Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 72 av 72

Ämne: Kommer du ihåg första gången du såg och hörde en synth i verkligheten?

  1. #61
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Popcorn med Hot Butter hade man förstås hört 1972, men första låten med synth jag verkligen diggade rejält utan att veta något om synth, eller Moroder, var Lonely lovers symphony, 1973, då var jag 11 år.

  2. #62
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Philipsons Musik (Södertull), där spenderade jag många timmar, i deras synthrum, när jag var i tonåren..��
    Det gjorde jag också

    Här finns en liten anekdot om Philipsons Musik, se inlägg 72:
    https://www.99musik.se/showthread.ph...ght=philipsons

  3. #63
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hela den skivan är smockfull med elegant välarrangerade synthar, dessutom kul texter, absolut min favorit-Uggla!
    Känns lite svårt att erkänna men Magnus Uggla är ju faktiskt smått genialisk. Lagom mycket stöld, fina arrangemang, trendkänsla, och ofta väldigt finurliga texter.

  4. #64
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Första gången jag blev riktigt uppslukad av syntljud var när jag som liten knodd satt och spelade commodore 64. Det är helt klart där förälskelsen för syntljud startade i mitt liv.

  5. #65
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Första gången jag såg en riktig synt var väl en kompis som hade en splitter ny Korg M1. Magiskt.

    ...eller så var det den andra kompisens storebror som hade en Korg Poly 800. Vi kopplade ihop Poly 800:n med en PC, men PC:n var så långsam att det inte gick att köra MIDI ordentligt. Vi fick inte till tajmingen i alla fall. Kommer ihåg att det dödade rätt mycket av inspirationen : D
    Senast redigerat av Bobisch den 2020-10-06 klockan 07:51.

  6. #66
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av perault Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känns lite svårt att erkänna men Magnus Uggla är ju faktiskt smått genialisk. Lagom mycket stöld, fina arrangemang, trendkänsla, och ofta väldigt finurliga texter.

    Extremt väl genomarbetat och välproducerat, alltid.

  7. #67
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Låten popcorn var nog första jag hörde på radion. Men första synt jag testade var nog en prophet 5 på Musikbörsen St.Eriksplan Sthlm . Runt 1980-81. Jag gick i gymnasiet, och fick nöja mej med en Casio keyboard, med autokomp då

  8. #68
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Känns typiskt osvårt att erkänna Uggla som geni. Jag som 81:a är uppväxt med hans pompiga melodier och knivskarpa lyrik. När jag var gammal nog att köpa egna skivor prioriterades annat, kanske för att Uggla ändå spelades på radion varje dag under hela min barndom, vilket inte var fallet med Coca Carola, Radioaktiva räker eller Dennis och de blå appelsinerna, men han har ändå alltid funnits där för att rädda oräkneliga situationer.

  9. #69
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den första i verkliga livet var en Casio VL-Tone VL-1. Vet inte om det räknas som en riktig synt, men jag köpte den julen 1981.

    Första jag hörde är omöjligt att säga eftersom jag inte visste att de fanns eller vad det var när jag var barn. Men Popcorn kommer jag ihåg att en spelade på sin bandspelare. Måste varit tidigt sjuttiotal. Men är det inte syntar på Beatles Abbey Road?
    VL-Tone ja! Det var nog mitt första möte också typ ’81 också då en kompis fått en. Just egenprogrammeringen testade jag inte förrän 35 år senare utan spelade bara presets när det begav sig.

  10. #70
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det gjorde jag också

    Här finns en liten anekdot om Philipsons Musik, se inlägg 72:
    https://www.99musik.se/showthread.ph...ght=philipsons

    Vilken taskig säljare, men skivor var nog inte så illa jmf med Poly 800..

  11. #71
    axelwaad
    axelwaad är inte uppkopplad

    Veteran
    Kommer ihåg dörsta gången..... vi var ett gäng i 8c som åkte till polen med media-läraren för o va med i en filmfestival. Vi gjorde några utflykter, bland annat till ett mediehus där de klippte film o tv, och i en källarlokal satt en snubbe i en liten studio. Kommer ihåg att jag stod bredvid tills vi var tvugna att gå. Polysix. Hittade en ganska snabbt sen när jag kom hem och sen vintagesynth och så var det som det var med den saken

  12. #72
    Tapper
    Tapper är inte uppkopplad
    Tappers avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det lät spännande, har inte kollat på programmen sedan jag var barn - youtube nästa
    Finns på svtplay öppet arkiv :-)

Liknande ämnen

  1. Varför ingen kommer ihåg musiken till Marvels filmer (och är det Hans Zimmers fel?)
    Av false messiah i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2016-10-28, 22:43
  2. En sida som beskriver synthar (kommer inte ihåg adressen)
    Av brynolf i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-11, 17:27
  3. Nån som kommer ihåg dessa?
    Av bollman i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2002-12-17, 00:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •