Resultat 1 till 28 av 28

Ämne: Bästa elgitarren o dista ...

  1. #1
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior

    Bästa elgitarren o dista ...

    Hej, kan inte spela direkt, spelar ukulele i glada vänners lag men drömmer om elgitarr med dist. Har elektron analog heat som jag vill mata med enkla o brötiga ackord. Så till frågan:
    Har gitarren ngn som helst betydelse?
    Räcker bra med en enkel Harley Benton model T för 1500 kr eller är det ngt annat man skall tänka på ?

    Neil Young är ju en förebild när det gäller bra dist, förutom han kan spela har han dessutom en bra prod ...


    https://youtu.be/wU5B53b9ntQ

    tips ?

  2. #2
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Billiga elgitarrer går bra att dista brötiga ackord med men är som skor, dom ska vara sköna och praktiska att använda till det man tänkt ...annars är risken att man tröttnar man på dom.

    Ett kännetecken för dyrare gitarrer är att dom är fullt spelbara på hela halsen, en del nöjer sig dock med att bara spela ackord närmast huvudet.
    Senast redigerat av RX11 den 2020-09-14 klockan 13:13.

  3. #3
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Ja, för att få det soundet som i Neils låtar i klippet så är nog det viktigaste att hitta rätt typ av dist, snarare än exakt rätt gitarr - det borde gå utmärkt med en billig modell. Det låter som han använder någon variant av fuzz för att få det där basiga och lite trasiga soundet. T ex en Zvex Fuzz Factory kan låta åt det hållet (och mycket mer extremt) men den är ju dyr, så kolla upp lite billigare fuzz-pedaler.

  4. #4
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    tack för tips! köper en "billig" gitarr o satsar pengarna på effekter, har även en Eventide H9 som ligger o dammar.

  5. #5
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    analog heat verkar vara en mångsidig effekt

    p.s. intressant att höra hur Neil Young har olika sound mellan left/right som bildar en enhet.
    Senast redigerat av RX11 den 2020-09-14 klockan 13:54.

  6. #6
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Du ska ha något med humbuckers säger jag. Bladning är iofs kul.
    Neil young har en fender röris, gammal rackare, inga pedaler. Fuzz blir nog inte rätt, men Crazy Horse (pedalen alltså) verkar riktigt bra för att fejka.

  7. #7
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag hade hellre köpt något begagnat än harley benton om jag var du, något på vend eller blocket. Typ squier, epiphone eller så. Finns ju les paul-kopior, green och olika små märken som ska vara ok.

  8. #8
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade hellre köpt något begagnat än harley benton om jag var du, något på vend eller blocket. Typ squier, epiphone eller så. Finns ju les paul-kopior, green och olika små märken som ska vara ok.
    ja, men svårt köpa beg när man inget vet. en ny är ju så billig dessutom så värt o chansa !

  9. #9
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du ska ha något med humbuckers säger jag. Bladning är iofs kul.
    Neil young har en fender röris, gammal rackare, inga pedaler. Fuzz blir nog inte rätt, men Crazy Horse (pedalen alltså) verkar riktigt bra för att fejka.
    blir det bättre/mer varierande dist med humbuckers?

  10. #10
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Humbuckers låter generellt lite "tjockare" än single coils som är lite "krispigare" och vissa gitarrer är omkopplingsbara mellan dessa alternativ. Neil Youngs gitarrer får väl granskas lite extra i detta fall om det ska bli likt.

  11. #11
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av 59min Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    blir det bättre/mer varierande dist med humbuckers?
    För distade grejer är det väl populärast, även om alla ljud distar bra med rätt fingertoppskänsla :-) sen kör väl Neil Young främst/bara gibson med humbuckers. De hsr högra volym och lite annat ljud, mindre plonk och lite dovare.

    Lite läskigt med beg ja, och såg inte mycket på vend i dalarna... men en Epiphone les paul kan man ju få billigt på thomann. Säkert ok! Lite skeptisk till harley benton bara.

  12. #12
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage


    Mini-humbuckers på Neils Old Black

  13. #13
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Durham Electronics Crazy Horse heter den. Lite sugen på att testa en själv...

  14. #14
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 59min Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    blir det bättre/mer varierande dist med humbuckers?
    Fetare, varmare, mer sustain, mer komprimerat ljud. Single coil har generellt mer dynamik, tydligare transienter, mer "twang", mer diskant, mindre botten. P90-pickuper och Jazzmaster-pickuper är också single coil men låter fetare än mer typiska single coil som Stratocaster. Neil har väl en P90 i halsposition och en lite udda humbucker (Firebird-pickup) i stallposition.

  15. #15
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du ska ha något med humbuckers säger jag. Bladning är iofs kul.
    Neil young har en fender röris, gammal rackare, inga pedaler. Fuzz blir nog inte rätt, men Crazy Horse (pedalen alltså) verkar riktigt bra för att fejka.
    Nä, du har rätt han använder en Fender Tweed Deluxe med någon specialbyggd booster. Se här:

    https://www.guitarworld.com/features...%20the%20sound.

    Gamla Fender förstärkare (typ Tweed) har också den där tjocka basen när de boostas, lite fuzzigt. De senare Fenderförstärkarna typ Blackface och Twin har ju inte den karaktären. Om man vill få något liknande utan att köpa en sådan förstärkare så skulle man kunna testa med en pedal som härmar den distortionen, t ex denna:
    https://www.malmomusikaffar.com/wamp...yABEgIqtPD_BwE

    Men ett billigt alternativ skulle kunna vara Joyo American Sound (spola fram till 2:08):

    https://youtu.be/9Uo6gmOIduM?t=128

  16. #16
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä, du har rätt han använder en Fender Tweed Deluxe med någon specialbyggd booster. Se här:

    https://www.guitarworld.com/features...%20the%20sound.

    Gamla Fender förstärkare (typ Tweed) har också den där tjocka basen när de boostas, lite fuzzigt. De senare Fenderförstärkarna typ Blackface och Twin har ju inte den karaktären. Om man vill få något liknande utan att köpa en sådan förstärkare så skulle man kunna testa med en pedal som härmar den distortionen, t ex denna:
    https://www.malmomusikaffar.com/wamp...yABEgIqtPD_BwE

    Men ett billigt alternativ skulle kunna vara Joyo American Sound:

    https://youtu.be/9Uo6gmOIduM?t=128
    Hans whizzer är inte en booster utan ett elektromekaniskt presetsystem som drar i rattarna på hans fender. Om det är den du menar. Tror han kör rakt in i röret utan ens stämmare, han är en sån tone wizard liksom.

  17. #17
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Neil har väl en P90 i halsposition och en lite udda humbucker (Firebird-pickup) i stallposition.
    Jag svarar mig själv här: jo, det är en P90 i halsposition och en Firebird-pickup vid stallet. Neils gitarrtekniker säger om Firebird-pickupen att:
    "Everyone calls it a mini humbucker, but it’s not. It’s a humbucker, and it’s very microphonic—you can speak into it. It’s really piercing and high and a big part of his sound."

    På beskrivningen låter det ju verkligen inte som ett klassiskt humbucker-ljud. Minihumbuckrar är mer diskantrika än vanliga humbuckrar och den här verkar ju vara det mer än vanligt. Det är nog per definition en minihumbucker trots allt, men tydligen hade Firebird-pickuperna under en period en lite speciell konstruktion, som gjorde dem ännu mer "biting".

    Och en P90 låter ju, tjaa, som en P90, vilket bl.a. innebär mer "bett" än med vanliga humbuckrar. Så jag skulle nog gissa att en P90-försedd gitarr tar dig närmast Neil, om du inte vill hålla på och böka med att byta mickar.

  18. #18
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Japp Firebirdmickarna kallas ofta minihumbuckers men låter helt annorlunda, mer diskant och bett. Minihumbuckers låter rätt likt vanliga humbuckers men har lite mindre bas och lite mer definition. Jag har satt i två minihumbuckers i min Hagström Viking och skillnaden är inte superstor mot original.

  19. #19
    _Peter_
    _Peter_ är inte uppkopplad
    _Peter_s avatar
    Senior
    Är inte Firebird och mini-humbuckers helt olika i sin konstruktion? I allafall enligt denna sida: https://humbuckersoup.com/guitar-pic...rsus-firebird/

    The main difference between the two styles of guitar pickups is the magnetic field.

    Mini Humbuckers use a single bar magnet that sits between and below the coils. The magnet physically touches each set of posts and creates an opposite magnetic field in each set.

    A Firebird pickup uses two “rail” style bar magnets, one or which is placed in the center of each of the bobbins that the coils are wound around. This design does not use steel posts because, the rail magnets are able to pick up the string vibrations. The main difference between the two styles of guitar pickups is the magnetic field.

    Mini Humbuckers use a single bar magnet that sits between and below the coils. The magnet physically touches each set of posts and creates an opposite magnetic field in each set.

    A Firebird pickup uses two “rail” style bar magnets, one or which is placed in the center of each of the bobbins that the coils are wound around. This design does not use steel posts because, the rail magnets are able to pick up the string vibrations.

  20. #20

  21. #21
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    älskar verkligen 99-trådar

  22. #22
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Köp vad mer eller mindre nytt och billigt som helst SOM PASSAR BRA i handen. Det är viktigast. Allt annat kan justeras.

    Se upp för lågprisgrejer från 90talet dock. Såldes elgitarrer som knappt gick att få spelbara.

  23. #23
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Se upp för lågprisgrejer från 90talet dock. Såldes elgitarrer som knappt gick att få spelbara.
    Sånt jag började med. Squier Affinity av billigaste sort. Nu har den inga band och ligger på vinden, men som bandlös är den inget vidare. Borde ta tag i den.

  24. #24
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    köpa harley benton, squier eller epiphone och byta pickups är ett billigt sätt att få bra sound (och ofta bra spelkänsla, kanske behöver polera banden lite bara)


    jag har alltid velat slippa de dubbla vol/ton-kontrollerna på gibsonmodeller så jag skulle typ gå den här vägen
    https://www.thomann.de/se/epiphone_s..._ve_walnut.htm
    (och byta keramiska pickupsen till alnico, om det inte ska vara till typ dödsmetall)

    neil spelar förresten sin helakustiska stereo white falcon med filtertron-pickups i le noise-klippet.
    https://reverb.com/item/35626490-gre...37-stereo-1968
    mycket mer dynamiskt än en solid body med vanliga humbuckers.
    Senast redigerat av hasparigus pink den 2020-09-22 klockan 12:07.

  25. #25
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Glöm inte av att lägga ett par K på ett bra grund-utbildningspaket också.. fasligt lätt att köra fast som icke frälst

  26. #26
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator

  27. #27
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Jag hänvisar till mig själv för ett år sen, dyrare än jag mindes men finns säkert begagnade. Det jag gillar är att den är lättspelad och har stor variation i tonen tack vare kombinerade pickups.. som sagt.

    https://www.99musik.se/showthread.ph...=1#post3348403

  28. #28
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage

    https://youtu.be/29NHfe8KQ3Q

    ska också fejka tweed deluxe-gröt...

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2020-05-30, 21:06
  2. Ett instrument börjar att dista på ett specifikt taktslag.
    Av Funkigamoses i forum Mixning & mastring
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-08-29, 11:01
  3. Koppla elgitarren till Macen
    Av mala i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-07, 09:47
  4. Bästa prestandatipsen?
    Av Pajaspojken i forum Inspelning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2006-01-17, 00:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •