.
    Men kör ja dom dubbelt blir det alltså 4st, med 10cm djup.
    Senast redigerat av junologue den 2020-10-27 klockan 16:45.

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Angående byglar så vill jag tipsa om vinkeljärn från bygghandel. Kombinera två för bygel. En femma styck.



    Även skruvögla och ståltråd är grymt för montage. 15 pix för 10 stycken och liknande för ståltråden.



    Så gjorde jag i taket i gamla studio Sting. Väger inte absorbenterna massor är det en riktigt bra budgetlösning.

  5. #5
    Batteriet
    Batteriet är inte uppkopplad
    Batteriets avatar
    Veteran
    Om absorbenterna redan är använda och inte har något hårt bakstycke borde det väl egentligen räcka med valfri spik/nubb rakt in i väggen som du sen "trycker" dit absorbenterna på? Knipsa av ev spikhuvuden, måtta in var mitten är, vinkla upp spiken något och häng sedan upp skivorna?

  6. #6
    junologue
    junologue är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Angående byglar så vill jag tipsa om vinkeljärn från bygghandel. Kombinera två för bygel. En femma styck.



    Även skruvögla och ståltråd är grymt för montage. 15 pix för 10 stycken och liknande för ståltråden.



    Så gjorde jag i taket i gamla studio Sting. Väger inte absorbenterna massor är det en riktigt bra budgetlösning.
    Intressant! Du menar att ta 2 såna J-järn för att forma ett U, och sen klämma in absorbenten där emellan, så att säga? kunde inte komma på nåt bättre sätt o skriva det på, än just J och U.. haha

  7. #7
    junologue
    junologue är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Batteriet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om absorbenterna redan är använda och inte har något hårt bakstycke borde det väl egentligen räcka med valfri spik/nubb rakt in i väggen som du sen "trycker" dit absorbenterna på? Knipsa av ev spikhuvuden, måtta in var mitten är, vinkla upp spiken något och häng sedan upp skivorna?
    Ja detta har jag tänkt på, speciellt eftersom mindre spikar går o köra in direkt i betongen i detta rum. Tanken var dock först att ha luftspalt bakom för att få med så låga frekvenser som möjligt. Men jag kanske får nöja mig med detta på första reflektioner och sedan pressa på tjockare grejer som basstraps/bredbandare

  8. #8
    junologue
    junologue är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	studioskiss.jpg 
Visningar:	16 
Storlek:	172,7 KB 
Id:	97577

    Här kommer studioskiss med diverse mått etc. Frugan låter mig inte sätta absorbenter på dubbeldörrarna (bakre vägg), det är ca 4.3m eller något ifrån högtalarkon till dörr. Så jag antar att jag gör bäst i att mixa med öppna dörrar. Så kan vissa reflektioner få leta sig ut i vardagsrummet. Kommer oftast sitta och mixa när hon jobbar så blir inget stort bekymmer.

    dörröppningen på vänster sida, har inga dörrar. Så där kommer det alltid vara en glugg ut till hallen.

    Längst upp till höger på skissen, är det alltså ett tornrum. Och kör jag spegelmetoden så sticker första reflektionen in i det tornrummet. Och rätta mig om jag har fel nu, men i detta fallet kanske det faktiskt kan vara en bra sak? Ljudet studsar runt där och sedan ut mot bakre vägg. Eller tänker jag helt åt fanders nu?

    Hur skulle ni ha gjort detta rummet, om ni hade haft tillgång till dessa 8 paletter (eller 4 palettbas), men också fick komplettera med annan typ av stenull/mineralull och DIY-byggen för basfällor/bredbandsabsorbenter.

    Hur långt ner skulle ni hängt ett moln?

    Är sjukt tacksam för alla inputs o åsikter.

  9. #9
    Batteriet
    Batteriet är inte uppkopplad
    Batteriets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av junologue Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja detta har jag tänkt på, speciellt eftersom mindre spikar går o köra in direkt i betongen i detta rum. Tanken var dock först att ha luftspalt bakom för att få med så låga frekvenser som möjligt. Men jag kanske får nöja mig med detta på första reflektioner och sedan pressa på tjockare grejer som basstraps/bredbandare
    Vill du ha luft bakom så fäst distanser på baksidan av akustikskivorna och använd längre spik ? Dvs så att du inte kan trycka in skivorna helt mot väggen.

  10. #10
    junologue
    junologue är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Batteriet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill du ha luft bakom så fäst distanser på baksidan av akustikskivorna och använd längre spik ? Dvs så att du inte kan trycka in skivorna helt mot väggen.
    Helt klart en möjlighet! Bra tips

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •