Resultat 1 till 43 av 43

Ämne: Polysynth-rekommendationer

  1. #1
    supro
    supro är inte uppkopplad
    supros avatar
    Senior

    Polysynth-rekommendationer

    Dags att skaffa en modern poly med varmt och mörkt ljud tänkte jag. Jag har ägt eller åtminstone spelat på alla klassikerna men har noll koll på vad som finns ute idag.

    Söker detta:

    Stora varma analoga (eller bra analog-emuleringar) mörka polyljud som rör sig mycket både i stereobilden och att ljuden förändras/far omkring mycket om man har riktigt lång release.

    Stor varm botten i grundljudet

    Keyboard, gärna 4-5 okt

    Åtminstone några hands-on kontroller men lite menydykning går bra

    Behöver ingen sequencer, inga "vanliga" samplade ljud, inga trummor etc.

    Jagar väl egentligen något som är större, varmare och bredare än alla plug-in-varianter som finns till Logic.

    Gärna under 10.000:- om det är möjligt...

    Tackar på förhand för tips!

  2. #2
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Begagnad Prophet Rev2 (8-rösters) sett till priset.

  3. #3
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Prophet 6 är ju trevlig....

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    JX10 & PG-800

    System 8

  5. #5
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Jag letade med liknande spec för några år sedan. Förvånande mig själv lite när det landade i en NordLead A1.

  6. #6
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    System 8, så har du massa fina syntar under ett skal. Men det blir väl en tusing mer nu för tiden även begagnat än 10 tkr.
    Egna syntdelen förutom plugoutsyntarna är riktigt bra.

    Men då du önskar svävande ljud och långa releaser så är nog Deepmind 12 ett bra köp, ny för 7500 kr.
    https://www.thomann.de/se/behringer_...oaAuI7EALw_wcB


    https://youtu.be/NnJk-uQUT2c
    Senast redigerat av Ringflower den 2020-09-10 klockan 07:47.

  7. #7
    Trademark
    Trademark är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Lägger min röst på en begagnad Peak. Har desktopversionen och den är helt magisk.

  8. #8
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag letade med liknande spec för några år sedan. Förvånande mig själv lite när det landade i en NordLead A1.
    ...och om det är intressant så har jag en till salu

  9. #9
    supro
    supro är inte uppkopplad
    supros avatar
    Senior
    Tack för alla svar! Har lyssnat på demos av de ni rekommenderar och Prophet rev2 samt Deepmind lät mest som de ljud jag hade i åtanke. Även Prophet 08 lät riktigt nice!

  10. #10
    domiag
    domiag är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av supro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för alla svar! Har lyssnat på demos av de ni rekommenderar och Prophet rev2 samt Deepmind lät mest som de ljud jag hade i åtanke. Även Prophet 08 lät riktigt nice!
    Haft rev 2 och prophet 08. Har nu Peak. Skulle rekommendera Peak, utifrån att det är en synth som fortfarande aktivt uppdateras, har grym byggkvalitet och låter kanonbra! Haft strul med såväl Rev 2 som Prophet 08 (även om båda låter jäkligt bra).

  11. #11
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Om man inte bryr sig om röster så är ju PEK grym.. kan gå från varm analog pad eakt till helvetes mörkervrål....och är väl bästa stereomaskinen ever.

    Sen Summit som är så nära en Poly OSCar man kan komma...filter och separation modulering mums.

  12. #12
    supro
    supro är inte uppkopplad
    supros avatar
    Senior
    Tack, ska kolla in dem också.

  13. #13
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man inte bryr sig om röster så är ju PEK grym.. kan gå från varm analog pad eakt till helvetes mörkervrål....och är väl bästa stereomaskinen ever.

    Sen Summit som är så nära en Poly OSCar man kan komma...filter och separation modulering mums.

    Summit finns med på mim inköpslista för framtiden, 16 härliga jäkligt kraftfulla röster...

  14. #14
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Mopho X4 finns också, snålt med röster och antal tangenter, men låter fantastiskt och är billig.

  15. #15
    supro
    supro är inte uppkopplad
    supros avatar
    Senior
    Tack, kollar in den nu.

  16. #16
    supro
    supro är inte uppkopplad
    supros avatar
    Senior
    Ja, den lät väldigt trevlig. Hm, det räcker nog med 4 röster och 3 1/2 oktav...

  17. #17
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Lägger min röst också på DeepMind 12. Spelbar, snabbrattad, bra grundljud och inbyggda grymma effekter.

  18. #18
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Summit finns med på mim inköpslista för framtiden, 16 härliga jäkligt kraftfulla röster...
    Ja nära drömmaskin...synd att den är så djävla ful Och lite synd att den inte har egen ratt för separation..man får routa till modhjul eller pressure el nåt. Djävligt expressivt dock.


  19. #19
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man inte bryr sig om röster så är ju PEK grym.. kan gå från varm analog pad eakt till helvetes mörkervrål....och är väl bästa stereomaskinen ever.

    Sen Summit som är så nära en Poly OSCar man kan komma...filter och separation modulering mums.
    +1 på PEAK / Summit, kanske en av de bättre polyfoner jag skruvat i mina dagar. Har desktop/PEAK själv sen nåt år och är sjukt nöjd. Rekommenderas varmt.

  20. #20
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1 på PEAK / Summit, kanske en av de bättre polyfoner jag skruvat i mina dagar. Har desktop/PEAK själv sen nåt år och är sjukt nöjd. Rekommenderas varmt.
    Det tråkiga med Peak är ju att den inte har samma dubbla filter med separation mm (om jag förstått det rätt) vilket är skittråkigt.. jag behöver liksom inte en key till så desktoppen hade ju varit perfekt....men då missar jag ju det jag gillar mest

  21. #21
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja nära drömmaskin...synd att den är så djävla ful Och lite synd att den inte har egen ratt för separation..man får routa till modhjul eller pressure el nåt. Djävligt expressivt dock.


    Den behöver bara ett par andra träsidor, större med mer form, så kommer den vara grymt sexig...

  22. #22
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den behöver bara ett par andra träsidor, större med mer form, så kommer den vara grymt sexig...
    Du menar Gummisidor som OSCar

  23. #23
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det tråkiga med Peak är ju att den inte har samma dubbla filter med separation mm (om jag förstått det rätt) vilket är skittråkigt.. jag behöver liksom inte en key till så desktoppen hade ju varit perfekt....men då missar jag ju det jag gillar mest
    Exakt! En Peak 2 som var som en Summit, men halva polyfonin, hade varit toppen.

  24. #24
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Personligen skulle jag gärna se en PEAK med 16 röster.... hade det funnits hade jag inte siktat på en Summit, gillar inte att köpa klaviaturer med inbyggda ljud, köper hellre de klavitaturer jag tycker om att spela på, och har ljuden i burkar bredvid som sedan kan bytas ut efter behov.

  25. #25
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Personligen skulle jag gärna se en PEAK med 16 röster.... hade det funnits hade jag inte siktat på en Summit, gillar inte att köpa klaviaturer med inbyggda ljud, köper hellre de klavitaturer jag tycker om att spela på, och har ljuden i burkar bredvid som sedan kan bytas ut efter behov.
    Ja jag fattar inte varför de inte gör samma maskin fast antingen som desk eller key men samma specs. Sen är jag lite dubbel till det där.. å ena sidan gillar jag desk/rack som man kan koppla vad man vill till för att styra... å andra sidan så tycker jag att jag jobbar bättre med hela maskiner...men det handlar ju mycket om platsbrist..... fast jag har ju P6 desk och gillar den..praktiskt..men samtidigt hade det varit smutt att bara kunna köra den ensam med dess seq mm och en trummis...



  26. #26
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja jag fattar inte varför de inte gör samma maskin fast antingen som desk eller key men samma specs. Sen är jag lite dubbel till det där.. å ena sidan gillar jag desk/rack som man kan koppla vad man vill till för att styra... å andra sidan så tycker jag att jag jobbar bättre med hela maskiner...men det handlar ju mycket om platsbrist..... fast jag har ju P6 desk och gillar den..praktiskt..men samtidigt hade det varit smutt att bara kunna köra den ensam med dess seq mm och en trummis...



    Går ju hur bra som helst med stackerhylla...

  27. #27
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Den här låter jävligt bra iaf. Bara normaliserat för att inte paja ljudet, så den låter lite lågt.

    https://soundcloud.com/tinybox/432a
    Senast redigerat av tinybox den 2020-09-10 klockan 20:41.

  28. #28
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av supro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dags att skaffa en modern poly med varmt och mörkt ljud tänkte jag. Jag har ägt eller åtminstone spelat på alla klassikerna men har noll koll på vad som finns ute idag.

    Söker detta:

    Stora varma analoga (eller bra analog-emuleringar) mörka polyljud som rör sig mycket både i stereobilden och att ljuden förändras/far omkring mycket om man har riktigt lång release.

    Stor varm botten i grundljudet

    Keyboard, gärna 4-5 okt

    Åtminstone några hands-on kontroller men lite menydykning går bra

    Behöver ingen sequencer, inga "vanliga" samplade ljud, inga trummor etc.

    Jagar väl egentligen något som är större, varmare och bredare än alla plug-in-varianter som finns till Logic.

    Gärna under 10.000:- om det är möjligt...

    Tackar på förhand för tips!

    Baserat på din önskelista är min varma rekommendation Roland System 8.

    • Inte alls lika mycket menydykande som DeepMind (som trots det är ett ok alternativ).
    • Massvis med varma och fina pads; den emulerar fint Rolands gamla trotjänare.
    • Skönt klav.

    Lite över ditt pristak, men lägg den där extra tusenlappen - det är den absolut värd.
    Eller ännu bättre - fynda en här!

  29. #29
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Går ju hur bra som helst med stackerhylla...
    Ok vad menar du med stackerhylla? Men funkar säkert bra... men sen kanske det är annorlunda om man är en plinkare som spelar på färdiga ljud..jag använder ju (ofta)hela maskinen ..rattar lika viktiga som keys...osv... Jag får alltid problem med större helheter utan jobbar ofta i mindre öar som uppstår lite här och var ......det där lät kanske inte vettigt

  30. #30
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok vad menar du med stackerhylla? Men funkar säkert bra... men sen kanske det är annorlunda om man är en plinkare som spelar på färdiga ljud..jag använder ju (ofta)hela maskinen ..rattar lika viktiga som keys...osv... Jag får alltid problem med större helheter utan jobbar ofta i mindre öar som uppstår lite här och var ......det där lät kanske inte vettigt
    Stacker...

    https://www.k-m.de/en/products/keybo...-stacker-black

  31. #31
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah ok.. hette dom så..... jo men så kör jag och har även massa laptopställ på bänkar och skit....men det blir liksom inte samma... speciellt inte om man har mkt prylar.

  32. #32
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah ok.. hette dom så..... jo men så kör jag och har även massa laptopställ på bänkar och skit....men det blir liksom inte samma... speciellt inte om man har mkt prylar.
    Låter som om du behöver ett Jaspers, jag har lite samma problem, massa löst skit, orgelmodul, drawbarsenhet, triton i rack som jag vill ha access direkt till, argon8m, Novation Impulse och sannolikt snart en klaviatur till osv. och har byggt på samma sätt med laptop/dj-stativ osv.

    Funderar starkt på ett Jaspers, där kan man bygga och lägga på vad fasen man vill utan större problem...

  33. #33
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter som om du behöver ett Jaspers, jag har lite samma problem, massa löst skit, orgelmodul, drawbarsenhet, triton i rack som jag vill ha access direkt till, argon8m osv. och har byggt på samma sätt med laptop/dj-stativ osv.

    Funderar starkt på ett Jaspers, där kan man bygga och lägga på vad fasen man vill utan större problem...
    Jo var på g med ett jaspers men det diffade med två jävla cm för att det ska gå in (orkar fan inte börja såga o joxa) så det blev lite på hold. Men jag har ju så i helvete med grejjer och så lite plats.... tänkte jag skulle regla upp nåt på väggen, typ elfa..men väggarna här är helt värdelösa..på i princip alla sätt... skulle behöva ett åttakantigt rum så man når allt


  34. #34
    supro
    supro är inte uppkopplad
    supros avatar
    Senior
    Tack för ännu fler svar! Har lyssnar på en massa demos på YT... Diggar filtret på DSI-prylarna ändå... Kanske för att jag gillade Sequentials prylar mer än Rolands back in the days, vad vet jag

  35. #35
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det tråkiga med Peak är ju att den inte har samma dubbla filter med separation mm (om jag förstått det rätt) vilket är skittråkigt.. jag behöver liksom inte en key till så desktoppen hade ju varit perfekt....men då missar jag ju det jag gillar mest
    Så är det ju såklart, dock är det en signifikant prisskillnad mellan summit och PEAK. Men jag hajjar, det filtret hade varit nice o haft.
    Dock kan jag säga att min PEAK funkar fint för de typer av ljud jag gör i den, arps, pads och leads, den gör jobbet riktigt bra. En av mina stora favoriter är hur man kan få OSC samt filter etc att drifta... sjukt gammaldags känsla går att få till, tex när pads inte 100% trackar över två oktaver det blir varmt och småsnett = sjukt fett.

  36. #36
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...tex när pads inte 100% trackar över två oktaver det blir varmt och småsnett = sjukt fett.
    Gör du det med modulation där "keynumber" ändrar pitch en aning? Jag gjorde så på min JDXA (analoga delen) och resultatet blev helt lysande.

  37. #37
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gör du det med modulation där "keynumber" ändrar pitch en aning? Jag gjorde så på min JDXA (analoga delen) och resultatet blev helt lysande.
    PEAK har en native funktion som kallas OSC drift och diverge, e.g random pitch per key och per röst variationer. En får ett liknande resultat då inte alla toner i ett ackord tex är i 100% correct pitch. Låter mycket mysigt och den trackar inte 100% över hela keyboardet, vilket ger en autentisk varm analog känsla. Rent tekniskt så är det ju därför vi gillar analoga polyfoner, pga imperfektion. Jag måste säga att PEAK låter precis som det ska, nästintill ibland svårt att mixa in pga att det blir så fett

  38. #38
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    PEAK har en native funktion som kallas OSC drift och diverge, e.g random pitch per key och per röst variationer. En får ett liknande resultat då inte alla toner i ett ackord tex är i 100% correct pitch. Låter mycket mysigt och den trackar inte 100% över hela keyboardet, vilket ger en autentisk varm analog känsla. Rent tekniskt så är det ju därför vi gillar analoga polyfoner, pga imperfektion. Jag måste säga att PEAK låter precis som det ska, nästintill ibland svårt att mixa in pga att det blir så fett
    Ah, smart att de även tänkt på att den inte ska tracka 100%, för mitt intryck av "slop" och "analog drift" är att det mest låter som random pitch per not och inte att den sträcker ut stämningen. Det går att få till med modulation på vissa syntar, som sagt, och det kan bli riktigt bra. Usch, nu blev jag sugen på en Peak (igen).

    Btw, så kommer jag ihåg nu att Hydrasynth också sträcker ut stämningen med sin motsvarande "analog feel", typ.

  39. #39
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah, smart att de även tänkt på att den inte ska tracka 100%, för mitt intryck av "slop" och "analog drift" är att det mest låter som random pitch per not och inte att den sträcker ut stämningen. Det går att få till med modulation på vissa syntar, som sagt, och det kan bli riktigt bra. Usch, nu blev jag sugen på en Peak (igen).

    Btw, så kommer jag ihåg nu att Hydrasynth också sträcker ut stämningen med sin motsvarande "analog feel", typ.
    Japp, har en desktop ASM; har dock inte grävt så mycket i exakt vad analogue feel gör. Hittils har jag inte hittat nåt annat än att man kan slå på och av den. Låter bra gör det, dock så känner jag att jag borde köpt keyboardvarianten, då den verkligen behöver poly AFT då typ ALLA ljud är designade med det i åtanke. Får se om jag byter, alt kör med en osmosis när den kommer som master klav.

  40. #40
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo var på g med ett jaspers men det diffade med två jävla cm för att det ska gå in (orkar fan inte börja såga o joxa) så det blev lite på hold. Men jag har ju så i helvete med grejjer och så lite plats.... tänkte jag skulle regla upp nåt på väggen, typ elfa..men väggarna här är helt värdelösa..på i princip alla sätt... skulle behöva ett åttakantigt rum så man når allt


    Beställde precis, 4 hyllor 105cm invändigt + 2 par extra "hyllpinnar".

  41. #41
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Beställde precis, 4 hyllor 105cm invändigt + 2 par extra "hyllpinnar".
    Ah jag måste fan mäta lite.. försöka möblera annorlunda.....med lite vilja, våld och vaselin går allt

  42. #42
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Tänker att mod kanske kan lyfta ur vårt parallellspår om ställ till Jaspers-tråden istället?
    Senast redigerat av Gammal Kuf den 2020-09-13 klockan 17:20.

  43. #43
    supro
    supro är inte uppkopplad
    supros avatar
    Senior
    Efter en massa testande så blev det en DeepMind 12. Gillar allt med den förutom kylfläkten....

Liknande ämnen

  1. bra SSD - rekommendationer?
    Av supro i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2020-01-06, 23:28
  2. Equalizer - rekommendationer
    Av popstasy i forum Studioutrustning, High end
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-12-23, 10:08
  3. Portabel/handhållen inspelare - rekommendationer
    Av barockugglan i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-10-05, 09:09
  4. Rekommendationer för mick och preamp kedja
    Av depulse i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-10-29, 17:14
  5. Polysynthköp! (Kom med rekommendationer)
    Av rotkiv i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-05-12, 17:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •