Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: Eddie van Halen-tråden

  1. #1
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior

    Eddie van Halen-tråden

    Inom gitarrister så fanns det en tid innan och efter EVH, Eddie var även en hyffsad keyboardist. Jump är ju Eddie som lirar synth.

  2. #2
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inom gitarrister så fanns det en tid innan och efter EVH, Eddie var även en hyffsad keyboardist. Jump är ju Eddie som lirar synth.
    Han lär ha studerat klassiskt piano som barn..

    Och såvitt jag hört lirade han till och med syntgrejorna på deras skivor live ibland...

  3. #3
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Han lär ha studerat klassiskt piano som barn..

    Och såvitt jag hört lirade han till och med syntgrejorna på deras skivor live ibland...
    Ja, så var det nog. Började inte lira gitarr förrän han fyllde 12 då han bytte från trummor till gitarr med hans bror Alex Van Halen. Innan det så var det piano, något hans far prackat på dem, ibland kan föräldrar vara en hjälp .

  4. #4
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Min första "encounter" med EvH i Guitar Player november 1978



    https://www.themightyvanhalen.net/19...ayer-magazine/

    Första feature 1980



    https://www.themightyvanhalen.net/19...w-jas-obrecht/

  5. #5
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gillade verkligen gitarrspelet, som påverkat ett otal gitarrister sedan Van Halen...Kanske inte först med tekniken, men troligen mest känd. R.I.P.
    Han var först med sin hårt moddade/målade FrankenStrat som inspirerade bl.a. Steve Vai! Sedan lekte han bokstavligen med elden genom att sätta vridtrafos på nätsladdarna till sina Marshals så att han kunde skruva upp nätspänningen för mer dist

  6. #6
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage

    Eddie van Halen-tråden

    Intressant djupare intervju om man är intresserad av fenomenet Eddie Van Halen...

    https://www.billboard.com/articles/c...e-roth-touring

  7. #7
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant djupare intervju om man är intresserad av fenomenet Eddie Van Halen...

    https://www.billboard.com/articles/c...e-roth-touring
    Intressant med att han inte lyssnade på andras musik alls. Man får ju lite bilden av en väldigt speciell person, rent neuropsykiatriskt, med tanke på att han samtidigt var ett sådant musikaliskt geni.

    "he’s also the rare rock artist who studied music at college (both he and Alex attended Pasadena Community College in the early ’70s). He’s a classically trained pianist, but he can’t read music."

    Hur lyckades han studera musikteori utan att läsa noter? Alltså, det går väl i och för sig att tillgodogöra sig olika principer, men de bör väl ha ställt krav på notkunskap i skolan? Att han lärde sig klassiskt piano utan att läsa noter har jag lättare att förstå i och med hans genialitet.

  8. #8
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant djupare intervju om man är intresserad av fenomenet Eddie Van Halen...

    https://www.billboard.com/articles/c...e-roth-touring
    Fantastiskt intressant läsning, tack!

  9. #9
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Hur lyckades han studera musikteori utan att läsa noter? Alltså, det går väl i och för sig att tillgodogöra sig olika principer, men de bör väl ha ställt krav på notkunskap i skolan? Att han lärde sig klassiskt piano utan att läsa noter har jag lättare att förstå i och med hans genialitet.

    Alla kan studera musikteori utan att läsa noter. Att memorera stycken på olika instrument är inte heller omöjligt, med gehör och ett ok arbetsminne. Men ja, det kräver en del jobb, men ju mer du utvecklar färdigheten att spela det du sjunger i huvudet samt göra så med fingrarna desto lättare blir det. Från ett gitarr perspektiv så har du två läger som jag upplever det: Ena lägret har spelat med gehör och den andra halvan har "tränat" till sig kunskapen genom att läsa noter. Då kan du gissa vilken av lägret är de som har en hög improvisationsförmåga (eftersom det är så de ser på sitt instrument). De riktigt läskiga är de som har både och ett typ exempel på en känd sådan är ju t.ex. ngn som Steve Lukather. Men jag vet att många sessiongitarrister (finns få kvar) är sådana här monster.
    Senast redigerat av Spacedude den 2020-10-08 klockan 12:23. Anledning: Ville tillägga att jag inte ville svara "drygt" på inlägget mer säga att det är möjligt ;)

  10. #10
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alla kan studera musikteori utan att läsa noter. Att memorera stycken på olika instrument är inte heller omöjligt, med gehör och ett ok arbetsminne. Men ja, det kräver en del jobb, men ju mer du utvecklar färdigheten att spela det du sjunger i huvudet samt göra så med fingrarna desto lättare blir det. Från ett gitarr perspektiv så har du två läger som jag upplever det: Ena lägret har spelat med gehör och den andra halvan har "tränat" till sig kunskapen genom att läsa noter. Då kan du gissa vilken av lägret är de som har en hög improvisationsförmåga (eftersom det är så de ser på sitt instrument). De riktigt läskiga är de som har både och ett typ exempel på en känd sådan är ju t.ex. ngn som Steve Lukather. Men jag vet att många sessiongitarrister (finns få kvar) är sådana här monster.
    Visst, men jag tänkte närmast på att han pluggade på college.

  11. #11
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant med att han inte lyssnade på andras musik alls. Man får ju lite bilden av en väldigt speciell person, rent neuropsykiatriskt, med tanke på att han samtidigt var ett sådant musikaliskt geni.

    "he’s also the rare rock artist who studied music at college (both he and Alex attended Pasadena Community College in the early ’70s). He’s a classically trained pianist, but he can’t read music."

    Hur lyckades han studera musikteori utan att läsa noter? Alltså, det går väl i och för sig att tillgodogöra sig olika principer, men de bör väl ha ställt krav på notkunskap i skolan? Att han lärde sig klassiskt piano utan att läsa noter har jag lättare att förstå i och med hans genialitet.

    Jag kan sälla mig till den skaran, har bra koll på musikteori, harmonilära, osv. och givetvis även koll på hur notsystemet och dess beståndsdelar fungerar. Men det innebär inte att jag kan läsa för det, jag kan sitta ner och "hacka" noter på enklare saker, men det tar skitlång tid, och jämfört med hur enkelt det är att bara lyssna på stycket och sen spela det, så har det aldrig varit prioriterat att dyka djupare in i noternas värld.

    Det här är något jag tycker är väldigt synd att jag inte lärde mig som barn/ungdom, det hade kompletterat mitt gehör fantastiskt bra, och jag har som mål i en snar framtid att till slut hacka det där en gång för alla, böcker och övningar står på hyllan och väntar på mig, men det hade helt säkert varit lättare och snabbare gjort som ung, då hjärnans plasticitet inte stelnat till för mycket...

  12. #12
    Batteriet
    Batteriet är inte uppkopplad
    Batteriets avatar
    Veteran
    Kanske dags att bryta ut det här till en egen tråd?

  13. #13
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant djupare intervju om man är intresserad av fenomenet Eddie Van Halen...

    https://www.billboard.com/articles/c...e-roth-touring
    Visste ingenting om Eddie Van Halen.
    Superintressant! Tack!

    Gillade speciellt dessa av hans ord: "You make music for people. Otherwise, just play in your closet."

  14. #14
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Batteriet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske dags att bryta ut det här till en egen tråd?
    Medhåll, jag har kontaktat admods om det. Så kan vi nörda loss hur mycket vi vill kring EVH!

  15. #15
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    [admod]

    Bröt ur diskussionen ur RIP-tråden.

  16. #16
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    [admod]

    Bröt ur diskussionen ur RIP-tråden.
    Tackar!

  17. #17
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    https://youtu.be/yb26D8bBZB8

    Fastnade å länkades vidare på en liten resa efter HasseFX länk. Vi som växte upp pre internet har nog alltid varit intresserade av alla musiker, dammsugandes all information som är spännande oavsett om det är this or that Måste sägas att dessa människor som verkligen har levt har nåt extra. Howard Jones är ju en stor förebild för mig men ödmjuk och intressant som han är framstår han även som väldigt reserverad och mer repeterandes samma intervjusvar år efter år. Kontrasten till Van Halen är enorm och det ger mervärde. Jag älskar både syntpop och gamla hårdrockande gubbar med djävlaranamma. Lyssnar förmodligen 51/50 på all sorts musik. Minns när Jump slog ner som en bomb. Efter att ha sett denna videon vill jag också emigrera, för USA är fantastiskt.

  18. #18
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Såg på en kampsports facebook grupp att han och David lee Roth tydligen var duktiga kampsportare också. Jisses va vältränad han var. Driver/drev tydligen en skola.

  19. #19
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Fasen, det har jag hört något om. Synkar ju verkligen inte med den aggressivt ohälsosamma hårdrocksfrukosten kokain och whiskey.

  20. #20
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    @; Riktigt bra intervju där på Smithsonian’s National Museum of American History (2015-12-02?).

    En rolig tanke att han hänger med Hendrix nu och snackar om hyss med elgitarrer:

    JHX: Jag vände uppochner på stratan och öste på med överstyrning. Folk blev både förskräckta och förtjusta, för att underhålla publiken satte jag eld på guran.

    EVH: Jag vet, en svensk kille inspirerades av det och började sedan spela klassiska skalor jättesnabbt samt slå sönder strator.

    JHX: Åfyfan.

    EVH: Jag lyssnade på hans soloalbum, första låten var inte en typisk hit. Jag fick en stor hit när jag spelade synth.

    JHX: Åfyfan.

    EVH: Jag pysslade med att byta ut singlecoils mot humbuckers och spela med alla händer på halsen, publiken tappade hakan... bland dom en känd basist som hjälpte oss att slå igenom, han brukade annars klä ut sig till demon och spotta blod samt spruta eld.

    JHX: Åfyfan.
    Senast redigerat av RX11 den 2020-10-09 klockan 16:04.

  21. #21
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såg på en kampsports facebook grupp att han och David lee Roth tydligen var duktiga kampsportare också. Jisses va vältränad han var. Driver/drev tydligen en skola.
    Båda gjorde ju hopp på scen som skvallrade om att de troligen tränade karate eller taekwondo regelbundet. Särskilt Dave gjorde grejer som jag framför allt sett taekwondo-folk göra annars.

  22. #22
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @; Riktigt bra intervju där på Smithsonian’s National Museum of American History (2015-12-02?).

    En rolig tanke att han hänger med Hendrix nu och snackar om hyss med elgitarrer:

    JHX: Jag vände uppochner på stratan och öste på med överstyrning. Folk blev både förskräckta och förtjusta, för att underhålla publiken satte jag eld på guran.

    EVH: Jag vet, en svensk kille inspirerades av det och började sedan spela klassiska skalor jättesnabbt samt slå sönder strator.

    JHX: Åfyfan.

    EVH: Jag lyssnade på hans soloalbum, första låten var inte en typisk hit. Jag fick en stor hit när jag spelade synth.

    JHX: Åfyfan.

    EVH: Jag pysslade med att byta ut singlecoils mot humbuckers och spela med alla händer på halsen, publiken tappade hakan... bland dom en känd basist som hjälpte oss att slå igenom, han brukade annars klä ut sig till demon och spotta blod samt spruta eld.

    JHX: Åfyfan.
    Meh, Jimi hade inte haft nåt emot syntar. Han jobbade ju tight med folk som utvecklade effekter. Däremot kanske han inte hade gillat vad den där svenska killen sade om honom en gång –.att vem som helst med en strata och en fuzzbox kan göra samma saker...

  23. #23
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Jag tror Jimi var öppen för att experimentera och visst hade han som många andra en egen banbrytande stil. Att vem som helst kan göra samma saker som Jimi (eller Eddie) är konstigt sagt, duktiga gitarrister finns det i alla fall gott om - inte minst tack vare nämnda som inspirationskällor.

  24. #24
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sedan lekte han bokstavligen med elden genom att sätta vridtrafos på nätsladdarna till sina Marshals så att han kunde skruva upp nätspänningen för mer dist
    Var det inte ner han skruvade för att få mer dist? Högre matningsspänning borde ge mindre dist (tills någon komponenter bryter samman av överspänningen, men resultatet torde knappast ha varit distorsion i normal mening).

  25. #25
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Don't try this at home!

    Jag tror utifrån intervjun 2015-12-02 att EVH upptäckte av misstag när han kopplade in en importerad förstärkare som var inställd för 220v på USA:s 110v-nät att den lät bra med alla rattar på max men med för svag output. Folk hade dock klagat på att full kräm var för högljutt så det experimenterades hemmavid tills säkringarna gick i huset innan en "variac"-kontroll införskaffades och reglering matningsspänning tydligen kunde användas som volymreglage med övriga rattar maxade;
    https://www.youtube.com/watch?v=yb26...outu.be&t=1238

  26. #26
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Don't try this at home!

    https://youtu.be/juA98y_nMv0

  27. #27
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    En grej som det talats om som EVH gjorde var att koppla sina Förstärkare till en Variax (transformator) och ändra Volt på ströminmatningen till förstärkaren genom att köra lägre volt än 110v .

Liknande ämnen

  1. Eddie Izzard i december!
    Av Capeman i forum Evenemang
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-05-09, 19:32
  2. Michiel van der Kuy & Rob van Eijk ...
    Av Disko i forum Skivor & artister
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-07-16, 13:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •