Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Live-setup med trumpads, keyboard och medhörning

  1. #1
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Hej på er lajvare,

    Jag skulle vilja få lite tips om hur man kan/bör sätta ihop en "rigg" för live-musicerande där Ableton Live står för en del av musiken men inte allt. Jag har googlat mig blå men hittar bara "koppla in så här" info, och det är inte den biten som jag letar efter utan mer "helheten". (Jag såg en inspirerande video med Binkbeats och förstår att möjligheterna är enorma.) För att detta inlägg ska bli begripligt beskriver jag lite hur jag tänkt använda det hele.

    Jag spelar flera instrument, men i den här kontexten huvudsakligen trummor och klaviatur, men inte samtidigt. Jag tror att jag initialt kommer spela mer trummor än klav.

    Det första scenariot är att jag spelar trummor tillsammans med en gitarrist och en basist. Vi vill även ha synt/keyboard på vissa partier, men har ingen som spelar klav live. Dessutom tycker jag det är väldigt kul att jobba med synt-sound osv, så jag tänker mig att Live ska "spela" synt. Vad jag som trummis ser framför mig är att jag startar olika scenes i Live på de partier där så krävs. Detta behöver jag göra med trumstockar i handen: jag behöver något att trigga scenes med.

    Vad behöver jag för hårdvara för att detta ska bli verklighet?

    Detta är vad jag tror:


    • Laptop
    • Ljudkort med minst 4 utgångar
    • Medhörning: In ear, åtminstone till mig själv, så att jag kan höra en metronom
    • Trumpads som kan skicka korrekt MIDI till Live för att trigga en specifik scene, eller "nästa" scene.
    • (PA-system, så att Live hörs till alla)


    Scenario två är att jag inte längre sitter bakom trummorna, utan står vid klaviatur. I detta scenario är det Live som står för trummorna (mjukvarutrummaskin eller så). Jag vill kunna spela synt med midiklaviatur och även kunna trigga specifika eller "nästa" scene.

    I det här scenariot tror jag att jag behöver ungefär ovanstående, med tillägget MIDI-klav. Frågor som uppstår:


    • Är det ett problem att koppla in två MIDI-controllers som kan göra "samma sak"?
    • Kommer jag behöva extra hårdvara för att kunna koppla in både trumpads och MIDI-klaviatur?


    Generella frågor:

    Hur mycket prestanda kräver Live i ett sånt här scenario? Jag tror jag kommer köra några få mjukvaruinstrument (åtminstone ett är nog TAL UNO) samt kanske några effekter på en bus. Jag har tillgång till en MacBook Pro 2016 med futtiga 8 GB RAM och dual core i5 på 2 GHz. Är det för skralt?

    Jag är tacksam för all info om hur ni har satt upp en Live-baserad rigg som ska lira med andra musiker.
    Extra intressant är vilka trumpads som är tillräckligt bra (men inte allt för dyra... SPD-SX är t ex väldigt saftigt prissatt) för just det här ändamålet. Jag behöver inte pads som kan sampla och hålla på. Men samtidigt kanske de enkla padsen är omöjliga att ställa in så att de skickar rätt midi till Live?

    När det gäller midi-klaviatur så vill jag väldigt gärna kunna styra parametrar (vad sägs om cutoff? ) i t ex en TAL UNO utan allt för mycket trassel. Jag ser också framför mig att man kan behöva byta preset mellan olika partier i en låt. Att göra det direkt på klaviaturet känns som den bästa lösningen: men går det?

    Detta blev ju jättelångt och kanske lite rörigt. All input emottages tacksamt i alla fall!
    Senast redigerat av itsalwaysyou den 2020-10-13 klockan 22:27.

  2. #2
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Inte en reaktion? Är det ingen som jobbar live med Live?

  3. #3
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av itsalwaysyou Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte en reaktion? Är det ingen som jobbar live med Live?
    Din idé ser solid ut, gjort en nästan identisk sak i ett band en gång och det gick jättebra!
    Tror inte det ska vara nåt problem att ha flera kontrollers som skickar samma meddelanden, så länge man inte spelar på dom samtidigt såklart. Och "rätt sorts midi" finns väl egentligen inte i det här sammanhanget, så länge trumpaden kan skicka vanliga midinoter så är du hemma! Att mappa midi i Live är busenkelt: tryck på "midi", tryck på det du vill styra (till exempel "next scene") å slå sedan på den trumpad du vill använda.

    Om du behöver extra hårdvara för att koppla in flera midigrejer beror ju på ifall det är usb eller midi, hur många midi- eller usb-portar du har, om det finns "midi thru" på dina controllers osv. Är det bara usb borde ju en usb-hubb göra jobbet, annars finns ju även ljudkort med midi-portar (till exempel NI komplete audio 6)

    Kort sagt: allt du beskriver går absolut att göra

  4. #4
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Tack för hjälpen!

    Verkar som att gällande trumpads är det ganska skralt med alternativ. Billiga i alla fall.

    Tar gärna emot tips!

  5. #5
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av itsalwaysyou Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för hjälpen!

    Verkar som att gällande trumpads är det ganska skralt med alternativ. Billiga i alla fall.

    Tar gärna emot tips!
    Den här typ?
    https://m.thomann.de/se/alesis_samplepad_percussion_multi_pad.htm

  6. #6
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den här typ?
    https://m.thomann.de/se/alesis_samplepad_percussion_multi_pad.htm
    Ja det kan faktiskt vara ett bra alternativ. Typ play, stop, bakåt framåt på var sin pad.

Liknande ämnen

  1. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2020-02-11, 15:18
  2. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2017-03-31, 15:22
  3. Depeche Mode's live setup revealed
    Av drifter7508 i forum Skivor & artister
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-05-19, 15:03
  4. Mixer med latencyfri-medhörning
    Av Clase i forum Inspelning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-03-03, 12:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •