Resultat 1 till 29 av 29

Ämne: iPad + AUM som inspelningsverktyg, hur funkar det...

  1. #1
    fuzzy
    fuzzy är inte uppkopplad
    fuzzys avatar
    Senior

    iPad + AUM som inspelningsverktyg, hur funkar det...

    ... egentligen?

    Jag tänkte använda min padda som "stugstudio" på lantstället. Har köpt på mig lite olika mjukvaror som AUM, SAMPLR, Blocs Wave, ENSO, mm... o använder ZOOM G3 som ljudkort ihop med Gordius Little Giant för att styra olika midifunktioner. I tankevärlden skulle det vara en smidig o lättanvänd liten stugstudio, men i verkligheten... ???

    Inspirerad satte jag mig i morse för att spela in en stund o började med att konfigurera min midipedal (Gordius Little Giant) så att den skulle kunna styra olika funktioner som start o stopp i AUM o trigger i ENSO etc. Efter en liten stund lyckas jag få grundläggande midistyrning att funka, o tänkte då, nu kör jag!!! M E N, stabilt blev det definitivt inte. Kraschade inte ENSO så kraschade Blocs Wave, o startade man inte apparna i rätt ordning så ville inte Ableton link funka, och så vidare... Innan jag hade förstånd att ge upp tanken om att få det att funka ens rudimentärt, bara för att få spela in den korta snutt jag tänkt spela in för flera timmar sen, så var både inspirationen o solen borta o klockan var middag...

    I morgon är en ny dag, men frågan är hur mycket tid det är värt att lägga ner på att få det o funka, kan det ens funka tillfredsställande?

    Sååå, vilka erfarenheter har ni av att använda iPad som inspelningsverktyg/DAW för enklare inspelning/produktioner?
    Senast redigerat av fuzzy den 2020-09-26 klockan 19:22.

  2. #2
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av fuzzy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sååå, vilka erfarenheter har ni av att använda iPad som inspelningsverktyg/DAW för enklare inspelning/produktioner?
    ...kul i två minuter och sen byter man till datorn igen där allt görs 400% snabbare och mindre omständigt?

  3. #3
    fuzzy
    fuzzy är inte uppkopplad
    fuzzys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...kul i två minuter och sen byter man till datorn igen där allt görs 400% snabbare och mindre omständigt?
    Det här var inte ens kul i två minuter, snarare pisstrist i några timmar... Om det inte funkade så dåååååligt så skulle jag stå ut med att det är.omständigt, bara investerad tid resulterade i funktion... men det verkar ju inte gå att få stabilt utan att hitta på en massa bondlösningar... eller rättare sagt, jag fick det inte stabilt trots att jag verkligen försökte.

    Är det såhär eller gör jag fel?


    ( ... bondlösningar som i bonde... )
    Senast redigerat av fuzzy den 2020-09-26 klockan 20:59.

  4. #4
    bing
    bing är uppkopplad nu

    Veteran
    Vad kör du för padda och iOS-version? Allt uppdaterat? (Jag vet att det finns nån märklig bug som drabbar vissa AUv3 i iOS 14.)
    Jag kör en gammal Air 2, och har aldrig några problem förutom nuförtiden. Speciellt inte i AUM. Rock solid. Sen kör jag inga mastodont-sessioner iofs. Ofta bara en handfull spår och 10-15 appar. Såg en häromdagen som körde en AUM-session och var uppe i 70 appar och plugins.

  5. #5

    Veteran
    Har inga problem med appar. Kör Garageband med pluggar. Orkar inte stöka med andra metoder.
    Jag kör också Samplr, Animoog och Yellofier som stand alone syntar.

  6. #6
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är uppkopplad nu
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Funkar bra för mig så länge jag håller mig till audio unit extensions. Fast ganska små sessioner, typ två-synthar och några effekter.
    Inter app audio har jag gett upp... eller det lät tråkigt nu inser jag. Jag måste läsa på lite mer förmodligen.

  7. #7
    fuzzy
    fuzzy är inte uppkopplad
    fuzzys avatar
    Senior
    Tack för peppen, har inte uppdaterat till senaste iOS, har den första versionen av air så paddan har väl snart passerat bäst föredatum... O ibland så följer det ju med en del trista överraskningar vid uppdatering så jag brukar ligga lågt så länge allt funkar, o det har det gjort fram tills nu.... Ska läsa på hur andra upplevt uppdatering av äldre air, så får vi se hur jag går vidare.

  8. #8
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Använder telefonen hela tiden för att spela små alster. Funkat finfint så här långt. Har sällan några problem förutom om man lastar pluggar på hög och den helt enkelt inte löser det.

  9. #9
    fuzzy
    fuzzy är inte uppkopplad
    fuzzys avatar
    Senior
    Hittade en begagnad ipad pro 9.7 här i umeå som jag funderar på att köpa, kanske funkar bättre?

  10. #10
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Den lär vara rejält mycket snabbare i alla fall. Första generationens iPad Air är rätt gammal idag (10 år), så det har hänt en del sedan dess när det gäller internminne (256MB vs 2GB) och prestanda sedan dess, även om 9.7" inte är den absolut nyaste modellen.

    Lär fungera bättre skulle jag säga, så om priset är vettigt hade jag inte tvekat.

  11. #11
    fuzzy
    fuzzy är inte uppkopplad
    fuzzys avatar
    Senior
    2300kr, har kollat runt lite o det verkar väl ok... ?

  12. #12
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Kör!

  13. #13
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    Den senaste paddan, ipad8, är lika bra som senaste ipad pro och snorbillig (4900:- 128 gb)
    Troligen därför ipad pro begagnad är så billig nu
    64gb är för lite dock
    Enso fungerar inte som iaa, bara au, kraschar annars
    Ios14.01 är buggig än så länge, kan funger men osäkert

  14. #14
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dokido Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ipad8, är lika bra som senaste ipad pro
    Den har ungefär samma CPU ja. I övrigt blir den ganska smiskad av Pro (dubbelt så mycket RAM, bättre skärm mm).

  15. #15
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den har ungefär samma CPU ja. I övrigt blir den ganska smiskad av Pro (dubbelt så mycket RAM, bättre skärm mm).
    Inte för musikappar, bara singelscore som betyder nåt där, inte ram, metal eller multi

  16. #16

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den har ungefär samma CPU ja. I övrigt blir den ganska smiskad av Pro (dubbelt så mycket RAM, bättre skärm mm).
    9,7 iPad pro är långsammare och har 2gb primärminne jämfört med 3gb i senaste iPad.
    Men jämför man med senaste iPad pro så är det så klart fördel iPad Pro

  17. #17
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    De testade min ipadmini5 mot ipad pro2018 och min mini slog pron i antalet appar som gick att ladda upp i aum. Finns trådar i audiobus forum. Däremot fanns antydningar om att framtida appar kommer utnyttja multicore. Men det är nog långt dit.

    Själv ska jag köpa air4, den lär slå alla pro nu, innan nästa pro kommer. Men det är inte värt att köpa pro nu

  18. #18
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Oavsett så är den modellen ett klart steg uppåt från en iPad Air 1.

  19. #19
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    9,7 iPad pro är långsammare och har 2gb primärminne jämfört med 3gb i senaste iPad.
    Men jämför man med senaste iPad pro så är det så klart fördel iPad Pro
    Dokidos jämförelse var med senaste iPad Pro.

    Citat Ursprungligen postat av dokido Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte för musikappar, bara singelscore som betyder nåt där, inte ram, metal eller multi
    RAM lär väl ha betydelse för antalet musikappar du kan köra. Anyway, rätt ointressant debatt. iPad Pro är bättre än iPad om de som jämförs båda är i nuvarande generation. Det enda som är till iPads fördel är priset, och det kan ju vara av signifikant betydelse. Det är av den anledningen jag själv kör iPad.

  20. #20
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    Nej ram har bara fördel om man kör långa samplingar på flera gigabyte. Vad jag läst.

    Kanske ointressant, men själv blev jag chockad, hade tänkt köpa en pro förut

  21. #21
    fuzzy
    fuzzy är inte uppkopplad
    fuzzys avatar
    Senior
    Köpte den o testade göra två likadana sessioner i AUM med samplr o Blocs Wave som körde några loopar, ipad pro 9,7 visade sig använda ca en tredjedel av cpu jämfört med min gamla air, samtidigt som det förflöt felfritt att få igång allt, ladda appar i AUM etc. Pro har i o för sig senaste ios. Kanske sätter in det i den gamle oxå, får se. Men vad det verkar, ett rejält lyft så här långt i alla fall.



    ... Jag har tydligen den senaste versionen av iOS som jag kan ha i min Air... så var det med det...
    Senast redigerat av fuzzy den 2020-09-28 klockan 18:54.

  22. #22
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    Kolla samplerate i aum också
    Jag brukar köra 512

  23. #23
    bing
    bing är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av fuzzy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köpte den o testade göra två likadana sessioner i AUM med samplr o Blocs Wave som körde några loopar, ipad pro 9,7 visade sig använda ca en tredjedel av cpu jämfört med min gamla air, samtidigt som det förflöt felfritt att få igång allt, ladda appar i AUM etc. Pro har i o för sig senaste ios. Kanske sätter in det i den gamle oxå, får se. Men vad det verkar, ett rejält lyft så här långt i alla fall.

    ... Jag har tydligen den senaste versionen av iOS som jag kan ha i min Air... så var det med det...
    Grattis!

  24. #24
    fuzzy
    fuzzy är inte uppkopplad
    fuzzys avatar
    Senior
    Det verkar som att midistyrningen som jag försöker få till är den främsta/enda(?) felkällan just nu, AUM kraschar regelbundet när jag skickar insignaler från Gordius för att styra trigger etc i Enso alternativt start o stop AUM, knepigt... Har satt de på olika midikanaler mm.
    Senast redigerat av fuzzy den 2020-09-29 klockan 08:43.

  25. #25
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Du kan kolla med Jonathan som gör AUM om det finns något som du kan kika på? http://kymatica.com/apps/aum

    Gott att höra att en nyare iPad satte fart på det hela!

  26. #26
    fuzzy
    fuzzy är inte uppkopplad
    fuzzys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kan kolla med Jonathan som gör AUM om det finns något som du kan kika på? http://kymatica.com/apps/aum

    Gott att höra att en nyare iPad satte fart på det hela!
    Jag hör mig för.

  27. #27
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    Har du testat mina tips? Enda gången (vad jag minns)jag lyckats krascha aum är när jag kört in cc i sugarbytes turnado med egna presets. Aums volym gick i taket och aum frös. Gordius känner jag inte till.

  28. #28
    fuzzy
    fuzzy är inte uppkopplad
    fuzzys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av dokido Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du testat mina tips? Enda gången (vad jag minns)jag lyckats krascha aum är när jag kört in cc i sugarbytes turnado med egna presets. Aums volym gick i taket och aum frös. Gordius känner jag inte till.
    Jo jag har testat det men det gör ingen skillnad, kraschar ändå. Sen är det bra för mig om jag kan köra mindre buffert med kortare latency eftersom det är smidigt att köra lysning via AUM då jag spelar in gitarr o bas, lång latency är lite småjobbigt...

    Gordius Little Giant är en = MIdi foot controller

  29. #29
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    Aha ok

Liknande ämnen

  1. Funkar det med en gammal ipad som synth?
    Av Gaston i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2015-08-28, 11:20
  2. iPad-app som funkar som Kaoss Pad?
    Av hasparigus pink i forum Övrig mjukvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-07-22, 17:34
  3. Hur funkar det?
    Av LowFiAction i forum Effekter
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2012-07-10, 22:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •