Resultat 1 till 60 av 60

Ämne: 1010Music Bluebox - mixer/inspelare

  1. #1
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage

    1010Music Bluebox - mixer/inspelare




    Bluebox – Compact Digital Mixer/Recorder

    Bluebox is the portable digital audio mixer that integrates your electronic music gear. Connect your eurorack, sampler, drum machine and synthesizer outputs to 6 stereo, 3.5 mm TRS inputs and map them to 12 mono tracks or 6 stereo tracks – all with independent control for recording and playback. It’s that keyboard mixer with live performance features that you always hoped someone would make.

    Available December 2020!

    $499.00



    https://1010music.com/product/bluebox

  2. #2

  3. #3
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ska kollas in! Synd på alla minijack bara, blir adaptrar till max för att få det att funka.

  4. #4
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator

  5. #5

    Senior
    Jag gillar att den var väldigt liten, tar ju minimalt med plats då.

  6. #6
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Hur är latencyn?

    Kan man använda vanliga patchkablar för audio?

  7. #7
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    En framtidsprodukt. Finns mycket pengar att göra här. Tänker att det som kommer efter Octatrack från GTB kommer likna den här mergad med en sampler. Sannolikt står prototypen redan på några 99ors bord.

  8. #8
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    intressent, storleken o in/ut-gångar ser nimmt ut, men mini-midi på "framsidan" ? ser ut att vara i vägen, synd inte den fick plats på baksidan.

    drömmer oxå om en elektronvariant på mini-performance-mixer, 8-12 in, analog heat drive, overbridge, effekterna från senaste syntarna, kompressor, 4 midi-spår, cv etc.

  9. #9
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av 59min Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    intressent, storleken o in/ut-gångar ser nimmt ut, men mini-midi på "framsidan" ? ser ut att vara i vägen, synd inte den fick plats på baksidan.

    drömmer oxå om en elektronvariant på mini-performance-mixer, 8-12 in, analog heat drive, overbridge, effekterna från senaste syntarna, kompressor, 4 midi-spår, cv etc.
    Jo, fantastiskt. Men. Frågan är om det går att göra inom ramen för acceptabel latency. Går det att göra med dsp eller blir det en pc i en fancy burk. Är det någon skillnad egentligen? Inser att jag inte vet. Machine och mpc/force är ju det vad jag förstår telefon-processor respektive intel atom. Önskar bli upplyst här.
    Senast redigerat av Ullrich den 2020-10-12 klockan 22:14.

  10. #10
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Ja denna blir kanon!

  11. #11
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ullrich Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En framtidsprodukt. Finns mycket pengar att göra här. Tänker att det som kommer efter Octatrack från GTB kommer likna den här mergad med en sampler. Sannolikt står prototypen redan på några 99ors bord.
    Eh va ... rykten?

  12. #12
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Ja eller matematik. Octan kommer ju med största sannolikhet ersättas av något snarare förr än senare. De svarta A4 och AR med uppdateringar i mjukvaran är den senaste ledtråden åt det hållet måste man nog hålla med om. Den första octan betatestades av minst en 99a om jag minns rätt. Finns väl några anställda på Elektron här också väll?

  13. #13
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Otroligt sugen på denna.
    Synd den inte har comp per kanal. Men annars kommer jag att bli tvungen att överväga den. Så jäkla liten och smidig och mycket funktioner! Funderar bara på multitrackingen för det är ju lite av den stora säljpunkten.. Hmm..

  14. #14
    nordbeck
    nordbeck är inte uppkopplad
    nordbecks avatar
    Veteran
    med "add som color" menar de alltså blå färg bland utrustningen, och inte att ljudet färgas?

  15. #15
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ullrich Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja eller matematik. Octan kommer ju med största sannolikhet ersättas av något snarare förr än senare. De svarta A4 och AR med uppdateringar i mjukvaran är den senaste ledtråden åt det hållet måste man nog hålla med om. Den första octan betatestades av minst en 99a om jag minns rätt. Finns väl några anställda på Elektron här också väll?
    Ja vore ju nåt, men jag tror jag väntat för länge, finns ju andra som börjar närma sig ot replacement

  16. #16
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Finns nu hos Escape From Noise: https://escapefromnoise.com/nyinkomm...music-bluebox/
    5 300 SEK

  17. #17
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns nu hos Escape From Noise: https://escapefromnoise.com/nyinkomm...music-bluebox/
    5 300 SEK
    Äääsch! Jag som beställde från Thomann för bara några dagar sedan. Missade helt att EFM hade den, dessutom liiite billigare Jaja, jag får leva med tysksåld blåbox.

  18. #18
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    (Förövrigt så tycker jag att det är väldigt konstigt att det inte kommit ut en sån här bra mycket tidigare. iden har jag redan i huvudet innan den här).
    Ok nu har ni testat !

    Vad tycker ni om den här ni alla lyckliga som har en

  19. #19
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    It’s that keyboard mixer with live performance features that you always hoped someone would make.
    Looking at YOU, Elektron.

  20. #20
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Fick min igår har hunnit testa 30-40 minuter. Väldigt positivt första intryck. Intuitiv som tusan, jättelätt att förstå. Låter bra och gör sitt jobb väldigt väl. Mindre pilligt än jag tänkt mig med den lilla touchscreenen (som kan vara rätt pillig på Blackboxen) pga det smarta utnyttjandet av kombon med touch och rattar. Effekterna låter toppen, speciellt reverbet låter oväntat bra och går att göra allt från vanliga fina rum till extremt modulerade grejer. Ska bli spännande att utforska detta mer! Kombon med Blackboxen ger verkligen en kompakt grund i en rigg. Min plan är att ha en mini-setup av dessa två, Analog Four, och Audiothingies Micromonsta 2 som kan åka med mellan hemma och replokalen och i replokalen har jag modular mm som expansion

  21. #21
    xsense
    xsense är inte uppkopplad
    xsenses avatar
    Senior
    Har helt förändrat mitt sätt att göra musik. Låter jättebra. Har en väldigt genomtänkt grunduppsättning av features så man precis kan göra allt som man skulle kunna vilja göra med en sån här. Men vissa saker kommer förhoppningsvis utvecklas mycket mer. Filhanteringen är spartansk men funktionsduglig, saknas delete etc. Ännu funkar det bara att spela in midisynkat om man låter den vara master, buggfix är på g. Den spelar in allt post-fader vilket kanske är ball men lite bökigt. etc.

    Så summa summarum, det finns ingen annan produkt på marknaden vad jag vet som gör något liknande, innan har jag hållt på och bökat med alesis hd24 och en 16 kanalers mixer men nu känns det mest som att det tar plats. Bara som mixer är den flexibel och låter bättre än allt jag hört i prisklassen. Den är också det bästa jag hittat som spelar in datorlöst. Men den har fortfarande några buggar som de måste fixa om den ska leva upp till den potential den har. Men redan nu är den vad jag vet utan konkurrens.

    Apropå livebruk så behöver de fixa så man kan starta ljudfiler från mitten osv. Som det är nu kan man nog få till det att få den att spela upp ljud live men man måste ha ett system och trixa rätt mycket. Om man skulle ha backing tracks för ett helt liveset inspelade och sen spelade upp dem live skulle det innebära att man får börja om hela live-setet om något skiter sig på mitten eftersom det inte går att spola i ljudfilerna. De startas från play och spelas till de tar slut.
    Senast redigerat av xsense den 2021-03-02 klockan 16:07.

  22. #22
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xsense Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man skulle ha backing tracks för ett helt liveset inspelade och sen spelade upp dem live skulle det innebära att man får börja om hela live-setet om något skiter sig
    Perfekt för den typen av publik som tigger extranummer.

  23. #23
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xsense Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har helt förändrat mitt sätt att göra musik. Låter jättebra. Har en väldigt genomtänkt grunduppsättning av features så man precis kan göra allt som man skulle kunna vilja göra med en sån här. Men vissa saker kommer förhoppningsvis utvecklas mycket mer. Filhanteringen är spartansk men funktionsduglig, saknas delete etc. Ännu funkar det bara att spela in midisynkat om man låter den vara master, buggfix är på g. Den spelar in allt post-fader vilket kanske är ball men lite bökigt. etc.

    Så summa summarum, det finns ingen annan produkt på marknaden vad jag vet som gör något liknande, innan har jag hållt på och bökat med alesis hd24 och en 16 kanalers mixer men nu känns det mest som att det tar plats. Bara som mixer är den flexibel och låter bättre än allt jag hört i prisklassen. Den är också det bästa jag hittat som spelar in datorlöst. Men den har fortfarande några buggar som de måste fixa om den ska leva upp till den potential den har. Men redan nu är den vad jag vet utan konkurrens.

    Apropå livebruk så behöver de fixa så man kan starta ljudfiler från mitten osv. Som det är nu kan man nog få till det att få den att spela upp ljud live men man måste ha ett system och trixa rätt mycket. Om man skulle ha backing tracks för ett helt liveset inspelade och sen spelade upp dem live skulle det innebära att man får börja om hela live-setet om något skiter sig på mitten eftersom det inte går att spola i ljudfilerna. De startas från play och spelas till de tar slut.
    Hur är det med 1010 Blackbox och buggfixar? Har de fixat den ordentligt än?
    Jag frågar för jag bli lite tveksam när du skriver om att det finns en del uppenbara brister.
    Min erfarenhet är att det i vissa fall aldrig blir riktigt klart utan företaget går vidare till en ny produkt. Det går liksom aldrig räkna med att det som inte fungerar ännu kommer funka.

    Du tycker det funkar med 3,5 mm-jack? Har du köpt specialsladdar eller blir det adpatrar?
    Alternativ till denna är väl sådant som Behringer X-Air, större men kan stå på ett golv. Men då behöver man en padda till å andra sidan. Kan vara bra, kan vara dåligt.

  24. #24
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Tänker du på några speciella buggar? Jag har både Blackbox och Bluebox och tänkte vid tillfälle skriva lite längre om Bluebox. Gällande Blackbox tycker jag att de har fixat till många av buggarna som funnits och dessutom lagt till sjukt många tevliga features. Jag tycker dom kör ärligt med att säga att man ska köpa dom för vad dom är idag, inte vad dom kan bli i framtiden. Jag har sprungit på nån enstaka rätt obskyr bugg när jag testat rätt konstiga grejer och dom buggarna har varit lätta att gå runt utan att större problem. Så i mitt vanliga användande skulle jag säga att det är lika buggfritt som andra maskiner jag använder. Jag har köpt en del 3,5mm kabler med vinklade kontakter jag använder och tycker det funkar fint. Gillar faktiskt att det är 3,5mm stereo, sparar väldigt mycket plats vilket är lämpligt för en väldigt slimmad pryl. Och det matchar såklart perfekt till Blackboxen och andra små synthar som kör 3,5mm. Har man inte behov av en liten mixer så försvinner ju Blueboxens största fördel men med det sagt så låter den väldigt bra och reverbet är väldigt avancerat. Det är inte direkt en stor sweetspot men med lite rattande är det otroligt mångsidigt och låter väldigt bra. Sett till vad Blackboxen är idag (version 1.7.4 blev officiell igår) jämfört med när den kom så tror jag att Blueboxen (som är i version 1.0.8 idag) kommer utvecklas väldigt mycket. Dock fyller den redan i dagsläget precis det syfte jag skaffade den för!

  25. #25
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänker du på några speciella buggar? Jag har både Blackbox och Bluebox och tänkte vid tillfälle skriva lite längre om Bluebox. Gällande Blackbox tycker jag att de har fixat till många av buggarna som funnits och dessutom lagt till sjukt många tevliga features. Jag tycker dom kör ärligt med att säga att man ska köpa dom för vad dom är idag, inte vad dom kan bli i framtiden. Jag har sprungit på nån enstaka rätt obskyr bugg när jag testat rätt konstiga grejer och dom buggarna har varit lätta att gå runt utan att större problem. Så i mitt vanliga användande skulle jag säga att det är lika buggfritt som andra maskiner jag använder. Jag har köpt en del 3,5mm kabler med vinklade kontakter jag använder och tycker det funkar fint. Gillar faktiskt att det är 3,5mm stereo, sparar väldigt mycket plats vilket är lämpligt för en väldigt slimmad pryl. Och det matchar såklart perfekt till Blackboxen och andra små synthar som kör 3,5mm. Har man inte behov av en liten mixer så försvinner ju Blueboxens största fördel men med det sagt så låter den väldigt bra och reverbet är väldigt avancerat. Det är inte direkt en stor sweetspot men med lite rattande är det otroligt mångsidigt och låter väldigt bra. Sett till vad Blackboxen är idag (version 1.7.4 blev officiell igår) jämfört med när den kom så tror jag att Blueboxen (som är i version 1.0.8 idag) kommer utvecklas väldigt mycket. Dock fyller den redan i dagsläget precis det syfte jag skaffade den för!
    Nej, jag tänker inte på några speciella buggar. Verkar ju som de jobbar på sådant då.
    Ja reverbet i Bluebox är klart intressantare än det i Blackbox väl? Har funderat lite på Blackbox och Bluebox men är ännu inte övertygad om att det passar mig.

  26. #26
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, jag tänker inte på några speciella buggar. Verkar ju som de jobbar på sådant då.
    Ja reverbet i Bluebox är klart intressantare än det i Blackbox väl? Har funderat lite på Blackbox och Bluebox men är ännu inte övertygad om att det passar mig.
    Okidoki, ja absolut Sen har väl folk en del åsikter kring prio mellan nya features och buggfixar men jag tycker de strikar en bra balans och dom är väldigt aktiva och hjälpsamma på sitt forum.

    Ja reverbet i Blueboxen går inte att jämföra med det i Blackboxen. Och jag gissar att dessa små boxar inte är för alla. Jag gillar dom mycket för att jag föredrar hårdvara framför datorpill men samtidigt vill ha något riktigt kompakt som kan resa mellan hemma och replokalen några gånger i veckan. För det är dom perfekta! Om man har en permanent setup och inte reser/gigar med grejerna så finns det såklart andra grejer som gör jobbet. Att dom kan vara USB-host tycker jag dock inte är att förringa. För Blueboxen betyder ju det att man kan ha den som en smidig mixer/recorder att ha med sig överallt och hemma/studion kan du ha en controller med rejäla faders/knobs att styra den med.

  27. #27
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Tjöpte min igår, äntligen! Ska bli spännande att sätta sig in i.

    Vad har ni för grymma lösningar på sladdar till den?

  28. #28
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tjöpte min igår, äntligen! Ska bli spännande att sätta sig in i.

    Vad har ni för grymma lösningar på sladdar till den?
    Jag kör med dessa (och motsvarande förlängningar för breakouts):
    https://www.kopplat.se/Produkt/5956/...-hane-15-meter
    inte bästa kvaliteten känns det som men jag har dom tätt permanent inkopplade och inget glapp eller så än.

    - - - Uppdaterad - - -

    Min setup:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	3F45D0A0-5026-4496-8ED1-957C60834CE8.jpeg 
Visningar:	83 
Storlek:	3,29 MB 
Id:	100157

  29. #29
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör med dessa (och motsvarande förlängningar för breakouts):
    https://www.kopplat.se/Produkt/5956/...-hane-15-meter
    inte bästa kvaliteten känns det som men jag har dom tätt permanent inkopplade och inget glapp eller så än.

    - - - Uppdaterad - - -

    Min setup:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	3F45D0A0-5026-4496-8ED1-957C60834CE8.jpeg 
Visningar:	83 
Storlek:	3,29 MB 
Id:	100157
    Den där hyllan du har grejerna på, vad är det för en? Ser rätt bra och praktisk ut.

  30. #30
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den där hyllan du har grejerna på, vad är det för en? Ser rätt bra och praktisk ut.
    Det är ett pedalbord från Soulman Pedalboards, modellen heter M44. Fick den i veckan! Otroligt smidigt att ha huvudsetupen på den med alla kablar dragna och fästa under. Perfekt om man som jag ofta flyttar sina prylar mellan hemma och replokal eller till spelningar. Prylarna sitter fast med en typ av stark kardborre så det är bara att koppla ur, slänga ner i casen och bära iväg och den i sin tur står på ett Rhodes mk2.

  31. #31
    xsense
    xsense är inte uppkopplad
    xsenses avatar
    Senior
    Det som stör mig just nu är att kopplingen till uppspelade filer inte är klockren så om man spelat in en slinga på en kanal så brukar den vara tyst. Dvs vare sig spela upp det inspelade spåret eller lyssna på ingången. Innan jag insåg att det gick att aktivera och avaktivera klippet för att få den att komma rätt så var jag tvungen att fimpa högtalarna för att kunna starta om den varje gång. Den verkar i allmänhet lite "opålitlig" med vilket tillstånd den är i. Jag har också varit med om att projekt "blandat" sig med kanalinställningar från ett projekt och ljud från ett annat. Bara nån enstaka gång dock. Det ska gå att spela masterbussen och även effektbussarna separat har jag för mig jag läste nånstans? Men ingen masterfil dök den gången jag testade det. Eftersom det inte finns något sätt att se masterfilerna om man inte går till datorn så har jag inte testat det fler gånger.

    De kom ut med firmware 1.09. Den skulle fixa problemet att den inte kan spela in synkat från extern midi. Men i den versionen kraschade midi-cc-funktionaliteten på nåt sätt så de drog tillbaka den och lovade återkomma inom några dagar. Det har nu gått en månad. Förhoppningsvis betyder det att de insett att den behöver en major overhaul och att när väl den riktiga 1.09 kommer ut så är det mesta löst. Jag tror faktiskt att 1010 skjuter sig själva i foten om de inte får koll.

    Jag tycker att den hade varit helt klockren om man hade kunnat välja pre/post fader på inspelning, kunnat lita på den och haft ett lite mer polerat användarinterface. Det är nästan där men smidigt sätt att stänga av eq hade inte skadat. Eller presets för eq. Eller nån form av funktion så man kan använda den för backingtracks även om jag kan förstå om de tycker att blackbox är till för det behovet. Möjlighet att se vu-mätare när man ställer in kompressorn? Eller tom gain reduction mätare? Det är liksom en helt fantastisk kompressor men lite bökigt att behöva hoppa ut ur inställningssidan för att se så man inte bara höjt massa. Speciellt som auto-gain-compensation verkar kompensera lite sådär? Bara lite konstigt att kompressorn ställs in under inställningarna i main-menyn istället för under fx.

  32. #32
    Terrarium
    Terrarium är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Blivit mer o mer intresserad av den här på sistone. Har spelat in mina euromopeder med vanlig gammal mixer in i en Zoom h6, vilket funkat bra, men H6an var bara till låns så nu sitter jag med datorn igen. Vilket jag ju inte vill för blir ledsen varje gång öppnar datorn efter arbetstid. Så skulle behöva skaffa en ny mixer med 2-3 aux o sen nåt o spela in allt på. Känns som att det ändå kommer landa på samma summor som Blueboxen ifall jag går den vägen, o då känns den ju väldigt lockande. Va tror ni, ska jag bara köra på den eller finns det låt bättre alternativ? Sen får vi väl se om den kommer att gå att få tag på nångång framöver.

  33. #33
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Jag har varit nyfiken på Bluebox (BB) sedan en tid och undrar hur ni tycker att den fungerar efter de senaste firmware-uppdateringarna?

    Min tanke har varit att spela in jams från mitt Eurorack och helt slippa datorn. Kanske är detta en overkill-lösning men möjligheten att mixa så många kanaler är lockande och billigare än att köpa motsvarande kanaler i euro. Inbyggd kompressor och EQ är också attraktivt.

    En fråga jag inte kunnat hitta i manualen (säkert pga bristande kunskaper) är om man kan editera befintliga tracks på något sätt när man väl har spelat in? Tex ändra compressor eller EQ tex.

    Hoppas ni har överseende med dessa nybörjarfrågor!

  34. #34
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Jag har inte hunnit testa nya firmware som verkar väldigt trevlig. I originalutförande så spelas spåren in post eq (kompressor finns bara på mastern) men i nya firmware går det att välja pre/post eq för inspelning. Så om du har spelat in spår kan du absolut gå in och ändra parametrar men om du kör post eq-inspelning så blir det ju då "dubbel" eq och där den första är printad på spåret så att säga.

  35. #35
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har inte hunnit testa nya firmware som verkar väldigt trevlig. I originalutförande så spelas spåren in post eq (kompressor finns bara på mastern) men i nya firmware går det att välja pre/post eq för inspelning. Så om du har spelat in spår kan du absolut gå in och ändra parametrar men om du kör post eq-inspelning så blir det ju då "dubbel" eq och där den första är printad på spåret så att säga.
    Tack för bra svar, det låter ju lovande!
    Blir intressant att höra mer om erfarenheter från nya firmware.

    En annan fråga är vilka begränsningar ni upplever att BB inte kan fungera som ett ljudkort?
    Jag brukar i dagsläget använda en plastig Roland Go:Mixer för att kunna få in ljud från racket samtidigt som jag filmar. Gissar att jag blir fast med en liknande lösning även med Bluebox...

  36. #36
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Jag uppdaterar när jag testat

    Gällande ljudkortsbiten så skaffade jag den i första hand som kompakt mixer med inspelning som bonus. Perfekt för att spela in gig t ex där jag tidigare kört Soundcraft Signature 12MTK plus dator och nu räcker det att trycka rec. Också grymt om man jammar och plötsligt vill spela in. I studion vettetusan dock om jag kommer spela in på den. Kanske nu med nya firmware men det är också rätt smidigt att multitracka med ordentligt ljudkort direkt till datorn.
    Om dom skulle uppdatera med kompressor per kanal kommer jag nog ge det ett försök att göra en låt eller så multitrackad och mixad på den!

  37. #37
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Testa lugnt!

  38. #38
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Så jag gav det till slut ett försök. Att spela in en låt och enbart jobba i Blueboxen alltså. Låten krävde att det spelades in flera tagningar vilket jag inte gör så ofta annars. Första spåret gick fint att spela in. Därefter fick jag rec error på praktiskt taget varje tagning på övriga spår och fick göra punch ins, spela om, och mecka i största allmänhet. Med sex spår till slut klara skulle jag bara spela in mastern på låten men efter flera försök med rec errors innan låten gått sina sju minuter gav jag upp och flyttade alla spår till Ableton och mixade klart låten där. Så det var första och sista gången om dom inte uppdaterar den ordentligt. När det funkade så var det grymt. Fint befriande att inte sitta i daton och väldigt fin direkt portakänsla. Det mesta sv den glädjen förtogs dock av allt strul. Tills vidare får den slita vidare som mixer och livegigsinspelning (vilket den gjort fint tidigare, hoppas det inte strular nu också!).

  39. #39
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Kul med update, även om det låter som att du inte hade lika kul… Körde du senaste firmware? Låter rimligen som något 1010music borde titta närmare på.

    Så om jag har förstått det rätt så är det än så länge ok att använda BB för jams om man spelar in alla spår simultant, med viss justering av spår efteråt i boxen, men inte lämplig om man vill spela in varje/flera spår separat.

    Rätta gärna om jag missförstått något, jag är en praktamatör på inspelningsteknik.

    Träffade fö 1010music-killarna på Superbooth, de gav ett väldigt ödmjukt och serviceminded intryck!

  40. #40
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Körde senaste firmwaren, yes. Och ja du förstod helt rätt jag har bara spelat in på tidigare firmwares innan det här så jag kan inte riktigt uttala mig om det fortfarande funkar att multitracka många spår samtidigt men tidigare har det funkat jättebra och första spåret denna gång gick ju utan problem.

    Har en tråd på 1010musics forum där hela teamet är väldigt aktiva så jag är övertygad om att de kommer lösa det förr eller senare.
    Kul att du träffade dom där, måste åka dit någon gång! Och ditt intryck stämmer överens med min bild av dom

  41. #41
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Tack för svar, det är ju precis det här ”bemötandet” man vill ha/få när man lär känna 99musik närmare!

  42. #42
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran

  43. #43
    rofo
    rofo är inte uppkopplad

    Senior
    Är det någon som har koll på om det hänt nåt på buggfixningsfronten med firmware på den här maskinen? Jag tycker att den verkar spännande, men har avvaktat pga sånt som jag tycker känns som buggar på basfunktioner.

  44. #44
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    undrar oxå om "buggar" o funktion, är den för liten? väljer mellan den o Zoom L8 ... hmmm

    såg även de har nya "burkar" på gång
    https://www.youtube.com/watch?v=8pm7BzSgeJw

  45. #45
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    ... en undring till, funkar elektrons utmärkta splitter (dvs får de plats, verkar vara trängt läge ...):
    https://www.elektron.se/accessories/...lit-cable-kit/

  46. #46
    clora
    clora är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Idag insåg jag att Bluebox kanske skulle kunna åtgärda två utmaningar jag har. Någon här har kanske hunnit ha sin i snart två år och vågar sig på en utvärdering?

    I vilket fall som helst;
    1, jag har haft trubbel med att få plats med en bra mixer i min lille hemstudio, testat massa. Nu va min plan någon matrix mixer att samla ljudkällorna i innan ljudkort. Men Bluebox har ju gott om ingångar.

    2, Live har jag spelat in ljud på extern recorder via mixern men ville nu skaffa en bättre. Även detta kan ju Bluebox.

    Det som håller mig lite tillbaka där jag är nyfiken på input är: vad tycker ni om digitalt? Jag gillar det taktila med pottar live på mixern. Jag gillar också effekt snd/return på analog mixer, det verkar inte riktigt gå på BB även om den har Out2. Åsikt någon? Sista funderingen, blir ni galna på att det är minijack?

    Tack på förhand och förlåt för lång post. Kan inte sova pga värme

  47. #47
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Jag har haft min runt ett och ett halvt år. Väldigt nöjd. Om du kikar här ovanför har jag haft lite utläggningar. Har inte försökt multitracka efter det men som sagt så har multitracking i en tagning funkat fint.

    Minijack är ett icke-problem för mig då jag inte kopplar om typ nånsin och har skaffat kablar som funkar bra för det. Tycker att interfacet fungerar oväntat bra när man väl lärt sig. Men är du en sån som tweaker eq mycket live är det nog inte optimalt. Easypeasy dock att koppla in en midicontroller.
    Out2 går att använda som en send om jag förstått det rätt men du behöver ju då offra en kanal som return. Vill du kika på en irl och bor i Stockholm kan du hojta.

  48. #48
    clora
    clora är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tack Max!

    Tror inte multitrack som du beskrivit är en dealbreaker för mig.
    Bra poänger med eq och midi osv, den lille formfaktorn är ändå en så pass stor vinst att jag nog kan vänja mig bort från pottar.

    Tror det jag skulle sakna mest är just möjligheten att ställa mängd extern effekt per kanal. Men dsp reverbet ska vara uppskattat som jag förstod det.

    Hmm nu kliar det i semesterkassan

  49. #49
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av clora Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack Max!

    Tror inte multitrack som du beskrivit är en dealbreaker för mig.
    Bra poänger med eq och midi osv, den lille formfaktorn är ändå en så pass stor vinst att jag nog kan vänja mig bort från pottar.

    Tror det jag skulle sakna mest är just möjligheten att ställa mängd extern effekt per kanal. Men dsp reverbet ska vara uppskattat som jag förstod det.

    Hmm nu kliar det i semesterkassan
    Jag skruvar det mesta med rattarna faktiskt. Använder touchscreenen för navigering mest. Är man i mix-läget t ex så är det fyra kanaler aktiva i en grupp och då styr de fyra encodrarna volymen på varsin kanal. Är du i EQ-läget så väljer du en kanal och ett band på skärmen och sen styr encodrarna de olika parametrarna osv. Så i praktiken är det rattskruvande som gäller men om man är van att t ex tweaka t ex eq på flera kanaler och volymerna samtidigt så kan det bli jobbigt.
    Däremot tror jag att det går att ställa volym till out2 per kanal så du skulle absolut kunna använda den som en vanlig send. Tror t om dom har lagt till att out2 går att splitta i två mono-outs med separat kontroll så du får två sendar. Med det sagt så kör jag generellt reverb och delay på sends och det finns inbyggt och låter schysst. Reverbet var ganska komplext men väldigt spännande i första versionerna av firmware. Nu är det förenklat med diverse varierade presets som går att tweaka en hel del men inte lika mycket.

  50. #50
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Tjo!

    Hur funkar USB i bluebox? Går det att tracka in separata spår in i sitt daw, som ett ljudkort alltså med den senaste firmwaren?
    Senast redigerat av defalut den 2022-10-14 klockan 12:06.

  51. #51
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tjo!

    Hur funkar USB i bluebox? Går det att tracka in separata spår in i sitt daw, som ett ljudkort alltså med den senaste firmwaren?
    Nope. USB-B-kontakten är bara för ström. USB-A-kontakten är bara för MIDI in/ut.

  52. #52
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nope. USB-B-kontakten är bara för ström. USB-A-kontakten är bara för MIDI in/ut.
    Ok, kan överleva det men hade varit bra. Men det finns ju g ok tt om alternativ! Bl.a. kan jag använda en modul med samma funktioner, expert sleepers ger mig ju iofs inte mixern men 8 nånting ingångar och adat ut direkt in i ljudkortet. Men sedan finns det ju mkt annat..

  53. #53
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Hade också gärna sett ljudkortsfunktionalitet men dom har varit ganska tydliga med att det inte finns planer på det i nuläget. När jag har spelat in egna låtar med den har jag typiskt spelat in grund på Blueboxen, flyttat alla spår till datorn, och sen fortsatt med projektet och spelat in fler tracks där med vanligt ljudkort. Inte helt optimalt men funkar hyggligt. Ganska befriande att lägga grunden utan att behöva blanda in datorn ska sägas.

  54. #54
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade också gärna sett ljudkortsfunktionalitet men dom har varit ganska tydliga med att det inte finns planer på det i nuläget. När jag har spelat in egna låtar med den har jag typiskt spelat in grund på Blueboxen, flyttat alla spår till datorn, och sen fortsatt med projektet och spelat in fler tracks där med vanligt ljudkort. Inte helt optimalt men funkar hyggligt. Ganska befriande att lägga grunden utan att behöva blanda in datorn ska sägas.
    Ja, det går ju, men det lägger till ännu ett lager av bökighet. Kanske ska jag hålla mig till min befintliga lösning, så länge jag har en fungerande multritrack-lösning där jag kan fläska på obefintligt med mjukvarueffekter. Men det vore trevligt att kunna gruppera ihop trummorna lite bättre så de känns mer homogena... Det kan jag säkert redan göra om jag bara lär mig mer om mitt DAW iofs..

  55. #55
    odlarn
    odlarn är uppkopplad nu
    odlarns avatar
    Veteran
    Funderar lite på denna.
    Har en mixer med 8 tape ut, skulle den kunna funka som en bandare med midisynk?

    Det står lite mellan en Bluebox och en Motu Ultralite, men det vore onekligen skönt att slippa dra in d0tan i studion.

  56. #56
    minka
    minka är inte uppkopplad

    Senior
    Ny firmware med USB audio ute

  57. #57
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av minka Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ny firmware med USB audio ute
    Betyder det att det fungerar som ljudkort fullt ut för alla in/ut?

  58. #58
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Info från deras community:

    We're pleased to release a beta of the USB audio functionality for the desktop version of bluebox. Here is a quick overview of the features:
    Supports USB class audio, meaning you don't need a driver to interface with a Mac, PC, iOS, or Android device.
    Send the master output on the bluebox in stereo to your computer or device.
    Play a stereo signal on your computer or device and have it replace the audio input of your choice on bluebox.

    Here is a quick overview of how to use it:
    Connect the USB POWER port on your bluebox to your computer or device. Please note that the power requirements of bluebox make this a little less simple than described. You have three options:
    Find a port on your computer capable of delivering 2A of power to the device
    Use a powered USB hub that can deliver 2A of power and connect to a computer at the same time
    Get one of our USB splitter cables that separates the power connection from the signal connection. Connect the power side to a wall adapter like before. Connect the signal side to your computer.
    The bluebox will always be sending the master output to the device or computer. Configure your audio software as necessary to listen to the audio device named 1010music bluebox.
    When you play an audio source on your computer or device and send it to the device named 1010music bluebox, it will appear as one of the inputs on bluebox. Look on the MAIN - B screen for the USB Rcv parameter to choose which input to replace. From there on the incoming USB signal will behave just like a physical input, including the ability to add effects, record, etc.
    If you are running a complex setup using a DAW, then watch out for feedback. It's possible to create a loop back path between the computer and bluebox. You can always mute the channel coming from the PC or disable it completely in MAIN - B with USB Rcv set to None if needed.

    Please consider this a beta for now. If you need software you can rely on for a gig, please use the release version posted separately (currently 1.2.15). We'd love to hear how the USB features are working for you. Thank you for your support.

  59. #59
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Ah, 2in 2ut. Ok.

  60. #60
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Det hade varit kanon om man kunde skicka filer över USB mellen Blubox och dator.. och inte behöva ta från SD kort...

Liknande ämnen

  1. 1010music Blackbox
    Av Max i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 74
    Senaste inlägg: 2022-12-17, 09:25
  2. 1010music FXBOX
    Av Max S i forum Modularer & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-10-02, 23:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •