Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: 10m2 friggebodstudio

  1. #1
    vewie
    vewie är uppkopplad nu
    vewies avatar
    Veteran

    10m2 friggebodstudio

    På tisdag blir jag förhoppningsvis med en friggebod på 10m2. Nån som har lite tips eller erfarenheter som man vill dela med sig av. Den är isolerad redan men ska köpa monitorer som passar ett litet rum.
    Grunden grävs analogt med spade för bästa grusljudet!

  2. #2
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Jag byggde ett litet skjul helt själv en gång, då lade jag krut på att få ner grundplintar så att dom skulle klara tjäle och skyfall. Rördragning i mark kanske är på plats innan golvbjälklaget? Brukar finnas en del att pyssla med för att få bukt med djur & natur i bodar... 8-bitars snubben filmade sitt bodbygge modell större, det kanske finns tips där: "New 8-Bit Guy Studio Construction - Part 1"; https://www.youtube.com/watch?v=uFP-fU0FsF0

  3. #3
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	038BE858-806A-4216-853D-FEDB56CB9A48.jpeg 
Visningar:	60 
Storlek:	1,79 MB 
Id:	97645

    Kör också the-friggebod-way. Isolerad, 7m2. Var lite fundersam hur det skulle gå med värme nu över vintern men med ett litet oljeelement från biltema så kan jag hålla rätt lagom nivå.

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Kör också the-friggebod-way. Isolerad, 7m2. Var lite fundersam hur det skulle gå med värme nu över vintern men med många vintagesyntar så kan jag hålla rätt lagom nivå.
    99fix'd

  5. #5
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av vewie Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På tisdag blir jag förhoppningsvis med en friggebod på 10m2. Nån som har lite tips eller erfarenheter som man vill dela med sig av. Den är isolerad redan men ska köpa monitorer som passar ett litet rum.
    Grunden grävs analogt med spade för bästa grusljudet!
    Närfältsmonitorer, möblera utifrån att du är högerhänt, möblera utifrån högtalarnas behov, börja tänk på eldragning innan allt annat, möblera o inred så det är lättstädat. Smart förvaring.

  6. #6
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Närfältsmonitorer, möblera utifrån att du är högerhänt, möblera utifrån högtalarnas behov, börja tänk på eldragning innan allt annat, möblera o inred så det är lättstädat. Smart förvaring.
    Om man är vänsterhänt då?

    (Sedan hävdar jag iofs att det kvittar stenhårt eftersom syntar normalt byggts för högerhänta och datorer likaså. Jag har musen till höger och bendhjulen till vänster. En enda synt jag har ger möjlighet till spegelvändning av klaviaturen.)

    Det ska bli kul att se hur friggeboden utvecklas. Byggtråd här?

  7. #7
    vewie
    vewie är uppkopplad nu
    vewies avatar
    Veteran
    Ser fint HEK!

    Bra tips rx11 å deleted user.

    Jäkla kranbilsförare har f-n aldrig tid. Har tänkt om å ska bygga själv istället, kom ihåg gift dig aldrig med en egenföretagare

  8. #8
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av vewie Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har tänkt om å ska bygga själv istället,
    Ok, då är mitt tips att vänta till våren.

    Bestäm innan om du vill ha utan- eller innanpåliggande eldragningar. Maxhöjd på attefall är 4 m. Mest 30 kvm. Rita huset. 20 cm lösull i golv o väggar, 30 i tak. Små hus behöver mycket fönster för att inte kännas klaustrofobiska. Glöm inte ventilation. Minst 7 grader taklutning.

    Gjuta plintar, regla upp. Slå ihop takstolar. Gör taket klart först: inifrån och ut: takstol, råspont, underlagspapp, takläkt, bärläkt, plåt / annat takmaterial.

    Därefter, sätt dörrar och fönster.

    Därefter ytterväggar. Inifrån och ut: regel m isolering mellan, cc vad som passar. Vindpapp m ångbroms, bärläkt m luftspalt, yttervägg, fönsterfoder, vindskivor, dörrfoder. Locklist. Då är det diffusionsöppet vilket jag skulle föredra på ett så litet.

    Sedan golv, montera om du vill ha innanpåliggande el, isolering och innerväggar, innertak. Ventilation, lister, ev spackla + måla.

  9. #9
    vewie
    vewie är uppkopplad nu
    vewies avatar
    Veteran
    Vikket proffs! Tack

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •