Visa resultat för omröstning: Vilken DAW använder du?

Antal röster
186. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Ableton Live

    49 26,34%
  • Bitwig

    14 7,53%
  • Cubase

    22 11,83%
  • Digital Performer

    0 0%
  • energyXT

    0 0%
  • FL Studio

    3 1,61%
  • Garageband

    1 0,54%
  • Logic

    29 15,59%
  • Nuendo

    0 0%
  • Pro Tools

    5 2,69%
  • Reaper

    13 6,99%
  • Reason

    19 10,22%
  • Sonar

    4 2,15%
  • Tracktion/Waveform

    2 1,08%
  • Modularmiljö (MAX/MSP och liknande)

    0 0%
  • Sequel

    0 0%
  • Studio One

    5 2,69%
  • MuLab

    1 0,54%
  • Renoise

    6 3,23%
  • Acid

    0 0%
  • Tracker (valfri)

    1 0,54%
  • Annat (skriv)

    12 6,45%
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 71 av 71

Ämne: Vilken DAW använder du?

  1. #61
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Misstänker att det är några här som kör både Live och Cubase? Är själv uppväxt med Cubase men kör sedan ett antal år bara Live. Funderar lite på att gå tillbaka till Cubase. Någon som känner för att dela med sig av vad man upplever som för och nackdelar i respektive DAW (förutom sessionview då där det väl är uppenbart att Live inte har någon konkurrens)?

  2. #62
    Rivstart
    Rivstart är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Har en fråga som kanske passar i just det här forumet..?
    Vilken typ av musik gör ni? Spontant som "gammal ståfil" antar jag att många gör house, hip hop, teckno blandat med lite klassisk Kraftwerk och Depeche moid? Eller tycker att det är kul att skapa nya ljud i musiken?
    Stämmer det? För jag tänker att om man lirar in "färdiga ljud" kanske man inte har behov av vissa DAW program? Är jag helt ute och cyklar? För mej skulle det hjälpa väldigt mycket om jag visste det, och därmed ficklite djupare kunskap om program/ typ av musik.

  3. #63
    70Norr
    70Norr är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Studio One här. Ger skiten i daws, och vil bara kunna jobba enkelt så tekniken inte är i vägen.

  4. #64
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Peter70 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Misstänker att det är några här som kör både Live och Cubase? Är själv uppväxt med Cubase men kör sedan ett antal år bara Live. Funderar lite på att gå tillbaka till Cubase. Någon som känner för att dela med sig av vad man upplever som för och nackdelar i respektive DAW (förutom sessionview då där det väl är uppenbart att Live inte har någon konkurrens)?
    Sorry missade denna innan.. men alltså, har du öppnat Cubase på länge? Jag körde Cubase i många år och bytte till Live, med överlappning beroende på projekt ett antal år men nu är det bara Live. Har suttit bredvid sessions med Cubase nån gång ibland och blir helt matt bara av att se det. För mig är grejen med Live inte session view utan att det helt enkelt känns lite modernare, särskilt upplägget med effekter, kedjor, rack osv. Och inga jävla fönster.

  5. #65

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Rivstart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har en fråga som kanske passar i just det här forumet..?
    Vilken typ av musik gör ni? Spontant som "gammal ståfil" antar jag att många gör house, hip hop, teckno blandat med lite klassisk Kraftwerk och Depeche moid? Eller tycker att det är kul att skapa nya ljud i musiken?
    Stämmer det? För jag tänker att om man lirar in "färdiga ljud" kanske man inte har behov av vissa DAW program? Är jag helt ute och cyklar? För mej skulle det hjälpa väldigt mycket om jag visste det, och därmed ficklite djupare kunskap om program/ typ av musik.
    Finns nog ingen DAW som är bättre eller sämre på en viss musikstil egentligen. De är olika arbetsätt som skiljer och man får kolla in vad man själv gillar. Personligen jobbar jag ungefär som när jag jobbade med tape, linjärt. Jobbar väldigt sällan med loopade grejer som man kan göra i tex Live och nu också Logic/Garageband tex.

    Jag kör Reason för Reason har varit mitt syntrack sedan det kom ut för 20 år sedan. Styrkor med Reason är att det är enkelt att jobba med och det finns massvis med kreativa möjligheter.

  6. #66
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Näe, har inte kört Cubase sedan 5:an så det var onekligen ett tag sedan. Mycket möjligt att jag skulle uppleva det precis som dig men är samtidigt lite sugen på ett mer klassiskt upplägg. Håller med om att Live är extremt smidigt på många sätt. Samtidigt kan jag känna att det är väldigt anpassad till ett mer loopbaserat arbetsflöde. Är ju såklart en väldigt förenkling men funderade på Cubase mer för de gånger man jobbar med mer klassisk låtuppbyggnad då det känns som att är det byggt mer för den sortens arbetssätt än Live. Hm, funderar vidare, men tack för input.

  7. #67
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Peter70 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Näe, har inte kört Cubase sedan 5:an så det var onekligen ett tag sedan. Mycket möjligt att jag skulle uppleva det precis som dig men är samtidigt lite sugen på ett mer klassiskt upplägg. Håller med om att Live är extremt smidigt på många sätt. Samtidigt kan jag känna att det är väldigt anpassad till ett mer loopbaserat arbetsflöde. Är ju såklart en väldigt förenkling men funderade på Cubase mer för de gånger man jobbar med mer klassisk låtuppbyggnad då det känns som att är det byggt mer för den sortens arbetssätt än Live. Hm, funderar vidare, men tack för input.
    Ja, drar ner en demo och testa vetja. Det enda jag saknar från cubase är redigeringen, tycker fortfarande det är knölig i Live när man vevar runt med många clips i arrangern... sen finns ju som sagt ovan Studio One t.ex. för nåt lite renare.. och andra.

  8. #68
    Mesmerized
    Mesmerized är inte uppkopplad
    Mesmerizeds avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag råkade klicka i tracker (valfri) istället för renoise, eftersom jag inte såg det i listan först

    Det är min absolut bästa vän, och jag förstår inte hur man orkar sitta i en pianorulle och klicka med musen tills armarna och magen och resten av kroppen går sönder av ändlösa precisions klickningar.

    Kanske ni jammar in musiken? Men min midi keyboard är så stor och otymplig att jag sabbar min kropp när jag försöker använda den.

    Så fort det blir löning så skall jag investera i en ny mini midi klaviatur, bara för att komma åt swing:et i fl studio och reaper, som är överlägset bättre än swinget i Renoise - som av någon anledning aldrig låter bra, hur mycket man än tweakar =/

    Det kommer nog bli mer bekvämt med en mini midi keyboard, som jag enkelt kan kasta åt sidan om vartannat när jag behöver använda tangentbordet.

  9. #69
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag ha ringet emot pianorulle. Med det är kanske 1% av vad jag gör musikaliskt. Resten är inspelning av RIKTIGA instrument av trä och metall

  10. #70
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag använder oftast Novation Launchpad pro MK3 när jag ska spela in något keyboardbaserat.... underbara pads och tar liten plats på bordet......

  11. #71
    Rivstart
    Rivstart är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Var ett tag sen jag var inne på forumet, men har använt mig av Audacity i ett par år nu. Vissa kanske inte kallar det för ett riktigt DAW, men för mig funkar det riktigt bra, speciellt sedan det blivit lätt att lägga in plug ins effekter.

    Nu samplar jag inte heller. Jag kör riktiga instrument som trummor, gitarrer och synthar.
    Jag tänker att Audacity är mer som en digital bandspelare..
    Skickar med den sista låten jag lagt ut på spotify för någon månad sen:

    https://spotify.link/6a16PTIAaEb

Liknande ämnen

  1. Vilka DAW använder du 2016 Q1
    Av kockpit i forum Övriga DAW
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2016-02-12, 16:23
  2. Vilken DAW använder du?
    Av Arete i forum Övriga DAW
    Svar: 119
    Senaste inlägg: 2015-07-23, 01:13
  3. Svar: 180
    Senaste inlägg: 2012-01-10, 13:28
  4. Vilken DAW till 12 åring?
    Av jazzdoktorn i forum Övriga DAW
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2011-04-02, 16:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •