Resultat 1 till 55 av 55

Ämne: Antistöd

  1. #1
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran

    Antistöd

    Ok, dags för ytterligare en lite ångestladdad tråd

    Tänker då och då på min mors omdöme av mina musikdrömmar "du har talang, men inte tillräckligt".
    Kanske menade hon "men det räcker inte".
    Senare lyckades jag få en sorts praktik på studion Little Big Room (tea boy-tänket, i Haninge, inte Kalifornien), mor sa, "du måste skaffa dig ett riktigt jobb, där du får betalt".
    När mp3.com var i sin ungdom lyckades jag ladda upp ett gäng låtar (via internet på sommarjobbet) som uppskattades, men någon internetanslutning fick vi inte hemma, så det dog ut.

    Har du mottagit liknande icke-stöd från folk som kanske borde stöttat dina drömmar lite mer?

  2. #2
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    ”Ska du inte bryta av blickflöjten snart?”
    Från min fotbollstränare när jag var 11 och spelade klarinett i paradorkester en gång i veckan.

    ”Sjung inte Lisa, det låter förjävligt”
    Från klasskompis i estetgymnasiet när jag som enda tjej i klassen som inte hade sång som huvudinstrument satt och trallade glatt nån rast.

    Jag sjöng inte på flera år efter det.

  3. #3
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    händer väl typ varje dag. men det är som med jeff mills. han testar nya spår på cdr och om de får en omedelbar positiv reaktion så ger han inte ut dem. "för uppenbara och apellerar till fel sinnen..."

  4. #4
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Visst, "musik kan man inte leva på" har jag fått höra, men också fått stöd nog från andra håll att inte bry mig om sådana förnuftiga råd.

    Jag skulle föredra om man slutade säga till folk: Du har talang, eller betydligt värre, du saknar talang. Långt viktigare är intresse och praktiska möjligheter att ägna sig åt musik.

    Citat Ursprungligen postat av hasparigus pink Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    han testar nya spår på cdr och om de får en omedelbar positiv reaktion så ger han inte ut dem. "för uppenbara och apellerar till fel sinnen..."
    Föredömligt!

  5. #5
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänker då och då på min mors omdöme av mina musikdrömmar "du har talang, men inte tillräckligt".
    Tror detta gäller föräldrar av den gamla skolan generellt.

    Min mor ville att jag skulle ha ett "riktigt jobb" så hon fick mig att börja tekniskt gymnasium. Men jag hoppade av i 2'an med 1,9 i snitt och började på konstskola till hennes stora förtvivlan. Jag har livnärt mig som grafiker och illustratör sedan dess.

    Något man enligt henne absolut bara kunde ha som hobby.

    Mitt mål i livet är att vara mer förstående för mina barns framtidsval. Men det är nog inte så lätt gissar jag; kommer dottern hem och säger att hon vill jobba som "youtuber" är jag nog den förste som säger "...men det är ju inget riktigt jobb..." ...

  6. #6
    Linuz
    Linuz är uppkopplad nu
    Linuzs avatar
    Senior
    Inte så mkt nu längre, men tidigare förekom mycket av detta:

    "Allt låter likadant"
    "Det går ju bara runt o runt"
    "Har du blivit proffs nu"
    "Ska du inte göra -insert genre här- istället"
    "De låter jobbigt"
    "Varför köpte du den"
    "Du kommer ju ingenstans"
    "De låter illa"
    "Gör sån musik istället"
    "Du använder ju inte dina grejor"
    "Du kanske ska göra något annat"
    "Kan du inte göra cool musik istället"
    "Störigt"
    "Förstår inte"
    "Varför lägger du så mycket pengar på xxxx..."
    etc.

    ... kan hålla på hu länge som helst.

  7. #7
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    När vi repade hemma i källaren runt 94. Vi hade repat igenom Cures första tre skivor på två timmar och pappa kommer ner och undrar om vi inte ska byta låt snart

    Min frus blick varje gång hon tittar in i mitt musikrum. Den säger väl ungefär ”vad fan gör du med alla dessa prylar? Hade du lagt din tid och våra pengar på något vettigare så skulle vi... (valfri dröm)!”.

  8. #8
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    -Ska du inte lära dig noter?
    -Måste allt gå i moll?
    -Skriver du inga glada låtar?
    Osv.

    Värst är kanske på t ex jobbet:
    -Du som spelar piano kan väl kompa [random crap]?

  9. #9
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Jag har en mor som fortfarande inte tycker att jag ägnar mig åt musik för att jag inte spelar klassisk musik efter noter...

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det ska vara en sport och lite uppförsbacke

  11. #11
    deleted user
    Kritik är svårt. Undvek det där genom att inte visa upp mig för omgivningen i tjugo år. Men då blir man också skev, marinerad i sin egen åsikt. Man behöver stötas lite bland andra. Sen kan jag förstå lite av den där missriktade omtanken - hur många procent kan livnära sig på t ex performancekonst.. att lägga sitt csn i flera år på det kan vara naivt ur perspektivet från någon som känt på ekonomisk svårighet.

    Lite av en klassfråga inblandad, kanske..

  12. #12
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Min far kommenterade ofta att han SÅG att mina låtar var tråkiga. För när han spelade upp dem så visades även vågformen, och Iom att den rent visuellt såg lika ut från början till slutet....

  13. #13
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    min mor har hört två av ca 500 alster/skisser och det finns verkligen ingen anledning till att spela upp nåt mer heller (förvisso envisas hon med att fråga mig vad jag tycker om den gräddvita HD:n och jag säger inget där heller. Hon gillar Tina Turners "The best" och jag ae-trassel, ingen idé att ventilera när man har så olika utgångspunkter, just musik och motorfordon behöver vi inte diskutera...)

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    En intressant tanke är annars hur känslig man är, tolererar man "för mycket hihats", "lägg om sången" eller var går gränsen till "asch ture vad du är tarvlig" kring skapandet? jag hade tidigt en mentor som brukade sammanfatta kommentarerna till kalkon vs kanon då blev man glad när han approvade

  15. #15
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Jaha, då får väl jag vara avvikande då. Jag kände aldrig motstånd från hemmet kring musikintresset.

    Min farsa tyckte alltid det var spännande att jag höll på med musik även om han verkligen inte riktigt förstod sig på den, jag hade rätt gamla föräldrar. Han tyckte t.ex. Chet Baker var popmusik. Men det som hamnade på skiva ville han alltid ha ett ex av även om han nog knappt lyssnade på det egentligen. Men han kritiserade det inte direkt heller, han tyckte det var kul.

    Men samplingspedal som examenspresent... där gick gränsen. Det fick bli en klocka!
    Men det fanns ju sommarjobb.

  16. #16
    Barthaarschneider
    Barthaarschneider är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasparigus pink Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    händer väl typ varje dag. men det är som med jeff mills. han testar nya spår på cdr och om de får en omedelbar positiv reaktion så ger han inte ut dem. "för uppenbara och apellerar till fel sinnen..."
    Damn!
    I så fall sitter jag på en förmögenhet.
    🤗

  17. #17
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ”Ska du inte bryta av blickflöjten snart?”
    Från min fotbollstränare när jag var 11 och spelade klarinett i paradorkester en gång i veckan.

    ”Sjung inte Lisa, det låter förjävligt”
    Från klasskompis i estetgymnasiet när jag som enda tjej i klassen som inte hade sång som huvudinstrument satt och trallade glatt nån rast.

    Jag sjöng inte på flera år efter det.
    Frågan är, varför man bryr sig om kommentarer från enskilda individer, personer som egentligen inte betyder något?
    Jag kan också komma ihåg enskilda citat, från dagis och uppåt, som har sina spår även idag.
    Senast redigerat av kockpit den 2020-09-20 klockan 22:47.

  18. #18
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jaha, då får väl jag vara avvikande då. Jag kände aldrig motstånd från hemmet kring musikintresset.

    Min farsa tyckte alltid det var spännande att jag höll på med musik även om han verkligen inte riktigt förstod sig på den, jag hade rätt gamla föräldrar. Han tyckte t.ex. Chet Baker var popmusik. Men det som hamnade på skiva ville han alltid ha ett ex av även om han nog knappt lyssnade på det egentligen. Men han kritiserade det inte direkt heller, han tyckte det var kul.

    Men samplingspedal som examenspresent... där gick gränsen. Det fick bli en klocka!
    Men det fanns ju sommarjobb.
    Liknande för mig! Ingen av föräldrarna var speciellt intresserade av musik, men stöttade, bl.a. genom att skjutsa runt till diverse rep, tillställningar och andra påhitt. Å andra sidan höll jag på med så mycket olika saker att även de kunde digga en del av det jag var inblandad i

    Visst har man råkat ut för diverse dissande, typ kicken från band och diverse kommentarer från surmagade artister och tekniker, men också hissande genom åren - så länge det är konstruktivt tenderar jag att ta till mig av båda

  19. #19
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Haha, jag fick släpa högtalare och utrustning på pendeltåget, men fick i alla fall skjuts till stationen...
    Brorsan däremot, som spelare fotboll, fick låna bilen fritt och farsan var aktiv som kassör i klubben.
    Det roliga är att far spelar bas, gitarr och har flera hundra vinyler, men aldrig ägt en boll.
    Något fel måste jag gjort...

  20. #20
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Min farsa när jag var 17 och netlabeln jag var engagerad i hade fått 40 000 nedladdningar eller ngn sån för mig oförståelig mängd plus folk som bisarrt nog verkade gilla mitt bröt; "när ska du sluta hålla på med din jävla fantasivärld". Matteprov var viktigare. Senare visade det sig att jag är typ dyskalkyliker och hade autism . Tänker att självförtroendet hade varit lite bättre med mer förståelse för hyperfokus och att saker är svårt intressera sig för när man egentligen måste ta i hårdare än ngt slags genomsnitt.

  21. #21
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Mina föräldrar har varit ganska bra på att ge stöd eller stötta med instrument osv - om vi nu pratar musik - är det något ickestöd jag upplevt så är det att jag såhär i efterhand tycker de borde haft en fastare hand på saker och ting - tvingat (nåja, ihärdigt insisterat iaf) mig att lära mig spela piano, eller stanna kvar på trummorna, lära mig noter osv.

    De var lite för mycket oauktoritära sjuttiotalsföräldrar just på det sättet.

  22. #22
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag har Akademikerpäron, men det är skillnad på dem. Morfar var bekant med Stockhausen och medlem av musikaliska Akademien. Mamma vikarierade som kantor i tonåren och lyssnade på konstmusik. Hemma fanns flygel och vi barn fick använda den.
    Pappa däremot är närmast tondöv och tycker generisk storbandsjazz är finkultur. Deras syn gick något isär, även om de aldrig dissat generellt. Det är väl tramset med polyfoni och noter isf. Och jag håller ju delvis med om att ett vettigt jobb bör göra att jag får plats med skapandet också.

  23. #23
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Frågan är, varför man bryr sig om kommentarer från enskilda individer, personer som egentligen inte betyder något?
    Jag kan också komma ihåg enskilda citat, från dagis och uppåt, som har sina spår även idag.
    Antagligen för att de betyder något? De lisau nämner tycker jag låter som människor som brukar ha betydelse i ens liv; tränare, klasskamrater m.m. Man kanske intalar sig själv att de inte betyder något för att må bättre, men människan är en social varelse, de flesta man har någon relation till och träffar återkommande betyder något vare sig man vill eller inte.

  24. #24
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jotack, fast det vare klasskamrater som ville sitta nära mig när vi sjöng i klassen, sedan garvade de när jag sjöng pga att jag träffade alla andra toner än de jag borde.

    Sedan dess sjunger jag knappt.

  25. #25
    sunflower
    sunflower är inte uppkopplad
    sunflowers avatar
    Veteran
    Inget för just musik men fick alltid höra att jag satt för mycket vid datorn, borde gå ut, träffa människor, etc. Idag jobbar jag som programmerare inom spel och reaktionen i början var lite "oj, går det att jobba med det?" samt att lönen fick godkänt
    Nu när jag börjar tröttna på det och tittar mig om efter annat att göra är reaktionen snarare från föräldrarna en oro hur det ska gå framöver för det verkar ju vara så tryggt och gå så bra att jobba med sånt

  26. #26
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Antagligen för att de betyder något? De lisau nämner tycker jag låter som människor som brukar ha betydelse i ens liv; tränare, klasskamrater m.m. Man kanske intalar sig själv att de inte betyder något för att må bättre, men människan är en social varelse, de flesta man har någon relation till och träffar återkommande betyder något vare sig man vill eller inte.
    Sedan har ju negativa kommentarer en förmåga att fastna betydligt hårdare/längre än positiva!

    https://www.nytimes.com/2012/03/24/y...tive-ones.html

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2020.03.01.comment.png 
Visningar:	38 
Storlek:	519,7 KB 
Id:	96852

  27. #27
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sedan har ju negativa kommentarer en förmåga att fastna betydligt hårdare/längre än positiva!

    https://www.nytimes.com/2012/03/24/y...tive-ones.html

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2020.03.01.comment.png 
Visningar:	38 
Storlek:	519,7 KB 
Id:	96852
    Men visst är det skillnad på vem som säger vad?
    Mamman, brorsan, syrran, farsan, bästa polaren, musikern: "Din nya låt suger!"
    Random snubbe på internettet: "Din nya låt suger!"
    Och i exemplet ovan, om alla de positiva kommentarerna kommer från av dig kända personer, medan den negativa från okänd och vice versa.
    T.ex. jag värderar i alla fall olika personers åsikter (om min musik) olika, det tror jag alla här gör?

  28. #28
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men visst är det skillnad på vem som säger vad?
    Mamman, brorsan, syrran, farsan, bästa polaren, musikern: "Din nya låt suger!"
    Random snubbe på internettet: "Din nya låt suger!"
    Och i exemplet ovan, om alla de positiva kommentarerna kommer från av dig kända personer, medan den negativa från okänd och vice versa.
    T.ex. jag värderar i alla fall olika personers åsikter (om min musik) olika, det tror jag alla här gör?
    Klart det beror på vem som säger det, men en "random snubbe på internet" har man ju ingen relation till men däremot har man det till klasskamrater och vuxna i skol- och fritidsverksamhet när man är barn. När en klasskamrat i femman hade synpunkter på mina byxor vägde det bra mycket tyngre än att mamma tyckte de var fina t.ex.

    Även på ett forum som detta där en del hänger mycket och får någon slags virtuell relation blir de viktigt vad den ene eller andre tycker.

  29. #29
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite av en klassfråga inblandad, kanske..
    Det var en för mig ny infallsvinkel i detta fenomen. Hur då menar du?

  30. #30
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var en för mig ny infallsvinkel i detta fenomen. Hur då menar du?
    Kanske menar deleted user det faktum att konstformer som är osäkra inkomstmässigt har den med rika föräldrar störst chans att lyckas i?

    Det finns i vart fall visat när de gäller bildkonst där ett av de starkaste indikatorerna på möjlighet att lyckas slå igenom och få "ett namn" är dina föräldrars inkomst och samhällsposition. Det handlar säkert mycket om att det tar oerhört mycket tid och arbete att skapa sig ett namn, sån't kräver pengar.

  31. #31
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sedan har ju negativa kommentarer en förmåga att fastna betydligt hårdare/längre än positiva!

    https://www.nytimes.com/2012/03/24/y...tive-ones.html

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2020.03.01.comment.png 
Visningar:	38 
Storlek:	519,7 KB 
Id:	96852
    Inte minst i dagens söndercurlade värld där man bara får hissa och inte dissa....

  32. #32
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Inte minst i dagens värld där det måste uttryckas så jävla illa som möjligt för att göra intryck på andra, när det istället går att få fram samma sak med andra ord.

    - Det här är det sämsta jag har hört, helt värdelöst, har inget med musik att göra, ta livet av dig och gör världen en tjänst!!!

    Kontra

    - Det här är inte en musikstill jag förstår mig på eller uppskattar, så jag kan inte säga något vettigt om det.

  33. #33
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men visst är det skillnad på vem som säger vad?
    Viss skillnad ja, men från en relationsmässigt hyfsat jämställd grupp så uppfattas (förmodat) negativa signaler starkare än positiva, som artikeln skriver. Ofta är man ju inte helt "neutral" själv att ta kritik - det beror på självkänsla etc.

    - Skitbra detta! Utmärkt spelat och härlig produktion! Kanske lite för enkel melodi...

    - Fan jag kan inte skriva låtar

  34. #34
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Jag har alltid varit min egen hårdaste kritiker. Kanske för hård ibland.

    Jag kan inte minnas att någon sågat mig med fotknölarna gällande just musiken, men för att "lyckas" med musiken hade jag nog behövt en mentor. Någon som tvingat mig att öva vissa saker (och inte gett upp pianot!) Men också uppmuntrat framstegen.

    Morsan var/är väldigt stöttande och positiv men tvingade mig aldrig att härda ut när det blev trist eller jobbigt, såvida det inte gällde skolan.

    Men med handen på hjärtat vet jag inte om jag verkligen verkligen vill vara musiker/låtskrivare på heltid. Det är väldigt skönt att det är en hobby, något att leka med och njuta av utan krav andra än mina egna.

  35. #35
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Har bara haft positivt stöd från föräldrarna. I mitt tycke lite för snälla för vad man gjorde lät det så fint fast jag själv visste att en (hel) del var uselt. Morsan bad faktiskt om en kassett med utvalda ambienta låtar som hon kunde lyssna på i bilen<3 Iofs "råkade" farsan trampa sönder den elektrifierade fiolen så det tog jag som indirekt kritik haha.

  36. #36
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte minst i dagens värld där det måste uttryckas så jävla illa som möjligt för att göra intryck på andra, när det istället går att få fram samma sak med andra ord.

    - Det här är det sämsta jag har hört, helt värdelöst, har inget med musik att göra, ta livet av dig och gör världen en tjänst!!!

    Kontra

    - Det här är inte en musikstill jag förstår mig på eller uppskattar, så jag kan inte säga något vettigt om det.
    Man skall absolut inte vara elak men efter ett tag så lär man sig också se igenom positivt skitsnack som är avsett att bädda in kritiken. Svår balansgång.

  37. #37
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man skall absolut inte vara elak men efter ett tag så lär man sig också se igenom positivt skitsnack som är avsett att bädda in kritiken. Svår balansgång.
    Liksom det negativa som är till för att någon ska känna sig "ärlig" oavsett insikt, kunskap eller intresse... Det är så mycket lättare att åsamka en skada än att hela den, tyvärr...

  38. #38
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Mjo, men balansen bör ju finnas där alltid. Det går att framföra en åsikt utan att överdriva det negativa.

    - Jäkla amatör! Gör om gör rätt! Punkband i aphuset på skansen, fy fan! (om nu inte det var vad man var ute efter )

    Ovanstående känns är varken peppande (så att den som får feedbacken känner för att ta tag i det och göra ett nytt försök) eller konstruktivt.

    - Vilket ljudideal är du ute efter? I mina öron så skulle låten dra nytta av att se över mixningen, få fram sången tydligare (nu krockar den mycket med gitarrerna), se gärna över basregionerna så att inte bas/syntar krockar så mycket som de gör nu, cymbalerna tar över rätt mycket också.

    För mig så är den typen av feedback mycket lättare att ta till mig än den första, samt ger tips på vad man kan fundera på.

    Ultimata dräparfeedbacken är iofs korta enradingar.

    - Blek kopia av XYZ, lyssna på originalet istället.
    - Kass
    - Skojar du?

  39. #39
    Batteriet
    Batteriet är inte uppkopplad
    Batteriets avatar
    Veteran
    Pappa tyckte det var kul när jag drog hem min första gitarrförstärkare eftersom den lät mer än något han någonsin haft hemma.
    I övrigt bryr sig inte mina päronen nämnvärt om mina musikaliska intressen,
    jag borde fortsatt med målandet enligt dem men påpekar inte det här längre.
    De är från en generation där Tages och Beatles var kung och jag köper det och vi har sedan länge gett upp att prata om musik

    ...vilket jag förstår på ett sätt, det gick bättre (ekonomiskt) med tavlandet/skulpterandet än med musicerandet
    Skapa med färg och lera tar dock en jävla massa plats och utrymme är något jag inte har.
    Min inspelade musik märks knappt, oavsett vilken plattform den ligger på

  40. #40
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mjo, men balansen bör ju finnas där alltid. Det går att framföra en åsikt utan att överdriva det negativa.

    - Jäkla amatör! Gör om gör rätt! Punkband i aphuset på skansen, fy fan! (om nu inte det var vad man var ute efter )

    Ovanstående känns är varken peppande (så att den som får feedbacken känner för att ta tag i det och göra ett nytt försök) eller konstruktivt.

    - Vilket ljudideal är du ute efter? I mina öron så skulle låten dra nytta av att se över mixningen, få fram sången tydligare (nu krockar den mycket med gitarrerna), se gärna över basregionerna så att inte bas/syntar krockar så mycket som de gör nu, cymbalerna tar över rätt mycket också.

    För mig så är den typen av feedback mycket lättare att ta till mig än den första, samt ger tips på vad man kan fundera på.

    Ultimata dräparfeedbacken är iofs korta enradingar.

    - Blek kopia av XYZ, lyssna på originalet istället.
    - Kass
    - Skojar du?
    Jag gör ju inte musik professionellt så jag får rätt lite kritik alls på mitt eget komponerande överhuvudtaget.
    Antagligen mycket känsligare eftersom det ligger en själv närmare. Sån't du listar i början och slutet har jag knappt varit med om någonsin när det gäller egen musik. Däremot brukade jag spela skivor på fritidsgården på rasterna, då lät det sådär jämt. Det tyckte jag var kul.

    Men det är troligen också väldigt individuellt och varierar mellan olika sammanhang/jobb/skolor etc. Jag själv saknar faktiskt riktigt kritik rätt ofta. Jag har fått för mig att det blivit mjäkigare på senare år, jag tycker det är lite tråkigt.

    Konstruktiv och genomtänkt kritik är alltid det bästa men fasen om jag inte tycker en sågning är bättre än en gäspning också. Men det kanske är jag, jag var rätt motvalls i skolan när jag växte upp och gillade att vara lite anti. Då vänjer man sig vid att folk kritiserar kanske?

  41. #41
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    En del ifrågasätter t ex nyttan med positiv kritik - mer eller mindre ryggdunkningar, men sådant är viktigt - någon tar (och gillar) det man gjort "som det är". Det kan räcka så, även om gitarren är lite ostämd, trummorna något muffliga och sångreverbet är ett uns för metalliskt, för att låten tilltalar mig så mycket att jag vill höra igen/mer/köpa etc. Ta i princip vilken produktion så finns inget som är helt perfekt, däremot sådant som är helt rätt... för mig

    På samma sätt, efterfrågas detaljerad konstruktiv kritik är det IMHO mycket lättare att ge synpunkter på sådant man redan tycker är bra!

  42. #42
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänker då och då på min mors omdöme av mina musikdrömmar "du har talang, men inte tillräckligt".
    Det där med kunna bedöma om någon har talang eller inte går jag igång på. Hur i hela småland kan man se in i framtiden om en person kan utveckla en förmåga eller inte. Det gäller ju vad som helst. Hur många "experter" står inte varje lördag och dömer ut 9 åriga barn som spelar fotboll - "dom har ingen talang". Men själva har som ingen aning om barns och ungas kognitiva utveckling. Det finns hur många exempel i som helst på personer som lärt sig saker.... efter 7 års ålder... och blev riktigt bra. Mozart verkar ju ha haft förmåga till att komponera redan som plutt men Xenakis började väl runt de 30... det gick ju att komponera storverk ändå.... talang är överskattat. Hur många har inte visat ha lätt för något i unga år och sedan inte kommit någon vart ändå. Det beror på så många andra faktorer och talang kan lika gärna vara en förbannelse. Envishet och djävla annama är klart viktigare egenskaper om man vill nå framgång...... och det går också att lära sig....
    Senast redigerat av Steelberry den 2020-09-21 klockan 23:27.

  43. #43
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ultimata dräparfeedbacken är iofs korta enradingar.

    - Blek kopia av XYZ, lyssna på originalet istället.
    - Kass
    - Skojar du?
    Håller med till en viss del, men det är lite beroende på varifrån den kommer.
    Om någon totalsågar något men gör det på ett sätt som visar att personen ändå vet vad hen pratar om och att vederbörande har lyssnat ordentligt kan jag ta med mig kritiken. Beskt men nyttigt.

    Men det jag blir rätt knäckt över är när jag har lagt ner tid och själ på något och spelar upp det för någon som man gärna skulle vilja lyssnade och vederbörande liksom rycker på axlarna efter 10 sekunder och börjar prata (om något helt annat). Jag har för många år sedan slutat spela upp saker för moder av det skälet. Jag drar mig till och med för att spela upp saker för min fru eftersom jag har så svårt för det uppenbara ointresset (som inte kommer varje gång men allt för ofta...)

    Lite på samma sätt så uppskattar jag ju mer om någon skriver "oj, det var nog inte min musikstil" eller "låten skulle vinna på en mindre grötig bas" än när jag ser att jag har 30 lyssningar på en låt men inte ett kommatecken till kommentar...

  44. #44
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Aktuell tråd, för mig i nuläget. Har helt tappat lusten att skriva musik, finns flera anledningar men i grunden ligger nog en analys att
    den musiken jag vill göra, kan jag inte göra pga ett problem med det viktigaste instrumentet, min sångröst.
    Inte sångteknik utan timbre, särart, ton etc.

    Den negativa feedback på den som jag fått direkt eller indirekt avgränsar vilka låtar jag kan göra då det blir mer ett mål av att min röst skall göra så liten skada som möjligt, snarare än att tillföra något. Nu vet jag att det är negativa mönster som talar i min hjärna men det är ändå baserat på verklig data och begränsar ändå min kreativitet rejält, jag kan inte bara sätta mig och skriva en klassiskt arrangerad låt längre och fokusera på text och sångmelodi etc, då jag känner att sångmelodin spelar liten roll om röstläget den skapar låter "illa" när jag sjunger.

    Paradoxalt nog så uppskattar jag själv musik där kanske inte sången eller sångläget är så viktigt, men inom de genres jag gör musik i, så efterfrågas sång som låter annorlunda än den jag kan leverera. Det är bara att inse.
    Detta har jag hört ofta från olika håll. Men har nått en gräns där det inte är roligt längre

    Jag gör ofta mer experimentiell musik med mindre fokus på sång, men vägen dit är annorlunda mot hur jag skrivit de senaste 10 åren, så jag vet inte riktigt hur jag skall börja nu.

    Alla kan inte ha allt och jag gnäller inte över att jag inte har en sångröst som passar till vissa genres, men jag märker att jag verkligen låser mig kreativt.

    Om man skall se det positiva i det hela så är det att jag börjat lyssna mer på min sång som ett instrument i sig, och jag tror att nyckeln till framgång, om jag får lust igen, är att integrera sången som ett instrument i musiken mer än som bärare av popsångmelodier.
    Jag får ofta positiv feedback på låtar och melodier, och genom att tona ner sången och fokusera på hur den passar in i helheten så kanske det kan blir jättebra, men måste i så fall få tillbaka lusten igen.

    Tillägg:
    Har fått så oerhört mycket positiv feedback här på 99, räcker med att söka på Lejonhjärta och läsa så blir jag på bra humör. Så 99 har bara gett mig mer inspiration och kreativitet, går knappt att överskatta 99s betydelse för min musiks utveckling.
    Senast redigerat av theVOID den 2020-09-22 klockan 10:39.

  45. #45
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den negativa feedback på den som jag fått direkt eller indirekt avgränsar vilka låtar jag kan göra då det blir mer ett mål av att min röst skall göra så liten skada som möjligt, snarare än att tillföra något. Nu vet jag att det är negativa mönster som talar i min hjärna men det är ändå baserat på verklig data och begränsar ändå min kreativitet rejält, jag kan inte bara sätta mig och skriva en klassiskt arrangerad låt längre och fokusera på text och sångmelodi etc, då jag känner att sångmelodin spelar liten roll om röstläget den skapar låter "illa" när jag sjunger.

  46. #46
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    theVOID: Sånglektioner? Följ Thåström i spåren?

  47. #47
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    theVOID: Sånglektioner? Följ Thåström i spåren?
    Det är nog alltid bra men löser inte grundproblemet. Men tror på att anpassa mer till musikens helhet och inse begränsningar och därmed skapa riktning/smalna av, synd bara att jag är kass på att just inse och smalna av..

  48. #48
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min frus blick varje gång hon tittar in i mitt musikrum. Den säger väl ungefär ”vad fan gör du med alla dessa prylar? Hade du lagt din tid och våra pengar på något vettigare så skulle vi... (valfri dröm)!”.
    Word.

  49. #49
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är nog alltid bra men löser inte grundproblemet. Men tror på att anpassa mer till musikens helhet och inse begränsningar och därmed skapa riktning/smalna av, synd bara att jag är kass på att just inse och smalna av..
    Man ska inte anpassa sig för mycket men om du inte testat, prova värma upp innan du sjunger, man klarar mer än man tror, kolla även upp olika sångtekniker och se om det finns nåt att inspireras av, går förändra sin klang en del med lite övning, tror jag allafall

  50. #50
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där med kunna bedöma om någon har talang eller inte går jag igång på. Hur i hela småland kan man se in i framtiden om en person kan utveckla en förmåga eller inte.
    .... talang är överskattat. Hur många har inte visat ha lätt för något i unga år och sedan inte kommit någon vart ändå. Det beror på så många andra faktorer och talang kan lika gärna vara en förbannelse. Envishet och djävla annama är klart viktigare egenskaper om man vill nå framgång...... och det går också att lära sig....
    Ungefär vad jag försökte säga ovan. De kanske inte är välrepresenterade här, men barnstjärnor har ju ofta problem senare med att leva upp till förväntningar.
    Ett annat exempel på hur talang kan vara en förbannelse: Om man har väldigt lätt för sig söker man kanske inte heller några konstnärliga utmaningar. I vissa fall kan det komma något mera intressant ur en strävsam process. (Gäller såklart inte för alla.)

    Och så ska det väl sägas att hur man ser på talang är frikopplat från hur man ser på att stödja personer. Man kan utmärkt ge någon sitt stöd utan att blanda in talang.

  51. #51
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Självklart finns det "talang" (medfödd eller planterad) som någon slags egenskap, men det är ingen garanti för framgång - kanske t.o.m. en förbannelse, som nämnts ovan. Ser inte större problem att diskutera sådant, bland andra faktorer.

  52. #52
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ultimata dräparfeedbacken är iofs korta enradingar.

    - Blek kopia av XYZ, lyssna på originalet istället.
    - Kass
    - Skojar du?
    Den klassiska operarecensionen av Peterson-Berger (sägs det):
    "Igår debuterade fröken Andersson på operans stora scen. Det borde hon inte gjort."

  53. #53
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den klassiska operarecensionen av Peterson-Berger (sägs det):
    "Igår debuterade fröken Andersson på operans stora scen. Det borde hon inte gjort."
    Britta Svenssons (Expressen) recension av filmen Stayin Alive (överkorsad geting):

    "Ah ah ah ah Stayin Alive,
    Ah ah ah ah Stayin Alive"

  54. #54
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Mina föräldrar stöttade mig ganska mycket, men kunde släppa kommentarer som var lite väl uppriktiga:

    "Tror du verkligen att någon skulle vara intresserad att ge ut det där?"
    "Ja, det är väl bra om du kan lära dig något (om elektronik) av det där".

    Å andra sidan skulle jag inte ha uppskattat falsk positiv uppmuntran...

  55. #55
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Å andra sidan skulle jag inte ha uppskattat falsk positiv uppmuntran...
    Nej, det där gör ju folk så fort en unge kladdat nåt på ett papper det är också märkligt kan jag tycka. Å VA FIIIIIIINT!!! bara rinner det ur folk helt slentrianmässigt och hysteriskt på samma gång. Vad är poängen med det? Uppmuntra skapande ja, men måste allt betygsättas? Om man inte fattar vad det är kan man ju ändå vara snäll men fundera på hur mycket ens åsikt är värd innan man delar med sig av den, särskilt om man är negativ eller verkligen inte har en aning om vad det är man ser/hör.

    Tror jag mest fick vara ifred med mitt pysslande, när jag var liten lego och så småningom protracker på amigan och diverse allt möjligt där emellan. Nån gång tittade farsan in när jag nog suttit rätt intensivt vid datorn och undrade lite försiktigt "Vad är det du gör egentligen?" och minns det som att det var lite svårt att förklara, men han var väl inte dummare än att låta mig hållas. Lite sämre betyg på hans reaktion på ett försök till synthfrilla jag kom hem med nån gång, haha där var det mer "Fan det ser ju förjävligt ut!"

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •