Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: [nerd] What is the PAF sound?

  1. #1
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage

    [nerd] What is the PAF sound?

    ...nu när syntdiskussionerna landar i rätt antal LED-siffror på instrumenten så är det dags att nörda ned sig i lite väsentligheter - vaför låter PAF-pickuper som de gör


    https://youtu.be/LR30sDBnquc

  2. #2
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Mer gitarrprat! Men han var lite störig han som gjorde videon :-(

    Verkar vara mycket hokus-pokus när det kommer till pickups. Borde gå att mäta upp mer än reistans och därmed säga något om hur de beter sig. Utvolym kan man ju ändra med volymratt/gain... Och en jämförelse med en annan humbucker hade väl varit bra...

  3. #3
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Jag tycker Rhett är rätt OK och saklig jämfört med alla gapande metallpojkar (typ Ola E).

    Gitarrer ska ju vara ännu mer mystiska än syntar, med träslag och inte minst pickuper som ju är det som sätter ljudet. Det gamla hantverket med att linda spolar är fascinerande, liksom hur magneterna är utformade och av vilket material de är. Även om jag kände till syftet med att doppa spolarna i vax så visste jag inte att PAF-mikarna är så mikrofoniska och tar upp mekaniska vibrationer (det gör ju även P90).

    Det görs en hel del djupare "riktig" research från "modernare" pickup-tillverkare av både aktiva och passiva modeller och de jobbar bl.a. med frekvenskurvor över både impedans och utsignal.

  4. #4
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Kändes mest som att han sade en del saker som han hade läst utan att han egentligen visste vad han sade. Eller så bara formulerade han sig exakt som alla andra så att det lät så.

    Absolut! Men träslag påverkar väl iofs inte ljudet. Jag tycker också det är intressant med pickups, men jag litar inte riktigt på beskrivningar på internet "trebly" osv. Beskrivningar av distpedaler är ju likdant, alla säger att alla distpedaler blir renare om man sänker gitarrvolymen, som om det vore en feature. Det är klart de gör det, de är ju förstärkare? Så när folk låter som copypasteat internet blir jag skeptisk.

    Har tittat på att köpa "bättre" humbuckers eftersom alla säger att man ska göra det; alla tillverkare har ju massvis med modeller med subtila skillnader. Hur kan det finnas så många sätt att göra två spolmickar? Mycket möjligt alltså, men det finns ingen transparens i varför. Mer än KOhm.

  5. #5
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kändes mest som att han sade en del saker som han hade läst utan att han egentligen visste vad han sade. Eller så bara formulerade han sig exakt som alla andra så att det lät så.
    Det är ju så "youtubers" fungerar! Tar upp ämnen som följarna kan vara intresserad av, oavsett om de "kan" det eller inte,

    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Absolut! Men träslag påverkar väl iofs inte ljudet.
    Det har ju varit uppe till diskussion (gitarristerna thru-hole-debatt?) men gitarrens resonanta egenskaper påverkar i och med mikrofonin.

    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker också det är intressant med pickups, men jag litar inte riktigt på beskrivningar på internet "trebly" osv. Beskrivningar av distpedaler är ju likdant, alla säger att alla distpedaler blir renare om man sänker gitarrvolymen, som om det vore en feature. Det är klart de gör det, de är ju förstärkare? Så när folk låter som copypasteat internet blir jag skeptisk.
    Ja det är om möjligt ännu mer "etablerat tyckande" som styr än inom syntvärlden. Det intressanta händer med nya tillverkare som har en annan vinkling än att låta vintage! Främst inom Metal händer saker (tyvärr ), men det börjar sakta sila ned även till annan slags musik. Pickuperna är en viktig del - först med aktiva EMG, som låter fan på allt utom high-gain, nu även Fishman, med mycket mer möjligheter till varierade nyanser, även åt det håll som traditionellt dominerats av "klassikerna".

    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har tittat på att köpa "bättre" humbuckers eftersom alla säger att man ska göra det; alla tillverkare har ju massvis med modeller med subtila skillnader. Hur kan det finnas så många sätt att göra två spolmickar? Mycket möjligt alltså, men det finns ingen transparens i varför. Mer än KOhm.
    Boutique-pickuperna är omgivna av mystik - det tillhör ju affärsmodellen för att kunna ta betalt. Hand-lindat, sovjetisk NOS-Alnico etc... De "modernare" tillverkarna är öppnare, med vettigare specar, med data för frekvensgång, resonansfrekvenser etc.

    Men vad som sedan låter bäst® är ju upp till var och en

  6. #6
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Han säger en viktig sak vid 11.40 om skärpa och separation (interaktion poler?) som ett bra utgångsläge. Det går ju oftare bättre att förvränga ett klart fullfrekvent grundljud med tillagd signalbehandling än tvärtom.
    Senast redigerat av RX11 den 2020-10-04 klockan 13:00.

  7. #7
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...nu när syntdiskussionerna landar i rätt antal LED-siffror på instrumenten så är det dags att nörda ned sig i lite väsentligheter - vaför låter PAF-pickuper som de gör
    Han tar ju inte upp med eller utan metallkåpa..... utseendet är allt

  8. #8
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Han säger en viktig sak vid 11.40 om skärpa och separation (interaktion poler?) som ett bra utgångsläge. Det går ju oftare bättre att förvränga ett klart fullfrekvent grundljud med tillagd signalbehandling än tvärtom.
    Absolut! Men hade helst hört en jämförelse med annat där... men det lät fint. Oftast när folk ska visa gitarrer/peraler/stärkare (och mickar) spelar de bara sånt där gnissel, så man får inte höra hur det egentligen låter. Ännu mer felvisande när det spelar i E...

  9. #9
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju så "youtubers" fungerar! Tar upp ämnen som följarna kan vara intresserad av, oavsett om de "kan" det eller inte,



    Det har ju varit uppe till diskussion (gitarristerna thru-hole-debatt?) men gitarrens resonanta egenskaper påverkar i och med mikrofonin.



    Ja det är om möjligt ännu mer "etablerat tyckande" som styr än inom syntvärlden. Det intressanta händer med nya tillverkare som har en annan vinkling än att låta vintage! Främst inom Metal händer saker (tyvärr ), men det börjar sakta sila ned även till annan slags musik. Pickuperna är en viktig del - först med aktiva EMG, som låter fan på allt utom high-gain, nu även Fishman, med mycket mer möjligheter till varierade nyanser, även åt det håll som traditionellt dominerats av "klassikerna".



    Boutique-pickuperna är omgivna av mystik - det tillhör ju affärsmodellen för att kunna ta betalt. Hand-lindat, sovjetisk NOS-Alnico etc... De "modernare" tillverkarna är öppnare, med vettigare specar, med data för frekvensgång, resonansfrekvenser etc.

    Men vad som sedan låter bäst® är ju upp till var och en
    Ja. Och det är irriterande!

    Jo, men att mikrofoni är mätbart (ev.) betyder ju inte att det är hörbart, eller gör skillnad. Två relativt stumma träbitars något olika resonans tävlar med elektronagneternas upp-plock av strängar. Jag tror att det är försumbart, och att ett tiondels varv på tonratten gör betydligt större skillnad. Tror för övrigt inte syntvärlden har något motsvarande tonewood-kontroversen. Det verkar verkligen eldfängt.

    Ok, det är möjligt. Tycker mig mest ha sett saker som ”suitable for complex chord work” (oberoende av hur man vill att ackorden ska klinga, förmodar jag) och liknande vagheter. Får bilden att de bara skapar olika segment utan egentlig grund. Men spektrum och uteffekt vill man ju gärna veta, pch s.k. strängseparation, vad nu det är...

  10. #10
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag känner bara "jaha här har vi lite humbuckers...", inget speciellt bara elgitarrmickar. Eller? Hade ju varit kul när han hyllade PAF:ens förmåga till tydligt ackordspel att jämföra med nån motsatsmic som tydligen kan vara så usel då att allt grötar ihop sig. Dynamiken han visar, har i min erfarenhet 98% att göra med en bra förstärkare och inte om jag kör min humbucker eller singlecoilgitarr.

    Men roligt att lyssna på supernörden på länk. Alltid intressant med detaljhistoria.

  11. #11
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag bytte nyligen ut mina chinatillverkade P90 mot dyra handvevade Fralintillverkade humfria P90. De kostade nästan lika mycket som gitarren de sitter på.... Skillnaden i ljudkvalitet är inte värd priset men avsaknaden av hum är det fullt ut. Det kan också vara en aspekt på Singlecoil-pickuper.

  12. #12
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    För alla oss pickupnördar kan jag nämna att det är inte helt enkelt att hitta P90 för det strängavstånd som Fender har istället för Gibsonavståndet.... (52 mm istället för 50, jag vet... löjligt med några mmm hit eller dit).
    Mina Fralins har också Alnico4-magneter...
    "Alnico 4 is stronger than both Alnico 2 and 3, but weaker than Alnico 5. It has the most balanced and “even” EQ out of all of the Alnico strengths. The bass and highs are tighter and stronger than Alnico 2, and the midrange is more balanced. We use this pickup in our Modern P.A.F. and P90‘s, and it helps to balance out the overwound properties of them. Alnico 4 has softer highs than Alnico 5."

    https://youtu.be/TyKS8WGcJ34
    Senast redigerat av biomoib den 2020-10-05 klockan 15:37.

  13. #13
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Det finns mängder av aspekter när det gäller att välja pickuper när man börjar nörda ned sådant! Men det är väl ofta andra faktorer som avgör instrumentvalet (förutom humbucker vs single coil såklart). Men min variax är kul

  14. #14
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För alla oss pickupnördar kan jag nämna att det är inte helt enkelt att hitta P90 för det strängavstånd som Fender har istället för Gibsonavståndet.... (52 mm istället för 50, jag vet... löjligt med några mmm hit eller dit).
    Mina Fralins har också Alnico4-magneter...
    "Alnico 4 is stronger than both Alnico 2 and 3, but weaker than Alnico 5. It has the most balanced and “even” EQ out of all of the Alnico strengths. The bass and highs are tighter and stronger than Alnico 2, and the midrange is more balanced. We use this pickup in our Modern P.A.F. and P90‘s, and it helps to balance out the overwound properties of them. Alnico 4 has softer highs than Alnico 5."

    https://youtu.be/TyKS8WGcJ34
    Tänker fortfarande att volym-/ tonratten gör större skillnad... Eller att man flyttar plektrumet en halv decimeter mot hals eller stall.

    "I thought all of them sounded really awesome" - visst, har du en förstärkare utan rattar och inte tillgång till pedaler, byt mickar? Eller, om du har en riktigt dålig mick. Men att tillverkaren har så många liknande känns lite suspekt :-)

    Och, som i liknadne syntfrågor, skulle man helst ha (dubbelt) blindtest för sånt här..

  15. #15

  16. #16
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag har i alla fall köpt två p90s till mitt teleprojekt, ska bli kul att se hur de låter och känns.

  17. #17
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänker fortfarande att volym-/ tonratten gör större skillnad... Eller att man flyttar plektrumet en halv decimeter mot hals eller stall.
    Regarding pickups, there's:

    • Magnetomotive Force -- The quantity of magnetic field force, or "push." Analogous to electric voltage (electromotive force).
    • Field Flux -- The quantity of total field effect, or "substance" of the field. Analogous to electric current.
    • Field Intensity -- The amount of field force (mmf) distributed over the length of the electromagnet. Sometimes referred to as Magnetizing Force.
    • Flux Density -- The amount of magnetic field flux concentrated in a given area.
    • Reluctance -- The opposition to magnetic field flux through a given volume of space or material. Analogous to electrical resistance.
    • Permeability -- The specific measure of a material's acceptance of magnetic flux, analogous to the specific resistance of a conductive material (ρ), except inverse (greater permeability means easier passage of magnetic flux, whereas greater specific resistance means more difficult passage of electric current).




  18. #18
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    En skillnad det ofta refereras till är kompression! Pickuperna är olinjära då magnet/spole-kombinationen inte kan leverera spänning helt linjärt för "större strängrörelse". De klipper inte utan får motsvarande karaktär som bandkompression - topparna rundas av.

  19. #19
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    DET är nåt som känns! Har haft svårt att sätta fingret på effekten, men huvet på spiken där! Den kan vara tråkig men tråkigheten beror, som sagts, mer på hur man ställer in kedjan.

  20. #20
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Regarding pickups, there's:

    • Magnetomotive Force -- The quantity of magnetic field force, or "push." Analogous to electric voltage (electromotive force).
    • Field Flux -- The quantity of total field effect, or "substance" of the field. Analogous to electric current.
    • Field Intensity -- The amount of field force (mmf) distributed over the length of the electromagnet. Sometimes referred to as Magnetizing Force.
    • Flux Density -- The amount of magnetic field flux concentrated in a given area.
    • Reluctance -- The opposition to magnetic field flux through a given volume of space or material. Analogous to electrical resistance.
    • Permeability -- The specific measure of a material's acceptance of magnetic flux, analogous to the specific resistance of a conductive material (ρ), except inverse (greater permeability means easier passage of magnetic flux, whereas greater specific resistance means more difficult passage of electric current).



    Ja, visst! Men det stör mig att det inte anges värden, och vad de innebär. En distpedal med mycket gain och hård klippning kommer dista lätt - särskilt om man har vokymen på högsta och tar i. Vilka mickar mättas lättare? Vad gör det? Sånt får man sällan veta, tyvärr. Och jag vill inte löpa nya mickar för att det ryktas på internetforum och youtube (världens största konsumtionspropag- förlåt, reklampelare). Men det är klart att om det jag spelar och hur det låter kan påverkas (eftersåm träslaget i gitarren inte gör det ;-)) är jag intresserad av fakta och kunskap i ämnet :-)

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-02-08, 11:08
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 11:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •