Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Bästa sätt att kontrollera Nord Drum 2 i Reason?

  1. #1
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran

    Bästa sätt att kontrollera Nord Drum 2 i Reason?

    Hej,

    Jag har precis plockat fram Reason igen eftersom jag tröttnat lite på live. Har Nord Drum i allt jag gör så funderar lite på vilket som är smidigaste och mest kreativa sätt att styra den i Reason? Finns ju galet många möjligheter.

    Det jag är ute efter att göra är att styra alla sex spåren på Nord-trumman. Norden har två möjligheter, antingen köra via global channel eller per kanal. Fördelen med per kanal är att du då kan spela den som 6 stycken "monosynthar". Använder klangljuden väldigt mycket till detta.

    Men undrar egentligen hur en som kan detta sätter upp bägge varianter på sätt som gör att det blir kul att progga rytmer och klangspel i Reason.

    Skall man köra någon Player? Beatmap? Drum Sequencer?

    Någon som provat, eller gör det?

  2. #2

    Veteran
    Du kan ju kombinera alla möjligheter...

  3. #3
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kan ju kombinera alla möjligheter...
    Jo, men det var det då. Möjligheterna förvirrar mig lite, därför jag frågar - för att komma igång. Forum brukar vara en bra plats för att få tips och idéer när man sitter fast

  4. #4

    Veteran
    Beat Map är rolig. Komplettera med sequencern

  5. #5
    Electric Mojo
    Electric Mojo är uppkopplad nu
    Electric Mojos avatar
    Senior
    Beat Map för inspiration, Drum seq är helt ok lite mer elektron style. Gillar själv denna https://www.reasonstudios.com/shop/r...rum-sequencer/ . Lägg 6 midispår och placera en https://www.reasonstudios.com/shop/r...cv-player-tap/ ovanpå varje midispår, så styr du allt smidigt.

  6. #6
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Tack Electric Mojo! Detta skall jag testa. Med den sista där, kan jag då spela in tonalt i propulsion? Det har jag inte klurat ut hur man kan göra med Drum Seq, utan att ev blanda in NNXT eller något annat klurigt?

  7. #7
    Electric Mojo
    Electric Mojo är uppkopplad nu
    Electric Mojos avatar
    Senior
    Nä det funkar ju inte riktigt, denna har ju mer möjligheter till toner https://www.reasonstudios.com/shop/r...on/kompulsion/

    Vill du spela in "live" så är ju denna en favorit https://www.reasonstudios.com/shop/r...ion/sequences/.

    Fördelen med cv-player-tap är att du alltid kan skriva ned noterna till track och ändra dem där.

    Måste bara få lämna ett tips till på min absoluta favortit RE https://www.reasonstudios.com/shop/r...midi-computer/
    Här skapar du själv med olika noder dina egna midi randomiserings effekter, både gällande pitch, anslag osv. perfekt för att blåsa liv i stela sekvenser.

    Blev mycket "sälj" nu kanske dyker dessa upp på black friday, jag har iaf plockat propulsion gratis och resterade till rabatterat pris. Kör själv intro så jag vet inte om det finns liknande apparater i t.ex. suite versionen. Deltan är lätt mitt bästa RE köp tillsammans med the legend. Uppdatera om hur det går!

  8. #8
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Igen, hjärtligt tack för fina tips! Så glad för att ha "gått tillbaka" till Reason. En vecka = fyra färdiga låtar!
    Ungefär det jag klarat på fyra månader i Ableton i 2020 (men har extremt mycket livejams på hårddisken som jag aldrig kommer lyssna på igen )

    Seq av Robotic Beans såg egentligen mer eller mindre exakt ut som det jag letar efter, skall testköra i kväll.

    Ha en fin dag!

  9. #9
    Electric Mojo
    Electric Mojo är uppkopplad nu
    Electric Mojos avatar
    Senior
    Topp detsamma

  10. #10

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nfuture Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Igen, hjärtligt tack för fina tips! Så glad för att ha "gått tillbaka" till Reason. En vecka = fyra färdiga låtar!
    Ungefär det jag klarat på fyra månader i Ableton i 2020 (men har extremt mycket livejams på hårddisken som jag aldrig kommer lyssna på igen )

    Seq av Robotic Beans såg egentligen mer eller mindre exakt ut som det jag letar efter, skall testköra i kväll.

    Ha en fin dag!
    Gott!

Liknande ämnen

  1. Hur få rattarna på Nord Lead att funka i Reason?
    Av Real Parakeet i forum Reason Studios
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2017-08-04, 09:38
  2. synka nord modular G2 och ableton på bästa sätt?
    Av nordbeck i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-10-05, 12:47
  3. Släppa ep/minialbum på bästa sätt
    Av makari i forum Utgivning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-05-15, 12:33
  4. Att kontrollera modulära syntar
    Av deadbeat i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-06-06, 00:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •