Resultat 1 till 40 av 40

Ämne: Voyetra Eight - Octave Plateau Electronics

  1. #1
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran

    Voyetra Eight - Octave Plateau Electronics

    Voyetra Eight är en ganska ovanlig best och lägg därtill det ovanliga att man har blandat SSM och CEM-chip på ett väldigt ovanligt sätt, SSM2044 för filter och CEM3340 för oscillatorer!
    Addera till kompositionen tidig digitalteknik med mjukvaru-LFO:er och enveloper med rätt komplexa modulationsmöjligheter och du får verkligen en mix av Prophet 5 Rev2 med Matrix-12!
    Denna ter sig från början helt omöjlig att programmera eller förstå sig på överhuvudtaget.
    Mycket är baklänges. Lägg märke till att stega till nästa ljud är knappen FWD som sitter till vänster på knappsatsen och gå tillbaka till föregående ljud är REV till höger på knappsatsen. Även på Keyboardet är fram-knappen till vänster och bak-knappen till höger. Sjukt.
    Detta får ju en att tro att vi har en fransk synth framför oss men nejdå, den lär vara amerikansk.
    Andra egenheter är att LOAD-knappen mitt på synthen är en SAVE knapp osv.
    Så, första dagarna med synthen ville jag slänga den på insamlingen, det var dessutom hyfsat sloppy timing på MIDI...
    MEN...då jag faktiskt gillar att läsa manualer så tänkte jag, men va fan, jag läser skiten från början till slut och inte metoden att man kollar ibland när man inte förstår, eller iofs, här förstod man ingenting så det var bara att börja från början med förord hela vägen till epilog.
    Vad händer...ganska mycket.
    Man får lära sig att koppla ur tillhörande VPK-5 keyboard om man skall använda MIDI eftersom annars tar det mycket CPU för synthen att scanna sitt eget keyboard hela tiden. Tackar tackar, bra info!
    Man lär sig att även om rattar och knappar har lite förtryckt text, så stämmer det bara på en enda PAGE. Så varenda knapp och ratt har nya funktioner beroende på vilken av de ca 10 programmeringssidorna du är.
    Man fattar även att det är bra att trycka upp en eller två sidor med de viktigaste programmeringsfunktionerna så man kan ha dessa framför sig under programmering. Jo jag tackar, använder man inte synthen 8 timmar om dagen så kommer dessa hjälpsidor vara konstant behövda vill jag lova.
    Synthen är ju jäkligt komplex för att vara från 1982. Mycket fina modulationsmöjligheter.
    Synthen har även ett lite märkligt system för Program och Steps. Program är ett vanligt enkelt ljud och STEP kommer ihåg vilka två program man använt sig av i ett STEP i single,split eller dual layer men dessutom kommer ihåg alternativa inställningar på de två programmen, som långsammare attack i skillnad från hur det var sparat i Program. Det är dessa modifieringar av programmen inuti ett STEP som stämmer överens med de tryckta texterna på panelen. Råkar man skriva över ett program som ett STEP använder kommer STEP:et att använda det nya ljudet.
    Överlag en ganska läskig synth initialt men över tid har jag blivit sams med den. Lite tidig dator möter vintage synth. En krock som kunde gått rejält fel men på något sätt blir rätt ändå.
    Ljudet är det inget fel på, snarare tvärtom, ett fantastiskt bra ljud kan man få till och det finns även några bra factory presets som går att använda. Den har lite ovanliga features att man tex kan låta en av VCO:erna bypassa filtret vilket ger lite oväntade möjligheter till nya ljud. Du kan modulera filter eller annan VCO med VCO och såklart en mängd olika modulationer av PWM. Dubbla LFO:er.
    En annan riktigt bra feature är att om man gör ett dual layer ljud i STEP så kan man synka LFO:erna mellan dessa två helt olika ljud.
    Video:

    https://youtu.be/ZcHmePxuW2s

  2. #2
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Fint sammanvävda tongångar och kul att få höra denna udda fågel.

    Trodde först att joysticken var en askkopp.


  3. #3
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Wow, skitfint. Riktigt cool gammal pryl, att hitta en som fungerar är nog rätt sällsynt. Kan inte finnas många vid liv... Och den lät ju riktigt fin också.

    Dessutom:
    Extra kul med så mycket menyer, måste ju passa en fullblods menydykare som du själv! Grattis!

  4. #4
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    New Order använde den flitigt
    "New Order used to tour with a rack containing four Voyetra-8s, although two were spares as early units tended to break down regularly."

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Otroligt fint att du är vår Crocodile Dundee som undersöker och återberättar hur de gamla vilddjuren beter sig. Vad ska det bli av ditt museum?

  6. #6
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Museumsföremålen skall väl säljas av en i taget vid start runt pensionsåldern...
    Hoppas någon är intresserade av mossiga lik då...

  7. #7
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Voyetra Eight är en ganska ovanlig best och lägg därtill det ovanliga att man har blandat SSM och CEM-chip på ett väldigt ovanligt sätt, SSM2044 för filter och CEM3340 för oscillatorer!
    Addera till kompositionen tidig digitalteknik med mjukvaru-LFO:er och enveloper med rätt komplexa modulationsmöjligheter och du får verkligen en mix av Prophet 5 Rev2 med Matrix-12!
    Prophet-5 använde inte SSM2044 utan SSM2040.
    Så detta är snarare Polysix (SSM2044) möter SH-101 (CEM3340)!

    Och SÅ tidig digital-teknik är det ju inte - 6502 användes ju av väldigt många olika kommersiella applikationer som t ex Atari 2600, Atari 8-bit familjen, Apple II, Nintendo Entertainment System, Commodore 64, Atari Lynx, BBC Micro m fl...
    Senast redigerat av kroffe den 2020-10-22 klockan 22:20.

  8. #8
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Mysig låt och häftig maskin. Jag har en förkärlek till dessa industridesignade burkar

  9. #9
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Lyssande precis på låten, bra låt där FC.

    Riktig kul läsning ang. dess egenheter.
    Låter helt bonkers att programmera i alla fall.

  10. #10
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Yamaha måste verkligen haft dess interfejs i åtanke när de skapade FS1R....

  11. #11
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Nice!

    Jag har bara sett och hört den tidigare när Second Decay spelade i Malmö. Alltid diggat looken.

  12. #12
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Orgeln lät väl helt ok, men låten var ju skitbra! Agneta Fältskog liknande sång på denna och du har en hit.

  13. #13
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Prophet-5 använde inte SSM2044 utan SSM2040.
    Så detta är snarare Polysix (SSM2044) möter SH-101 (CEM3340)!
    Åja, ska du vara snäll kan du i alla fall säga Mono/Poly möter Jupiter 6.

    Och vill du vara ÄNNU snällare kan du säga Octave CAT SRM möter Oberheim OBXa...

    - - -

    Jag tror FC menar routingen när han nämner Matrix 12 dock....

  14. #14
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Åja, ska du vara snäll kan du i alla fall säga Mono/Poly möter Jupiter 6.

    Och vill du vara ÄNNU snällare kan du säga Octave CAT SRM möter Oberheim OBXa...
    Var inte för snäll nu - 2040 i min kissekatt iaf!

  15. #15
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var inte för snäll nu - 2040 i min kissekatt iaf!
    Tidiga SRM har 2040 och senare har 2044. ...

  16. #16
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tidiga SRM har 2040 och senare har 2044. ...
    Japp, jag vet. Men jag har raskatt.

  17. #17
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Åja, ska du vara snäll kan du i alla fall säga Mono/Poly möter Jupiter 6.

    Jag tror FC menar routingen när han nämner Matrix 12 dock....
    Självklart - men den har inte mycket att göra med Prophet-5 rev 2 var min poäng.

  18. #18
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Självklart - men den har inte mycket att göra med Prophet-5 rev 2 var min poäng.
    Agree!

  19. #19
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Ljudmässigt är det mycket Prophet 5 rev2 och modulationsmässigt Matrix12 är facit vad jag menar.
    I övrigt så kan jag min chip-lista utantill
    Du har SSM2044 i Trident och PPG Wave 2.2/2.3 tex. Men det är möjligt att 2040 låter lite mer glittrigt/sparkling än 2044 som låter ett uns vassare.
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/CEM_and_SSM_chips
    Senast redigerat av Firechild den 2020-10-23 klockan 08:39.

  20. #20
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Museumsföremålen skall väl säljas av en i taget vid start runt pensionsåldern...
    Hoppas någon är intresserade av mossiga lik då...
    När du är panschis har du ju massa tid för att skapa och leka med instrumenten!

  21. #21
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Strålande låt! Fikk flashbacks till tidig 80s italo crime/suspens film. Låter riktigt fint.

  22. #22
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ljudmässigt är det mycket Prophet 5 rev2 och modulationsmässigt Matrix12 är facit vad jag menar.]
    Ah, känslan är samma menar du? För ljudmässigt tycker inte jag alls det låter samma.

  23. #23
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lyssande precis på låten, bra låt där FC.

    Riktig kul läsning ang. dess egenheter.
    Låter helt bonkers att programmera i alla fall.
    Den är lite bökig att programmera, det är ju dessutom begränsade displayer...så det är punkter i nederkant på displayerna som ibland hjälper till att veta vad som är aktivt osv.
    Men en annan bökig grej är ju att rattarna beter sig lite omodernt, så i princip behöver du dra ratten i botten till vänster för att fånga upp värdet så det känns rätt och sedan skruva till önskat nytt värde.
    Men nu målar jag kanske upp det lite väl läskigt. Hade man jobbat med synthen ett par timmar om dagen så skulle man kunna den utantill, så extremt jobbig är den ju inte.
    Det positiva är väl att det går att programmera från fronten hyfsat smidigt om man bara kommer ihåg alla gömda features. Rhodes Chroma är ju klart jobbigare att programmera från fronten, jag skulle säga att Chroman inte går att programmera från fronten faktiskt. Åtminstone inte annat än basic grejjer...
    Men åter till Voyetran, inte nog med att rattarna ändrar helt funktion beroende på vilken av 10 PAGEs du står på så har alla tryckknappar olika funktion hela tiden också på samma sätt
    Så står du på en annan sida än du tror du är på så kan du ju börja disabla röster fast du bara skulle ställa om till SPLIT-läge etc. Det står i manualen att om Voyetra skulle ha en ratt och knapp för varje enskild funktion så skulle modulen behöva vara typ 10 meter bred

    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah, känslan är samma menar du? För ljudmässigt tycker inte jag alls det låter samma.
    Jamen, det är faktiskt rätt likt Rev2 tycker jag. Liiiite vassare, lite stabilare OSC
    Skulle jag säga någon vintagepoly med ljudlikhet så är det Rev2 men Voyetra har sig eget sound helt klart.

  24. #24
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Min åsikt [<- OBS] är att det inte riktigt är så enkelt att säga att ett filtret låter si eller att det låter så.

    Hur en synt låter är ju summan av helheten och beror på en massa saker. Lite som att säga att man gillar vetemjöl bättre än durumvete eftersom gräddtårta är godare än spaghetti...

    Jag har haft 2044 i några maskiner, och tycker t.ex att det lät bättre i SX240 än i Polysix trots att det är samma filter. Uppenbarligen var det andra saker som påverkade också.

    Pro~One, P5 rev3, Trilogy, Synthex och OB8 / OBXa har ju alla samma filter, men låter hyggligt olika.

  25. #25
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men åter till Voyetran, inte nog med att rattarna ändrar helt funktion beroende på vilken av 10 PAGEs du står på så har alla tryckknappar olika funktion hela tiden också på samma sätt
    Så står du på en annan sida än du tror du är på så kan du ju börja disabla röster fast du bara skulle ställa om till SPLIT-läge etc. Det står i manualen att om Voyetra skulle ha en ratt och knapp för varje enskild funktion så skulle modulen behöva vara typ 10 meter bred
    Närmaste jag kommer som liknar detta är ett tidrapporteringsystem jag var tvungen att använda för en massa år sedan.
    Var ett gammalt stordatorsystem, på varje meny så ändrade sig vilka knappar som ex. var framåt och bakåt.
    Så på sida 1 var framåt F7 och bakåt F8 (bara en så sak), på nästa sida kunde det vara framåt på F10 och bakåt F9

  26. #26
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Närmaste jag kommer som liknar detta är ett tidrapporteringsystem jag var tvungen att använda för en massa år sedan.
    Var ett gammalt stordatorsystem, på varje meny så ändrade sig vilka knappar som ex. var framåt och bakåt.
    Så på sida 1 var framåt F7 och bakåt F8 (bara en så sak), på nästa sida kunde det vara framåt på F10 och bakåt F9
    Japp, det är samma känsla här

  27. #27
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, det är samma känsla här
    PPG Waveterm B är också fantastisk på det där. Man hoppar runt i guit mha piltangenter och visst, pil upp/ner/vä/hö är alltid samma knappar, men hur de olika fälten på skärmen är kopplade till varandra är inte helt konsekvent.

    Om du ska flytta markören från ett fält till ett annat på skärmen så behöver du trycka tex sekvensen vänster-vänster-upp-upp-höger för att komma dit. Då kan man ju tro att tvärtomvarianten vänster-ner-ner-höger-höger borde ta användaren tillbaka till utgångspunkten, men se så är det inte alltid!

  28. #28
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min åsikt [<- OBS] är att det inte riktigt är så enkelt att säga att ett filtret låter si eller att det låter så.

    Hur en synt låter är ju summan av helheten.
    Jag har haft 2044 i några maskiner, och tycker t.ex att det lät bättre i SX240 än i Polysix trots att det är samma filter. Uppenbarligen var det andra saker som påverkade också.

    Pro~One, P5 rev3, Trilogy, Synthex och OB8 / OBXa har ju alla samma filter, men låter hyggligt olika.
    Nä, självklart påverkar ju gainstaging mellan delar och vilka externa kondningar man hakar på 2044orna. Men mycket saker som skrivs här baserat på känsla tas ofta för sanningar utan empiri bakom.

  29. #29
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Stora frågan dock, är den tillräckligt unik i ljudet för att bli en keeper eller får den gå vidare?

  30. #30
    RMI
    RMI är inte uppkopplad
    RMIs avatar
    Senior
    Intressant med genomgången av användargränssnittet. Låter inte helt inspirerande att använda, men synten låter fint! Av någon anledning hade jag fått för mig att denna hade CEM3340+SSM2040-kombon, men så var det ju inte. SSM2044 låter dock också mycket bra!

  31. #31
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Jätteintressant inblick i en synt jag aldrig kommer att äga.

  32. #32
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Snyggt som vanligt från dig... men jag anar att det beror mer på din talang än på instrumentet....

  33. #33
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Fan va najs! en synt jag bara hört talas om men aldrig hört!

  34. #34
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Fin recension, har alltid varit nyfiken på den här lite mytomspunna maskinen.

    SSM 2044 almost-moog-filter-on-a-chip och CEM 3340 ultra-stable-VCO måste vara den gyllene kombinationen för ett stabilt analogt och personligt ljud.

    @kroffe, CPU:n är 6502 alltså? Det är ju ändå relativt tidig 8-bitarsteknologi, visst satt 6502 i en massa hemdatormaskiner, men det var ju just för det var den första CPU:n som gick att inhandla för ett rimligt pris på sin tid om jag förstår det rätt. Det är nog den enda synten jag har hört talas om med denna CPU (hm, satt det inte närbesläktade 6503 i PAiAs modularsystem förresten), finns det flera? Annars var ju Z80 populär i amerikanska maskiner (Sequential, Oberheim och Moog), medan japsarna föredrog ofta diverse mikrokontrollervarianter, även om 6502 nämns som en av tre möjliga synt-CPU:eri Hal Chamberlins bok (de andra två var 8080 och LSI-11).

    @Firechild, klart du måste behålla den här, det står ju ditt namn (FC) på frontpanelen!

  35. #35
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Besläktade 6303 sitter i JX8p och JX10.

  36. #36
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snyggt som vanligt från dig... men jag anar att det beror mer på din talang än på instrumentet....
    +1

  37. #37
    deadbeats avatar
    Veteran
    Tjusig låt!

    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en förkärlek till dessa industridesignade burkar
    Ja, de har nåt speciellt!

    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jätteintressant inblick i en synt jag aldrig kommer att äga.
    En tanke jag tänker ganska ofta här. Tyvärr

  38. #38
    Hackemoff
    Hackemoff är inte uppkopplad
    Hackemoffs avatar
    Senior
    Se där! En till synth som kombinerar CEM-VCO med SSM-filter. Är väl bara den här och Banana väl?

    (Det är verkligen dags för mig att ta tag i mitt insomnade Banana-restaureringsprojekt igen, är ju i princip bara autotune som inte alls vill fungera...)

  39. #39
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Hackemoff Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Se där! En till synth som kombinerar CEM-VCO med SSM-filter. Är väl bara den här och Banana väl?
    Steiner Parker EVI också, som faktiskt hade SSM2040 istället för SSM2044..

  40. #40
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Steiner Parker EVI också, som faktiskt hade SSM2040 istället för SSM2044..
    Oj, det visste jag inte!
    ...och borde kanske skämmas lite för jag har en Steiner-Parker EVI : ]

Liknande ämnen

  1. Octave Cat
    Av bmeeks i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-06-06, 22:29
  2. Voyetra OP-400x saknar breakout box
    Av bjorn_and i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-11-24, 13:51
  3. Voyetra 8
    Av Dx200 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-10-01, 15:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •