Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Roland DC-20 eller Yamaha E1010

  1. #1
    Skillybob
    Skillybob är inte uppkopplad
    Skillybobs avatar
    Senior

    Roland DC-20 eller Yamaha E1010

    Jag funderar på att göra mig av med ett eko och funderar på vilken av Roland DC-20 eller Yamaha E1010 jag ska behålla

    Hur skulle ni göra om ni bara skulle ha kvar en av dom?

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag har ingen DC-20, så jag kan kanske inte hjälpa. Men E1010 flyttar inte!

  3. #3
    Skillybob
    Skillybob är inte uppkopplad
    Skillybobs avatar
    Senior
    Det är fan svårt, haha. Jag tänkte först DC-20, men så testade jag dom lite mer nu ikväll och blev bara mer osäker... är det kanske båda jag ska ha kvar

  4. #4
    trapezoid
    trapezoid är inte uppkopplad

    Senior
    Hade ett DC-30 ett tag som jag verkligen ville gilla, men GÄSP!! vad trist jag tyckte det var, älskar ju delay, även simpla, men det bästa med DC-30 var att det stod Roland på det. Sålde det snabbt igen, har aldrig ångrat mig.

  5. #5
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    E1010 är ett väldigt fint allround-delay. Kanske lite otympligt, men är det inget problem skulle jag välja att behålla det om jag var du. Dessutom är det förhållandevis billigt, dvs du tjänar förhållandevis lite på att sälja det.

    Ett tips är att öppna och leta upp trimpotten för delaytid. Brukar gå att få det lite längre än standard.

  6. #6
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Modulation är en värdefull funktion på delay. Roland DC-20 är efterfrågad i Yngwie-kretsar.

  7. #7
    Skillybob
    Skillybob är inte uppkopplad
    Skillybobs avatar
    Senior
    Tack för input jo alltså DC-20 är ju så enkel att använda och är lite snyggare tycker jag, men E1010 har ju lite mer möjligheter. Det är svårt att bestämma sig tycker jag. Det verkar ju inte som det säljs jättemånga av dom numera (eller jag kanske bara inte är så bra på Google)

    I Yamahan har jag öppnat upp o pillat lite med trimpoten, den blev ju verkligen lite roligare då

  8. #8
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Skillybob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I Yamahan har jag öppnat upp o pillat lite med trimpoten, den blev ju verkligen lite roligare då
    Det borde kanske jag också göra? *hmmm* Undrar om det är värt att byta trimpoten mot en vanlig och montera där fotpedaljacket sitter...?

  9. #9
    Skillybob
    Skillybob är inte uppkopplad
    Skillybobs avatar
    Senior
    Ja gör det, gick väldigt snabbt att fixa. Eller ja alltså inte dra ut så man kan styra utifrån men iaf få lite delay

  10. #10
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Skillybob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja gör det, gick väldigt snabbt att fixa. Eller ja alltså inte dra ut så man kan styra utifrån men iaf få lite delay
    Jag tycker nog det är bra med delay i min - kanske har nå'n redan rattat för jag har inte A-B-testat.

  11. #11
    Skillybob
    Skillybob är inte uppkopplad
    Skillybobs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker nog det är bra med delay i min - kanske har nå'n redan rattat för jag har inte A-B-testat.
    Så kan det ju säkert vara, och är man nöjd med hur den låter är det bra

  12. #12
    Jugendtanz
    Jugendtanz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    E1010 är ett väldigt fint allround-delay. Kanske lite otympligt, men är det inget problem skulle jag välja att behålla det om jag var du. Dessutom är det förhållandevis billigt, dvs du tjänar förhållandevis lite på att sälja det.

    Ett tips är att öppna och leta upp trimpotten för delaytid. Brukar gå att få det lite längre än standard.
    Oj, där lärde man sig något nytt, har bara en 1005 kvar men går tydligen där också, spännande...

    https://www.freestompboxes.org/viewtopic.php?t=11977

  13. #13
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Har bara haft en E1005, men den lät väldigt trasig så fort jag ökade delaytiden. Själv gillar jag inte den trasigheten. E1010 har nog fler chip i sig.

  14. #14
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Om jag inte missminner mig är 1005 mer riktad till strängbändare och de vill sällan hasarna långa delaytider som tangentsmekare, så det låter fullt rimligt i min värld också.

Liknande ämnen

  1. Yamaha E1010
    Av hairofthedog i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-07-11, 16:41
  2. Letar efter schema och/eller servicemanual till yamaha e1010
    Av 18db i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-12-23, 16:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •