Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 110 av 110

Ämne: Jakob Hellman gör en uppföljare

  1. #61
    sebsongs
    sebsongs är inte uppkopplad
    sebsongss avatar
    Senior
    Håller med om röstprocesseringen och mixen överlag på båda låtarna. Det låter ofärdigt och nästan slarvigt. Synd på två annars rätt fina låtar.
    Antar att rösten inte är vad den varit, det händer ju för många sångare.

  2. #62
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    Låter som AI sjunger.

  3. #63
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, verkligen inte någon bra röstredigering om man frågar mig. Eller så är det bara jag som inte hänger med i svängarna om "vad som gäller" när det kommer till autotune.

    Själva låten var det väl inget större fel på om man gillar Jakob Hellman. Inte min cup of tea personligen men jag blir inte förbannad heller.

    Det är total-inne med autotune, och prodden känns på många sätt väldigt modern, jag tror det här kommer fungera jättebra, radion kommer mata tills ingen har missat att Hellman är på banan igen!

  4. #64
    Ronsun
    Ronsun är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

  5. #65

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är total-inne med autotune, och prodden känns på många sätt väldigt modern, jag tror det här kommer fungera jättebra, radion kommer mata tills ingen har missat att Hellman är på banan igen!
    Det är inte coolt autotunat. Det är bara dåligt

  6. #66
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nfuture Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Höjden av ironi på ett musikforum:

    Det blir häftig diskusssion av att ett företag får hårda ord skrivet om sig. Men det är ok att insinuera missbruk, kalla en musiker tragisk och spekulera om mental status, och kalla det han gjort live på radio bedrövligt på alla plan. När han tar mod till sig och kliver fram efter över 30 år.

    Skärp er för fan.
    Men jag tycker verkligen att det är bedrövligt på alla plan. Sång, arr, ljud, framförande och låt. Debutplattan var grym, så besvikelsen över att höra det här blev desto större. Du behöver inte hålla med, och på vilket sätt skall jag skärpa mig, menar du?

  7. #67
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ronsun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så levande borde studioinspelningen vara...

  8. #68
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men jag tycker verkligen att det är bedrövligt på alla plan. Sång, arr, ljud, framförande och låt. Debutplattan var grym, så besvikelsen över att höra det här blev desto större. Du behöver inte hålla med, och på vilket sätt skall jag skärpa mig, menar du?
    Du åkte nog med lite i dragsuget, var först och främst den delen som rör mental ohälsa (och spekulationer om leverne) som gjorde mig mycket upprörd, med god grund. Jag beklagar att jag buntade ihop dig med det - dina synpunkter är i sammanhanget helt innanför vad som kan kallas acceptabelt som musikalisk kritik. Jag ber om ursäkt.

  9. #69
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är total-inne med autotune, och prodden känns på många sätt väldigt modern, jag tror det här kommer fungera jättebra, radion kommer mata tills ingen har missat att Hellman är på banan igen!
    Ja, jo, jag fattar att det är "inne" med autotune, jag sitter och klipper vokaler dagligen. Det jag reagerar på är att jag, med mina mått mätt, tycker att det är så erbarmligt amatörmässigt gjort. Så jag undrar om det verkligen är så här det ska låta. det kanske är någon speciell ny autotuneteknik som ligger ljusår framför det jag känner till som gäller just nu. I mina öron låter det dock bara amatör. Men jag kan så klart ha fel.

    Dock tror jag som du, att det kommer att fungera jättebra och att radion kommer att mata på så att inte ens jag kommer att missa den

  10. #70
    supro
    supro är inte uppkopplad
    supros avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Socker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker han känns uppriktig, i högre grad än vad jag upplevde på debuten. Jag tyckte om det.
    Jag håller med dig, fin känsla i rösten

  11. #71
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är glad att det låter sjukt mycket bättre än det gjorde 1989.
    Va?!

    Vad talar du om ens?

    Har du hört den skivan?

    Tror du att den enade kritikerkåren larvade sig när de valde ut den till en av Sveriges genom tiderna bästa platta?

    Den första skivan är otroligt häftig och lekfull musikaliskt och textmässigt. Massor av snygga ackord och den var hur kult som helst i massor med år efter sin release.

    Det får inte glömmas.

  12. #72
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    PF: Olika smak helt enkelt.

  13. #73
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Ironi & sarkasm gissar jag.

  14. #74
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nfuture Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För all del. Men vad är det att diskutera? Psykisk sjukdom är ett enormt problem för folkhälsan. Vi har väl alla exempel på ur illa det kan sluta. Att kasta ur sig spekulationer om det baserat på några texter och ett uppträdande är fel. Punkt.

    Vi kan däremot gärna prata om mentala utmaningar, men kanske i en separat tråd.
    Jag menade inte att man skulle diskutera psykisk sjukdom i denna tråden och for the record tycker jag att Firechilds uttalande var under bältet.

    Men oavsett vad som skrivs tycker jag inte att man ska radera det, är det tråkigt/störande innehåll så visar det ju ändå en mer sann bild av forumet och dess medlemmar.

    Raderar man blir det ingen bättring av tonen här.

    Jag har själv skrivit saker jag sedan ångrat, men inte raderat - på så sätt har de blivit en påminnelse till mig själv att skärpa mig och tänka på att jag skriver på ett offentligt forum.

  15. #75
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag menade inte att man skulle diskutera psykisk sjukdom i denna tråden och for the record tycker jag att Firechilds uttalande var under bältet.

    Men oavsett vad som skrivs tycker jag inte att man ska radera det, är det tråkigt/störande innehåll så visar det ju ändå en mer sann bild av forumet och dess medlemmar.

    Raderar man blir det ingen bättring av tonen här.

    Jag har själv skrivit saker jag sedan ångrat, men inte raderat - på så sätt har de blivit en påminnelse till mig själv att skärpa mig och tänka på att jag skriver på ett offentligt forum.
    Goda poänger, jag köper det och är enig.

  16. #76
    domiag
    domiag är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, absolut inte. Det var vedervärdigt Vara vänner plattan. Bättre nu med autotune och utan 90talsprodd from hell.
    90-tals prodd på en skiva från 1988 är ju inte illa, nyskapande!

  17. #77
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Lyssnat lite sekunder på båda. Okej låtar, hemskt att höra den fula fåriga sångprodden.

    Död åt AT helt enkelt. Som att man ser bilder från 1959 och alla röker inomhus och man bara "hur fan kunde de?". Precis likadant kommer det vara med autotune-plågan om 50 år...

  18. #78
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så levande borde studioinspelningen vara...
    han var förbi i falun förra året på turne' (där han oxå bott så många gymnasiekompisar på konserten). MEN det jag funderar över är att ljudet/sången inte var bra, annars ofta mycket bra på konsert nuförtiden. Kan det bero på sångstilen att mickarna inte klarar av att fånga upp frasering, andning etc som är speciell med hans oskolade röst ? Bara undrar ...

    får fortfarande gåshud av hans röst, speciellt den här live inspelningen ....

  19. #79
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis likadant kommer det vara med autotune-plågan om 50 år...
    Hm jag tycker ju så nu. AT ! Hur fan kan man vara så dum i huvudet. Lite som att höra ett dåligt skämt, det var kul plojgrej första gången sen blir det bara allt mer outhärdligt med tiden. Om femtio år så sprängs hela huvudet om man tvingas höra det av misstag.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	75162.gif 
Visningar:	12 
Storlek:	1,82 MB 
Id:	97374

  20. #80
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...eller större än TB-303 då...

  21. #81
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hm jag tycker ju så nu. AT ! Hur fan kan man vara så dum i huvudet. Lite som att höra ett dåligt skämt, det var kul plojgrej första gången sen blir det bara allt mer outhärdligt med tiden. Om femtio år så sprängs hela huvudet om man tvingas höra det av misstag.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	75162.gif 
Visningar:	12 
Storlek:	1,82 MB 
Id:	97374
    Menar du att man är dum i huvudet om man gör musik med auto tune på sång?

  22. #82
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Menar du att man är dum i huvudet om man gör musik med auto tune på sång?
    Nästan, men det finns gråzoner Jag kan tycka att det funkar de gånger det verkligen används på ett kreativt, speciellt sätt.

    Att använda det regelmässigt på sång blir alltid dåligt (när det hörs). Jag blir lite deppig när man hör intressanta artister som verkligen KAN sjunga (bevisat live och på tidigare alster, t.ex. Miss Li eller Laleh) plötsligt kommer med generiskt proddade AT-härken. SLAPPT är vad det är, inget annat. Särskilt i denna tid där omtagningar inte kostar dyrbar tape.

  23. #83
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att använda det regelmässigt på sång blir alltid dåligt (när det hörs). Jag blir lite deppig när man hör intressanta artister som verkligen KAN sjunga (bevisat live och på tidigare alster, t.ex. Miss Li eller Laleh) plötsligt kommer med generiskt proddade AT-härken. SLAPPT är vad det är, inget annat. Särskilt i denna tid där omtagningar inte kostar dyrbar tape.
    https://productionadvice.co.uk/aretha-autotune/ – ett annat sådant exempel. Den liveversion som finns på youtube låter klart bättre.

  24. #84
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Helvete vad deprimerande. Man kan ju lyssna på Aretha in Paris. Det finns en del sångsekvenser på den som är HELT SJUKT magiska. SÅ rena, och med sån känsla. Kan vara en av de bästa liveplattor som gjorts.

    Och så nu denna skit...

    Slutet på artikeln-citat: "So why did it happen ?
    We’ll probably never know. "

    Jo vi vet visst: Producenter som inte vet bättre. Hade de vetat bättre hade det blivit bättre helt enkelt.

  25. #85
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Lyssnade glad i hågen på båda låtarna som finns på spotify, trodde att det skulle kunna leverera.. men varken låtmaterial, produktion eller sånginsats ( utan att beakta AT ) var något jag vill hänga i min julgran.

    Har själv en rätt så nostalgisk och idag distansierad relation med hans första alster mest för att det snurrade överallt där man befann sig på fester etc så låtarna har lite klistrat sig fast på hjärnhinnan...

    Kul med JH release, men nej både musikaliskt och produktionsmässigt.

  26. #86
    bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Veteran
    Spännande.

    Han har skrivit en av århundradet bästa textrad på svenska >>> "...och hennes kläder följer inga enkla lagar om obalans..."

  27. #87

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bjorx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spännande.

    Han har skrivit en av århundradet bästa textrad på svenska >>> "...och hennes kläder följer inga enkla lagar om obalans..."
    Jag önskar att jag kunde skriva ”stenhård” men det känns lite fel. Underfundig första platta.

  28. #88
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    "Hon är en sån man skulle vänta länge på..."

  29. #89
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nästan, men det finns gråzoner Jag kan tycka att det funkar de gånger det verkligen används på ett kreativt, speciellt sätt.

    Att använda det regelmässigt på sång blir alltid dåligt (när det hörs). Jag blir lite deppig när man hör intressanta artister som verkligen KAN sjunga (bevisat live och på tidigare alster, t.ex. Miss Li eller Laleh) plötsligt kommer med generiskt proddade AT-härken. SLAPPT är vad det är, inget annat. Särskilt i denna tid där omtagningar inte kostar dyrbar tape.
    Kan väl hålla med om det, jag blir ju provocerad när jag blir utsatt av det där när det är på hela sången på det där obehagliga viset. Hur i h kan man ens komma på tanken...

  30. #90
    12345678
    12345678 är inte uppkopplad

    avslutat konto
    Tror det är producenten Magnus Ekelund (Kitok) som troligtvis proddat sången så.
    Låter liknade i hans egna alster.

  31. #91
    Electric Mojo
    Electric Mojo är inte uppkopplad
    Electric Mojos avatar
    Senior
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	no_country_hed.jpg 
Visningar:	10 
Storlek:	75,1 KB 
Id:	97437Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	jh.jpg 
Visningar:	9 
Storlek:	78,5 KB 
Id:	97438 Vem väljer du? Sorry fel tråd....

  32. #92
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Electric Mojo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	no_country_hed.jpg 
Visningar:	10 
Storlek:	75,1 KB 
Id:	97437Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	jh.jpg 
Visningar:	9 
Storlek:	78,5 KB 
Id:	97438Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screen-Shot-2019-11-28-at-9.40.42-AM.png 
Visningar:	3 
Storlek:	2,24 MB 
Id:	97439Vem väljer du? Sorry fel tråd....
    (Sorry, uppsynen på de två första vs de siste )
    Fixd!

  33. #93
    Electric Mojo
    Electric Mojo är inte uppkopplad
    Electric Mojos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (Sorry, uppsynen på de två första vs de siste )
    Fixd!
    E.T. alla dar i veckan

  34. #94
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Efter att ha lyssnat lite, tightheten är helt borta och nu låter han som Winnerbäck utan baston. För mig var hela hans grej baserad på rytmiskt tight sjungande och snabba avslut vid varje stavelse. Och så klart tonperfekt. Man kan lata till sig lite på äldre år om man är Elton John men inte Jakob Hellman. Hoppas fortfarande på att det ska uppa sig och blir bra igen. Snabb attack och snabb release igen Jakob, du var ju king på det.

  35. #95
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Det här tycker jag var fint!


    https://youtu.be/ozhYzLhGsrA

  36. #96
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Intervju med honom just nu på SVT morgonstudio.

  37. #97
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Tycker låtskriveriet stundom är helt ok, dock inte produktionen. Iaf inte jämförelsevis med hans debutplatta. Den hade en fantastisk instrumentisering (finns det ordet?) & arrangemang som ihop med hans sköna frasering & sångstil gjorde den episk.

    Men, det är ju inte lätt att följa upp en sådan platta. Speciellt inte efter så lång tid.

  38. #98
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ja en sån platta är väl typisk "one off". (Och det heter instrumentering. Nära nog )

  39. #99
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Det var väl bl.a. ett "woodwind" ljud som Mr Hellman mixades ihop med på debuten och kom att förknippas med i mångas undermedvetna?


    https://youtu.be/8PD1eNcWMw4
    Senast redigerat av RX11 den 2021-01-08 klockan 11:55.

  40. #100
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "woodwind"
    Du menar klarinett? =) En David Castle som spelar.. https://www.popfakta.se/sv/artist/e/...e/dave-castle/

  41. #101
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Jomenvisst, jag har förknippat Jakob Hellman med det ljudet tills nyligen - det räcker alltså med att se en bild på artisten i fråga så hör jag en klarinett (inget ont om klarinetter). Det blir nog ändring på det nu bl.a. tack vare det kända låtbytarprogrammet.
    Senast redigerat av RX11 den 2021-01-08 klockan 13:46.

  42. #102
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Jaha nya albumet är ute idag!

  43. #103
    Jan
    Jan är inte uppkopplad
    Jans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ja, har ni lyssnat på Spoti? Riktigt bra låtar efter några lyssningar, men mixningen är inte bra kontra gamla skivan! Sången är muffled runt 280hz, en riktig nybörjartabbe. Det området är en dräpare! Saknar även lite öppning i toppen.

  44. #104
    mathsmr
    mathsmr är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Inte en helt "ny" tråd, men med tanke på att musik-Sverige väntat 32 år på Hellmans uppföljare så är det väl OK att bumpa den... Jag lyssnade mycket på Och stora havet när jag var kring 20, och hade för längst givit upp tanken på att Hellman skulle komma med en ny skiva. Det blev ju sagt så många gånger, utan att något verkade hända.

    Så att han ändå släppte Äntligen borta var mycket glädjande. Skivans första 6 spår är riktigt bra tycker jag, med poppärlan "När jag går in nånstans..." och sorgsna "Trettiofem" som topparna. Resten av skivan har inte riktigt satt sig för mig än, men det är helt klart en värdig uppföljare. Hoppas det kommer mer med tiden.

  45. #105
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Denna är för mig ett modernt mästerverk. Hjälpt/hjälper mig under en brutalt svår tid. Såg en avskalad konsert på Smådalarö gård förra sommaren, var en helt magisk konsert upplevelse med en extrem närvaro av Jakob och låtar jag bara hört på skiva i XX antal år. Sjukt tacksam för denna hursom.
    Senast redigerat av HEK den 2024-04-21 klockan 12:02.

  46. #106
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Satte på Äntligen Borta-plattan nu, för att den här tråden ploppade upp. Inget fel på låtarna, om än lite menlösare än första albumet, men blev rätt sne på ullmixarna och autotunen - han SKA inte sjunga spikrakt med noga kontrollerade fel.

  47. #107
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Inte ens tänkt på autotune:en, var hörs den?

  48. #108
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte ens tänkt på autotune:en, var hörs den?
    Funderade inte på det förrän andra spåret, och sen blev jag irriterad och höjde intern-analysen med 1000%

  49. #109
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte ens tänkt på autotune:en, var hörs den?
    Den är supertydlig. Nästan så man tror det är ett estetiskt grepp, typ modern hip-hop-prod snarare än diskret peta toner rätt.

  50. #110
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Ja man får väl anta att det är nåt sånt, nån sa tidigare att Magnus Ekelund /Kitok har producerat... det funkar inte för mig heller.

Liknande ämnen

  1. Hur gör ni?
    Av SyZ-X i forum Inspelning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-06-12, 17:27
  2. Linda Perhacs uppföljare till debuten, 44 år senare
    Av deleted user i forum Skivor & artister
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-03-23, 21:08
  3. Svar: 99
    Senaste inlägg: 2010-08-22, 19:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •