Sidan 6 av 16 FörstaFörsta ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SistaSista
Resultat 301 till 360 av 904

Ämne: Sequential Prophet-5/10 reissue

  1. #301
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Prophet-5 kanske är bättre för Cyberfunk än Cyberpunk?
    Senast redigerat av Anubis den 2020-10-11 klockan 12:16.

  2. #302
    Daggy
    Daggy är inte uppkopplad
    Daggys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Sequential Prophet 6 vs Sequential prophet 5? På pappret är dom ju jävligt lika även om 5an saknar arpeggiator och effeker

    EDIT: och en begagnad 6a kan man ju hitta för 20k. Svårt att motivera dom extra pengarna för 5an
    Senast redigerat av Daggy den 2020-10-13 klockan 13:30.

  3. #303
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Daggy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sequential Prophet 6 vs Sequential prophet 5? På pappret är dom ju jävligt lika även om 5an saknar arpeggiator och effeker

    EDIT: och en begagnad 6a kan man ju hitta för 20k. Svårt att motivera dom extra pengarna för 5an
    5 oktaver och en plåt som det står Prophet 5 på, inte att förglömma. Dessutom äkta monoutgång. Ingen risk att rösterna börjar spreta.

  4. #304
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    I mina öron låter de ändå rätt olika. P5 låter råare och har en hel del saturering och dist som inte P6 har. Det är förstås en smaksak vad man gillar men jag gillar råheten i P5!

  5. #305
    bjorx
    bjorx är uppkopplad nu
    bjorxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Daggy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sequential Prophet 6 vs Sequential prophet 5? På pappret är dom ju jävligt lika även om 5an saknar arpeggiator och effeker

    EDIT: och en begagnad 6a kan man ju hitta för 20k. Svårt att motivera dom extra pengarna för 5an
    Prophet 5 rev4 vs Prophet 6. Snart i en Youtube-butik nära dig. 😊

  6. #306
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Åh, jag skulle älska att höra Vangelis spela punk!

    https://youtu.be/321JxxzlGio

    Kanske inte punk men ganska rockigt av Aphrodites Child med Vangelis 1971.

  7. #307
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Ska försöka mig på en spegling här. Rätta mig gärna.

    Prophet 5 rev 4 är ett försök att så gott det går återskapa en prophet 5 rev 1, 2 och 3 genom att bygga en digitalt kontrollerad vco-poly som genom en digital algoritm snedstämmer/randomiserar de olika analoga delarna i synthen så den mer ska efterlikna de äldre versionerna?

    Givetvis låter inte p5 rev 4 särskilt likt en rev 1, 2, 3 utan denna fiffiga alogoritm. Det som primärt marknadsförs är alltså denna algoritm då, vs prophet 6? (Om man bortser från den yttre lådan)

    Han ville inte lämna sedelbunten på bordet så att säga. Kan inte klandra honom alls faltiskt men nog är det bara det detta handlar om givet att han var uppriktig när han sa att han inte ville återskapa något gammalt.

  8. #308
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Tycker Prophet 5 är en snyggare möbel än Prophet 6, viktigt!

    I mitt tycke låter P5 rev2 bättre än P6 och P5 rev3, så att kunna ha det filtret i P5 rev4 gör den till en vinnare.
    Förutom möbel-aspekten då..

  9. #309
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Den nya Rev 4 använder ju samma chip som satt i de gamla revisionerna, både SSM- och CEM-filtren men bara CEM-oscillatorerna dock. P6 är ju byggd med diskreta oscillatorer och filter vilka låter lite annorlunda. Men framförallt tycker jag P6:an låter för rent och perfekt i mina öron.

  10. #310
    analogholic
    analogholic är inte uppkopplad
    analogholics avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förmodligen "fel" på mig, men jag upplever inte att analogsyntar låter analogt för att de inte håller stämningen eller envelopetiderna diffar mellan rösterna. Det är mest ett irritationsmoment. Analogsyntar låter analogt av någon helt annan anledning, något organiskt över ljudet i sig. Så jag har aldrig gillat den där "analog slop" -parametern som har blivit så populär med åren. Känns som man inför en totalt okänslig slumpmässighet som bara låter illa. En analogsynt må drifta, men inte på det sättet.

    Hur är det, ni som använder syntar med inbyggd "slop", emulerar de beteendet att eventuell slumpmässighet är röstberoende, dvs det cykliska beteendet man får på en klassisk analogpoly: om säg röst 1 är lite ostämd så kommer den ostämdheten tillbaka var N:e gång man tar en ton, på en N-rösterspoly, lite beroende på vilken röstallokeringsalgoritm som används? Det om något skulle emulera ett analogbeteende, de få gånger jag testat sådana "slop"-funktioner så har det mest varit en allmän slumpmässighet som är ny varje gång man tar en ny ton.
    EXAKT!!!


    Slop på min OB-6 låter röv...och är i princip oanvändbar.

    ”Fantastisk” ”lösning” att stiffa till oscillatorerna att t.om min Matrix-1000 känns mer levande även om ljudkvalitén inte är i närheten.

    ”Jaaaaa vi ser till att våra VCO’s beter sig som DCO’s och lägger in en ”fiffig” funktion så att de ska bete sig som VCO’s igen....
    Om så ändå vore fallet....det låter bara anus

  11. #311
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Rätt inställt slop låter bättre® än taskigt intrimmade VCO förstås Nej slop beter sig inte exakt som en vintage VCO-analog gör och tur är väl det

  12. #312
    mooneh
    mooneh är inte uppkopplad

    Senior
    Vintage knob är ju inte som slop dock.

    De vill inte säga exakt hur det fungerar, förmodligen för att inte underlätta för en viss person att klona, men går att läsa lite mer hur det är uppbyggt från länken nedan

    https://www.gearslutz.com/board/show...61&postcount=3

  13. #313
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av analogholic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    EXAKT!!!


    Slop på min OB-6 låter röv...och är i princip oanvändbar.

    ”Fantastisk” ”lösning” att stiffa till oscillatorerna att t.om min Matrix-1000 känns mer levande även om ljudkvalitén inte är i närheten.

    ”Jaaaaa vi ser till att våra VCO’s beter sig som DCO’s och lägger in en ”fiffig” funktion så att de ska bete sig som VCO’s igen....
    Om så ändå vore fallet....det låter bara anus
    Jag läste att kalibrering flera gånger gjorde OB-6 för exakt. Så jag gjorde en fabriksåterställning enligt handboken, och bara en kalibrering. Då avvek röstkorten lite från varandra, och gav mer liv i klangen. Den är numera såld, och den mest vintage-låtande polysynt jag skaffat, är en MFB Synth Pro. Det behöver stämmas emellanåt, precis som äldre syntar.

  14. #314
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tyvärr är det nog så ja.

    Men folk kommer göra grymma grejer med allt, som alltid.

  15. #315
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    3 personer nu som fått sina med upp till 6 st lösa skruvar rasslandes inuti.
    Ska sitta i en bottenplatta som tangentbordet är fäst i. Någon har sovit på jobbet.

  16. #316
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    3 personer nu som fått sina med upp till 6 st lösa skruvar rasslandes inuti.
    Ska sitta i en bottenplatta som tangentbordet är fäst i. Någon har sovit på jobbet.
    Riktigt läskigt i och med att skruvarna dänger till elektroniken invändigt under skeppningen, mer än att de behöver skruvas fast av användarna.
    Frågan är om det är en felprogrammerad robot som skruvar eller en brajarökande Sequential-anställd Som det var back in the days... Allt för rätt vintageljud.

    Eftersom det är ett upprepande fel, tyder det på något automatiserat problem, annars är det ju riktigt illa.

  17. #317
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Frågan är om det är en felprogrammerad robot som skruvar eller en brajarökande Sequential-anställd
    Jag har varit i fabriken som bygger Sequential grejerna, det är varken robotar eller brajrökare där. Förvånad över att de strular dock, väldigt seriös och fin fabrik.

    De gör även grejer åt amerikanska flygvapnet så jag fick inte gå runt hur som helst eftersom jag var utlänning, det var lite roligt.

  18. #318
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    De får chilla med tequilan lite..

  19. #319
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    3 personer nu som fått sina med upp till 6 st lösa skruvar rasslandes inuti.
    Ska sitta i en bottenplatta som tangentbordet är fäst i. Någon har sovit på jobbet.
    Kanske stressade för att hinna skruva ihop de sista innan lanseringsfesten?




  20. #320
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Har inte sett hela än men lite intressant snack om "vintage"


    https://youtu.be/FGL3JQDJjYo

  21. #321
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har inte sett hela än men lite intressant snack om "vintage"


    https://youtu.be/FGL3JQDJjYo
    Klart sevärt! Jag visste inte att det var när Dave Smith hjälpte Roger Linn med ”Adrenalinn” som han fick sin idé att göra Evolvern. Många komponenter är samma och de är ju lika varandra. Vilken tur!

    Dave sa också att original Prophet 10 bara finns i ett fåtal fungerande exemplar i världen?

  22. #322
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klart sevärt! Jag visste inte att det var när Dave Smith hjälpte Roger Linn med ”Adrenalinn” som han fick sin idé att göra Evolvern. Många komponenter är samma och de är ju lika varandra. Vilken tur!

    Dave sa också att original Prophet 10 bara finns i ett fåtal fungerande exemplar i världen?
    Men menade han enmanual eller dubbelmanual eller båda?

  23. #323
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men menade han enmanual eller dubbelmanual eller båda?
    Bra fråga! Men det borde varit dubbel, det var den de pratade om och som var i bild, men jag kan ha missuppfattat.

  24. #324
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra fråga! Men det borde varit dubbel, det var den de pratade om och som var i bild, men jag kan ha missuppfattat.
    Jag fick uppfattningen att den Dave refererade till var den första enmanualiga modellen. Sedan visade de en bild på den tvåmanualiga.

  25. #325
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fick uppfattningen att den Dave refererade till var den första enmanualiga modellen. Sedan visade de en bild på den tvåmanualiga.
    Så var det nog.

  26. #326
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Två-manualiga finns det 4-500 hundra av totalt och det bör ju vara ett par hundra som fungerar åtminstone.
    Finns ett par 99:or som har vet jag
    Det intressanta med dessa Prophet 10:or är att det låter mer mjukt och fint som Prophet 5rev2 än den lite mer tungfotade Rev3 trots att voiceboardet är identiskt med Rev3.

  27. #327
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det intressanta med dessa Prophet 10:or är att det låter mer mjukt och fint som Prophet 5rev2 än den lite mer tungfotade Rev3 trots att voiceboardet är identiskt med Rev3.
    Är inte det bara den allmänna uppfattning man får då p g a velocity-känsligt keyboard?

  28. #328
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    ” We've been seeing a lot of issues with shipping during Covid. My guess is that shipping services and their employees are overwhelmed and not handling things as carefully as they should. We will be adding loctite to the screws in question to help in alleviating the issue.

    For instructions to open the synth, please send us a note at”

    Gällande ”screw-gate”. Har dock svårt att förstå hur en skruv kan hoppa ur av skakningar genom frakt?
    Det går inte att turnera med dom nya då?

  29. #329
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Så lågt att skylla på postpersonal och fraktbolag.
    Varför har inga andra företag haft problem, utöver förseningar med frakten, om detta nu stämde?

    Illa...
    Senast redigerat av Nihad den 2020-10-22 klockan 00:16.

  30. #330
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Verkar som mer eller mindre varannan prophet har lösa skruvar enligt rapporter på gearslutz.
    Även saknade skruvar.

    Oh well. Fick ju fila ner stansarna på tangentbordet till min nya Minimoog Reissue.
    Tangenterna satt fast mot trälisten.
    Så, man får tydligen förvänta sig att vara hantverkare när man köper sådant här. :-)
    Senast redigerat av drifter7508 den 2020-10-23 klockan 18:44.

  31. #331
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är inte det bara den allmänna uppfattning man får då p g a velocity-känsligt keyboard?
    Ahh, jag syftar på original P10 att den lite oväntat låter mer rev2 än rev3. Mjukare, sprödare.
    Angåede lösa skruvar, även klonkande höga c-tangenten verkar vara vanligt, men det har jag haft på min ob-6 också. tror det gått över nu.

  32. #332
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkar som mer eller mindre varannan prophet har lösa skruvar enligt rapporter på gearslutz.
    Även saknade skruvar.

    Oh well. Fick ju fila ner stansarna på tangentbordet till min nya Minimoog Reissue.
    Tangenterna satt fast mot trälisten.
    Så, man får tydligen förvänta sig att vara hantverkare när man köper sådant här. :-)
    Måste kännas väldigt förargligt för Dave. Men antagligen inget som skadar försäljningen nämnvärt.

  33. #333
    12345678
    12345678 är inte uppkopplad

    avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av perault Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Måste kännas väldigt förargligt för Dave. Men antagligen inget som skadar försäljningen nämnvärt.
    Sköts garantihanteringen utan knorr är det ingen issue.

  34. #334
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkar som mer eller mindre varannan prophet har lösa skruvar enligt rapporter på gearslutz.
    Även saknade skruvar.

    Oh well. Fick ju fila ner stansarna på tangentbordet till min nya Minimoog Reissue.
    Tangenterna satt fast mot trälisten.
    Så, man får tydligen förvänta sig att vara hantverkare när man köper sådant här. :-)
    Intressant det där.. hade samma problem med min MiniMoog och efter ett tag försvann det.och kom tillbaka. Verkar skifta med årstiderna..nu verkar den ha blivit helt bra så virket har väl torkat färdigt

  35. #335
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Två-manualiga finns det 4-500 hundra av totalt och det bör ju vara ett par hundra som fungerar åtminstone.
    Finns ett par 99:or som har vet jag
    Det intressanta med dessa Prophet 10:or är att det låter mer mjukt och fint som Prophet 5rev2 än den lite mer tungfotade Rev3 trots att voiceboardet är identiskt med Rev3.
    Hm, det där vet jag inte om jag håller med om - tycker nog att P10 låter precis som det den är, en rev3. Däremot gör ju den inbyggda eq’n en viss skillnad.

  36. #336
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så lågt att skylla på postpersonal och fraktbolag.
    Varför har inga andra företag haft problem, utöver förseningar med frakten, om detta nu stämde?

    Illa...
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkar som mer eller mindre varannan prophet har lösa skruvar enligt rapporter på gearslutz.
    Även saknade skruvar.

    Oh well. Fick ju fila ner stansarna på tangentbordet till min nya Minimoog Reissue.
    Tangenterna satt fast mot trälisten.
    Så, man får tydligen förvänta sig att vara hantverkare när man köper sådant här. :-)

    Dags för en 'bara dåligt om Sequential/Moog' tråd månne?


  37. #337
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Jag har beställt en 10:a och står redo med skruvmejseln i näven :-)

  38. #338
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har beställt en 10:a och står redo med skruvmejseln i näven :-)
    Hurra för dig

  39. #339
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Socker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hm, det där vet jag inte om jag håller med om - tycker nog att P10 låter precis som det den är, en rev3. Däremot gör ju den inbyggda eq’n en viss skillnad.
    When in doubt, listen to Socker

  40. #340
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dags för en 'bara dåligt om Sequential/Moog' tråd månne?

    Den spårar nog snabbt ur i en diskussion om Daves val av typsnitt i så fall...

  41. #341
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dags för en 'bara dåligt om Sequential/Moog' tråd månne?

    Den kan jag vara med i som har mekat mer med min Sub37 än någon av mina Uli-maskiner .

  42. #342
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    2 stycken som tycker att filtret inte låter lika bra som deras rev 3:or.

    "The sound: sounds like a muffled 3.2. Less detailed , cloudier darker , less bright . I am not loving it after being used to my 3.2 for 15 years ."

  43. #343
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    2 stycken som tycker att filtret inte låter lika bra som deras rev 3:or.

    "The sound: sounds like a muffled 3.2. Less detailed , cloudier darker , less bright . I am not loving it after being used to my 3.2 for 15 years ."
    Det är väl självklart att den låter annorlunda än en Vintage 3.2 eller 2.. 3.1, 3.0, 3.3 eller 1! Vafaen tror folk.. Den är gjord nu och med helt andra komponenter - det är ingen klon... klart den låter annorlunda. Märkligt att tro att en nytillverkad ska kunna låta exakt som den gamla - ingen har lyckats med det.. Minimoog reissue - nej, Denna? Övertygad om att den inte låter som en prophet 5 rev 3... eller absolut inte som en 2:a som har helt andra IC... Det är ju inte kloner det är ju ny revisioner. Vill man ha Prophet 5 rev 3 eller 2 ljudet så får man köpa en gammal...

  44. #344
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vafaen tror folk.. Vill man ha Prophet 5 rev 3 eller 2 ljudet så får man köpa en gammal...
    Word!

    Det finns inga genvägar till den perfekta dronen.

  45. #345
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Mja, minimoog reissue låter ju iaf vintage mysigt, likaså berras desktopv. (Om än lite stabilare då)
    Ingen av Daves senare produkter har fångat det myset imo. Har därför inga större förhoppningar denna gg heller.
    Men ”I want to believe”! :-)

  46. #346
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Svårt såklart att göra något som är exakt likadant, men i teorin skulle en ny synt kunna låta bättre än de gamla, mer levande, mer dynamiskt, mer 3d osv. Lustigt att det aldrig blir så.

  47. #347
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mja, minimoog reissue låter ju iaf vintage mysigt, likaså berras desktopv. (Om än lite stabilare då)
    Ingen av Daves senare produkter har fångat det myset imo. Har därför inga större förhoppningar denna gg heller.
    Men ”I want to believe”! :-)
    Jag dissar inte alls den nya rev 4 utan mer bara undrar varför folk tror / tycker att den ska låta exakt som en tidigare rev version... Den låter säkerligen mycket bra den nya.

  48. #348
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl självklart att den låter annorlunda än en Vintage 3.2 eller 2.. 3.1, 3.0, 3.3 eller 1! Vafaen tror folk.. Den är gjord nu och med helt andra komponenter - det är ingen klon... klart den låter annorlunda. Märkligt att tro att en nytillverkad ska kunna låta exakt som den gamla - ingen har lyckats med det.. Minimoog reissue - nej, Denna? Övertygad om att den inte låter som en prophet 5 rev 3... eller absolut inte som en 2:a som har helt andra IC... Det är ju inte kloner det är ju ny revisioner. Vill man ha Prophet 5 rev 3 eller 2 ljudet så får man köpa en gammal...
    Äh tror den nya är överlägsen och att de flesta inte kommer höra någon skillnad vid ett a/b test... mkt psykologi inblandat.. har en bekant som gnällde över att hans MiniMoog inte lät lika bra som hans gamla som han sålt flera år tidigare han svor över det ..osv.. men sen visade det sig att det var Hans gamla Mini han köpt tillbaka men han kände inte igen den. Jag själv tyckte min gamla MS-20 var mkt vassare än den jag har nu men när jag fick chans att prova den senare så tyckte jag precis det motsatta... vi bedrar oss själva.

    Mkt gnäll jämt när det släpps nåt nygammalt som MiniMoogen, Easel, Arp 2600..osv..

  49. #349
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag dissar inte alls den nya rev 4 utan mer bara undrar varför folk tror / tycker att den ska låta exakt som en tidigare rev version... Den låter säkerligen mycket bra den nya.
    Därför den har en ratt som påstår du kan ratta in den i 2 el 3 mode liksom
    Det är ju liksom Dave som påstår det... och sannolikt gör den det i så hög grad att fåtal hör någon skillnad i rent a/b test...och den skillnaden försvinner nog helt i en mix liksom. Förmodligen ligger det större skillnad i känsla med ny key osv.

  50. #350
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag dissar inte alls den nya rev 4 utan mer bara undrar varför folk tror / tycker att den ska låta exakt som en tidigare rev version... Den låter säkerligen mycket bra den nya.
    De två som skriver att de inte är exakt lika på GS är överens om att den nya Rev4 låter skitbra, så inget gnäll egentligen utan mer en observation.

    Seems like javd007 and I get similar results (and I have never calibrated my P5). In any case, it still sounds great and is very close to my ears. Time to go play some more, enough comparisons ..

    These posters who don’t own a Prophet new or old really should not chime in. The Rev 3 def sounds more glued and sings better but I am
    Loving the Rev 4. I actually did a sysex backup of my bank 2 and 3 from the Rev 3 and dumped it into the Rev 4 and ... it worked . Pretty damn cool.

  51. #351
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Äh tror den nya är överlägsen och att de flesta inte kommer höra någon skillnad vid ett a/b test... mkt psykologi inblandat.. har en bekant som gnällde över att hans MiniMoog inte lät lika bra som hans gamla som han sålt flera år tidigare han svor över det ..osv.. men sen visade det sig att det var Hans gamla Mini han köpt tillbaka men han kände inte igen den. Jag själv tyckte min gamla MS-20 var mkt vassare än den jag har nu men när jag fick chans att prova den senare så tyckte jag precis det motsatta... vi bedrar oss själva.

    Mkt gnäll jämt när det släpps nåt nygammalt som MiniMoogen, Easel, Arp 2600..osv..
    Verkar ju lite som om vi skriver samma sak.. gnäller lite på folk som gnäller om nya prylar Jag gillar att den heter rev 4 det visar ju att det är en ny version med allt vad det innebär...

  52. #352
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag dissar inte alls den nya rev 4 utan mer bara undrar varför folk tror / tycker att den ska låta exakt som en tidigare rev version... Den låter säkerligen mycket bra den nya.
    Håller med om detta. Det jag hört av rev 4 låter fantastiskt fint, men ljudet av rev2 med all sin perfekta balans av instabilitet blir antagligen svårt att uppnå utan ssm överallt, plus nya komponenter. Allt det här spelar nog ingen roll förutom för någon som mig som haft flera av originalen sedan 80-talet - är själv sugen på en ny P10 rev4.

  53. #353
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Smedberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sköts garantihanteringen utan knorr är det ingen issue.
    Det finns väl inget värre än att få hem en nyköpt grej man väntat på och så är den trasig och behöver returneras?
    Nästan värre än att inte få den alls om du frågar mig.

    Jag gissar att en sak här (Moog nämndes också) är att lite dyrare finmaskiner som görs i liten skala och kanske med mer handpåläggning är ojämnare i kvalitet än saker som görs i seriösa serieproduktionsfabriker, typ Roland. Men det är bara en ren hypotes från min sida.

  54. #354
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Svårt såklart att göra något som är exakt likadant, men i teorin skulle en ny synt kunna låta bättre än de gamla, mer levande, mer dynamiskt, mer 3d osv. Lustigt att det aldrig blir så.
    Inte när man vet vad man lyssnar på i förväg i vart fall...

    Men när det gäller gamla Prophetar så lär väl olika exemplar låta olika sinsemellan också så att jämföra en enskild gamling med den nya kanske egentligen är fel sätt att se på det?

  55. #355
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Någon som vet varför Thomann sätter tillbaka pengarna man slantat in för P10 exempelvis?
    Får dom bara reservera beloppet ett visst antal dagar och sen måste dom returnera ifall dom inte skickat varan?

    Skulle komma in ett ex till mig i slutet av denna månaden sa dom för ett par dagar sedan.
    Sen kom plötsligt pengarna i retur typ dagen efter.

  56. #356
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som vet varför Thomann sätter tillbaka pengarna man slantat in för P10 exempelvis?
    Får dom bara reservera beloppet ett visst antal dagar och sen måste dom returnera ifall dom inte skickat varan?

    Skulle komma in ett ex till mig i slutet av denna månaden sa dom för ett par dagar sedan.
    Sen kom plötsligt pengarna i retur typ dagen efter.
    Tror systemet är så att de kan dra pengarna sen utan att fråga igen så att säga, om de reserverat en gång. Även om du då skulle ha 0kr på kontot, då får du minus på kontot.

  57. #357
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran

  58. #358
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Två manualer hade ju varit rätt fränt men 10 röster även med en manual gör ju rätt stor skillnad när man spelar som han.
    Poängen med anslagskänslighet är också rätt uppenbar med den typen av klaviaturspel.

  59. #359
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://youtu.be/xM1PRJPceKE
    It takes a lot of balls att göra en youtube demo with one mono output utan effekter

    Ett par fina ljud men känns som att den kan mer...

  60. #360
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Nu har det postats jmf med org. rev3 och rev4 filtret.
    Rev4 låter bedrövligt i jmf med originalet. Ingen high end alls. Låter som det endast öppnar till 70%.
    Som att lyssna med öronmuffar.
    Nu börjar man ju bli jävligt skeptisk. I dom postade filerna känner jag direkt igen soundet från min 3.2 och postarens rev3.
    Det gör man inte med rev4 och det har jag inte heller gjort i någon video som postats.

    Som snubben säger: det är inte jag som påstår att det ÄR en Prophet 5. Det är Dave.

    https://www.gearslutz.com/board/show...postcount=4244
    Senast redigerat av drifter7508 den 2020-10-25 klockan 09:31.

Liknande ämnen

  1. Sequential Prophet X
    Av Framerate i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 164
    Senaste inlägg: 2021-02-03, 13:33
  2. Sequential Prophet XL
    Av synthjohan i forum Nyheter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-10-23, 23:09
  3. Sequential Prophet-6
    Av underminer i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-01-22, 19:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •